תקשורת ומדיה

מגישת החדשות הראשונה בדרום-קוריאה עושה לגברים בית ספר

שידורי המהפכה: בכלכלה ה-12 בגודלה, מהדורת החדשות הנצפית ביותר הוגשה מאז ומעולם על ידי גברים. בנובמבר האחרון שובצה לתפקיד העיתונאית לי סו ג'ונג - והרייטינג עלה. כך עשתה זאת יונית לוי הדרום-קוריאנית
עינת שחק | 
לי סו גונג (צילום AFP)
באוגוסט 2007 שידרה יונית לוי את מהדורת החדשות הראשונה שלה לבדה, לאחר שפרש גדי סוקניק. במשך מספר חודשים מנכ"ל חברת החדשות דאז, אבי וייס, ניסה למצוא לסוקניק מחליף, אולם בחלוף החודשים ראה וייס כי טוב: לוי הגישה את המהדורה בגפה והובילה אותה בהצלחה יתרה. בסוף 2007 הוחלט ללכת על הגשה יחידנית, כאשר מספר ימים במהלך השבוע יחליף אותה דני קושמרו. 
מזה 13 שנים שיונית לוי מגישה את מהדורת החדשות לבדה. מאז הצטרפו גם תמר איש שלום (שכעת חזרה לפורמט זוגי לצד אודי סגל), גאולה אבן סער, דוריה למפל ורשימה ארוכה של נשות תקשורת מוכשרות, שבישרו על תקופה חדשה: חלפו הימים של חיים יבין, עבר זמנם של יעקב ומיקי.  
בימים אלה ניצבת גם דרום קוריאה בפני עידן חדש: בנובמבר האחרון, הרשת הארצית KBS בחרה בצעד חריג יחסית למדינה השמרנית, ומינתה את לי סו ג'ונג למגישת חדשות במהדורת החדשות המרכזית של השעה 9 בערב.
פרצה למועדון הגברים
"זהו צעד שלא היה עולה על הדעת בשנת 1980" אמר בכיר בתחנה. לי סו ג'ונג שברה את תקרת הזכוכית בטלוויזיה הדרום-קוריאנית כשהפכה למגישת החדשות הראשונה אי פעם, ועוד ברשת ארצית במהדורה הנצפית ביותר במדינה. מאז כניסתה לתפקיד, שאויש זה מספר עשורים על ידי מגישים גברים, הרייטינג עלה מ-9.6% ל-11%. 
חמש פעמים בשבוע מגישה סו ג'ונג את המהדורה במה שהיה במשך שנים מועדון גברים סגור בעל פורמט קבוע מראש: גבר מבוגר וסמכותי עדכן את הצופים בענייני השעה, ולצידו סייד-קיק צעירה שהגישה נושאים בעלי אופי קליל יותר. לאותן מגישות היה אורך נשימה טלוויזיוני מוגבל, שכן לרוב נישאו לבני זוג ממשפחות עשירות ובכך תמה הקריירה שלהן. 
לסו ג'ונג בת ה-43 היו שאיפות אחרות. היא ניפצה את המוסכמה השלטת ואף "זכתה" לסייד-קיק צעיר יותר. אחת הסיבות לכך היא שהבינה כי צריך לשנות את אופי הגשת החדשות. לראייתה, הפורמט המסורתי בקוריאה הדרומית הוא מיושן ואיבד את קהל הצופים הצעיר יותר בשל סגנון ההגשה המעונב, שנטה לטון דידקטי שהרצה את החדשות לצופים.
אולם בריאיון ל-AFP טענה כי משימה גדולה בהרבה מוטלת על כתפיה - גדולה מהגשת המהדורה המרכזית מדי ערב: "טעות אחת שלי עלולה לקלקל לכל העיתונאיות. עליי להצליח על מנת שלנשים אחרות יהיו יותר הזדמנויות. במובן הזה מדובר באחריות גדולה יותר מאשר הגשת המהדורה המרכזית בשידור חי בפריים טיים מדי ערב".  
חדשות על פני משפחה
בעוד שבשכנתה הצפון קוריאנית, מזה 50 שנה מגישה את החדשות "האישה בוורוד" רי צ'ון הי, כפי שמציג אותן השלטון בערוץ הטלוויזיה הבודד במדינה הטוטליטרית, בדרום קוריאה הליברלית מבחינה כלכלית - לא כך הם פני הדברים. מאז מלחמת קוריאה, הפכה המדינה לכלכלה ה-12 בגודלה ולמעצמת סחר ותעשייה, אבל במובנים אחרים היא נותרה הרחק מאחור; מדובר בחברה שמרנית ופטריארכלית, בה הפער המגדרי הוא מהגבוהים במדינות המתפתחות ועומד על 33%. על נשים בדרום-קוריאה מופעל לחץ הן להיות אימהות והן לפתח קריירה ולהצטיין בשני התחומים במקביל.
על כן, בשלב האימהות, נשים רבות במדינה נתקלות בתקרת זכוכית. בחברה שמרנית זו, חובותיהן המשפחתיות מונעות את קידומן בעבודה ומאלצות אותן, בסופו של דבר, לוותר על הקריירות שלהן עם הגעתן לפרק זה בחייהן. 
זו הסיבה שנשים רבות במדינה בוחרות בקריירה על פני משפחה, ומעדיפות שלא להביא ילדים לעולם. בתוך כך, ב-2018 נרשם שיעור ריבוי טבעי שלילי העומד על 0.98 ילדים, במקום 2.1 הדרוש כדי לשמור על גודל האוכלוסייה יציב. 
מגמה זו מוכרת ביותר לסו ג'ונג, שהתחילה את דרכה העיתונאית ב-2003 וכיום בעצמה אם לילד בן 6. "נתקלתי בעיתונאיות ותיקות רבות שהקריירה שלהן נקטעה באיבה. זה היה מאכזב ומכעיס". היא עצמה מעידה על קשיים לחזור מחופשת לידה בת שנה: "הרגשתי שאני לא טובה מספיק, לא כאמא ולא כעיתונאית, עד שקולגה מבוגרת יותר קראה לי אליה לחדר ואמרה לי לא להיות קשה מדי עם עצמי. אני מקווה שכך יעשו נשים צעירות – ינסו לעשות את הטוב ביותר מבחינתן, אך שלא יאשימו עצמן במה שאינו בשליטתן". 
לרוחות השינוי הנושבות בדרום-קוריאה תרמה כמובן תנועת #meetoo ושינוי השיח במדינה. מנהלי התחנה הבינו כי ייצוג נשי בעמדת כוח זו, של מינוי מגישה שתוביל את מהדורת החדשות הארצית, הם הכרחיים בעידן הנוכחי.
"סו ג'ונג מובילה מהפכה מגדרית שמשנה את הנורמות בדרום-קוריאה, ומהווה סנונית ראשונה בכיוון הנכון אליו צועדת המדינה", אמרה פעילה למען זכויות נשים מדרום-קוריאה. "זהו סימן לכך שהמדינה נמצאת בצומת דרכים קריטית לתיקון סטריאוטיפים מגדריים, סוף סוף".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה