UPGRADE - האוניברסיטה הפתוחה

תעסוקה פוסט קורונה: עלייה בביקושים להכשרות מקצועיות באוניברסיטה הפתוחה

שוק משתנה ורצון בביטחון תעסוקתי מביא רבים לחשב מסלול מחדש: "יש רצון לרכוש עוד מיומנויות ולהשתלב במקצועות שנתפסים כפרקטיים", מסבירים במערך לימודי החוץ של המוסד האקדמי ומציגים מערך קורסים המותאם ל-2020  
הכשרות מקצועיות (צילום S O C I A L . C U T /UNSPLASH)
למציאות המורכבת שמכתיבה התפרצות הקורונה, השפעה על מרבית תחומי החיים - ובהם גם על שוק התעסוקה שמשנה את אופיו ונדרש לאמץ כללי משחק חדשים. מרמת הארגון ועד רמת העובד הבודד, ציבור רחב של מעסיקים ומועסקים נאלץ לזנוח את ההרגלים המוכרים ולתמרן במצב עניינים אפוף אי-ודאות וסימני שאלה.
"העולם סביבנו משתנה ובקצב מהיר, וזה נכון עוד לטרום ימי הקורונה", מסבירה גילה אילני, מנכ״לית חברת כן דו, יעוץ ניהולי ופיתוח ארגוני. "הצורך להגיב במהירות ולדעת להתאים את עצמנו לשינויים מסביב, התחדד עוד יותר עם כניסתה של הקורונה לחיינו, במיוחד כשמביאים בחשבון שלמגפה השלכות ישירות ועקיפות על כל אחד ואחת מאיתנו".
למזג בין מקצועות
"בתקופה רגישה שכזו, לחרדה הבריאותית מתלווה עבור רבים גם חרדה כלכלית - הצורך בביטחון תעסוקתי גדל ואיתו גם ההכרה שיש לא רק ללטש ולשכלל את המיומנויות הקיימות אלא גם לסגל כישורים חדשים", מדגישה אילני. "היכולת להיות ורסטילי, לדעת למזג בין ענפים ומקצועות, מקבל בשוק הדינמי של המאה ה-21, ובמיוחד בימים אלו, משמעות גדולה. עניין נוסף שזוכה כעת למשנה תוקף נוגע להכרה ולשליטה בפלטפורמות הדיגיטליות, בהן נעשה שימוש מסיבי כמעט בכל תחום. מי שלא יישר קו עם הקדמה יישאר מאחור".

גילה אילני. 
דבריה של אילני באשר לצורך ללמוד ולהתפתח לאפיקים נוספים, משתקפים היטב בשטח, עם עלייה של ממש בביקוש להכשרות מקצועיות. מי שידע מבעוד מועד לזהות את המגמה ולגבש מענה רחב היקף, הוא מערך לימודי החוץ של האוניברסיטה הפתוחה - בית הספר הגדול בישראל להכשרה מקצועית - המציע מערך קורסים מגוון המותאם במיוחד לצורכי השוק המשתנים.
"בחודשים האחרונים יותר ויותר אנשים מתחילים לחשב מסלול מחדש", אומר אסף אביסטריס מנהל לימודי התעודה במערך לימודי החוץ של האוניברסיטה הפתוחה. "יש רצון לרכוש עוד מיומנויות ולהשתלב במקצועות שנתפסים כפרקטיים ונדרשים. קהלי היעד התרחבו ונוגעים היום בפלח אוכלוסייה גדול יותר: עצמאיים שמחפשים מסלולים בטוחים יותר, בעלי עבודות, שכירים שמעוניינים להתקדם ולייצר לעצמם הכנסה נוספת, בעלי עניין שהתפנה להם זמן, צעירים שנשארו בארץ והחליטו ללמוד עכשיו במקום לטייל, וזו רק רשימה חלקית".
ברשימת הקורסים בהם נרשם גידול של עשרות אחוזים בביקוש, ורשימת התלמידים מאוישת במהירות  - מדווחים במערך לימודי החוץ של האוניברסיטה הפתוחה - ניתן לציין בין היתר את הקורסים לעיצוב ותכנון פנים; יבוא, יצוא וסחר ובינלאומי; חשבי שכר; הנהלת חשבונות וכן את הקורס לייעוץ לכלכלת המשפחה. "כאשר מדברים על רלוונטיות לתקופת הקורונה, הקורס לייעוץ כלכלת המשפחה מהווה דוגמה מובהקת", מרחיב אביסטריס. "בזמן שהמשק הישראלי בטלטלה, לכל הוצאה כספית יש חשיבות מוגברת. הקורס שלנו נכנס בדיוק לוואקום הזה, והוא מעניק למשפחות את הכלים להתנהלות כלכלית מאוזנת ואחראית".
מסגרת לימודים גמישה
בעוד המעבר הכפוי ללמידה מרחוק אילץ לא מעט מוסדות המציעים הכשרות מקצועיות לבצע שדרוגים נרחבים במערך הדיגיטלי, מערך לימודי החוץ של האוניברסיטה הפתוחה מתורגל בלמידה מקוונת, וידע לספק פתרונות הולמים לקהל הסטודנטים. "אנחנו מציעים מערך גמיש שבאמת מאפשר לשלב בין לימודים, עבודה וחיי משפחה, כך שכל אחד יכול להתאים את הקורסים ללוח המזנים האישי שלו", מבהיר אביסטריס. "למידה מקוונת זה כרטיס הביקור של האוניברסיטה הפתוחה, יש לנו את המומחיות והניסיון  להנגיש את מערך הקורסים שלנו גם ללומדים מרחוק. עשינו את זה עוד הרבה לפני הקורונה, ועם פריצתה ידענו לייצר את ההתאמות המתבקשות תוך כדי תנועה, כולל למשל שיחות של אחד על אחד עם המרצים באמצעות אפליקציית זום במקום המפגש הסטנדרטי במשרד בשעות הקבלה. מי שמבקש להימנע מנסיעות, חושש מחיכוך עם אנשים נוספים ומבקש ללמוד באופן עקבי מרחוק, יכול להיות שקט".

אסף אביסרטיס. צילום: באדיבות האוניברסיטה הפתוחה
אביסטריס מוסיף כי "אנו מציעים את האפשרות גם לשלב בין למידה מכוונת ללמידה פרונטלית, כל אחד בהתאם לשיקוליו. גם במהלך הקורונה יש לנו את היכולות, המשאבים והלוגיסטיקה לאפשר קיום שוטף של ההרצאות בכיתות תוך הקפדה על כללי התו הסגול והנחיות משרד הבריאות. הפריסה שלנו היא ארצית - מצפון לדרום – כך שכל סטודנט יכול למצוא בדיוק את הקמפוס שקרוב למקום מגוריו. מבחינתנו התלמידים הם מעל הכל, ולא כקלישאה. צוותים רחבים נמצאים כאן כדי לתת את כל המעטפת הנדרשת וללוות את ציבור הסטודנטים לכל אורך תקופת ההכשרה, לייעץ, לתגבר ולעשות כל מה שניתן כדי לייצר חווית לימודים עשירה ומתגמלת".
הכשרה פותחת דלתות
כדי לאפשר כניסה חלקה למקצועות הנלמדים, במערך לימודי החוץ מתגאים בסגל מרצים איכותי ומנוסה, ובזיקוק התכנים הלימודיים לנעשה בשטח. "המטרה שלנו היא שעם סיום הקורסים יוכלו הסטודנטים שלנו לקפוץ ישר למים, לזה אנו מכשירים אותם", מצהיר אביסטריס. "תעודה מטעם מערך לימודי החוץ  של האוניברסיטה הפתוחה היא לא סתם מסמך לתלות על הקיר, היא בפירוש פותחת דלתות. העדות הכי טובה לכך היא כמות הבוגרים שלנו שהשתלבו בהצלחה במקצועות השונים מיד עם סיום ההכשרות. חשוב להבין, אנחנו לוקחים את הקורסים שלנו מאוד ברצינות ומתייחסים אליהם כלימודים אקדמיים לכל דבר ועניין, כולל בקרה ופיקוח קפדניים. מאחורי האוניברסיטה הפתוחה ומערך ההכשרות המקצועיות יש מוניטין שנצבר לאורך שנים, ואנחנו נחושים להמשיך ולשמור על הרף הגבוה מבלי להתפשר".
"אם בעבר ההשכלה האקדמית היא זו ששיחקה תפקיד מרכזי בקבלה לעבודה, היום אנחנו רואים שדווקא המיומנויות האישיות וההכשרות המקצועיות מקבלות ביטוי מרכזי", מציינת אילני. "מקומות העבודה מבינים שהידע התאורטי שנצבר במהלך הלימודים לא תמיד מהווה אינדיקציה מספקת להתאמה לדרישות המקצוע".  
"בכל מה שנוגע לשוק העבודה, אנחנו נמצאים היום בעידן של 'גם וגם''', מסכמת אילני. "גם לעבוד מהמשרד וגם מהבית, גם כשכיר וגם כעצמאי, גם במסגרת האישית וגם במסגרת קבוצתית. הכשרות מקצועיות הן נדבך מרכזי בתהליך לשדרוג ארגז הכלים, שבראייה קדימה אני מאמינה שרק עתיד להמשיך ולתפוס תאוצה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה