תקשורת ומדיה

אמיר שואן: הרבה אנשים היו שמחים לפגוע בי"

כתבת השבוע של אייס היא של אמיר שואן שהביא בתכנית "הצינור" את התחקיר על אופירה המתקשרת. שואן הביא את סיפורם של אזרחים שהאמינו ביכולותיה של אופירה המתקשרת ושילמו על המפגש איתה מאות ולפעמים אלפי שקלים. בריאיון לאייס, הוא מספר על מורכבות התחקיר ועל הקשר הוותיק עם גיא לרר 

שרון טל |  9
כתבת השבוע: אמיר שואן בתחקיר "הצינור" על אופירה המתקשרת (צילום מסך רשת 13)
בשבועות האחרונים העלו בתכנית הצינור ברשת 13 סדרת כתבות על אופירה דהן, הידועה בכינוי "אופירה המתקשרת" – אושייה מוכרת בתחומה שאף מתקשרת עבור מפורסמים ובכירים במשק הישראלי. אלא שמתלונות שהגיעו לתכנית הצינור, עלה כי אופירה מטעה לכאורה את לקוחותיה בתקשור עם יקיריהם בעולם הבא. 
 

החלק האחרון בתחקיר המתקשרת והחלק שהכי חשוב לי באופן אישי - העדויות של האנשים שנפגעו מהשיטה הזו.בטח דמיינתם את האנשים...

Posted by Amir Shuan on Wednesday, June 3, 2020
אמיר שואן, כתב התחקירים של תכנית הצינור, החל לבדוק את הנושא כבר לפני כשנה ונחשף לאזרחים רבים הטוענים להונאה מצד אופירה המתקשרת. בין היתר, הביא שואן את סיפורה של עדנה שגיא, אמו של חלל צה"ל ארז שגיא ז"ל, שנהרג במבצע צוק איתן. בתקשור אותו עברה עדנה, אמרה אופירה המתקשרת לאם השכולה כי לבנה יש שני ילדים, למרות שכבר נפטר. במקרה אחר, תיארה סוכנת הטאלנטים בטי רוקאווי כי פנתה אליה כדי לתקשר עם אביה הנפטר, וסיפרה כי שכנעה אותה לרכוש קמע בעלות של כ-2,500 שקל.  

במהלך התחקיר עלה החשד במערכת הצינור כי המתקשרת אופירה עושה שימוש בתכנת אגרון, המכילה את פרטי אזרחי ישראל ודלפה בשנת 2006. שואן רתם למשימה את ניר גונטז' שנשלח לעבור תקשור בדמות אדם אחר שבנותיו רשומות כנפטרות בתכנת אגרון, כדי לבחון את התיאוריה. בתקשור גונטז' התחזה לאדם שבנותיו רשומות כנפטרות בתכנת אגרון, אף שלמעשה הן בחיים ומדובר בטעות. כשאופירה תקשרה ודיברה על הבנות כאילו הן נפטרות, מדובר היה בנתון הרשום רק בתכנת אגרון, מה שלדברי מערכת הצינור, אישש את התיאוריה שלהם.

מערכת הצינור עימתה את אופירה עם הטענות, כשהמתקשרת הפופולרית ממשיכה לטעון כי יכולותיה אמיתיות לחלוטין ולא הונתה אף אדם. היא אף הגיעה לאולפן הצינור והתעמתה עם צוות התכנית בשידור, תוך שהיא שומרת על גרסתה.
 
בראיון ל"אייס", מספר אמיר שואן על שהתרחש מאחורי הקלעים בתחקיר על אופירה המתקשרת, על העיסוק בתחום התחקירים וגם על הסיפוק הרב שבהצלחה.

איך נולד התחקיר על אופירה המתקשרת? 
"התחקיר על אופירה התחיל לפני קרוב לשנה בעצם מצפייה בטלוויזיה בסדרה המתקשרות בהוט. ראינו שאופירה לא סתם טוענת שהיא מתקשרת עם המתים אלא שהיא מנחשת את שמותיהם של הנפטרים. זה הדליק לנו נורה אדומה".

מה הוביל אתכם למסקנה שהיא משתמשת בתכנת אגרון?  
"יום אחד, צפיתי באינטרנט באחד הקטעים שאופירה תקשרה בתכנית פותחים יום, אותו הקטע שהיא תקשרה לחן חלפון ופתאום קלטתי שעל הדף שלפניה לא כתוב רק ג'יבריש. ביקשתי את הקטע המלא באיכות טובה מההפקה הנפלאה שלנו והתחלנו לשחק איתו בחדר העריכה. פתאום ראינו שכל השמות כתובים על הדף שם לפני. כולל השם של סבתא דינה שאופירה עשתה את עצמה שהיא מגלה אותו במפתיע. זה כבר הדליק את כל הנורות האדומות".

"בכדי לבסס את החשד שהיה לנו על אופירה הלכתי עם מצלמה נסתרת והדמות של חן אלמוג לכמה מתקשרים אחרים, שאמרו לי דברים הזויים. אבל אף אחד מהם לא ניסה לנחש את שמות המתים וכולם דרשו ממני שאני אגיד להם עם מי אני רוצה לתקשר מהמתים. המסקנה מהמפגשים האלו הייתה שאופירה כנראה היחידה שמשתמשת באגרון. כשמכניסים לתוכו פרטים מזהים בסיסיים, אפשר לדעת את כל אילן היוחסין של בן אדם של כל מי שנולד עד 2006".  

"ידענו שאנחנו מאד רוצים להבין את הסיפור הזה ופתאום, ההר בא אל מוחמד. היח"צ של אופירה שלח לנו הצעה להגיע ל"ערב סקפטים" שהיא עורכת והציע שהתכנית תשלח גם מישהו שיעשה לו תקשור. שלחנו את ניר גונטז' שלנו. גונטז' היה לדעתי האיש המושלם למשימה. הניסיון שלו זה בדיוק מה שאתה צריך במצבים האלו. לגונטז' ולי יש סגנונות שונים. גונטז' לא אוהב להתחזות. אבל כל זה נשכח כשסיפרתי לגונטז' את התרגיל שאנחנו מתכננים עם אופירה. לקח לי בערך עשר שניות לשכנע אותו לחרוג ממנהגו ולהתחזות".

איך עליתם על הטעות הספציפית בתכנת אגרון?
עליתי עליה כבר לפני עשר שנים, אני לא יכול להרחיב על זה. אבל זה לא היה במיוחד לתחקיר עם אופירה".  

מה היו התחושות לקראת הפגישה עם אופירה?
"כשגונטז' נסע לאופירה אנחנו ישבנו במערכת בציפייה דרוכה. תדרכנו אותו היטב. לדעתי הוא לא יישכח עד סוף ימיו את תאריך הלידה, תעודת הזהות ושמות ההורים והסבים והסבתות של חן. מכיוון שהוזמנו לאופירה, נשלח עם גונטז' הצלם שלנו. לחלק הראשון בתקשור, בו היא לוקחת את הפרטים האישיים ואז על פי החשד שלנו מקבלת את הנתונים מהאגרון, היא כמובן לא נתנה לצלם להיכנס. לצערה הרב גם החלק הזה צולם וכך ראינו שמאחורי הקלסר שלה היא מקלידה. גונטז', אגב, לא ידע את זה, כי בזמן הזה הוא קרא תהילים. רק כשהוא חזר למערכת עם החומר פתאום גילינו את הסיפור עם הקלסר. התרגיל העיתונאי, כמו שראיתם בתחקיר, עבד. אופירה אכן ציינה את שמותיהם של נועה וניצן, ואגב, לא ידעה שלחן אלמוג יש בת שלישית בשם נטע שלא מופיעה באגרון.



אמיר שואן וניר גונטז'. צילום: הצינור

מה מבין הסיפורים של האנשים שעברו אצלה תקשור, הכי תפס אותך באופן אישי? שצבט לך בלב יותר מהאחרים?
"לפחות חמש פעמים בכיתי כששמעתי את הסיפור של עדנה. נשבר הלב לראות באיזו ציניות אופירה ניצלה מצב של אם שכולה רק בשביל כסף. אם חס וחלילה זה היה קורה למי מאיתנו, היינו מוכנים הרי למכור את הדירה בשביל לשמוע עוד משפט מהבן האובד. במקביל גם נחשפה שיטת הקמעות של אופירה, שלדעתי לא הותירה מקום לספק באשר למניעיה. הסתבר כי אחרי שהיא היממה את הלקוחות שלה בשמות הסבים והסבתות, היא טענה בפניהם כי אחד מקרוביהם עומד לחלות במחלה קשה וכדאי שיירכשו בעבורו קמע ב-2500 שקלים".

לשמש כתב תחקירים, מניסיון, הוא אחד התפקידים המורכבים ומטלטלים שאפשר לעשות, יש רגעי שבירה שאתה זוכר במיוחד מהתפקיד? 
"לא פעם אני זוכר שהכנתי תחקיר על מישהו והוא הגיב בצורה שגרמה לי לפקפק בעצמי למרות שידעתי את האמת. היו גם הרבה רגעים קשים שנאלצתי להילחם כדי לפרסם תחקירים, חלקם לא פורסמו עד היום. בעיני, אין דבר יותר גרוע מתחקיר שנגנז. במערכת הצינור כל הזמן צוחקים עלי שאני טראומתי בנושא הזה. אני באמת מאמין שתחקיר שנגנז, בוודאי תחקיר על איש ציבור או בעל הון, זו פשוט פגיעה בדמוקרטיה. אני גם חושב שראוי שכל מערכת תקשורת בארץ תדע שאם היא גונזת תחקיר יהיו מי שיפרסמו אותו וגם יפרסמו את עצם הגניזה, זו צריכה להיות הסכמה הדדית בינינו כתבי התחקירים".

 

תראו, זה נכון שהמתקשרת אופירה דהן קיבלה מכה הגונה בעקבות התחקיר והראיון שהיא ערכה אחר כך אצלנו באולפן, אבל אם לרגע אחד...

Posted by Amir Shuan on Tuesday, June 2, 2020
"הרבה אנשים היו שמחים לפגוע בי"

אמיר שואן (41), את פרטיו האישיים הוא מעדיף לשמור לעצמו בשל אופי העבודה: "הרבה אנשים היו שמחים לפגוע בי. אני משתדל לא להתעסק או לחשוב על זה אבל מי שיושב בתא בכלא שבע שנים, בגלל או יותר נכון בזכות, תחקיר שפרסמת עליו, בוודאי חושב איך לפגוע בך ולכן אני שומר על זהירות, משתדל שלא יידעו איפה אני גר, מה מצבי המשפחתי, מאיפה הגעתי ולאן אני הולך".

שואן התחיל את דרכו בתחום בשנת 2003 ככתב מגזין ברשת ידיעות תקשורת: "האופי העיתונאי שלי עוצב אז. זו הייתה תקופה שהמקומונים היו נושכים, עיתונות לוחמת". בשנת 2007, הצטרף שואן למוסף 7 ימים בתקופתו של ניר חפץ, שם עבד ככתב התחקירים של העיתון עד שנת 2018. בעיתון פרסם למעלה ממאתיים תחקירים, ביניהם, תחקיר על הטיית התוצאות בפריימריז מפלגת העבודה (שבעקבותיו הוגשו כתבי אישום), הניסויים בקופים במכון ויצמן (שבעקבותיו שונה חוק הניסויים), תחקיר על ניגודי העניינים של דוד שמרון (6 שנים לפני תחקיר הצוללות), תחקיר על האצטדיון שקיבל אייל ברקוביץ במתנה מראש עיריית נשר, סדרת כתבות על המשלוחים החיים, סדרת כתבות על הקומבינות של בתי הספר החרדים בלימודי הליב"ה (בעקבותיהם הוכנסו מפקחים), תחקיר על עבודות השירות (במהלכו עבד חודש במסווה כטבח), תחקיר על טלגראס במהלכו ראיין את כל הצמרת הניהולית של הארגון.


"הרבה אנשים היו שמחים לפגוע בי". אמיר שואן. צילום: הצינור 

עם גיא לרר למד בבית הספר התיכון לאמנויות בירושלים. "אנחנו בעצם חברים כל החיים. על מעללינו משך השנים יש הסכמה הדדית שאף אחד לא יישמע לעולם אבל אני רק יכול לומר אין כמעט אירוע חשוב בחיים שלו או שלי שלא חלקנו. הרבה שנים ועל הרבה בירות דיברנו על לעבוד יחד, אבל בבוקר תמיד שכחנו מזה, עד שלפני שנתיים בערך התחלנו לגלגל את הרעיון ברצינות".

לפני שנה וחצי הצטרף למערכת הצינור. "הצינור זו מערכת תוססת וכיפית מאד. אנשים באים כל בוקר לעבודה עם חיוך ואין לי ספק שזה ניכר על המסך". מאז כבר הספיק להיכנס עם מצלמה נסתרת לחצר הרב ברלנד ולקבל ממנו סוכריות מנטוס (הרב עצור ומחכה למשפטו היום), לתפוס את כנופיית מפיצי סרטוני הוידאו בטלגרם לאחר מרדף ברחובות תל אביב (12 חברי הכנופיה נעצרו בעכבות התחקיר), לחשוף את כנסיית האימה בה מתעללים במתפללים, ולערוך סדרת חוגי בית פיקטיביים עם קהל שתול לפוליטיקאים. "יש לי חיבור מאד טוב עם אדם שפיר, העורך של התכנית. אדם, זורם ומעלה רעיונות משוגעים שלא פעם הופכים לתחקירים ענקיים. יש בינינו תמיד צחוקים סביב השאלה מי הגה ראשון את הרעיון לרר, אדם או אני, אבל זו ההזדמנות להודות שבדרך כלל הרעיונות הם של אדם. לדוגמא, כשחזרתי עם הכדורים של הרב ברלנד למערכת, אדם הסתכל עליהם ומיד אמר 'זה מנטוס קיס, יש לי כאלה במגירה'. אחרי שבועיים הדבר הזה הוכח בבדיקת מעבדה ואחרי חודשיים הוגש כתב אישום נגד אחד הרבנים הגדולים בישראל".

לצד התחקירים, שואן שותף לפרויקטים הגדולים של הצינור ועם התפרצות מגיפת הקורונה תכנן והפיק את מבצע "שיירות הסיוע" במהלכו חולקו אלפי ארגזי מזון לקשישים ונזקקים.



אמיר שואן וגיא לרר. חברי ילדות. צילום: הצינור

מה אתה שואף לעשות בעתיד?

"בעתיד אני שואף לעשות בדיוק את מה שאני עושה היום ועשיתי כמעט כל חיי הבוגרים, להיות עיתונאי ובייחוד להיות כתב תחקירים, אם אפשר, הייתי שמח לעשות את זה עד הפנסיה. זה הדבר שאני הכי אוהב לעשות, שהכי מספק אותי ושמדליק לי את העיניים כל בוקר".
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    התחקיר על אופירה היה בכוונה תחילה לפגוע בה,
    דינה 06/2020/18
    הגב לתגובה זו
    0 5
    ולא להראות את האמת. שלחתם בנאדם אחד בלבד ומשם הכל התפוצץ, לפחות אם אתם הורסים חיים של בנאדם ועושים וידוא הריגה בפרהסיה, תהיו יותר רציניים. תביאו אליה יותר אנשים עם יותר מידע. ועדיין אין הוכחה חד משמעית שהיה לה משהו מאחורי הקלסר. את זה אתם החלטתם וקבעתם, מאותה סיבה שהחלטתם לקבור אותה. אני לא יודעת מי היא,מעולם לא שמעתי עליה,אבך הרסתם את הבנאדם, "תחקיר " ממש רדוד. אבל ממש.
    סגור
  • עדיף שלא תגיבי את מביכה את עצמך (ל"ת)
    אלעד 10/2020/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • אם לא נפגעת..אין לך זכות תגובה
    נפגעת אופירה 06/2020/18
    הגב לתגובה זו
    4 0
    בתור אחת שהיתה אצלה עקצה גם אותי ב3000 שח...והמון אנשים כמוני..שבאו בתמימות לשמוע על יקירהם המתים..
    סגור
  • 5.
    לך תמכור תותים
    שרון טל אתה בדיחה 06/2020/07
    הגב לתגובה זו
    0 3
    כתבת השבוע? חחחח
    סגור
  • מה הבעיה שלך בדיוק? (ל"ת)
    רם 06/2020/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 4.
    אופירה לכלא ומיד (ל"ת)
    טל 06/2020/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 3.
    עבודת התחקיר מדהימה אבל השדור וההקלטות רעים מאוד
    ללמוד תחקור 06/2020/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    התחקיר מעולה שמצאו 2 בנות שרשומות כמתות וגם הבן מצוק איתך זל שאינו מת באגרון עדיין...כי היא לא בגרסה מעודכנת אצל המתקשרת. אבל אתם חייבים יעוץ משפטי ליצירת תחקיר נועל מול התקשרת. בנתיים השארתם אותה עם יכולת תגובה שעדין מבלבלת אנשים. בתחקיר לו אומרים את המסקנה שואלים דאלות מנחות כדי להביא אותה להגיד את המסקנה. גיא לרר כל הזמן הנה ספוילר הנה מיד ואז בעימות איתה היא יוצאת מזה...כן יש לה עורכי דין. והם מנחים אותה היא חיה פצועה והיא נלחמת אין לה מה להפסיד. כבר בתגובות שלה רואים שעורכי הדין דלה מתייחסים לתגובה שתיהיה בבית משפט.למעשה התחקיר הוא לא יותר מתוכנית טלוויזיה היא לא תורשע בבית משפט. גיא לרר רצון טוב, תלך ללמוד משפטים ונהול תחקיר בשדור חי. או תקחו עורך דין מנחה לצדך.
    סגור
  • 2.
    פושעת
    רמי 06/2020/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אף לא האמנתי בתיקשורים.אך כשצפיתי באם השכולה ממררת בבכי מדובר בשרלטנות הגובלת בפשע מוסרי
    סגור
  • 1.
    אמיר התותח
    אלי הירושלמי 06/2020/05
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כל תחקיר שלך עולה על קודמו, אתה תחקירן מועיל בכל רמח איבריך
    סגור