דעות

איך ריצה הפכה מטרנד לאורח חיים בישראל ומה עזר למהפכה?

ענף הריצה גדל בישראל בקצב של כ-20% בשנה; מה הביא לחיזוק המגמה? למה רבים נמשכים לתחום? ואיך זה מקפיץ את הפעילות בשוק מותגי הספורט
אני רץ כבר שנים רבות, אימוני הריצה הם חלק מהשגרה הקבועה שלי. בשנה האחרונה אני מרגיש שכל העולם רץ. נוצרו עומסים במסלולי הריצה - יותר ויותר אנשים מציבים לעצמם אתגר להשתתף בתחרויות ריצה/מרתונים ומתאמנים בשקדנות בכדי להגיע למטרה אותה הציבו.
ענף הריצה גדל בישראל בקצב של כ-20% בשנה (נתונים על סמך הגידול במספר אירועי הריצה שבארץ וכמויות המשתתפים באירועי ריצה) כ-500,000 איש בישראל עוסקים כיום בריצה בחוץ ובחדרי הכושר, מתוכם כ-10%משתתפים לפחות פעם בשנה במרוץ זה או אחר. נתונים מרשימים, המעידים על מהפכה של ממש בשוק הישראלי.
סיפוק הצורך במימוש עצמי
מה הביא לחיזוק המגמה? למה רבים מאיתנו נמשכים לתחום הזה? התשובה טמונה בסיפוק צרכים. הריצה עונה על צורך מרכזי בחיים שלנו - הצורך במימוש עצמי. מאסלו העמיד את הצורך הזה במרכז הפירמידה ולא בטעות. לא כל יום אנחנו מוצאים ענף שמספק אצלנו את היצר לממש את עצמנו בצורה טוטאלית. עצם העמידה ביעדים שהרצים מציבים לעצמם וההכנה לקראת מרוצים ותחרויות, מהווה חלק מאתגר משמעותי עבורם. בנוסף, קבוצות הריצה שקמו בשילוב עם מודעות לפעילות גופנית, עוררו גל מוטיבציוני של מתאמנים הסוחפים אחריהם עוד ועוד אנשים.
המהפכה הזאת הביאה עימה לשינויים רבים המותאמים לצורך שעלה, כגון פיתוח נרחב של מסלולי ריצה לאורך פארקים (לדוגמא לאורכו של פארק הירקון) אותם פוקדים מידי יום עשרות רצים מידי יום, גידול בכמות המרוצים והתחרויות ועוד.
מלבד זאת, המודעות ההולכת וגדלה משפיעה על שוק מותגי הספורט -הצרכנים הישראלים משקיעים יותר בציוד ספורט - כך למשל, ישנה עלייה משמעותית במכירות נעלי הספורט (בדגש על נעלי ספורט מקצועיות) בהיקף של כ-300% בשנתיים האחרונות, ולא רק, אלא גם מכירות של אביזרי הספורט כגון ביגוד תומך, שעוני דופק, בקבוקי שתייה ועוד, רשמו עלייה משמעותית. את עיקר העלייה במכירות ניתן לראות לקראת מרתונים ותחרויות, אז ישנו ביקוש לדגמים ספציפיים שרושמים עלייה משמעותית במכירות.
פעילות שיווקית רחבה
הפיכת הריצה לחלק מאורח החיים של הצרכן הישראלי הביאה עימה \"רוח חדשה\". לאחרונה, נכנסו מותגים בינלאומיים חדשים לשוק הישראלי, כך לדוגמא, המותגים הבינלאומיים \"מיזוני\" ו\"ברוקס\", שהבחינו בפוטנציאל גדול בישראל- שוק מתפתח בתחום הריצה. הפעילות השיווקית שלהם מתמקדת בעיקר בנעל הספורט ופחות במוצרים הנלווים, מתוך הבנה שהצרכן בראש ובראשונה בוחר בנעל הספורט, אשר משפיעה על חווית הריצה כולה (נוחות, הימנעות מפציעות ועוד).
מותגים וותיקים כגון: \"נייק\", \"סאקוני\", \"אדידס\" ועוד, ממשיכים לבסס את הפעילות השיווקית שלהם על מחקרים ונתונים פיזיים של הרגל האנושית (חלק גדול מהמחקרים בוצע על ידי המותגים עצמם).
בנוסף, ישנו דגש על החוויה של הצרכן - יותר ויותר חנויות קונספט מוקמות בישראל. בחנויות הללו, משקיעים המותגים משאבים רבים ליצירת חוויה צרכנית הוליסטית (מהכניסה לחנות ועד היציאה ממנה). ניתן למצוא בהן דגמים ייחודים, אנשי מכירות מקצועיים, חדשנות טכנולגית כגון: מכשירים המצלמים את הרגל האישית ומתאימים עבור הצרכן את הנעל הנכונה למניעת פציעות.
בחירת המותג מעידה על הצרכן- עד כמה הוא רציני ומשקיע ומקצועי. הרצון לשדר מקצועיות גורם למותג להיות חשוב כפליים. לצרכן חשוב המותג איתו הוא מתאמן, ועוד יותר חשוב שקבוצת הריצה שלו תבחין במותג עימו הוא רץ.
קבוצת הריצה מהווה עבור הצרכן קריטריון דומיננטי בבחירת המותג, חברי הקבוצה הם למעשה מובילי דעה. אליהם מצטרפים- המדריך/ המאמן וידוענים: רצים/ספורטאים המשתמשים במותג.
ההשפעה של ספורטאי מוביל על תדמית מותג בעולם הספורט היא גבוהה במיוחד - עוד בימים שבהם מייקל ג\'ורדן כיכב עם \"אייר ג\'ורדן\" ועד לימי אולימפיאדת לונדון שבהם, המותגים ייחסו את הניצחונות של הספורטאים במדליות באולימפיאדה להם. כך למשל - את אולימפיאדת לונדון 2012 מסכמת \"מיזונו\" לפי מספר המדליות ש\"קיבלה\": 45 מדליות, 12 מתוכן זהב. בימים אלה, עובדים המותגים המובילים על החתמת כוכבי הספורט שצפויים להשתתף באולימפיאדת ריו 2016.
כל אלו, מהווים הצדקה עבור הפרמיה שגובה המותג בעבור המוצר, והצרכן הישראלי, שחיבתו למותגים ידועה, מוכן לשלם עבור מותג שמספק לו נעל איכותית ומקצועית.
ענף הריצה הוא כבר ממזמן לא טרנד, אלא חלק מאורח החיים של הצרכן הישראלי. השאלה היא מה צופה לנו העתיד? אין ספק כי שוק נעלי ומוצרי הספורט, הינו שוק מעניין ופוטנציאלי, שלתוכו ייכנסו עוד ועוד מותגים, חלקם איכותיים יותר וחלקם פחות. כל אלו, יתחרו על בחירתו של הצרכן הישראלי. השאלה הגדולה היא האם התחרותיות תוביל לירידה במחירים או שמא להתמקצעות נוספת של המותגים המובילים וגביית פרמיה בעבורה?ובנוסף, עד כמה הצרכן הישראלי יהיה מוכן להשקיע בכדי להיות מקצוען?זאת נדע רק בהמשך. ביינתים, ממשיכים לרוץ.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה