תקשורת ומדיה

נתניהו מגיב לדחיית הסיפוח: "זה לא שהייתה לי ברירה"

ראש הממשלה מתראיין לראשונה מאז הבחירות לגלי צה"ל ומסביר את הסיבות שהביאו אותו לוותר לעת עתה על תוכנית הסיפוח: "לא הורדנו אותה מהפרק, שברנו את הדוקטורינה האיומה של שלום תמורת שטחים"
מערכת אייס |  1
בנימין נתניהו במסע"ת (צילום צילום מסך)
מה עומד מאחרי החתימה על ההסכם עם איחוד האמירויות. ראש הממשלה, בנימין נתניהו מתראיין לראשונה לאחר ההסכם ומסביר את הנסיבות שהביאו אותו לחתום עליו. בראיון לירון וילנסקי ויעקב ברדוגו בגל"צ הוא אומר: "לא הורדתי אותה(את הסכם הסיפוח), אני זה שהכנסתי אותה לתוכנית טראמפ. אבל אמרתי שאחיל את הריבונות רק בהסכמה אמריקאית, כי זה עלול לפגוע בישראל אם עושים זאת ללא הסכמה. האמריקאים ביקשו לא לעשות את זה וביקשו עכשיו – זה לא שהיתה לי ברירה. ביקשו כרגע להשעות את החלת הריבונות – לא הוציאו אותה מהתוכנית".
נתניהו הוסיף ואמר: "האמריקאים ביקשו להמתין עם יישום התוכנית – זה שינוי עצום. כמובן שהייתי שמח אם היינו יכולים להחיל אותה מיד והעובדה שיכולתי להביא הסכם היסטורי לעם ישראל שפורץ את הרעיון שצריך לסגת בשביל שלום. את הדוקטרינה האיומה הזאת שברנו".
-  מדוע החלטת להוריד את הריבונות?
"הם אמרו שהם מבקשים להמתין עם היישום של הריבונות. זה לא פירורים. הם האמריקנים לפי התוכנית השלום שלהם כוללים את זה. כמובן שהייתי שמח אם היינו יכולים להחיל את זה מיד. אבל אמרתי שלא נעשה את זה חד צדדית. אבל העובדה שיכולתי להביא עם טראמפ ואבו זייד את ההסכם ההיסטורי. שברנו את הדוקטרינה האיומה של שלום תמורת שטחים".
-איך האמנת שהדוקטרינה הזאת תתפוס?
"הפלסטינים אומרים שאנחנו צריכים לסגת לקווי 67 ולחלק את ירושלים, הרבה בעולם הסכימו לזה והרבה בישראל הסכימו לאבסורד הזה. אני גרסתי אחרת לגמרי -0 שלום תמורת שלום, שלום מתוך עוצמה"
"אם היינו מקבלים את הרעיון של השמאל, ישראל הייתה דוחפת את עצמה לגבולות 67 שאבא אבן הגדיר אותה גבולות אוושויץ. זה שהתייצבתי לפעמים לבד, והבאתי את ישראל להתייצב מול התקופנות של איראן באזור והתקופנות שלה להשיג נשק גרעיני, זה עשה רשום עצום. יש פה שינוי של כל התפיסה - במקום שלום מתוך תפיסה של עקירת שטחים, שלום תמורת שלום".
- בימין אומרים שכן וויתרת על שטחים, שהבטחת ריבונות
"שמעתי את כל האנשים האלה שאמרו שאסור. קודם כל הם אמרו אסור לקבל את תוכנית המאה כי יש כביכול הכרה במדינה פלסטינית. עכשיו הם אומרים למה לא עשית? זה לא רציני. מלכתחילה אמרתי שנעשה את זה רק תחת הסכמה אמריקנית. האמריקנים ביקשו שנעצור את זה כרגע. זה מהפך היסטורי. אנחנו לא נדרשים לוותר, לא נדרשים לסגת, לא נדרשים להסכם עם הפלסטינים. אני עומד באימתנות עם הריבונות. כפי שלא האמינו שאביא את הסכם השלום הזה, אני אביא את הריבונות. כולם צחקו עליי שאמרתי שוק חופשי, אמרתי שנהפוך את ישראל למעצמת סייבר - זה קרה. אמרתי שאשיג שלום עם מדינה ערבית - זה קרה. אמרתי תמיד שהשלום יושג באופן הפוך. דווקא הרחבת הפיוס של ישראל עם העולם הערבי, תשיג פתרון עם שכנינו הפלסטינים".
- יש מדינות נוספות?
"זה בא מזה שישראל היא חזקה. כל הזמן השמאל אומר תעשה שלום מזה שתתכופף ותקווה לטוב. אני אמרתי שלום לא עושים עם החלש. במזרח התיכון החזק שורד. ככל שישראל תהיה חזקה צבאית וטכנולוגית. המטרה שלנו היא לעשות שלום עם כל מי שרוצה בשלום איתנו. אחרים מדברים ואנחנו עושים כל הזמן את הפעילות הזאת".
וכאן נתניהו מעביר ביקורת על התקשורת: "אני שמח לראות איך התקשורת השמאלית מנסה לתקוף אותי מימין. אני אומר לכם שיש דברים שאתם לא יודעים. תראו את התגובה אצל הפלסטינים ואצל האיראנים, אתה מבין שיש דבר שהוא טוב לישראל. הם החזיקו את כולנו בני ערובה, עד שלא תסכימו להסכם איתנו לא ייתכן שלום של ישראל עם מדינה ערבית. נכון שארה"ב ביקשו להשהות את החלת הריבונות".
-מי ידע על זה? 
"קודם כל הנשיא טראמפ, השייח מוחמד אל זייד, והשגרירים שלנו בוושינגטון".
-קושנר אומר שהסכמת למדינה פלסטינאית ויש מפה
"אם אתה חושב שזו מדינה, תקרא לזה איך שאתה רוצה. אנחנו שולטים במעברים, באוויר, בקרקע. הם צריכים לפרק את החמאס מנשקו, הם צריכים להפסיק את התעמולה. תסתכלו על התוכנית. אתה רוצה לקרוא לזה מדינה? תקרא לזה איך שאתה רוצה. כמו שאמרתי שנביא את ההכרה האמריקנית בהעברת השגרירות לירושלים, הכרה ברמת הגולן. אלה דברים שהבטחתי להביא והבאתי. עדיין לא הבאתי הכל".
-אם ביידן ייבחר?
"אני לא מתערב בבחירות האמרקיאיות, ואני מניח שהדברים שאנחנו מקדמים כאן משנים את פני הדברים בעולם. אני בלמתי את הניסיונות להחזיר את קווי 67. אני שיניתי את השיח הבינלאומי בהרבה דברים. עד לפני ארבעה ימים פרשנים גדולים בטלוויזיה הסבירו שאין שום סיכוי שאנחנו נקבל הכרה והסכם גלוי עם מדינה ערבית כל עוד לא נקבל את ההסכם של הפלסטינים. אני גרמתי אחרת כמו ששיניתי הרבה דברים. נגד איראן פעלתי ממש לבד. מי הביא את ההסכם מול איחוד האמירויות. תתרגל לעובדה שכשאני פועל לכיוון מסוים, בדרך כלל אני משיג את זה. אני חושב שהישובים הישראלים זו עובדה שתהיה ריבונות ביו"ש. הדבר השתנה להערכתי, זה יתקבל במהלך הזמן".
-התקפת הטילים האיראנית זה מה שהפיל את האסימון שלהם?
"הם ערים היטב לסכנות שמסביבם וגם מסתכלים על ישראל ואני מטפח את ההסתכלות הזאת. פעם הם ראו בישראל כאויבת, היום רואים בישראל כבעלת ברית כדי למנוע את הסיכונים שיש באזור".
-ראש הממשלה החלופי, אתם אוהבים לעקוץ לאחרונה
"יש הרבה אגדות לאחרונה. כולם מדברים על הקורונה ומה עושים עם זה למען כלכלת ישראל. ההסכם הזה יביא פירות עצומים לכלכלת ישראל. מדובר בשתי מדינות שמטפחות כלכלה, מטפחות סטארטאפים. יש כאן פוטנציאל אדיר. זה ייצור כאן תקופה אדירה לדעתי, דבר שלא ידענו קודם".
-מתי נראה לך הטיסה הראשונה?
"אני מקווה שבקרוב מאוד. כבר היו משלחות לדובאי, היו ביקורים בדובאי. אני בצעירותי בסיירת מטכל הייתי בהרבה מקומות במזרח התיכון. בדרך כלל זה היה בלילה. לא שואלים ראש ממשלה איפה הוא היה ומתי הוא היה".
-הטיסות יהיו מעל סעודיה? 
"כרגע יש טיסות מהודו לישראל שעוברות מעל סעודיה. אני מקווה שנוכל לשכפל את זה".
-יש הסדר עם כחול לבן?
"אני מאוד רוצה להגיע לפתרון. זו לא ממשלה אידיאלית, לצערי לעתים אני מוצא ממשלה בתוך ממשלה שפועלת נגד הממשלה. זה מיותר. אם לא הייתה קורונה זה היה מתפרק. היום העברנו 8.5 מיליארד שקל לטובת הכלכלה. אנחנו צריכים להזרים יותר לפני שנת הלימודים. אני מנסה בכל דרך לא ללכת לבחירות. יש אפשרות לפתור את המשבר הזה. צריך לעשות מאמץ עילאי. במקביל לכל המאמצים שאני עושה, אני פועל בשקט ובשיטתיות להרחיב את מעגל השלום שלנו".
-הרבה אומרים שהבחירות זה עניין אישי
"גם כשעשיתי את הרפורמות הענקיות שהשאירו אותי עם 12 מנדטים גם זה היה אישי? אמרתי שגם אם אביא שלום וחיסון לקורונה אז יגידו שזה אישי. תמיד יבקרו, אני לא יכול להתייחס לזה. אני פועל למען מדינת ישראל כל הזמן. אם יהיה רצון בכחול לבן - הפתרון הוא דיי קל. פרסמו עכשיו בלמ"ס שהפגיעה בתל"ג הייתה 7.8%, זה בערך חצי מהפגיעה המקבילה באירופה. זו אחת הפגיעות הנמוכות ביותר בעולם. זה הישג עצום של הכלכלה האחראית שלנו. אני לא נח על זרי הדפנה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    משקר כמו שהוא נושם (ל"ת)
    יעל 08/2020/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור