תקשורת ומדיה

עיתונאים יקבלו סיוע? המלצות הפורום שמינה משרד הכלכלה

פורום בראשות ד"ר שלמה נס פרסם את התכנית הכלכלית שגיבש להתמודדות משבר הקורונה. לפי המתווה, יש לסייע לתעשיית הטלוויזיה, הרדיו והעיתונות המודפסת בהקלות רגולטוריות, הלוואות ומענקים

איתי פת-יה | 
אלי כהן (צילום רועי כץ)
האם הממשלה תכסה את עלויות השכר של העיתונאים? כך מוצע בהמלצות שפרסם הבוקר (א') פורום שמינה לפני שבועיים משרד הכלכלה במטרה לגבש תכנית תמיכה במשק בצל משבר הקורונה. בין ההמלצות הנוגעות לשאר הענפים, הפורום מתייחס גם לשוקי הטלוויזיה, הרדיו והעיתונות המודפסת.
הפורום, בראשו עומד ד"ר שלמה נס, מתייחס בדו"ח לפגיעה שספג תחום התקשורת עקב התפרצות הנגיף. " תקופה זו חלה ירידה דרסטית בפרסום, בהיקף של למעלה מ-50%, אשר גרם לענפים אלה למצוקה תזרימית לא פשוטה", מוסבר בדוח. עוד נכתב כי מצוקה זו צפויה להמשיך וללוות את הענף: "גם לאחר שהמשק יחזור להתאושש, היכולת התקציבית לפרסום תהיה קשה ביותר ולכן מגמת הירידה בהיקף ההכנסות מפרסום תימשך לאורך התקופה הקרובה".
עוד מצוין כי ערוצי הטלוויזיה ובעיקר חברות החדשות שלהן, כמו גם תחנות הרדיו והעיתונים השונים עובדים בתפוקה מוגברת בימים אלה כדי לספק את הצורך של הציבור במידע אודות הנגיף והשפעותיו, וכן כצינור להפצת ההנחיות שגובשו לציבור. מצב זה, הצריך מהשחקנים הפועלים בתחום "השקעת משאבים רבים תוך שינוי דפוסי העבודה, פיצול עובדים וצוותים, מיגון עובדים, השקעה בסיקור אינטנסיבי ועוד". על פי המלצות הדו"ח, היות ועשייה עיתונאית זו תלויה בכוח האדם, הסיוע שהציעה המדינה דרך מנגנון החל"ת, היה לא רלוונטי לגופי החדשות.
קראו עוד ב-ice
על כן, ממליצים בפורום על הצעדים הבאים:
- השתתפות בעלויות השכר בתקופת המשבר שלושה חודשים
- הקפאת תשלום דמי רישיון לפחות לתקופה של שנה
- העמדת הלוואות בערבות מדינה של 50% לפחות
- תשלום על חל"ת חלקי עד סוף השנה לטובת החזרת עובדים והמשך השקעה בהפקות מקור
- השתתפות בחלק מעלויות חומרי הגלם, ההפצה וההדפסה עד סוף השנה
במהלך המשבר וכדי להתמודד עם המצוקה התזרימית חברות החדשות בטלוויזיה הודיעו על קיצוצים בשכר העובדים. בחדשות 13 קוצץ 10% משכר העובדים המשתכרים למעלה מ-10,000 שקלים, החדשות 12 קיצצו 3% משכרם של המשתכרים עד 7,500 שקלים, ו-11% משכרם של אלה המשתכרים גבוה מכך וחברי ההנהלה ספגו קיצוץ בשיעור גבוה יותר, של 12%-15%. כמו כן בקשת הודיעו על קיצוץ רוחבי של 15% בכל זרועות הקבוצה, ובידיעות הודיעה ההנהלה כי בכוונתה לבצע קיצוץ של בין 5-7% בשכרם של עובדי הקבוצה, הכוללים את עיתונאי ידיעות אחרונות, כלכליסט, לאישה ו-XNET – יוזמה שנבלמה עד לדיון בבית הדין לעבודה שיתקיים בעוד שבוע.
יתר על כן, קשת ורשת פנו לשר התקשורת דוד אמסלם, בבקשה אותה דחה, לשחרר להם את 35 מיליון השקלים ששילמו עבור אפיקי השידור עם פיצול הערוצים המסחריים לפני שנתיים וחצי. עוד הם ביקשו לבטל באופן מיידי של תנאי הרישיון שלהם, כשלמעשה מדובר בכספים שהערוצים משלמים למדינה.
הדו"ח מציין כי מדינות שונות בעולם, בהן גרמניה, דנמרק ואחרות באיחוד האירופי, הקצו תקציבים לטובת סיוע לענף התקשורת. דוגמה נוספת בהקשר זה היא קנדה, שם הודיעה הממשלה בסוף חודש מרץ על מתן הקלות מס לעיתונים ואתרי חדשות, על מנת לתמוך בגופי המדיה הללו בתקופת המשבר. הקלות אלה כוללות, בין היתר, זיכוי של עד 25% מתשלומי המשכורות של הכתבים והעובדים החיוניים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה