תקשורת ומדיה

דרישה: להתנות את שידורי הצהרות רה"מ בשאלות עיתונאים

העמותה לדמוקרטיה מתקדמת פנתה לערוצים המרכזיים בבקשה שלא לשדר את הצהרות ראש הממשלה בנוגע לנגיף הקורונה מבלי שיינתן זמן לשאלות עיתונאים. עד כה מדדה העמותה 132 דקות שידור בפריים טיים ואפס דקות לשאלות 
עינת שחק |  4
הצהרות ראש הממשלה (צילום freepik, מסך קשת 12)
העמותה לדמוקרטיה מתקדמת פנתה אמש לעורכי מהדורות החדשות בקשת, רשת וכאן בדרישה כי שידור הצהרות ראש הממשלה על אודות הקורונה, יותנה במתן זמן זהה לשאלות מצד עיתונאים. 
זאת לאחר בדיקה שערכה העמותה מהיום בו החל ראש הממשלה להופיע במהדורות: הצהרות אלה החלו ב-4 במרץ, עם הודעה בת 4 דקות, ומאז ועד אמש (שבת), רשמה העמותה 132 דקות שידור בפריים טיים, בתוך 46 ימים, מתוכן לא הוקדשו כלל דקות לשאלות מצד עיתונאים. 
לטענת העמותה, לא פעם כרך ראש הממשלה גם תכנים פוליטיים עם מסרים לצרכים פוליטיים ברורים המשרתים אותו, וניצל את הבמה שניתנה לו על ידי שלושת הערוצים המרכזיים תוך שימוש ציני במעמדו. זאת, מבלי שיצטרך לעמוד תחת ביקורת השאלות העיתונאיות המתבקשות, והשאיר לא פעם את התקשורת לפרש הנחיות עמומות. 
"אנו מבקשים מכם, גם אם באיחור ניכר, לחזור ולתפקד כעיתונאים שלא פעם בעברכם המפואר הוכחתם לנו שביכולתכם להיות. על כן נבקשכם לקבל החלטה משותפת כי כל "הצהרה" עתידית של ראש ממשלת המעבר, בנימין נתניהו, תותנה בהקצאת זמן לשאלות עיתונאים, זמן שלכל הפחות יהיה שווה באורכו לזמן ההצהרה המשודרת", נכתב בבבקשה. 
"במקרה ותסורבו נבקש שלא לשדר עוד בשידור ישיר את הצהרות ראש ממשלת המעבר, הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים אשר משפטו עתיד להיפתח בקרוב. 120 דקות השידור (המכתב שוגר טרם ההצהרה האחרונה שארכה 12 דקות נוספות – ע.ש) בפריים-טיים שהתרתם לו עד כה, הם בבחינת התנהלות עיתונאית חמורה שיש להפסיקה לאלתר".
"הדבר נכון גם בהקשר של "הצהרות" שרי ממשלת המעבר. כל שר שנושא "הצהרה" יש להתנות את שידורה החי בחובה לענות על שאלות עיתונאים". עוד נטען במכתב כי ראש הממשלה הינו ראש ממשלת מעבר ועל כן אין להצמיד לו את התואר הנוכחי אלא לכנותו "ראש ממשלת מעבר" או "ראש הממשלה בפועל". 
"העמותה לדמוקרטיה מתקדמת" נוסדה בשנת 2008 במטרה להתמודד עם תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות אותם היא מגדירה כאיום החמור ביותר לעתיד הדמוקרטיה בישראל. משנת 2011 העמותה החלה להתמקד בסוגיית הסדרת פעילות הלוביסטים במסדרונות השלטון, בסיוע למאבק נגד קשרי הון-שלטון-עיתון-טבק ובמאבקים נוספים כגון המאבק לסימוני בריאות על מוצרי מזור, המאבק נגד מתווה הגז, יוקר המחיה ועוד. באתר העמותה היא מצהירה כי אינה נתמכת או קשורה לאף גוף פוליטי, קרנות או בעלי הון וכי הפעילות בה מבוססת התנדבות. 
מנכ"ל העמותה, שבי גטניו, סיפר כי עד כה ענה למכתב רק עורך מהדורת חדשות 13, ניר נוימן, והשיב שהכתובת למכתב הוא המנכ"ל.
יחד עם זאת, נדמה כי לאור התחרות הרבה, אין לערוצים אינטרס להיענות למכתב, מלבד השאלה הנוגעת לתפקידם העיתונאי. "הם עיתונאים. השאלה העיתונאית זו שאלה מרכזית ששיקוליה אמורים לבוא לפני השאר, במרבית הפעמים", טוען גטניו.
ואולם, בתקופה בה נתוני הרייטינג הגבוהים ביותר של הערוצים נרשמים עם כל שידור של הצהרה כזאת, אשר שניים מתוכם מתבססים בין היתר על מודל מסחרי, סביר להניח כי לא יוכלו להרשות לעצמם "לפספס" אף הצהרה, גם לא במחיר אובדן הביקורת העיתונאית. 
"זה בהחלט שורש הבעיה. ההבנה בימנו לתמהיל של יחסי הון-עיתונות אשר הוביל להכרעת והכנעת הרוח העיתונאית החשובה בדמוקרטיה. בול פגיעה. בסוף תמיד נחזור לשאלה "כסף או דמוקרטיה", או בוורסיה הנוכחית "כסף או עיתונות". מי שבוחר שוב ושוב בכסף, מוביל אותנו למקום בו נגמרת הדמוקרטיה", אומר גטניו, ומוסיף, "הגענו לנקודה בהיסטוריה שאין עוד יכולת להדחיק או לדחות למחר מענה לתופעות האלה".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    הגיע הזמן שמישהו ידרוש זאת
    משה 04/2020/20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    חבל שזה לא מגיע מצד התקשורת. זה אומר הרבה על התקשורת...
    סגור
  • 2.
    מדינה של טיפשים
    פיני 04/2020/20
    הגב לתגובה זו
    1 3
    ביבי לא מחייב אף אחד להקשיב. הוא מוסר את ההצהרה, מי שלא רוצה של ישדר.
    סגור
  • 1.
    עמותה שהוקמה אד הוק לעניין זה . ראוי היה שתציינו זאת. (ל"ת)
    להגינות בתקשורת 04/2020/19
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • שקר וכזב - קיימים מ-2008 עם הרבה הישגים
    שבי גטניו 04/2020/19
    הגב לתגובה זו
    3 1
    העמותה הוקמה ב-2008. לעמותה הישגים אדירים במאבק בלוביסטים מסחריים ובתחלואי הון-שלטון. כולם בהתנדבות. היינו העמותה היחידה בישראל שהתנגדהבפני הנשיא לחנינה לאולמרט המושחת, הגישה תלונה נגד שמעון פרס על שהפך ללוביסט של בנק פועלים ללא צינון נדרש, נגד אבישי ברוורמן, נגד איילת נחמיאס ורבין, ועוד ועוד. אין לנו ימין ושמאל כשזה נוגע למשטר הדמוקרטי שלנו ובמאבק בשחיתות. נאבק בנתניהו המושחת והמסוכן לדמוקרטיה עד לניצחון.
    סגור