קריפטו

האם את'ריום יעקוף בקרוב את ביטקוין?

מטבע הקריפטו השני בגודלו בעולם עומד לעבור שינוי דרמטי, ואתמול החל ניסוי ראשון בדרך לשם. האם הוא יצליח לפתור את כל הבעיות של התחום ולהפוך על הדרך למטבע הגדול בשוק?
יאיר מור |  3
אתריום (צילום vecteezy)
את'ריום, רשת הבלוקצ'יין השנייה בגודלה בעולם הקריפטו, עומדת לעבור בקרוב שינוי דרמטי, שעשוי לגרום לה לזנק לראשונה אל מעל ביטקוין, המטבע (ורשת הבלוקצ'יין) הראשון בשוק, ולהפוך לגדולה ביותר בעולם.
אתמול (שני) דיווח מריוס פן-דר-וידן, אחד ממפתחי את'ריום, על ניסוי ראשון שערכו מפתחי הרשת לקראת מה שהם קוראים לו "the merge", או "ההתמזגות". מדובר ברגע שבו כל גרסאות הרשת של את'ריום, ואיתה מטבע האת'ר, שכמו הרשת עצמה נמצא במקום השני בדירוג מטבעות הקריפטו הגדולים בשוק, יעברו מטכנולוגיה בשם PoW לטכנולוגיה אחרת בשם PoS.
PoW, או Proof of Work ("הוכחת עבודה"), היא השיטה הנפוצה לאישור פעולות בשוק הקריפטו, ולמעשה כל השוק מבוסס עליה. בשיטה זו, כל פעולה (כלומר יצירה או העברה של מטבע או נכס) שמבוצעת על גבי הרשת מאומתת על ידי משתמשים קיימים ברשת בשיטת "כל הקודם זוכה". כלומר, ככל שלגורם המשתתף ברשת יש יותר כוח "כרייה", כלומר חישוב התרגילים המסוכבים הדרושים לאישור פעולה והוספתה אל רשת הבלוקצ'יין, יש לו יותר סיכוי לסיים את הפעולה ראשון ולקבל את העמלה על ביצועה (בדרך כלל מטבע בודד של אותה רשת). בשנים האחרונות התעוררה לא מעט ביקורת נגד צריכת החשמל הבלתי נתפשת שהשיטה הזו מעודדת, כאשר מיליוני "כורים" מנסים במקביל לפתור ראשונים את אותם תרגילים רק כדי שאחד מהם ייקח את כל הקופה.
 
לעומתה, PoS, או Proof of Stake ("הוכחת סיכון"), היא שיטה חלופית שנועדה לפתור את בעיית צריכת החשמל לצד בעיות אחרות של PoW. בשיטה הזו כל מי שיש ברשותו מטבעות או נכסים ברשת יכול "לסכן" אותם תמורת קבלת עבודת אימות הפעולות. הרשת בוחרת באופן אקראי מי יקבל את העבודה, ובתמורה הוא ירוויח בהתאם לכמות הסיכון שלקח. מכיוון שהשיטה הזו בוחרת מראש מי יאמת כל פעולה, אין "תחרות" עליה, ואין מיליוני אנשים שמבזבזים את המשאבים הדרושים עבור אותה פעולה בדיוק בו-זמנית. לכן, היא חוסכת לפי הערכות כ-99% מצריכת האנרגיה לתחזוקת הרשת.
כאמור, רשת האת'ריום נמצאת בשלבים מוקדמים של מעבר מ-PoW ל-PoS, ואתמול נערך לראשונה ניסוי שנקרא mainnet shadow fork ("הסתעפות רשת ראשית מוצללת") – מעין תהליך שבו נוצרת רשת מקבילה לזו האמתית, שמיועדת אך ורק לצורכי ניסוי של שינויי תוכנה שנחשבים מסוכנים ודורשים בדיקות לפני כניסה לשימוש נרחב. לפי פן-דר וידר, הניסוי היה "הצלחה גדולה", למרות כמה באגים שהתגלו במהלכו. לאחר שלבי הניסוי, מצפים מפתחי את'ריום להעביר את כל הבלוקצ'יין של המטבע לשיטה החדשה, מה שיהפוך את את'ר למטבע הגדול ביותר שמבוסס כולו על שיטת הכרייה החסכונית יחסית בחשמל.
מאחר שהנפילה הגדולה של הביטקוין בשנה שעברה נגרסה בשל מספר גורמים שכולם נבעו מבעיות צריכת חשמל – ביקורת של פעילים סביבתיים, שהביאה ארגונים שונים (וביניהם טסלה) להכריז על מעין חרם נגד מטבעות קריפטו כל עוד הם גורמים לזיהום אוויר רב, במקביל לחרם הסיני על פעילות קריפטו שנבע מהעומס האדיר שאותה בעיה גרמה לרשת החשמל של המדינה – סביר להניח שהשינוי הזה יהפוך את את'ר למטבע המועדף בשוק, ואולי יעזור לו לעקוף את ביטקוין בשווי השוק ובתור המטבע בעל מספר המשקיעים והשימושים הגדול ביותר.
למרות הבשורות, לא נראה שמשקיעי קריפטו מתרגשים מהשינוי, שכן ערך המטבע נמצא ביומיים האחרונים בירידה, והבשורות על הבדיקה לקראת השינוי המהפכני לא חוללו תנודות מורגשות כלפי מעלה.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    למידה
    אדמו"ר ביט 04/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ישנם הרבה נתונים בכתבה אשר טועים ומטעים וחבל או שהכותב לא למד מספיק מזה ביטקוין? למה הוא נוצר?מה הוא בא לשדרג ומה היחודיות של ביטקוין על פני מטבעות אחרים אשר יהיו על פני האדמה לעולם! או שיש פה אינטרס חזק שרוצה לעצמו ובדרך רומס ומעוור את עיני הציבור
    סגור
  • 1.
    איתריום יש
    יאנוש 04/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ביטקוין אין. בוא נראה מה יקרה
    סגור
  • אחד יחיד ומיוחד
    אדמו"ר ביט 04/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חייבים ללמוד ביטקוין לפני שכותבים דברים טועים ומטעים
    סגור