דעות

הפרינט במשבר: האינטרנט הורג את העיתונות - גם החרדית

ניתן לייחס את הירידה בקריאת עיתונים בגידול בגלישה באינטרנט של המגזר החרדי, והגידול בשימוש ברשתות החברתיות. העיתונאי ישראל כהן מסביר
האינטרנט, וגם הפייסבוק, הטוויטר ושאר הרשתות החברתיות, שינו לחלוטין בעשורים האחרונים את פני מפת התקשורת, ברחבי העולם כמו גם בישראל. יותר ויותר אנשים התרגלו לרעיון שהם אינם חייבים למשש את דף העיתון יחד עם הקרואסון והקפה של הבוקר, וניתן להמיר זאת בצפייה במחשב או בטאבלט, מה גם שהזמינות ורמת העדכון התזזיתית של החדשות הפכו את העיתון למוצר די מיותר המייצג את החדשות של אמש שאינן בהכרח רלוונטיות לאותו הרגע בו הן נקראות.
אין זה סוד שלציבור הדתי יש ערך רב וכבוד למילה הכתובה, והיא מייצגת בעיניו מסר חשוב ומשפיע כשרבים נותנים את אמונם לנכתב. כמות העיתונים שיוצאת במגזר החרדי אינה מביישת אף שוק תקשורת עולמי. לציבור הקטן יחסית ישנם 4 עיתונים יומיים, עוד כ-5 שבועונים וירחונים ודו שבועונים למיניהם וכל זה רק בישראל. מטבע הדברים, רבים מהנושאים המעסיקים את הציבור החרדי שונים במהותם מהציבור הכללי מה גם שרובם מתנזרים מהעיתונות החילונית בשל סיבות ערכיות ועקרוניות.
בשנים האחרונות החל להתפתח תחום האינטרנט גם במגזר החרדי, כמו גם שאר הרשתות החברתיות החודרות אט אט בצורה כזו או אחרת ל\"מיינסטרים\" החרדי. אני בעצמי הייתי עד בשנים האחרונות לצמיחה המטאורית של נתוני הגלישה בכיכר השבת - האתר החרדי בו אני כותב, כמו גם למידת השפעתו על השיח הפוליטי והחברתי במגזר החרדי.
במקביל, יותר ויותר חברות מהמובילות במשק - כמו גם משרדי פרסום כלליים ומגזריים - הבינו כי הם \"מוכרחים\" לפרסם באתר בכדי לא לפספס פלח שוק הנמצא בצמיחה מתמדת.
אך לא כולם האמינו. רבים שאלו את עצמם האם אותו תהליך מתרחש גם במגזר החרדי. האם השינוי מגיע גם אליו? האם המגמות הללו צוברות תאוצה גם בקרב מגזר זה?
חלקם כאמור סרבו להאמין והעדיפו להמשיך ולפקפק בכך. סקר TGI שמפורסם היום (יום ב\') באייס, מלמד על המגמה הצוברת תאוצה גם בקרב המגזר החרדי. הסקר מלמד על ירידה דרמטית בנתוני הקריאה של העיתונות החרדית הכתובה, מה שמלמד להערכתי, כי ירידה זו מגיעה במקביל לעלייה בכוחם של אתרי האינטרנט, הבלוגים והרשתות החברתיות.
הגולש החרדי הנבון, מקפיד על צריכת ידיעות מתחומי עולמו העשיר והמגוון תוך שמירה על הכללים ההלכתיים ויודע להשיב בכבוד למי מכבד את השקפת עולמו.
האם יבוא יום וניתן יהיה לבשר על מות העיתונות הכתובה גם במגזר החרדי? קשה להניח. צריך לזכור שרבים מהגולשים מקפידים גם להיחשף במקביל לעיתונות החרדית בפרט בסופי השבוע בשבתות ובחגים, אולם אין ספק שיותר ויותר בקרב ציבור זה מבינים כי אי אפשר להתעלם מהאינטרנט החרדי שנמצא כאן כדי להישאר ולהמשיך להצליח.
ישראל כהן הוא עיתונאי באתר החרדי \'כיכר השבת\'
תגיות TGI | ישראל כהן
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    טור דעה של בעל עניין
    מיכאל 08/2013/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המגמה נכונה. דפוסי הקריאה משתנים, גם בקרב החרדים (שזאת טעות נפוצה להתייחס אליהם בהכללה),אבל לכותב הטור שעובד באתר אינטרנט יש אינטרס ברור. היה נחמד לשמוע התייחסות מקצועית למגמה מצד אחד העורכים הבכירים של אחד העיתונים הגדולים ולא לתת ביטוי לטור רכילותי של "עיתונאי" שמנסה למכור שטחי פרסום באתר שלו
    סגור
  • 3.
    אנשים גם אוהבים האח הגדול ומעושרות, אז מה?
    יורי 08/2013/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין מה להשוות בין העומק שנמצא בכתבות שבפרינט לבין ה150 מילה זורקים באינטרנט. אנשים אוהבים זול, מה לעשות?
    סגור
  • 2.
    הכותרת לא נכונה
    ערן 08/2013/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האינטרנט לא הורג את העיתונות, אלא את העיתונים. יש הבדל והוא תהומי
    סגור
  • 1.
    החשיפה של אתרי המגזר אמנם עלתה אך לא דרמטית
    ? 08/2013/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עליה מחשיפה שבועית של 8% ל10% לא מסבירה ירידה בכל עיתוני המגזר
    סגור