תקשורת ומדיה

ברדיו דרום מפרים תנאי זיכיון? ברשות השנייה לא ממהרים לחשוף מידע

ברדיו האזורי הוציאו לחל"ת את רוב עובדי מחלקת האקטואליה בחודש מרץ ומאז צומצמו שידורי החדשות המקומיות כמעט לחלוטין, מה שהעלה חשש להפרה לכאורה של תנאי הזיכיון. מחר: ישיבה קריטית בדירקטוריון. כיצד פועלת הרשות השנייה בנושא? 
שרון טל |  2
צביקה שלום, יוסי סבן, דוד יוסוב, יוליה שמאלוב ברקוביץ'
 קרדיט: מערכת אייס; מתוך אתר איגוד העיתונאים; פייסבוק; מרכז המרצים לישראל
בשיא הגל הראשון של משבר הקורונה בחודש מרץ, בעת בה שידורי חדשות נדרשו יותר מכל גם בזירה המקומית, הודיעו בהנהלת רדיו דרום לרוב עובדי מחלקת האקטואליה על הוצאתם לחל"ת. כ-70% מתוך כ-15 עובדי המחלקה הוצאו לחל"ת, ביניהם גם הכתבים אוריאל גור דוד, אודי דוד בן דוד, ראש המחלקה אמנון סופר; ומגיש יומן האקטואליה והמבזקים של 101.5 מנדי ריזל. בהנהלת הרדיו הותירו במשרה חלקית עובדים זוטרים בודדים ביניהם מפיקים ועורכי תכניות.
כתוצאה מהמהלך, שנבע בין היתר מהפגיעה בהכנסות מפרסום, הופסקו כמעט לחלוטין שידורי האקטואליה לרבות מבזקים לאורך היום ויומן הערב, כאשר התכנית "בוקר טוב דרום" בהגשת המנכ"ל דוד יוסוב, נותרה הביטוי היחיד למחלקת האקטואליה של רדיו דרום, בעקבות הוצאת רוב המחלקה לחל"ת. רצועת החדשות של שמונה עד עשר עם שרון גל משודרת בסינדיקציה מגלי ישראל ואינה מופקת על ידי מחלקת האקטואליה המקומית.
עם סיום הגל הראשון בתחילת מאי, ציפו עובדי מחלקת האקטואליה, חלק מהם במשרות חלקיות, לשוב לעבודתם. אלא שאז הודיעו להם בהנהלה על דחייה של חודש בחזרתם לעבודה עד לתחילת חודש יוני. ימים ספורים לפני חזרתם הצפויה, בהנהלה הודיעו לעובדים על דחייה נוספת, עד סוף חודש יוני.
 
קראו עוד ב-ice
חלק מהעובדים אף טוענים כי הנהלת הרדיו נוקטת בטקטיקת התשה של הארכת החל"ת על מנת לגרום להם להתפטר ולעזוב במקום להיות מפוטרים. זאת, לצד הטענה כי תקופת החל"ת שלהם הוארכה ללא מתן תשובות ברורות מההנהלה באשר למועד חזרתם ותוך התחמקות וגרירת רגליים. בשבוע שעבר שיגרו רבים מהעובדים מכתבים למנכ"ל הרדיו דוד יוסוב, תוך דרישה להבהרה באשר לעתידם התעסוקתי. ביום שני ה-22 ביוני תתקיים ישיבת דירקטוריון בה יצטרכו ברדיו לדון בצעדיהם להמשך.
לקראת הישיבה, מקורבים להנהלה טוענים כי ברדיו דרום שוקלים לצמצם משמעותית את מחלקת האקטואליה לצמיתות, כאשר שיקול נוסף העומד הוא סגירתה לחלוטין, בין היתר בשל עלויות ההפקה הגבוהות יחסית של המחלקה. חשוב לציין כי במוקד השיקולים עומדת גם הפגיעה הכלכלית שספגו כלי התקשורת במשבר הקורונה, בהם רדיו דרום כחלק מהענף כולו. התחנה מנוהלת על ידי חברת "גלי הדרום" ונמצאת בבעלותם של אנשי העסקים צביקה שלום ויוסי סבן, המחזיקים גם בתחנות רדיו חיפה, רדיו תל אביב ורדיו גלי ישראל.
שידורי החדשות המקומיות כמעט ונעלמו מרדיו דרום
בשנים האחרונות מחלקת האקטואליה של רדיו דרום צומצמה משמעותית. עד 2017 הייתה מחולקת לשניים, מערכת אקטואליה ל-101.5FM, המכסה את אזור מערב הנגב, ומערכת ל-97 דרום, המכסה את צפון, מזרח ודרום הנגב, לכל מערכת 3 כתבים אזוריים. באותם ימים עזב את תפקיד ראש מחלקת האקטואליה של 97 ירון ששון, כיום דובר עיריית שדרות; והמחלקה התמזגה תחת אמנון סופר שעמד אז בראש מערכת האקטואליה של 101.5.
מאז פרישתו של ששון מהתפקיד, עזבו את המחלקה ארבעה כתבים נוספים – אלברט גבאי ב-2017, טל זגרון ב-2018; ודור גפני ואביחי מרציאנו שעזבו ב-2019. מאז עזיבת הכתבים לא אוישו כל התקנים וכיום מתוך ארבעה כתבים מועסקים, שלושה נמצאים בחל"ת.
צמצום פעילות מחלקת האקטואליה ושידורי החדשות ברדיו דרום מהווים דבר בעייתי כשלעצמו, שכן מדובר בתחנת רדיו אזורית, שהוקמה כדי לספק מענה לצרכים התקשורתיים של תושבי האזור, בין היתר באמצעות שידורי חדשות ותכניות אקטואליה.
לפי גורמים בכירים בעבר ובהווה בשוק התקשורת והרדיו וברשות השנייה, אי קיומם של שידורי אקטואליה, בתדר 101.5FM ובתדר FM97, מהווים לכאורה הפרה של תנאי הזיכיון להם מחויב רדיו דרום בשני התדרים שברשותו. יש לציין בהקשר זה כי התכנית "בוקר טוב דרום", משודרת בתדר 97 אך לא ב-101.5, כך שתושבי מערב הנגב כמו אשקלון, אשדוד, שדרות, נתיבות ועוד, אינם זוכים למענה בדמות חדשות מקומיות. הסוגייה אמורה להיות תחת הפיקוח של הרשות השנייה, שם נראה שלא ממש מתעניינים במתרחש.
בזמן שהנדל מדבר על שקיפות, ברשות השנייה לא ממהרים לחשוף מידע
את הטענות באשר להפרת תנאי הזיכיון של רדיו דרום הפנינו לרשות השנייה וביקשנו לעיין ברישומים אלו. לאחר שבוע ימים בהם ניסינו לקבל תשובות ללא הועיל, טענו בדוברות הרשות השנייה כי זיכיון רדיו דרום הינו מסמך "חסוי". האמנם? עיון קצר באתר הרשות השנייה חושף מכרזים לתחנות רדיו אזורי, דבר שגרם לרשות השנייה לשנות את גרסתם ורק לאחר הצגת המסמכים מאתר הרשות והתעקשות רבה מצד מערכת אייס, ברשות השנייה הואילו בטובם לשלוח את מסמך הזיכיון.
במסמך הזיכיון של רדיו דרום המונה כ-58 עמודים, מופיעים כל הפרטים החשובים, למעט החשוב ביותר - נספח האפיון, בו מפורטים חובותיו של רדיו דרום כחלק מהזיכיון שלו, אותו ביקשנו לבחון. פנינו שוב לרשות השנייה בבקשה לקבל את הנספח אך נתקלנו בסירוב מוחלט מהדוברות. הטענה – על הרשות השנייה לקבל את עמדת הרדיו טרם שליחת המידע במסגרת בקשה לחופש מידע. לוח הזמנים במקרה כזה, עד שהמסמך צפוי להימסר למבקש המידע עשוי להגיע לשבועות ארוכים.
נוכח המצב פנינו ליו"ר הרשות השנייה עצמה, יוליה שמאלוב־ברקוביץ', וגם היא הפנתה אותנו להגיש בקשה לחופש מידע, על מנת לקבל את המסמך. יש לציין כי טענת הרשות השנייה אמנם עומדת בסעיף 13 לחוק חופש המידע "הגנה על צד שלישי", המאפשרת לרדיו דרום להגיש התנגדותם תוך 21 יום,  אך האם אין זו הרשות השנייה שצריכה להיות הראשונה לפעול כדי לוודא שאין סטייה מתנאי הזיכיון של תחנת רדיו מקומית?
ההתנהלות המתוארת מתרחשת תחת יו"ר הרשות השנייה יוליה שמאלוב־ברקוביץ', המכהנת בתפקיד מ-2017, וכבר הייתה אמורה לסיים את תפקידה. במקומה אמורה להתמנות קרן אוזן, לשעבר סמנכ"לית רדיו דרום ונציגת הבעלים בקבוצת התחנות רדיו ישראל, אך טרם ברור מתי המינוי יתרחש בפועל, אם בכלל.
לאחרונה נועד שר התקשורת הטרי יועז הנדל עם יו"ר הרשות השנייה והצהיר כי בכוונתו ליצור "סטנדרטים גבוהים של שקיפות"; וזאת נוכח היעדר המידע שאמור להיות חשוף לציבור באתר הרשות השנייה, בין היתר פרוטוקולים של ישיבות והחלטות המועצה, דוחות ביקורת פנים ועוד. היועץ המשפטי של עמותת הצלחה עו"ד אלעד מן, אף הגיב לשר הנדל כי: "בקשות חופש מידע שהוגשו לרשות בנושא נותרו ללא מענה שנים", טענה שיכולה להעיד על נדבך נוסף בהתנהלות הרשות השנייה.
כך, בזמן שהנדל מדבר על שקיפות, קשה להשתחרר מן הרושם שהרשות השנייה שתחת משרדו, אינה ממהרת לאמץ סטנדרטים של שקיפות מירבית. אולי כעת, עם שר תקשורת חדש ומנכ"לית חדשה – לירן אבישר בן חורין, גם ההתנהלות של הרשות השנייה תתחיל להשתנות.
 
הרשות השנייה: "בוחנים את הדברים"
מרדיו דרום נמסר: "כמו גופים רבים גם רדיו דרום ניזוק קשות במשבר הקורונה ונאלץ לשחרר לחל"ת עובדים, לא רק מהאקטואליה, על מנת להמשיך ולשרוד. בקרוב ייערכו דיונים לגבי ההמשך".

מהרשות השנייה נמסר: "תחנות רדיו רבות מתמודדות עם משבר הקורונה ומול נזקים כלכליים רבים, בין היתר באמצעות שינוי לוח השידורים והוצאת עובדים לחל"ת. הרשות השנייה בוחנת את הדברים ונמצאת בקשר רציף עם המפוקחים על מנת לחזור לשגרה מהר ככל הניתן".
גילוי נאות: הכותב הוא עובד לשעבר ברדיו דרום. 
 
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    אין מה לדאוג. הבעלים חברי ליכוד מקושרים. ידאגו להם. (ל"ת)
    טחד 06/2020/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    יאללה לסגור (ל"ת)
    תחנה שכונה 06/2020/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור