קריירה ולימודים

איך רושמים זכויות יוצרים ומה המשמעות של זה?

אף אחד לא רוצה שיגנבו לו את היצירה שלו. ובעידן שלנו, שהכל עולה ונמצא בדיגיטל, גם היצירות הן יצירות דיגיטליות. מה שפעם היה שמור רק לתקליטים וספרים, רלוונטי היום לכל מה שכתוב, מצולם, ומוקלט באינטרנט. מהם זכויות יוצרים בדיגיטל, ואיך שומרים עליהן?
מערכת ice | 
זכויות יוצרים (צילום freepik)
בפשטות, זכויות יוצרים הן מה שנותן לך את הזכות הבלעדית על יצירה שיצרת (או רכשת את זכויותיה) כך שאף אחד אחר לא יוכל להשתמש בה בלי רשותך. זכות יוצרים על יצירה היא כמו נכס, ואפשר למכור אותה, לקנות ולהוריש אותה.
במסגרת זכויות יוצרים נמנע מכל אדם שלא קיבל רשות, לבצע פעולות שונות עם ביצירה שלך. לדוגמא:  לצלם אותה, להקליט, למכור או להציג אותה לאנשים אחרים בחינם או תמורת תשלום.
לכל יוצר יש 2 זכויות יוצרים על היצירה שלו- זכות מוסרית וזכות כלכלית:
זכות מוסרית: מחייבת את כל מי שמשתמש ביצירה לתת ליוצר קרדיט, ואוסרת על שינוי ביצירה אשר עלול לפגוע בכבוד או בשם היוצר.
זכות כלכלית: הזכות הבלעדית של היוצר לעשות שימוש מסחרי ביצירה ולהנות מההכנסות ומהתמלוגים שיתקבלו משימוש ביצירה.
נציין כי זכויות יוצרים לא חלות על רעיון, תהליך, שיטת ביצוע, מושג מתמטי, עובדה או נתון וחדשות היום.
במקרה שהופרו זכויות היוצרים של אדם, הוא רשאי צו הפסקה למניעת ההפרה. בין היתר, הוא יהיה זכאי לפיצויים לפי מה שבית המפשט יפסוק, וזאת גם בלי שהוכיח גרימת נזק מצד היוצר (עד לסכום של כמאה אלף שקלים).
אז איך אני שומר על זכויות היוצרים שלי?
ראשית, דבר קריטי לעשות כדי להיות מוגנים במקרה של שהפרו את זכות היוצרים שלכם, הוא הוכחת העובדה שאתם היוצרים והבעלים של אותה יצירה. לכן כדאי לסמל איפשהו ביצירה את סימן הקופירייט ©, ולידו לכתוב את שם היצירה, היוצר ותאריך היצירה.
כל היצירות שהן מקוריות, זכאיות להגנה מתוקף חוק זכויות יוצרים (לפרק זמן מסוים המוגדר בחוק), ולכן היצור לא חייב לבצע בפועל פעולה כלשהי על מנת להחיל את זכויות היוצרים על היצירה שלו, אלא הזכויות חלות באופן אוטומטי על עצם היצירה. בכל אופן כדאי להחזיק בהוכחה על כך שהיצירה נוצרה על ידיכם ואתם הראשונים שיצרתם אותה.
משום שאין כזה דבר "רישום זכויות היוצרים", כמו שיש טאבו לנכסים אחרים או לפטנטים, בישראל אין חובה על פי חוק לרשום את היצירה כדי לזכות בזכות יוצרים על היצירה. אפשרות אחת היא להפקיד את היצירה במשרד עורכי דין. 
אפשרות נוספת היא להפקיד את היצירה במשרד עורכי דין. הפקדת היצירה מתבצעת בדרך כלל כנגד קבלת אישור על הפקדת היצירה ונשמרת במשרד לתקופה של מספר שנים. בדרך כלל עלות הפקדה כזו עולה במקסימום כמה מאות שקלים.
אפשרות שתבטיח לכם יותר ביטחון על היצירה היא הפקדת היצירה במרשם זכויות היוצרים של ארצות הברית. בשונה מישראל, ארצות הברית מנהלת מאגר זכויות יוצרים המכיל יצירות מארצות הברית ומשאר העולם. שמירה שם היא השמירה ברמה הגבוהה ביותר שבה ניתן להגן על יצירתכם. אך קחו בחשבון שהיא כנראה עולה יותר מלשים על היצירה שלכם את הסמל ©.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה