תקשורת ומדיה

חשבון הפייסבוק של היורה הוסר, אבל הנזק לצוקרברג כבר נגרם

הטבח בתאילנד: 20  בני אדם נהרגו במסע הרצח המטורף של טוראי תומה ג'קרפאנת, שתועד בשידור חי. "אין אצלנו מקום לאנשים שמבצעים זוועות כאלה", נמסר מהרשת החברתית
רועי בהריר-פרל | 
מסע הירי בתאילנד (צילום מסך חדשות 13)
אירוע הירי הקטלני שהתרחש אתמול (שבת) בקניון "טרמינל 21" שבעיר קוראט שבצפון מזרח תאילנד, בו מצאו את מותם 20 בני אדם ו-31 נפצעו, תפס את פייסבוק בתקופה מאוד רגישה: הפעילות ברשת החברתית של מארק צוקרברג נמצאת בימים אלה תחת עיניהן הפקוחה של רשויות מדיניות ברחבי העולם, שדורשות ממנה להשית רגולציה מחמירה יותר על המשתמשים הרבים שלה ולהסיר פוסטים שמובילים לדיס-אינפורמציה או מכילים אלמנטים של הסתה.
  מיותר לציין שהאירוע המדובר, בו הרוצח שבה בני ערובה ותיעד את מסע ההרג בפוסטים שהעלה לפייסבוק בזמן אמת, פגע מאוד בקו ההגנה של צוקרברג, הנשען על מחויבותה של הרשת החברתית לשמירה על חופש הביטוי: תיעוד של רצח בדם קר מן הסתם לא קשור לזכות היסוד הזאת. הוא בעיקר מעיד על העובדה שפייסבוק היא, בין השאר, פלטפורמה שמסייעת לרוצחים לממש את מטרתם להגיע לחשיפה כמה שיותר רחבה ולהטיל אימה על הציבור באופן ישיר, ללא אמצעי תיווך.
בסופו של דבר פייסבוק הסירה את החשבון של הרוצח, אבל זה נעשה הרבה אחרי שהוא העלה לפיד פוסטים בעייתיים, בלשון המעטה, כמו "אף אחד לא יכול לברוח מהמוות" ו"האם עלי להיכנע?, לצד סרטון וידאו שהועבר בשידור חי ובו הוא נראה נוהג בג'יפ כשלראשו קסדה צבאית והוא אומר "אני עייף, אין לי יותר כוח ללחוץ על ההדק" ומלווה את דבריו בתנועת אצבע שמדמה ירי.
פייסבוק, מצידה, הוציאה הודעה רשמית לעיתונות על סגירת החשבון של הרוצח והבטיחה להסיר כל פוסט נוסף שקשור לנושא ומהווה "הפרה של מדיניות החברה". "הלבבות שלנו עם הקורבנות, משפחותיהם ושאר האנשים שנפגעו באירוע הירי בתאילנד", נכתב בהצהרת הדובר של פייסבוק, "אין מקום בפייסבוק לאנשים שמבצעים זוועות כאלה, כמו גם למי שמביע תמיכה בהן. אנחנו מבטיחים לעבוד סביב השעון ולהסיר מהרשת כל אמירה כזאת כמה שיותר מהר". מסע הרצח החל בכך שג'קראפנת חדר לבית בעיר ושם ירה למוות בשני בני אדם. אחר כך הוא חדר לנשקייה בבסיס צבאי, לקח אקדח, ירה למוות במפקדו ובשני חיילים נוספים בבסיס, גנב ג'יפ צבאי ונמלט. בהמשך, הוא פתח באש לאורך הכביש המוביל לקניון, בעודו משדר הכל בשידור חי בפייסבוק. כשהגיע לרחבת הקניון, פתח באש לעבר אזרחים שנקלעו למקום ואחר כך נכנס לקניון, שם המשיך לבצע את זממו - שוב, כאמור, תוך תיעוד פעולותיו בפייסבוק.
אמנם אי אפשר להגיד שפייסבוק אשמה במה שקרה ושהיא נושאת באחריות לתוצאות האירוע, אבל בהחלט ניתן להעריך שהקולות שמושמעים נגדה לאחרונה ילכו ויתחזקו, ושרגולציה של ממש בתחומה קרובה כעת יותר מתמיד.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה