רכילות עסקית

מייסדי היוניקורנים באירוע של בוגרי 8200

באירוע ראשון מסוגו של בוגרי 8200 שאירגנה עמותת פסגות, השתתפו בפאנל מיוחד  שלושה מייסדי יוניקורן, Wiz, פיוניר ופאפיה גלובל ומנכ"ל קרן ההשקעות Merlin Ventures
מערכת ice | 
מייסדי היוניקורנים באירוע (צילום עידו וייסמן)
אתמול (שלישי) התקיים מפגש ראשון של ארגון בוגרי 8200 של עמותת פסגות בשיתוף עם קרן Merlin Ventures ופירמת עורכי הדין גורניצקי. המשתתפים הוזמנו לכנס הראשון של ארגון הבוגרים, שהתקיים במשרדים החדשים של גורניצקי בתל אביב, שמלווה חברות היי-טק וסטארט אפים, משלב הקמתם ועד הנפקתם, במטרה לשמוע על המסע שעברו שלושה מייסדי יוניוקרן: ינון קוסטיקה מ-Wiz, יובל טל שהקים את פיוניר וכיום שותף ב Team8; עינת גז מפאפיה גלובל; ולצידם שי מישל, שמנהל בישראל את הפעילות של קרן ההון סיכון האמריקאית Merlin Ventures.
ינון קוסטיקה, מייסד-שותף ב-Wiz: "הייתי משקיע היום במטבע השקל – כי ישראל נמצאת בהמראה היסטורית; יזמים לא יכולים לעשות אאוט סורסינג לבעיות הקשות שלהם אם הייתי צריך להשקיע בתחום שאינו סייבר, הייתי משקיע בשקל – כי ישראל נמצאת בהמראה היסטורית. בשנים האחרונות ישראל הפכה להיות השותפה הטכנולוגית הבכירה של ארצות הברית - השוק והטאלנט האמריקאי זמין לנו, זה משהו שלא היה לפני כן".
קוסטיקה התייחס לאתגרים המשמעותיים במעבר מסטארט-אפ ליוניקורן: "האתגרים האמיתיים הם – טאלנט, היכולת לשמור על הרמה, תרבות - היכולת לשמור על החדות ואיכות הביצוע ו-scale up - לעשות את זה בגדול וביעילות". לדבריו, כרגע הפער העיקרי בשוק הוא הטאלנט: "אם דיברנו על ישראל כמעצמה טכנולוגית בשורה הראשונה, זה אומר שצריך לא רק את המפתחות הכי טובות, אלא גם את מנהלות המוצר הכי טובות, וגם את הכותבות הטכניות הכי טובות בעולם, ואת ה-customer success הכי טובות בעולם ואת המגייסות הכי טובות בעולם וכן הלאה, ואני בכוונה מדבר לנשים - שכל אישה, סטודנטית או ילדה תדע שאנחנו מחכים לה בהייטק וכל מי שמצוינת תמצא את מקומה. זה כבר לא התעשיה הגברית מאצ'ואיסטית שהיתה פעם, ויש מקום לכולם כי אנחנו צריכים את כל מי שיכולה לתרום".
"אני חושב שהשוק בארץ עבר התבגרות מאוד מרשימה ביחס שלו לעולם הזה", הסביר קוסטיקה. "אנחנו רואים את זה בתוצאות אבל זה מורכב מהרבה מאוד טרנדים קטנים יותר - לקוחות מעדיפים לעבוד עם חברות שיגדלו ולא עם סטארט-אפ שיימכר מחר. הרבה יותר אנשים שרוצים להכין את עצמם לסטארט-אפ, ילכו לרכוש ניסיון רלוונטי בחברה אחרת לפני זה. הם מבינים שלא מדובר בהזדמנות אחת וזהו, אלא שזה משחק ארוך טווח. כיום יש הרבה יותר ניסיון בארץ, זה עוזר לבנות חברות בצורה נכונה, וגם יש הרבה יותר מוכנות לממן בנדיבות - שזה כמובן נדרש".
עוד התייחס קוסטיקה לאתגרים שצפויים בתחום אבטחת המידע בשנים הקרובות: "החוב האבטחתי שנפתח בעולם הוא פשוט עצום. המעבר לענן נתן הרבה מאוד כוח לצוותים עצמאיים לרוץ מהר אבל מי שעשה את זה בלי מודעות יצר חוב שנצטרך לשלם עליו או לסגור אותו". הוא הוסיף: "במקביל אני חושב שבעולם התקיפה קרו שני דברים מאוד משמעותיים - מונטיזציה ואוטומציה. זה מפחיד וזה מעולם לא היה ככה. תשלבו את הכל ביחד והתמונה שאנחנו מקבלים היא די קודרת. ה-World Economic Forum מפרסם את תמונות הסיכונים העולמיים - מיד אחרי ההתחממות הגלובלית מופיע כסיכון התקפות סייבר, בגלל היכולת של זה לערער את היציבות בכל דבר שאנחנו עושים. בלי ציניות - כשאני חושב על העתיד - המטרה שלי היא ליצור עולם טכנולוגי יותר בטוח לכולנו כי אני באמת מפחד בהיבט הזה". את דבריו חתם קוסטיקה בטיפים להצלחה בסטארט-אפ: "אף אחד לא יפתור לכם את הבעיות הקשות, אל תעשו להן outsource. אתם צריכים לפתור אותן ולתת לאחרים לקחת הלאה. לא הפוך". הוא גם הדגיש בפני הקהל מה הדבר הכי חשוב בעיניו להצלחת סטארט-אפ: "צוות צוות צוות".
עינת גז,  מייסדת ומנכ"לית פפאיה גלובל: "אני לא חושבת שהנפקה היא היעד. המטרה שלנו היא להמשיך לגדול ולהוביל בשוק שלנו. אני בהחלט חושבת שלבסוף ננפיק את החברה - זו תהיה אחת התחנות". עוד היא הסבירה למשתתפי הכנס על הדבר שלדעתה הכי חשוב בהקמה של סטארט-אפ: "חוסן נפשי הוא הדבר החשוב ביותר. כל יזם יכול לספר על התקפי החרדה שהוא עבר בדרך וזה גם לא עובר. צריך ללמוד לעבור הלאה ולא לוותר".
בהמשך התייחסה גז גם לסוגיית מיעוט הנשים בתעשיית ההייטק בישראל – היא פנתה אל הנשים שהשתתפו בכנס ואמרה: "החיים שלכן יהיו קשים יותר – לכן כשאתן בוחרות את המקום שבו תרצו לעבוד תבחרו אותו מהסיבות הנכונות. תבחרו במקום שבוחר בכן בגלל הכישורים שלכן ובגלל מה שאתן מביאות". כשנשאלה בסוף אם היא מעדיפה הנפקה או אקזיט, השיבה כי היא מעדיפה הנפקה וכי היא רואה את עצמה בעתיד מקימה סטארט אפ נוסף.
יובל טל, מייסד פיוניר וכיום שותף ב Team8- אמר כי הנפקה של חברה זה לא ערך עליון: "ההמלצה שלי היא להבין טוב את חוקי המשחק. מאחורי כל הנפקה שכזו יש הסבר שמצדיק את הסכומים האלה. מדובר במשחק למרחק ארוך. צריך להבין את החוקים". הוא הסביר לצעירים שהשתתפו בכנס כי ההחלטה הכי משמעותית שהם יקבלו בחייהם היא לאיזו חברה או סטארט-אפ להצטרף: "זו החלטה שתשפיע על גורל חייכם ואולי גם חיי משפחתכם, לכן תשקיעו המון מחשבה".
לשאלה מה היה מעדיף, אקזיט או הנפקה השיב טל: "היום בדיעבד הייתי מעדיף אקזיט, למרות שהייתי שותף פעמיים להנפקה. אדם שמקים משהו עושה את זה מתוך מטרה להרוויח כסף ולהשיג מטרות נוספות ורבות ולכן אני הייתי בוחר במכירה". עוד הוא אמר כי בכוונתו להקים סטארט-אפ נוסף: "להקים דבר יש מאין זה אחד הדברים המספקים ביותר".
שי מישל, שמנהל את הפעילות של קרן ההון סיכון האמריקאית Merlin Ventures בישראל הסביר מדוע לדעתו ישנה צמיחה דרמטית במספר החברות הישראליות שמונפקות: "בעבר היינו סטארט-אפ ניישן – היום הפכנו ל- scale upניישן. עברנו את הגל הראשון של האקזיטים והדור הצעיר היום יודע לקחת מוצר טכנולוגי מתקדם ביותר ולהפוך את זה לחברה. החברות הישראליות יודעות להגיע למכירות מאוד מאוד גדולות וזו אחת מהסיבות המשמעותיות ביותר לצמיחה הגדולה של התעשייה הישראלית".
גם מישל התייחס לשילוב הנשים בתעשיית ההייטק בישראל ואמר: "אכן יש שינוי אבל זה לגמרי לא בקצב שהיינו רוצים לראות את זה. יש שינוי אבל אנחנו רק בתחילת הדרך. אני חושב שהמעבר של חברות ישראליות מאקזיטים לחברות אפשר שילוב של אוכלוסיות רבות. כי כדי להפוך לחברה צריך כישורים נוספים מאשר יכולות של מפתחים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה