תקשורת

דוח המבקר: גיוס לא שוויוני בכאן, מינויים פוליטיים ברשות השניה

דוח מבקר המדינה מגלה הבדלים בפיקוח של הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין שמגיעים עד לצופה בבית, שיטה רגולטורית שמומלץ לשנות מן היסוד וגופי שידור שכלל לא כפופים לאסדרה
איתי פת-יה |  2
איוב קרא, מתניהו אנגלמן, אלדד קובלנץ (צילום ויקיפדיה)
פיקוח מיושן ולא אחיד על השידורים וחשש למינויים פוליטיים ברשות השנייה והליך גיוס לא שוויוני בתאגיד השידור – אלו הם רק חלק מהממצאים המופיעים בדוח מבקר המדינה שפורסם אתמול (ב').
משרד מבקר המדינה בראשות מתניהו אנגלמן חשף מוקדם יותר את הדוח השנתי שלו ובו התייחסויות גם לפועלם של תאגיד השידור, הרשות השנייה, ומועצת הכבלים והלוויין. להלן עיקרי הדוח סביב אלה:
תיאורים מכפישים ומבזים
דוח המבקר מעלה טענות בדבר הליך סינונם וקליטת של עובדי רשות השידור לשעבר בתקופת הקמת תאגיד השידור. במסגרת זאת, כך תואר, מנכ"ל כאן אלדד קובלנץ פנה לגורמים שונים במטרה לקבל חוות דעת לא רשמיות על יוצאי רשות השידור.
בחלק מהמקרים אותם גורמים אף פנו לאחרים, ש"לא ידוע טיב הקשר שלהם" למועמדים. כל זאת מבלי שהמועמדים עצמם מודעים לכלילתן של חוות דעת אלה בתהליך הגיוס וללא שניתנה להם ההזדמנות להגיב על הנאמר בעניינם.
יתר על כן, נמתחה גם ביקורת על "התיאורים המכפישים המבזים והפוגעניים שכללו לעתים חוות-הדעת", שתועדו במסמכים ממוחשבים, בהם לא שותפה מועצת התאגיד. בצד זאת מזכיר הדוח כי בהמשך תיאורים אלה הוסרו בהוראת קובלנץ וכן כי טויב הליך הגיוס.
פערים רגולטוריים
המבקר מצביע על הבדלים ברגולציה של מועצת הכבלים וזה של הרשות השנייה. לפי הדוח כל אחד מהגופים המפקחים קבע הוראות שונות לגבי אתיקה בשידורים, ומנגד בתחום הפרסומות הכללים שנקבעו דומים – אולם מדיניות אכיפתן שונה. כך, פרסומת שנפסלה לשידור על ידי הרשות השנייה, אושרה על ידי מועצת הכבלים והלוויין. אותם פערים בפיקוח משפיעים, כך נכתב בדוח, גם על הפקות המקור.
לצד זאת מתייחס המבקר לכך שעם ההתפתחות הטכנולוגית, נוספו לתחום השידורים גם גופים המשדרים על גבי האינטרנט, אך הרגולציה לא עודכנה בהתאם, וכך אלה נותרו חפים מפיקוח בזמן ש"חברות השידורים המסורתיות נותרו עם חובות רגולטוריות כבדות מאוד".
יתר על כן בדוח מומלץ לשנות את שיטת הפיקוח על השידורים בישראל, ולהקים בדומה לנעשה במדינות אחרות ב-OECD רשות תקשורת עצמאית, שתהיה מנותקת מהדרג הממשלתי וכן תביא לחיסכון תקציבי. הדוח מציין כי ממשלות ישראל אכן אימצו לאורח השנים המלצות ברוח זו של וועדות שהוקמו בנושא, אולם אלה לא יושמו עד היום.
חלק נוסף בדוח מקדיש המבקר למינויים חברת מועצת הרשות השניה בשנים 2016-2018, בהן כיהן איוב קרא כשר התקשורת. לפי הדוח, על אף שמשרד התקשורת אכן פנה לגופים המייעצים לו כדי לגבש רשימת מתמודדים, לא נעשה מספיק כדי להגביר את היענותם.
כמו כן, להמלצות שנמסרו מהגופים שכן נענו לא ניתן משקל רב ובסופו של דבר 70% מהמועמדים ברשימה שגובשה היו מועמדים מטעם שר התקשורת. בהקשר זה צוין "בביקורת לא נמצאו מסמכים כלשהם המלמדים על הליך בחינה של המועמדים שהציעו הגופים המייעצים ועל השיקולים שעמדו בבסיס הכללת מיעוטם או אי-הכללת מרביתם ברשימת המועמדים שגיבש השר".
לצד זאת נכתב כי חלק מהגופים המייעצים שהתבקשו להתייחס למועמדי השר העלו חשש ממינויים פוליטיים והצביעו על חוסר התאמה לתפקיד של מועמדת ברשימה. בהקשר זה קובע הדוח כי "הרקע הפוליטי של המועמדים היה גורם בהליך בחירת המועמדים על ידי השר".
עוד בנושא הרשות השנייה, קובע אנגלמן כי בשל היעדר מנכ"ל קבוע בראשה זה שלוש שנים, זו "חשופה לפגיעה בעצמאותה, והיא נעדרת את החוסן הנדרש לשם מילוי תפקידיה המקצועיים באופן המיטבי". על כן כותב המבקר כי יש לפעול כדי להבטיח שוועדות האיתור, אלה המגבשות את ההמלצות על המועמדים לתפקיד המנכ"ל, יאוישו תוך "פרק זמן סביר".
מועצה ללא תקציב
באשר למועצת הכבלים והלוויין, משרד מבקר המדינה מעלה ספק במידת עצמאותה, היות ובשונה מהמינויים ברשות השנייה, מינויי נציגי הציבור בה אינם מחייבים תהליך של היוועצות, וכמו כן ניתן להפסיק את כהונת החברים בה ללא עילה מוגדרת.
עוד על פי הדוח, מועצת הכבלים והלוויין סובלת מהיעדר תקציב מתאים בו יש לטפל, שכן על אף שסמכויותיה הורחבו, המשאבים העומדים לרשותה לא הוגדלו.
תגובות
מתאגיד השידור נמסר: ״מדובר באירועים מתקופת ההקמה המורכבת ביותר בתולדות התקשורת הישראלית, שהיו בה אלפי ראיונות בזמן קצר, שינויים תכופים במועד התחילה ובמכסת הגיוסים הנדרשים בחוק. החוק קבע כי הגיוסים בתקופה זו פטורים מחובת מכרז, והתאגיד נקט בכל זאת בהליכי מיון כדי לגייס את העובדים המתאימים ביותר".
"מבקר המדינה מצא לנכון לציין לחיוב את ראשי התאגיד על הצלחתם בהקמת התאגיד בתקופה חריגה זו ובנסיבות המורכבות והייחודיות אז. כל הטעויות המצוינות בדוח תוקנו, והלקחים הופקו ויושמו כבר לפני שנים.  עובדים כאן, כתף אל כתף, אנשים  מקצועיים  ומוכשרים, ובזכותם הפך כאן - תאגיד השידור הישראלי ליצרן התוכן הגדול והאיכותי בישראל כנגד כל הסיכויים והקשיים שהוצבו בפניו״.
מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "מדובר בדוח ביקורת הנוגע לפעילות משרד התקשורת, והרשות השנייה אינה צד לזה".
ממשרד התקשורת נמסר: "משרד התקשורת קיבל לידיו את דו"ח המבקר ולמד אותו לעומק. אנו מייחסים לביקורת תפקיד חשוב ומכריע בשיפור וייעול המערכת ועם כינונה של הממשלה החדשה, עבודת המטה בנושא תחודש".
השר לשעבר קרא מסר בתגובה: "המינויים שנעשו בתקופתי נבעו מצורך מקצועי כדי שהמועצות ימשיכו לתפקד, אחרת למועצות לא היה תוקף חוקי. מתוך עשרות מועמדים שהפניתי, שלושה חברים אושרו למועצה שמונה 15 חברים. ללא אישור הלשכה המשפטית, הם לא היו מאושרים גם אם המלצתי עליהם".
"בנוסף, אחרי אישורם בלשכה המשפטית, הם עוברים ועדה מטעם הנציבות שאין לי שום קשר אליה - ורק אחרי שצולח אותה המועמד הוא מצורף למועצה. הגיע הזמן שהציבור יידע - אין לי אפשרות ולא היתה לי לקבוע דבר למועצות. הן מתנהלות על פי החוק באופן עצמאי, ועד יום זה אינני מכיר את רוב החברים בהן. החלטתי לגבות את הדרג המקצועי בהמלצתו להדיח את יו"ר מועצת הראשות השנייה, שאני מיניתי, נותנת משנה תוקף להתנהלותי הממלכתית במשרד התקשורת".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    כשזה קשור בתקשורת ציבורית למבקר יש ביקורת??? (ל"ת)
    אני 05/2020/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    זה כלום לעומת מה שקורה בפנים. לכו בעקבות הכסף, קודה (ל"ת)
    עובד שם 05/2020/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור