תקשורת ומדיה

כתבת השבוע: גל חן ו"סיפורו של רחוב" בתכנית חיסכון

כתב תכנית חיסכון יצא לשדרות עסקים קטנים ברחבי הארץ ותיעד את מצוקת האזרח קטן מול חומות הבירוקרטיה ומשבר הקורונה. איך עלה הרעיון לסדרת הכתבות, ומה חושב גל חן על הטיפול של המדינה בעסקים הקטנים?
שרון טל |  1
כתבת השבוע: גל חן ו"סיפורו של רחוב" בתכנית חיסכון (צילום מסך קשת 12)
בשבוע הנוכחי התבשרנו על שורת מהלכים לקראת החזרה לשגרה. בין היתר התקבלו החלטות על פתיחת המסעדות, בתי הקפה, המלונות ואולמות האירועים. אלא שעבור חלק מהעסקים הקטנים זה כבר מאוחר מדי, לאחר חודשים ארוכים בהם ספגו הפסדים של מאות אלפי שקלים ונותרו לבד במערכה מול הקורונה ומול המדינה.
במה למצוקת בעלי העסקים ניתנה השבוע בפרויקט מיוחד של "תכנית חיסכון" בשם "סיפורו של רחוב". גל חן - כתב התכנית, הגיע לשדרות עסקים קטנים ברחבי הארץ ונפגש עם בעלי העסקים שסיפרו איך המדינה הפקירה אותם, לאחר ששילמו מיסים כל חייהם.
כך לדוגמה הביא גל את סיפורו של בעל מסעדה טריפוליטאית, שהקים מחדש את העסק רק מספר ימים לפני הקורונה ואין ביכולתו להציג מחזור שנתי בפני המדינה, מה שהותיר אותו ללא סיוע כלכלי. בעל חנות סלולר סיפר איך צנחו המכירות באופן קריטי ועל המדינה אמר, היא "קורעת אותך". בשידור אחר של השבוע סיפרה בעלת מסעדה במודיעין כיצד שילמה כל חייה מסים למדינה, אך הופקרה ברגע האמת. את הבמה שהציגה את המצוקה האמיתית של בעלי העסקים בתקופה כה מורכבת לא ניתן היה לפספס, מה שהופך את "סיפורו של רחוב", לכתבת השבוע של "אייס". בריאיון עם גל חן, הוא מספר על אחורי הקלעים של הפרויקט, שצפוי להמשיך בשבוע הבא גם לערים נוספות ברחבי הארץ.
איך עלה הרעיון לפרויקט "סיפורו של רחוב"?
"זה התחיל דווקא בסבב הלחימה האחרון בעזה. רצינו לעשות כתבה על בעלי העסקים בדרום שקורסים בגלל המצב הבטחוני. יצאתי לאשקלון עם מצלמה קטנה, לבד, בלי שמץ של מושג מה לצלם ואיפה. התחלתי להסתובב במדרחוב הישן בעיר, ולדבר שם עם בעלי העסקים. מכלול הסיפורים שלהם יחד היה מדהים. כשהגיעה הקורונה חיפשתי דרך ללוות בעלי עסקים ועצמאיים בצורה שלא תהיה שחוקה ומשעממת. נזכרתי במדרחוב, ויצאתי לצלם שם פעם נוספת. משם התגלגל הרעיון ללכת כל פעם לרחוב אחר, לספר את הסיפור של בעלי עסקים ברחבי הארץ".  
כשאתה רואה את בעלי העסקים, מרוסקים מבחינה כלכלית, נרגשים ואפילו בוכים, איך ניגשים אליהם ומראיינים אותם תחת הכאב הזה? 
"אני מקפיד לפתוח כל ראיון כזה ב״מה שלומך?״. השאלה פשוטה, שבסיטואציה הזו משמעותה גדולה יותר. היא פותחת את בעלי העסקים להמשך הראיון, ונותנת להם סביבה בטוחה ואינטימית לספר על המצב שלהם".
אילו תגובות קיבלת לאחר השידור, מצופים ומבעלי עסקים שראו את עצמם על המסך?
"בעל עסק באשקלון שביקרנו אצלנו קיבל אחרי השידור כמות גדולה של הזמנות. אין מילים לתאר כמה זה משמח לראות שאנשים מרימים את הכפפה ויוצאים לתמוך בבעלי העסקים אחרי שהכתבה משודרת. ממש מחמם את הלב".
מבין כל בעלי העסקים שראיינת השבוע, איזה סיפור הכי נגע בך באופן אישי?
"סיפורו של בעל חנות סלולר באשקלון. הוא נלחם יום יום בבירוקרטיה, קיבל מענקים קטנים, הלוואה מהבנק הוא חילץ בקושי, יש לו ילדים בבית ואשתו בחל״ת. זה מצב שהוא כמעט שגרתי היום אצל בעלי העסקים, ואני חושב הוא הצליח לבטא אותו בצורה הכי טובה שאפשר".
מה התחושות שאתה מקבל מבעלי העסקים ואיך לדעתך היה הטיפול של המדינה בעסקים הקטנים במהלך משבר הקורונה? "התחושה שהם ננטשו. שהם לבד. יש המון סיבות למצב הזה, אבל אני חושב שקצת יותר שקיפות, עמידה בהבטחות, סיוע מול הבנקים - הייתה יכולה משמעותית עוד יותר ממענק כספי מוגדל".
גל חן, במקור מרחובות, משמש כתב ב"תכנית חיסכון" מזה כשנה. את דרכו התחיל בגל"צ, שם שימש כתב לענייני תחבורה והתקדם עד לתפקידי הגשה. חודש לאחר שחרורו מצה"ל התחיל את עבודתו בתכנית חיסכון ובתקופת הקורונה גם הגיש פינות חדשותיות וצרכניות במהדורה המרכזית. לשאלתנו על הלחץ וגודל המעמד משיב גל: "לאט לאט צוברים ביטחון והיום זה מרגיש כמעט טבעי. זו בעיקר זכות להגיש אייטמים מורכבים במהדורה ובתכנית חיסכון, פחות משנה מאז הגעתי למערכת".
כבר החלטת על תחום סיקור שתרצה בעתיד?
"תחומי הכלכלה והטכנולוגיה מרתקים בעיני. גם בתקשורת וגם בכלל. הם מציבים בפנינו אתגר לא פשוט: איך לוקחים נושא מורכב, ומביאים אותו לצופה בצורה הכי מעניינת ונגישה שיש. מאותה סיבה אני אוהב את העבודה בתוכנית חיסכון. יש חופש לעסוק כמעט בכל נושא כלכלי, בתנאי שאתה מביא אותו למסך באופן הכי מעניין שאפשר. זה פותח כל כך הרבה דלתות ואפשרויות וגם מאתגר מחשבתית. התחלנו להתנסות יותר ויותר עם מציאות רבודה באולפן וזה מאפשר לנו להנגיש את הסיפורים הכי מורכבים, בדרך הכי מעניינת לצופים בבית".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בחור מוכשר וחרוץ
    שירתתי איתו בגלצ 05/2020/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    גם בגלצ גל חן היה כתב מוכשר, חרוץ וגם מאוד מערכתי. בטוח יגיע רחוק
    סגור