תקשורת ומדיה

דו"ח מדאיג: אי ירידה בתחלואה תוביל לפגיעה באיכות הטיפול הרפואי

צוות הברומטר המיוחד של פרופ' גמזו מדווח על חשש מפגיעה בסטנדרט הטיפולי, שחיקת הצוותים הרפואיים ועלייה בעומס על מערכת הבריאות; "הקושי העיקרי שאיתו אנו מתמודדים הוא האכזבה בשטח שלא נעשים מאמצים בדרגים המנהלים למתן את העלייה במספר הנדבקים"

ניר קומם | 
וירוס הקורונה (צילום pixabay)
עומס גדול בצפון הארץ, חשש מפגיעה באיכות הטיפול הרפואי, שחיקת הצוותים הרפואיים ואכזבה גוברת בשטח מהיעדר מאמצים ניהוליים למיתון היקפי התחלואה – כל אלה עולים מדו"ח צוות הברומטר המיוחד של פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, אשר נועד לספק תמונה אמינה ומדויקת של מצב הספיקה של בתי החולים.
על פי הדו"ח, מצב התחלואה לא מפוזר בצורה שווה בין בתי החולים בארץ וקיים עומס ניכר בצפון, עם עומס בר הכלה בשאר המרכזים הרפואיים. בנוסף, הדו"ח קובע בצורה חד משמעית – עם המשך מגמת העלייה בתחלואה ובאשפוז בשבועות האחרונים וללא צפי להתמתנות התחלואה, צפויה בחלק מבתי החולים פגיעה באיכות הטיפול – הן בחולי קורונה והן בחולים אחרים, בעיקר בשל מחסור בצוותים. בדו"ח נטען כי רמת הטיפול הניתנת כיום לכלל החולים היא ראויה, אולם תיפגע בעתיד אם העומס יגבר תחת המשאבים הקיימים כיום.
הדו"ח משקף עומס של ממש על הצוותים הרפואיים: במקביל לעליית התחלואה הנצפית באוכלוסייה, קיימת עלייה בבידודים ובתחלואה בקרב הצוותים המטפלים עצמם, מה שתורם לעומס על הצוותים העובדים. צוות הברומטר צופה החמרה עתידית בנושא אם יוטל סגר שיוחל על מסגרות החינוך לצעירים, שכן זה יגרום למטפלים רבים להיעדר מהעבודה – ויעמיס עוד יותר על המטפלים הקיימים במערכת. באותו נושא, בהתאם לעלייה הברורה בעומס ברפואת הקהילה, קופות החולים מדווחות על עומס גובר ועל קושי ניכר בגיוס צוותים נוספים. גם במישור המורלי, בדו"ח מתוארת אכזבה אדירה בשטח מכך שלא נעשים מאמצים בדרגים המנהלים למתן את העלייה במספר הנבדקים.
צורך דחוף בגיוס והכשרת כוח אדם
בעקבות תמונת המצב, צוות הברומטר מציע מספר צעדים להתערבות בו: ראשית – הכשרת וגיוס צוותי רפואה – במיוחד לטיפול נמרץ ולטיפול במונשמים. הצוות קורא לגיוס כוח אדם למחלקות שאינן מטפלות בחולי קורונה, בשל הסתת הצוותים הקיימים למחלקות הקורונה. הצעד הזה מחויב להיות מגובה בהזרמת תקציבים לשטח, שישמשו להכשרה, לרכישת ציוד, לפתיחת מחלקות נוספות ולעבודות תשתית הנלוות לכך.
שנית, ובהמשך לצעדים שהוצעו בדו"ח הקודם, הצוות קורא לויסות טוב יותר של חולי קורונה קשים בין בתי החולים. הויסות צריך להתבצע ברמה הראשונית על ידי מד"א, וכן ברמה השניונית בין בתי החולים עצמם.
מטרת הקמתו של צוות הברומטר הינה לספק תמונה אמינה ומדויקת של מצב הספיקה של בתי החולים והרפואה הקהילתית וכן לשמר "אצבע על הדופק" ולעדכן על כך בזמן אמת. צוות הברומטר הינו כלי מרכזי לקבלת החלטות מרכזיות, בדגש על החלטות רחבות להטלת מגבלות על הציבור. הצוות מוסמך לעדכן את תמונת המצב של ספיקת בתי החולים באופן קבוע, לספק תמונת מצב למטה "מגן ישראל" פעמיים בשבוע ו"להרים דגל אדום" מתריע שבועיים לפני מצב אפשרי של אי ספיקה.
חברי הצוות הם פרופ' עידית מטות, מנהלת מערך ההרדמה, כאב וטיפול נמרץ באיכילוב, פרופ' פייר זינגר, מנהל המחלקה לטיפול נמרץ כללי בבילינסון, פרופ' סיגל סיבירי, מנהלת המחלקה לטיפול נמרץ בהדסה, ד"ר הדר אלעד, ראש אגף רפואה קהילתית במשרד הבריאות, ד"ר איתי פסח, מנהל בית החולים ספרא לילדים בשיבא, גב' גילה היימס, מנהלת מערך הסיעוד ברמב"ם וגב' כלנית קיי, משירותי בריאות כללית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה