תקשורת ומדיה

יפה בן דוד עוררה מהומה בטוויטר ובתקשורת: "אני מחזירה מלחמה"

מזכ"לית הסתדרות המורים שהתראיינה בחדשות 12 והצהירה כי המורים יסרבו להמשך הלימודים ביולי, גרמה לסערה ברשתות החברתיות ולעליהום תקשורתי. מה היו התגובות ומדוע הריאיון כל כך מקומם?  
רועי בהריר-פרל |  15
יפה בן דוד במהדורה המרכזית בערוץ 12 (צילום מסך קשת 12)
הסערה הציבורית סביב התבטאויותיה של מזכ"לית הסתדרות המורים במהלך ראיון שנתנה אמש (יום א') לחדשות 12 בעיצומה: בן דוד הוזמנה לאולפן כדי להגיב להצהרתו של שר החינוך רפי פרץ, לפיה חלק מהחופש הגדול יבוטל והלימודים יימשכו לאורך יולי. "לא ייתכן שכולם יעבדו והמורים יהיו בחופש", אמר. מזכ"לית הסתדרות המורים הגיבה לכך - לכאורה, בשם כל חברי הסתדרות המורים - באופן חריף במיוחד ובין השאר אמרה: "לא נוסיף יום אחד של עבודה ביולי על חשבוננו. אף אחד לא מבין מה נדרש מציבור עובדי ההוראה כדי ללמד מרחוק. אנחנו הראשונים שנכנסנו מתחת לאלונקה ונתנו מימי החופש שלנו. יש כסף במשרד האוצר - הוא יכול לממן בית ספר קיץ". 
טוויטר, בכלל, סערה כתוצאה מהפולמוס הבוער הזה. "יפה בן דוד המומה מהמחשבה שצריך גם לקבל משכורת וגם לעבוד", צייץ הפרשן הפוליטי של חדשות 12 עמית סגל.
 
אביעד גליקמן מחדשות 13 היה רחום יותר כלפי מזכ"לית הסתדרות המורים וצייץ ארוכות בנימה אישית. "בתור בן של מורה אני חושב שלחלק גדול מהציבור אין מושג מהי עבודתו הקשה של המורה", כתב, "אז נכון, יפה בן דוד היא אחת המייצגות הגרועות של המורים, אבל בטח שאי אפשר לזלזל בעבודת המורה כפי שעושים כאן ב24 שעות האחרונות". 
 
גם דנה ספקטור מידיעות אחרונות הביעה מסר תמיכה בבן דוד, גם אם לא באופן ישיר: "אולי עוד מישהו רוצה לשלוח יד מלאה בשמן סרדינים לכיס שלנו, לחטט עמוק ולהוציא משם כסף? אין ספק שאנחנו התשובה לאיך להעמיד מחדש את הכלכלה. אנחנו ופרוות המינק שבארוננו, הבריכה האולימפית שבמרפסותינו ושלושת הילדים שמסתובבים לנו בבית עם במבת מיליארדרים ביד. #יפה בן דוד פינת כולנו". 
 
השדרן והכתב המדיני של קול ישראל רונן פולק, לעומת זאת, קצת פחות הזדהה עם המזכ"לית השנויה במחלוקת. "אני מכיר המון אנשי הוראה, אנשים טובים, מחנכים מעולים, מעוררי השראה בקרב תלמידיהם", הוא צייץ, "לאף אחד מהם לא קוראים יפה בן דוד. כואב לי עליהם שהיא הפנים שלהם לפני הציבור". 
 
העיתונאי, הפובליציסט והמגיש הוותיק דן מרגלית בחר לבקר את לבן דוד באמצעות מחמאה לחינוך החרדי: "נוכח החספוס של יפה בן דוד מארגון המורים, צריך להודות שאני מתקנא בחינוך הדתי והחרדי, שלצד פגמיו (עדתיות, למשל) מוריו-רבניו לעולם מעמידים את הלימוד לפני הכל", צייץ. 
 
מתברר שגם מגיש "הצינור" ברשת 13 גיא לרר, כמו גליקמן, הוא בן של מורה. וככזה הוא טוען, בנוגע לאמו, כי "חבל שלא היתה לה אז איזו יפה בן דוד שמורידה מהכבוד שלה למען כבוד הציבור שלה". 
 
העיתונאית והמגישה לינוי בר גפן שולחת לב דוד ברכות "חמות": "מזל טוב, יפה בן דוד. עקפת את פרופ' יורם לס בתואר 'האיש שבמחי ראיון אחד הפך לשנוא ביותר במשבר הקורונה'. ואפילו לא היית צריכה לתמוך בהמתת בני אדם בשביל זה". 
כתב ישראל היום עקיבא ביגמן בחר דווקא להתבדח: "צפיתי עם ילדיי בראיון של יפה בן דוד. זו הייתה הלמידה מרחוק הכי אפקטיבית שהייתה להם מאז תחילת המשבר". 
 
בסוף גם יפה בן דוד עצמה הגיבה לתגובות: "לא נבחרתי להיות חביבת הקהל, שכל היום יעמדו וימחאו לי כפיים, אני משרתת את הציבור שלי. זה ציבור יקר, וציבור שבאמת כל הזמן חובטים בו. ועל מה? מה בסך הכל מרוויחים המורים?". 
 
בגלי צה"ל, אגב, היא נשמעה כועסת יותר: "אני מחזירה מלחמה כפי שנדרש ממני כדי להגן על עובדי ההוראה. מציעה שכל אחד יתעסק בעניינים שהוא מבין".
ומה בתקשורת? 
בתגובה לדבריה של בן דוד פרץ ויכוח ער באולפן, שגלש משם לאמצעי התקשורת ולרשתות החברתיות. הפובליציסט דור מאיר מועלם קרא במאקו "להיכנס בארגון המורים", והסביר ש"הם סוחטים את המדינה בשביל קבוצה סגורה, כשמי שמקבל את מרבית הכסף מאותה העלאה הם המורים הוותיקים בעלי הקביעות. הטעימה שקיבלנו אתמול מבן דוד היא רק דוגמה לעוד אחד מוועדי העובדים הכוחניים שיש במדינה", הוסיף, "ועדי שאלטר שלא באמת מעניין אותם אזרחי ישראל, ולמרות שהטייטל שלהם טוען זאת, הדבר האחרון שהם עושים הוא לשרת את הציבור". 
גם דוד רוזנטל הודה בוואלה! תרבות כי "לא קשה למצוא מה לא לאהוב במזכ"לית הסתדרות המורים. יש לה וייב ודרך התבטאות של מנהלת בית ספר אימתנית, כזו שאפילו גדול התלמידים הפרחחים מתכווץ מולה", הוא כתב, "היא כוחנית, לא נותנת לצד השני לדבר, עקשנית ומעוררת צונאמי של אנטגוניזם".  
קראו עוד ב-ice
במקור ראשון מיהרו להתגייס לטובת הצד של השר. "יפה בן דוד, עד כמה את מכירה באמת את ציבור המורים שאת אמורה לייצג?", שאלה שם הכתבת מאיה פולק, "לא מעטים מהם חושבים שאת לא מייצגת אותם נאמנה. ישנם מורים שמרגישים שאת לא אוספת נתונים, שאזנך לא קשובה להמיות השטח. שאת לא רואה אותם באמת, אלא ממלמלת טקסטים בריונו-הסתדרותיים, מתנהגת כמו מחולל זכויות רובוטי ובדרך רומסת אותם ומסבה להם נזק תדמיתי. הם נבוכים מהכוחנות שלך, חושבים שהיא חרב פיפיות לא חינוכית בעליל". 
ב"סרוגים", לעומת זאת,  הוצגה, במסגרת מאמר דעה של ברל'ה קרומבי, הדעה הפחות פופולרית, זו שבעד בן דוד: "יפה בן דוד לוהקה הערב לתפקיד האדם הרע, כי היא אולי לא דיברה בפוליטיקלי-קורקט ולא הייתה מסבירת פנים. אבל הדברים שהיא אמרה בערוץ 12 מדויקים. היא הציגה מראה מדויקת על מצבם של המורים, שגם עובדים מהבית בלמידה מרחוק, הרבה יותר קשה מיום לימודים בבית הספר, וגם סופגים את הביקורת הקשה ביותר מהאוצר, זאת למרות שתרמו למשק 13 ימי עבודה מלאים (!) ללא שכר". 
דבר המומחה 
"הריאיון של מזכ״לית הסתדרות המורים עורר תגובות רבות ושיח ברשתות החברתיות  בעיקר בגלל המתקפה הקשה שספגה בן דוד מצד המגישות יונית לוי וקרן מרציאנו", טוען אורי וולמן, יועץ תקשורת להתאגדויות וארגוני עובדים בחברת ״פרו אסטרטגיה״.
"מעבר לשאלה העולה בדבר חוסר ההוגנות בהצבת מזכ״לית אשר אינה מורגלת בראיונות טלוויזיה מול לא אחת, אלא שתי עיתונאיות מנוסות ומקצועיות כל כך, מהיכן עזות המצח לדרוש מסקטור המרוויח משכורות נמוכות עד מעליבות פשוט ״לתרום״ ימים ולעבוד ללא שכר. האם גם לוי ומרציאנו שמשכורותיהן מסתכמות בעשרות אלפי שקלים בחודש כל אחת היו מוכנות לעבוד בחינם?", הוא תוהה. 
נוסף על כך, טוען וולמן כי הביקורת בבן דוד לוקה בשוביניזם. "אם זה לא הספיק והמתקפה לא הייתה ארסית דיו, אז לפתע הבליח מצידו השני של האולפן גם פרופסור גבי ברבש עם ביקורת כלפי התנהלותה של גברת בן דוד וחוסר הנכונות שלה להיכנס מתחת לאלונקה בשעת מצוקה. 
"מעבר לפן הסמי שובניסטי בו נקט הפרופסור המכובד שהתפרץ לראיון, רצתי מיד לאחריו לשרתי גוגל העמוסים כדי למצוא התבטאויות נוספות של מר ברבש, במהלך הקדנציה רבת השנים שלו כמנכ״ל איכילוב, בדבר הצורך להפגין סולידריות והזדהות עם סקטורים אחרים במשק שאינם רופאים - אבל פשוט אין כזאת. לא נורא, מול המורים כולם יכולים להיות גיבורים ולעלוב בהם ככל העולה על רוחם".
לדבריו, הסתדרות המורים איננה ארגון מושלם, אך יחד עם זאת מדובר בסערה בלתי מידתית כלפי בן דוד. "עקשנותו רבת השנים נגד ביצוע רפורמות מקיפות בתחום החינוך הפכה אותו לגוף לא אהוב מבחינה ציבורית ומושא לביקורת תקשורתית אשר בחלקה הייתה צודקת. יחד עם זאת, יהיו הנסיבות אשר יהיו, שום דבר לא מצדיק התנפלות רבתית שכזו בפריים טיים של מהדורת החדשות הנצפית בישראל על מזכ״לית ארגון שנבחרה כחוק כדי לייצג את האינטרסים של עשרות אלפי מורים".
תגובות לכתבה(15):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    זאת בחירת - בכירת המורים
    AVIC 04/2020/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מתי ראתה כיתה מבפנים ל45 דקות בפעם האחרונה? עסקנית. הבחירות לארגוני המורים נערכות בסגנון ההסתדרותי הותיק הידוע. התוצאות נשלחות להדפסה שבוע קודם. כמו בוועדת הבחירות של החונטה שלא פסלה אף קלפי מיישוב ערבי, גם אם היו שם 100 סטודנטים בחו"ל/ בחאג' או מתו מזמן.
    סגור
  • 13.
    יפה,ישר כוח
    פואד 04/2020/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חבל מאוד העליהום הזה,זה מראה עד כמה האנשים מבקריך,עד כמה הם אטומים,עילגים וחסרי נימוס,הם לא יכולים להחזיק ולגדל בבית 2ילדים ותלוננים על הסבל והמועקה שמסיבים להם הבנים,בעוד המורים צריכים להתמודד,עם 20-30 תלמידים בכיתה שכל אחד מהם בא מסביבה שונה,והורים,שונים ומשונים ולשבת ולטפל באורך רוח בכל תלמיד ותלמיד ולחזור הביתה מותש בסופו של יום תמורת שכר עלוב שכבוד הכתבים והרופאים ורוב המבקרים אינם מוכנים ולא יכולים להתקיים ממשכורות כאלה,בושו לכם,ותהוו דוגמה ומופת לאחרים ותתרמו מכספכם ותיכנסו מתחת לאונקה,ותתרמו מעצמכם לפני שאתם מבקשים מאחרים לתרום ותגלו טיפת כבוד למורים שאחראים על חינוכם של ילדיכם ותואילו בטובכם ותתנצלו על הביקורת החריפה שהפניתם למזכ"לית הסתדרות המורים.
    סגור
  • 12.
    יפה בן דוד צודקת 100 אחוז המורים לא שק החבטות של אף א
    הורה לילד בבית הספר 04/2020/22
    הגב לתגובה זו
    3 0
    גם לא של מרציאנו את לוי שכול אחת מרויחה בחודש מה שמורה מרויח בשנה
    סגור
  • 11.
    משכורות עתק
    יקי 04/2020/22
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הבעיה שלא מדברים על הבעיה העיקרית שזה המורים/ות שעובדים קשה במשך השנה ומקבלים משכורות שמתחילות מ6000₪עד 11000₪בחודש וזה לאחר שהם הוסיפו כול מיני תפקידים נוספים לתפקידם כמורים ומחנחים בחדי לגמור את החודש בכבוד. אבל אם יונית ומרציאנו רוצות לרדת מתחת לאלונקה שיראו את זה בזה שהן יתרמו רק 50 אחוז מהשכר שלהם בחודש ויהיה אפשר להעסיק מספיק מורים לחודש שלם שיחזיקו שני שחבות גילאים בבית ספר (6 מורות)
    סגור
  • מורים
    לי 04/2020/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הבת שלי מורה לחנוך מיוחד ומדעים,ןרואה כמה עובדת קשה כל השנה ,מכינה מערכים,נוסעת איתם ללשכת עבודה,ועובדת כל יום עד השעה שלוש,ומרויחה 7000 שח בחודש,ואז באות שתי החוצפניות מהטלויזיה ואומרות מה שאומרות,הם מרויחות לחודש מאה אלף שח ,ויכולות להחזיק בייבי סיטר בלי חשבון,חוצפניות,וגם אדון הפרופסור שמרוי הון פותח את םיו,ההורים התרגלו שהמורים צריכים להיות בייבי סיטר לילדיהם,מה שקורה לאחרונה ,שפחות ופחות הולכים ללמוד הוראה,מלא מורים עוזבים את ההוראה ועוברים למקצוע אחר,החצופות יושבות במשרד מרווח עם מזגן ואומרות מה שבא להם
    סגור
  • טען עוד
  • 10.
    מורים
    שאול 04/2020/22
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הרבה הורים רוצים שהמורים היו בביסטר של הילדים שלהם בחופשות הקיץ וכמובן על חשבון המורים מי בלי לשאול אותם
    סגור
  • 9.
    "בית הספר" מראשיתו איפשר להורים לצאת לעבוד
    נאור 04/2020/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לשם מה ? כל אדם צריך לשאול לשם מה המשהו הזה נועד ? , למען מה ? מה התכלית ? ללמד את הילדים ? או לשמור עליהם? אם העיקר הוא שההורים יצאו לעבוד אז למען השם או שאתם רוצים לשמור עליהם או שאתם רוצים ללמד אותם . לדעתי מערכת החינוך נכשלה בחינוך , נועדה לכישלון . חכמים לימדו והסבירו שכדי ללמד ילדים צריכים סבלנות עד אין קץ ובעיקר ההבנה שכל ילד חושב אחרת ויכול אחרת . לא כל האצבעות שוות .
    סגור
  • 8.
    כל הכבוד ליפה בן דוד העושה מלאכתה נאמנה
    אזרח פשוט 04/2020/22
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בן דוד עושה מלאכתה נאמנה ומשמשת כפה למורים יישר כוח
    סגור
  • 7.
    מבקרי המורים, נמאסתם
    יוני 04/2020/21
    הגב לתגובה זו
    7 0
    ההורים "כורעים" תחת הנטל לטפל בילדים הפרטיים שלהם. איזו חוצפה. מה המורים האלו חושבים? להתחמק מהאחריות כלפי ילדינו? יש להם חופש, חסרי מצפון שמסרבים להמשיך להיות מנוצלים. תתביישו אתם נכבדי. כמה שבתות המורים משקיעים בבדיקת מבחנים? כמה פעמים במסגרת העבודה של כל אחד מכם הייתם צריכים לטפל בילד מוכה? לטייל 3, 4, ימים עם ילדים שכל מה שמעניין אותם זה כמה להשתכר בלילה, ולדאוג שלא יפלו ביום המחרת בטיפוס על קיר תלול... כמה פעמים דאגתם לילדה שנאנסת שפוחדת מההורים שלה שיגלו? כמה פעמים ליוויתם בנות מבתים טובים, שמקיימות יחסי מין בבית, בחדר, נכנסות להריון וההורים מופתעים שהמורה מגלה את זה לפניהם? כל כך נמאסה האטימות שלכם. תתעוררו ותטפלו בילדים שלכם, דברו איתם. תקשיבו להם ותתמכו במורים כדי שידעו לכבד את מערכת החינוך ואז בטוח שהמורים יתנדבו לשאת את האלונקה. בשמחה יחד איתכם.
    סגור
  • 6.
    יפה בן דוד עשתה שירות
    מואה 04/2020/21
    הגב לתגובה זו
    2 2
    דב לציבור שלה. עצוב וחבל. מסתבר שכל ישראל לא ערבים זה לזה.
    סגור
  • 5.
    לא מדובר רק בתוכן..אלא בנימה ה ביריונית
    נעמי 04/2020/21
    הגב לתגובה זו
    0 3
    סגנון זה שם הענין חינוך לשפת דיבור שליטה עצמית ולא שיח של ביריונית מינימום ראש ארגון של עולם תחתון ולא של מי שמחנך את ילדי פלא שילדים ביריונים מבלים פה וכוחניים? יפה חינכה אותם
    סגור
  • 4.
    יונית וקרן צריכות להתנצל
    רינת 04/2020/21
    הגב לתגובה זו
    5 3
    מעניין שבחדשות ערוץ 12 התעלמו ממה שקרה אתמול. היה ראוי שיונית וקרן יתנצלו בפני ציבור המורים. ההתנהגות שלהן הייתה מבישה ולא מכבדת.
    סגור
  • 3.
    כל הכבוד ליפה בן דוד!
    מורה 04/2020/20
    הגב לתגובה זו
    7 2
    ראיון חצוף ומתנשא. דיברה בכבוד רב ובאסרטיביות מנומקת. ברבש הוא המנותק ושהמראיינות יפות הנפש והוא יתרמו ימי עבודה בחינם לפני שנטפלים לציבור המורים. מצפה מעוד מורים להביע תמיכה ביפה בן דוד ולגנות את העליהום המכוער והלא מידתי כנגדה.
    סגור
  • 2.
    יפה בן דוד עצה קטנה..
    מורה 04/2020/20
    הגב לתגובה זו
    3 4
    תעשי לעצמך ולנו טובה ותתרחקי ממצלמות.
    סגור
  • 1.
    אורי וולמן מדויק
    עיתונאי 04/2020/20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ברבש תזכיר לי מה אתה קשור לדיון?
    סגור