תקשורת ומדיה

מוזיאון אושוויץ: סדרה חדשה של אמזון פריים פוגעת בזכר השואה

הסדרה Hunters מציגה סצנה אשר לטענת המוזיאון מציירת את זוועות השואה כקריקטורה ומעודדת מכחישי שואה. יוצר הסדרה: "הסצנה נועדה לשקף את הקיצוניות של הפרופגנדה הנאצית"
רועי בהריר-פרל | 
Hunters (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של Hunters)
אתר הזיכרון ומוזיאון אושוויץ-בירקנאו נמצא לאחרונה בעיצומו של מאבק נגד גופי ענק שלטענתו פוגעים בזכר השואה והניצולים. בחודש שעבר, האשים המוזיאון את פייסבוק בעקבות מאמר של ג'ייסון גרינבלט ב-USA Today - בעל שהפך לפלטפורמה עבור מכחישי שואה. כעת, על הכוונת נמצאת חברת אמזון.
הטענה נוגעת לסדרה חדשה בכיכוב אל פצ'ינו בשם Hunters שהעלתה אמזון פריים. הסדרה מגוללת את סיפורם האמיתי של ציידי נאצים שפעלו בניו יורק בשנת 1977, כשבין סצנות המתח והאקשן מוצג מעין משחק שחמט שבו האסירים במחנה ריכוז הם הפיונים ואחת לכמה זמן אחד מהם נעלם מהלוח. לטענת מוזיאון אושוויץ, הסצנות הללו "מסוכנות".
"אושוויץ היה מקום עמוס בסבל ובזוועות שתועדו בחלקם על ידי ניצולים", צייץ המוזיאון בטוויטר, "הצגה של האירועים במחנה כסוג של משחק, כפי שנעשה בסדרה Hunters, לא מצטיירת רק כקריקטורה, זאת טיפשות מסוכנת: היא גם מעודדת מכחישי שואה עתידיים. אנחנו מכבדים את זכר הניצולים ושומרים על דיוק עובדתי".
בתגובה, סיפר יוצר הסדרה דייוויד וול, במסגרת הודעה רשמית שהוציאו אולפני אמזון, כי סבתו היא ניצולת אושוויץ וכי הוא נשבע למסר 'לעולם לא עוד' כשביקר לראשונה באושוויץ. בנוסף, הוא ציין שהסדרה אינה דוקומנטרית ושלפני שניגש למלאכת היצירה, הוא התלבט ארוכות בשאלה כיצד להציג את המאורעות מבלי לעשות שימוש בקורותיו של אסיר אמיתי. כמו כן, הוא ציין שהוא נמנע מלעשות שימוש במספרים אמיתיים של אסירים בקעקועי היד הידועים של אושוויץ וכי סצנת השחמט בסדרה נועדה לשקף את הקיצוניות של הפרופוגנדה הנאצית.
התשובה לא ממש הורידה את הלהבות, שהתפשטו גם למקומות אחרים - למשל, מרכז ויזנטל לחקר השואה. מי שעומד בראשותו, הרב מרווין הייר, התבטא נגד הסדרה וטען כי "אין סיבה להמציא דברים. צריך פשוט לספר את מה שקרה שם, בלי דרמטיזציה מיותרת. אני מופתע שהם בחרו ליצור משהו שלא היה קיים".
דברים אלה באים על רקע האשמה נוספת של מוזיאון אושוויץ כלפי אמזון, אשר טען כי ענקית הסחר אחראית לשוק פעיל של מוצרי תעמולה נאציים הנמכרים באתר שלה. לקריאה נגד אמזון הצטרפו גופים נוספים שעוסקים בשימור זכר השואה, ביניהם הארגון הבריטי "ברית החינוך להנצחת השואה".
הארגון הבריטי פרסם מכתב בטוויטר ובו דרש מהשלוחה הבריטית של אמזון למנוע מכירת ספרים וכתבים אחרים של ג'וליוס סטרייצ'ר, מייסד העיתון האנטישמי דר שטורמר מתקופת מלחמת העולם השנייה. העיתון פרסם במהלך שנות ה-30, בין היתר, סיפורי ילדים עם אלמנטים גזעניים מובהקים, כמו למשל "הפטרייה המורעלת", ששימוש כעדות נגד הנאצים במשפטי נירנברג, והללו נמכרים כעת בין השאר באמזון. "ספרים כאלה צריכים לצאת מאמזון באופן מיידי", צייץ מוזיאון אושוויץ בנוגע לעניין.
תגובתה של אמזון הייתה: "אנחנו מאמינים במתן גישה לחומרים שנכתבו במהלך ההיסטוריה - גם אם הם בעלי תוכן בעייתי. עם זאת, אנחנו לוקחים לתשומת ליבנו את הדאגה ואת הרגישות לנושא של ברית החינוך להנצחת השואה, ומעניקים קשב רב לפידבקים שלהם ושל גופים נוספים".
זו לא הפעם הראשונה, אגב, שאמזון נכנסת לכוונת של מגיני השואה בשל העובדה שניתן לרכוש באתר את "הפטרייה המורעלת". שלדון לזרוס, במאי הסרט "אושוויץ: העד האחרון", טען לא מזמן כי "אם אמזון יכולה לנחש אילו ספרים אני ארצה לרכוש בה, אני מאמין שהיא יכולה גם לעצור את הזבל הזה".
ואכן, בחודשים האחרונים אמזון הסירה כמה ספרים מעל המדף הוירטואלי, בהם ספריו של מייסד המפלגה הנאצית בארצות הברית ג'ורג' לינקולן רוקוול, ספר גזעני של מנהיג הקו-קלאס-קלאן לשעבר דייויד דיוק, וכן ספר בשם "מדריך הורים למניעת הומוסקסואליות", שהוסר נוכח דרישתם של ארגונים להט"ביים. אולם, בשורה התחתונה, סביר להניח שאמזון פריים לא תוריד עכשיו, נוכח מחאת מוזיאון השואה, את "האנטרז" מהאוויר.
תגיות אמזון
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה