תקשורת ומדיה

בעידן הריאליטי: כמה משקיעות קשת ורשת בתכניות דוקו ודרמה?

דוחות הרשות השנייה חושפים כי קשת השקיעה יותר משנדרשה בתכני "סוגה עילית" לעומת רשת שהשקיעה מעט פחות משנדרשה. מנגד, הערוצים המסחריים לא עמדו במכסה להפקות מקומיות בפריפריה. הרשות השנייה: "רואה בחומרה את אי העמידה בכללים"
שרון טל | 
תכניות קשת ורשת (צילום קשת 12, רשת 13)
בעידן בו הריאליטי שולט בפריים טיים של הטלויזיה המסחרית, קיימת דרישה מהערוצים גם לתוכן "סוגה עילית" - כלומר תכניות הנחשבות לבעלות ערך מוסף דוגמת בתחומי דוקו ודרמה. דוחות הרשות השנייה שמפורסמים היום (ה') לאחר דרישת השקיפות של שר התקשורת יועז הנדל, מיו"ר הרשות יוליה שמאלוב ברקוביץ', חושפים כי בעוד שקשת משקיעה יותר משהיא נדרשת בתחום, לרשת יש מקום קל לשיפור. 
לפי הדוחות, בשנת 2019 הושקעו יותר מ-222 מיליון שקל בתכניות דוקו ודרמה. בין השנים 2017-2019 סיפקה הטלויזיה המסחרית יותר מ-2,000 שעות של תכני "סוגה עילית - סדרות דוקו ודרמה. 
קשת הייתה מחויבת להשקיע 113.7 מיליון שקל בשנת 2019 בתכני סוגה עילית, ובפועל השקעתה הייתה גבוהה הרבה יותר משנדרשה - 136 מיליון שקלים. במכסת הדרמה נרשמה הוצאה ביתר בסך 10.2 מיליון שקלים ואילו במכסת סרטי התעודה הוציאה קשת 12.7 מיליון שקל יותר משנדרשה לו, מה שמעיד על השקעה בתוכן הנחשב לאיכותי יותר.
ברשת לעומת זאת, היו מחויבים להוצאה של 87.4 על סוגה עילית, והוציאו בפועל קצת פחות – 86.1 מיליון שקל. יש גם לציין כי מצבה הפיננסי של רשת הקשה עליה מאוד בשנים האחרונות לצד המיזוג עם ערוץ 10, מה שסביר להניח השפיע גם כל הפקות הערוץ, כמו גם בתכני סוגה עילית.
הערוצים המסחריים מזניחים את הפקות המקור בפריפריה
בדו"ח הרשות השנייה צוין גם כי הערוצים המסחריים לא עמדו בדרישות הרשות השנייה לפיהן 15% מההפקה מקומית הקנויה תופק באזורי הפריפריה, ולא הגיעו אף למחצית מכך באף אחת מהשנים הנסקרות. ערוץ 10 לא עמד במכסה גם כן, אך במידה פחותה. 
עניין נוסף שהובא בדו"ח הוא ההפקה של תכניות הבוקר של הערוצים המסחריים. כפי שצוין: "רשת, קשת וערוץ 10 חרגו מהמכסה המותרת של רכישת עד 30% מההפקות הקנויות שלהן בתחום תוכניות הבוקר מגורם אחד". "הרשות רואה בחומרה את אי העמידה בכללים אלה, ומתכוונת לקיים בירור מעמיק בסוגיה זו", צוין. 
 
קראו עוד ב-ice
ברשות השנייה, האחראית לקיום שידורי טלוויזיה ורדיו מסחריים בישראל, מדגישים כי הם רואים חשיבות רבה למגוון השידורים על המסך ככלי להבטיח רב תרבותיות תוך מתן ביטוי לכמה שיותר קבוצות בחברה הישראלית. מבחינה זו, מדגישה יו"ר הרשות השנייה יוליה שמאלוב-ברקוביץ', חל שיפור ניכר בכל הקשור לגיוון המגזרי ולייצוג של קבוצות מודרות ומוחלשות על-פני המסך, וכמובן לביטוי של עמדות המייצגות את מגוון הקולות במערך הפוליטי בישראל. ועם זאת, עדיין נותרה כברת דרך לא קצרה בסוגיה זו. עוד מוסיפים ברשות כי הם מכירים במשבר הכלכלי המאיים על קיומם של הערוצים המסחריים, שמקורו בין השאר בפלטפורמות הסטרימינג וביו-טיוב, אשר אינן מחויבות לעמוד בתנאי רשיון, במחויבות להפקות מקור וכו'.
יו"ר הרשות השנייה יוליה שמאלוב-ברקוביץ': "כללי הרשות השנייה נועדו ליצור טלוויזיה מסחרית, טובה, מגוונת ואיכותית יותר, למען כלל מגזרי הציבור, ואני שמחה לציין, כי בעלי הרשיון מקפידים יותר על קיומם. דו"חות הרשות השנייה מגלים כי בשלוש השנים האחרונות זכו צופי הטלוויזיה בלמעלה מ-2,000 שעות של תוכניות סוגה עלית, אשר העלו את התוכן הישראלי לקדמת הבמה העולמית. בו בזמן, תפקידנו, ודאי בשעה זו, הוא גם לשמור על איתנותם הכלכלית של הערוצים, ולמנוע קריסה של שוק הטלוויזיה המסחרית".
מנכ"ל הרשות השנייה, ניר שוויקי: "דו"חות הרשות השנייה בוחנים את הדרך שבה המורשים לשידורים עומדים בחוק ובכללי הרשות השנייה, לטובת קהל הצופים והמאזינים. צופי הטלוויזיה זכו בשנים האחרונות לאלפי שעות של סוגה עלית איכותית ותכנים מגוונים אחרים. הגופים אשר תחת הרשות השנייה נסמכים על שוק הפרסום ופועלים בסביבה מאתגרת במיוחד בתקופה זו, בה נגיף הקורונה משפיע על הכלכלה הישראלית והעולמית. הרשות תפעל להבטחת יציבותם הכלכלית של המורשים לשידורים והמשך פעילות שוק היצירה תוך שמירה על האינטרס הציבורי".
מרשת נמסר: "שנת 2019 בה התמזגה רשת 13 עם ערוץ 10 היתה שנה לא פשוטה לחברה הממוזגת. על אף זאת רשת עמדה בכל מחוייבויות ההשקעה בתוכניות סוגה עילית, כולל השלמות משנים קודמות ותמשיך לקיים את כל הדרישות הרגולטוריות והנחיות הרשות השנייה".
מקשת נמסר: "בתקופה מאתגרת זו, בה הטלוויזיה המסחרית מתמודדת עם תחרות מול הענקיות הבינלאומיות, קשת מאמינה כי תוכן ישראלי מקורי הוא נכסה המרכזי, המאפשר חוויה קולקטיבית בציבוריות הישראלית. השקעה בסוגה עלית הינה חלק ממארג היחסים והאמון שיש בין קשת לצופים, ליוצרים ותעשיית התכן. ההוצאה המשמעותית מעבר למתחייב בחוק, היא ביטוי לכך. גם בשנה הקרובה נמשיך להשקיע ולפתח את השוק המקומי, למרות הקשיים הרבים שהתקופה הזו מביאה עימה". 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה