תקשורת ומדיה

גדי סוקניק: "רשת בלעה עטלף מורעל – את ערוץ 10"

העיתונאי הוותיק ומגיש הטלוויזיה מנתח את המשבר בו נמצאת רשת 13: איזה אינטרס יש לבעלי השליטה להחליש את חברת החדשות, למה הוא לא מקנא במנכ"ל הנכנס ומה הייתה הטעות שהובילה למצב זה? 
עינת שחק |  18
גדי סוקניק (צילום גבריאל בהרליה)
"יש בעיה גדולה לדמוקרטיה הישראלית, שגם כך מותקפת מכל הכיוונים על ידי השלטון, כשאחד משני הערוצים החזקים, גם אם הוא מספר 2 בבירור, מחליש את חברת החדשות שלו. וזוהי החברה בעלת המסורת הנשכנית יותר מבין השתיים המובילות", טוען העיתונאי ומגיש הטלוויזיה גדי סוקניק על מצבה של חברת חדשות 13. 
רשת 13 נכנסה למשבר הקורונה במצב כלכלי בעייתי. היא סוחבת חובות כבדים מההנהלה הקודמת, נאלצה להקפיא הפקות ולפרוס תשלומים לספקים. נוכח הירידה בהיקף הפרסום מתחילת המשבר, וכתוצאה מכך – בהכנסות החברה, היא נאלצת לבצע בשלב זה קיצוצים דרמטיים, אשר צפויים לפגוע בחדשות 13. 
על פי דיווחים, 35% מתקציב חברת חדשות 13 יחתך, צעד אשר יוביל לפיטורי כוח אדם נרחבים. בשל כך, קיים בשלב זה סכסוך עבודה בין עובדי חדשות 13 לבין הנהלת רשת, אשר הובא זה מכבר לכותלי בית הדין לענייני עבודה. 
"הבעיה היא שזו חברת חדשות המוכה כבר מכל הכיוונים שנים", מסביר סוקניק. על אף שבמתכונתה הנוכחית, רשת 13 קיימת קצת יותר משנה, במיזוג שהתרחש בינואר 2019, התאחדו רשת 13 וערוץ 10. במסגרת זאת נפרדה רשת מחברת חדשות 2, היום החדשות 12, ואימצה את חברת חדשות ערוץ 10.  
"שנים שערוץ 10 פירפר. הוא סבל לאורך דורות מניהול כושל, אך בשנים האחרונות הגיע למצב שהניהול הכושל בהיבט הפיננסי הפך לבלתי נסבל מבחינת הבעלים. העובדים הוותיקים של חדשות 10 כבר שנים מכירים את המאבקים האלה, שנים שהם עובדים ונאבקים. אין דקה אחת של שקט".
כתוצאה מהמיזוג רשת סוחבת איתה את המסורת הזאת מערוץ 10? 
"חשבו שהמעבר לרשת ירגיע את המצב, כשיהיה ערוץ חזק ומאוחד. עובדי חברת חדשות 10, או  13 כיום, חשבו שהם מקבלים סוף סוף קרקע מוצקה, אך קיבלו את אותו הדבר. אלא שכעת הם גם בלב משבר".
עוד מאותו הדבר 
סוקניק במידה רבה רואה את רשת בדמותו הנוכחית כעוד מאותו הדבר - עוד מהכשלים והחסרונות של ערוץ 10, לרבות חברת החדשות בערוץ. "לקחו את מנהליו הכושלים של ערוץ 10, כמו יוסי ורשבסקי למשל, והחזירו אותם לקדנציה נוספת. התוצאה? אותו הדבר. זה מה שקורה כשמחזירים לידיים של בעלי המניות שרידי ערוץ. יש תירוצים תמיד, אבל מנהל טוב הוא מנהל שמצליח לנווט את הספינה דרך הגלים הגבוהים".
רשת משלמת על הניהול הכושל של ערוץ 10?
"אני לא מכיר את המאזנים, יכול להיות שיש לכך עוד סיבות. אני יכול להגיד ממה שאני יודע - בסופו של דבר 10 השתלט על רשת, למרות שרשת הייתה אמורה לבלוע את ערוץ 10. במידה רבה בעצם רשת בלעה עטלף נגוע". 
חרף הכוונות למזג בין הערוצים ביחס של 60% לרשת ו-40% לערוץ 10, בפועל בעל המניות המרכזי בערוץ 10, לן בלווטניק, הפך, לאחר הזרמות כספיות ודילולי בעל המניות האחרים, לבעל השליטה המרכזי ברשת עם 52% מהשליטה בערוץ.
מה היה לקוי בניהול הערוץ? 
"כשהייתי שם במסגרת התוכניות 'לילה כלכלי' ו'המטה המרכזי' וראיתי איך העסק מתנהל, קראתי לזה ביני לבין עצמי 'רצפה מחושמלת'. החברה נגועה במאבקים תמידיים, לא היה שם רגע של שקט או יציבות". 
החטא הקדמון של חברת החדשות
גם בשגרה וגם בתקופת משבר הקורונה, בו מרבית הצופים בבתים, צמודים למסך, רשת לא הצליחה לנגוס בשליטה של קשת במסך. גם מהדורת חדשות 13 נהנתה מעלייה קלה בלבד, חרף השינוי במהדורה והמעבר להגשה זוגית, עם צירופו של אודי סגל.  
"אודי סגל עושה עבודה מצוינת, אבל זה קשור לכשל המהותי של חברת החדשות, שהוקמה במידה רבה כסוג של נקמה במדורת השבט של חדשות 2 דאז. אבל להבדיל מחדשות 2 שכבר היו ותיקים, שיצרו ובנו דמויות קבועות של כוכבים, חדשות 10 נבנו מלכתחילה על יותר מדי דמויות חדשות ואלמוניות". 
"אם אתה לא כוכב מלידה על המסך, וחברות החדשות אינן משופעות בכאלה, לוקח המון זמן לבנות כוכבים. חדשות 13 התחילו בפיגור מובנה, שרק הלך ונשתמר לאורך השנים. זה החטא הקדמון בהקמה של חברת חדשות זו, שקמה בגישה של 'נראה לכם, (לחדשות 12, ע"ש), אנחנו לא צריכים אף אחד מכם ולא קונים מכם טאלנטים'".
גם מבחינת האווירה השוררת במסדרונות, טוען סוקניק כי חדשות 13 נמצאת בעמדת נחיתות. "אין מה להשוות - בחדשות 12 הייתה יציבות. הגלים החיצוניים לא הורגשו בתוך המערכת. הייתה, וכנראה נותרה, אווירה משפחתית כלשהי". 
זה תלוי בתחושת המחויבות של העובדים?  
"זו ההנהלה. המערכת של 'לילה כלכלי' לא ראתה מנהל בכל שנותיי. אפילו פעם אחת לא עלה מנהל הערוץ לטפוח לעובדים על השכם ולהגיד תודה. הרי אתה רק מקצץ להם בשכר, שממילא נמצא בשפל, בעיקר במשרות שמאחורי הקלעים. המינימום שאתה יכול לעשות זה כמו בצבא - לבוא, לטפוח על השכם ולהגיד 'אחריי'".
במובן הזה הנהלה שמיד נכנסת ומקצצת לא בדיוק משרה תחושת רוגע ומחויבות.
"נכון, אבל אני לא בטוח שלבן-טל הייתה ברירה. אני מניח שהוא חי על הזרמות כספים מבחוץ, וסביר להניח שהבעלים יזרים עוד כסף. אבל כרגע בעל השליטה מכניס אותו ללחץ כמו בכל עסק כלכלי – 'קצץ לי כמה שאתה יכול וכשנגיע לעצמות אדחוף את היד לכיס'". 
"זה די שקוף, גם בלי להכיר את נבכי הסיטואציה: הבור אין לו תחתית, כל הזמן מזרימים עוד ועוד ולא יוצאים מזה. עכשיו בכלל אין פרסומות ואין הכנסות והמצב בקרשים, אין כמעט ברייקים והבעלים בעצם דורש לחתוך בבשר החי. כשיגיע למסקנה שהפרד הולך למות יזרים עוד כסף. אני לא מקנא במנכ"ל החדש. קיבל שוקת שבורה".
איך קיצוץ של 35% מחברת החדשות יתרום לחוסן העיתונאי בפעם הבאה שתגיע מתקפה מצד פוליטיקאים?  
"לפוליטיקאים יש עניין שרשת באופן כללי וחדשות 13 ידממו. זה טוב להם במובן הזה שידוע שבלווטניק נחשב למקורב לנתניהו (ואף נחקר במסגרת תיק 2000, ע"ש). זה נוח למי מהצדדים ולשניהם גם יחד. מה גם שבלווטניק ונציגיו נאבקים בתקופה זו על הנצחת מונופול המלט של 'נשר' שבשליטת בלווטניק. 
"אבל אם נתייחס לחדשות כגוף שצריך לעבוד ברוגע ובלי לחצים, חדשות 13 זה סיר לחץ אחד גדול: אתה לא יודע אם תוכל לסמוך על הבעלים שלך, אתה לא יכול לסמוך על כך שתקבל משכורת, אתה חבוט מכל הכיוונים אחרי שנים של הדינמיקה הזאת, והכי גרוע שההנהלה שלך לא יכולה לספק לך את המרגוע. המנכ"ל החדש עושה זאת כי אין לו הרבה ברירות".
מה הפתרון? 
"ההנהלה צריכה להרגיע את העובדים בצורה כלשהי. לתת להם כבוד עצמי וחיבוק, לאנשים שאתה לא יכול לתת להם שום דבר אחר. זה במינימום. לשם השוואה, ברור שגם חדשות 12 נמצאת תחת סד לחצים, אך לא שומעים על כך דבר. בעלי המניות, הדירקטוריון, ההנהלה - עובדים בשקט, יש מבוגר אחראי. ממה שאני שומע ברשת - האווירה היא מאוד קשה. לא יודעים מה יקרה מחר".
"נורא קשה לעבוד כך, בטח כשאתה לא יכול לייצר די.אנ.איי. בריא לחברה. אלה ערוצים שונים באווירה ובאופי הניהול. 13 ו-12 זה חיות שונות. אחת עושה המון שגיאות כל הזמן, ואחת עושה, כפי הנראה, עבודה טובה".
תגובות לכתבה(18):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 16.
    מסכורות
    יונית 06/2020/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא פלא שהערוץ מתדרדר עם המסגרות המנופחות של המגישים
    סגור
  • 15.
    חדשות 13
    רחל 06/2020/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש בערוץ 13 טאלנטים שאין להם תחליף כמו רביב דרוקר נדב אייל מתן חודורוב ספי עובדיה ברוך קרא אביעד גליקמן חזי ועוד ועוד. הם עושים עבודה נהדרת ובראשם אמנון אוד ותמר. קטונתי מלהבין את ההנהלה שיורקת לבאר ממנה היא שותה.
    סגור
  • 14.
    אילה חסון מעולה
    גלעד 05/2020/07
    הגב לתגובה זו
    2 2
    אילה חסון היא נכס לערוץ. חכמה, ענינית ויודעת לנהל דיון עניתי בלי התלהמות ואגו. מהדורת יום שישי היא פנינה שאני משתדל לא לפספס.
    סגור
  • 13.
    לפטר את אוכלי השומן
    מבין עיניין מבפנים 04/2020/30
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לפטר את אוכלי השומן בהפקת החדשות אלא שהגיעו מערוץ 1 , כשצריך לקצץ מקצצים רק בחברה הצעירים שלקחו משכנתא ונותנים את הדם שלהם לערוץ , יש הרבה פלצנים שאוכלים את הכסף של וולטניק , צריך לרענן את השורות מהר, תנו לסוקניק לנהל , סוקניק וולטניק מתחרז האא , ואז חיים סלוצקי ינהל את הערוץ מאחורי הקלעים
    סגור
  • האיש הכי מיותר במהדורה לפטר ומיד (ל"ת)
    ליאור לנדברג לפטר 05/2020/06
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • טען עוד
  • חסון הביאה איתה לא מעט אנשי ערוץ 1 (ל"ת)
    אכן כך 05/2020/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 12.
    גדי סוקינק
    דן י ישי 04/2020/27
    הגב לתגובה זו
    1 2
    למר גדי סוקיק .אני מכבד אותך שהיית לוחם ובאף מקום עבודה אין קבע לכול החיים ואף אחד לא חייב להחזיק כמות של כתבים .עם המצב הכלכלי של הערוץ לא טוב אין מקום עבודה שחייב לחזיק אותם ולשלם משכורות מנופחות .אני יודע ישר אתה תשעים את ראש הממשלה אני רגיל לזה .שמפגינים אם הדגלים שחורים ואומרים אלכה הדמוקרטיה הם רק רואים שחור בושה וחרפה .כתבים כמו אביעד הוא לא יחסר לערוץ הוא המשתפ של הפרקליטות ובית המשפט עברתם כל גבול גועל נפש
    סגור
  • 11.
    עידן פלוס
    גולי 04/2020/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    למה לא מחזירים את הערוץ עים הסרט הערבי ביום שיש ילערוץ שגנבו בעידן פלוס?
    סגור
  • 10.
    כל כך מדוייק
    מודי פרידמן 04/2020/27
    הגב לתגובה זו
    6 0
    גדי צודק בכל מילה ואות. ניהול כושל ומעוות גרם לקריסה של ערוץ 10 שנכנס כרעל ל 13 והרס כל חלקה טובה גם שם. לבן טל שהוא מנהל מוכשר יש הרבה עבודה לתקן ולשפר. בהצלחה
    סגור
  • 9.
    צודק חדשות 10 רשעים (ל"ת)
    שלומי 04/2020/27
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 8.
    ניר נוימן עורך מקצועי
    לפטר את לנדברג 04/2020/27
    הגב לתגובה זו
    6 0
    ליאור לנדברג לא מגיע לקרסוליים שלו
    סגור
  • 7.
    האיש והפאה עוד פה?? (ל"ת)
    בלע ק 04/2020/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    נחמד לדעת שהוא עדיין בעיניינים (ל"ת)
    גדי סוקניק 04/2020/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    לא יעזור גדי. אין לי מקום בשבילך (ל"ת)
    וייסי 04/2020/26
    הגב לתגובה זו
    4 3
    סגור
  • 4.
    מדוייק (ל"ת)
    גלי 04/2020/26
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 3.
    תקשיבו לאיש
    אחד מהתעשיה 04/2020/26
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סוקניק מהחכמים המנוסים והישרים. תקשיבו לו!
    סגור
  • 2.
    מה זה מעניין
    שמעון 04/2020/26
    הגב לתגובה זו
    3 1
    כול הערוצים המושחתים שיפנו לבגץ שיעזור להם למה משלם המסים צריך לשלם לאוכלי חינם
    סגור
  • 1.
    כל מילה בסלע (ל"ת)
    עובד חדשות 13 04/2020/26
    הגב לתגובה זו
    9 2
    סגור