דעות

הלו, זה רדיו? על העידן החדש של האזנה - ולמה מדובר בגן עדן למפרסמים

איך הרדיו אונליין מנצל לטובתו את נקודות התורפה של הבאנר והטקסט, ומה המשמעות למפרסם הישראלי? דרור גנות, מייסד ADIO, על השוק החדש
האבולוציה הטבעית במדיה לא פוסחת על הרדיו. עיתונות הדפוס עברה לדיגיטל והדיסקים לאייפד מנייאטורי שנכנס אל הכיס בקלות. מסתבר שגם הזמן של מהפכת האודיו הגיע, והרדיו המסורתי האנלוגי מקבל תפנית משמעותית במיוחד בצורת ערוצי האזנה דיגיטליים מכל העולם, פלטפורמות אודיו, פודקאסט הזמינים לכל, בזמן ובמקום הנוח למאזינים - רדיו אונליין.
איך הפכנו לחולי רדיו אונליין? הטריגר שהפך אותנו לצרכני רדיו אונליין ועוד יוסיף ויהפוך, נולד מסיבות רבות ומגוונות. העיקריות בהן נעוצות במגמת הפריחה המטאורית בשוק הסמארטפונים, הטאבלטים והאוזניות, החיבורים המהירים לאינטרנט, חבילות הגלישה הבלתי מוגבלות ואפליקציות לשדרוג חווית השמיעה. כל אלו חשפו בפנינו וחיברו אותנו למגוון רחב של שירותי תוכן-אודיו ומאפשרת לכל משתמש לצרוך תכנים בכל מקום ובכל עת.
באותו מחקר אחרון של Edison נמצאו נתונים מעניינים נוספים ומרתקים אודות העידן החדש, כאשר 63% מהמאזינים לרדיו אונליין מחזיקים סמארטפון, ו-83% מבעלי הסמארטפון ענו כי הם מאזינים לסוג זה או אחר של רדיו אונליין באמצעות המכשיר. נתון נוסף המעיד שהשינוי כאן ועכשיו הוא העובדה ש-26% מהמאזינים טוענים כי הם מאזינים \"בזמן חדש\" לרדיו אונליין ולא במקום זמן ההאזנה הרגילה שלהם. נתון זה מוכיח את הקאמבק של האודיו לחיינו ועל הפלורליזם העצום בנושא.
מאות אלפי האזנות ביום בישראל, באמצעות המחשב בזמן העבודה, בבית, ברכב ובמכוני הכושר של קהל מגוון, איכותי ומתקדם בעל מעורבות רגשית גבוהה ובמרחק קליק אחד להנעה לפעולה, הופכים במקרה של רדיו אונליין את הסיסמא למציאות חיה ובועטת - לפלטפורמה שהיא גן עדן חדש וחדשני למפרסמים ולמאזינים מישראל.
על 4 סוגי רדיו אונליין דיברה הרשת
בהגדרת רדיו אונליין של ימינו נכלל מבחר עצום של תכני אודיו, כל זה לפני שסקרנו את התחנות המסורתיות המשדרות באמצעות האינטרנט ומספקות מבחר תכניות, קטעי פודקאסטים או ארכיוני אודיו וכדומה. מדובר בתחנות המתקדמות שאין להן משדר FM, והן פועלות על תשתיות אינטרנט שרכן מאזינים במחשב בבית או בעבודה, מכשיר הסמארטפון או בטאבלט.
רדיו אישי שהוא למעשה שירותי מוזיקה כגון PANDORA או iTunes Radio המאפשרים למשתמש להאזין למגוון \"תחנות אישיות\" המבוססות על אמן או שיר. בישראל רוב הפלטפורמות הגדולות טרם פתחו את שידוריהן (למעט פנדורה בעבר) וניתן להאזין דרך אחרים כגון למשל jango או aupeo או musicovery - באתרים או באפליקציות. בעולם יש מבחר עצום של שירותי אודיו מסוג זה הכוללות אפשרויות להאזנה לפי מצב או לפי סיטואציה (בזמן ריצה או פעילות גופנית וכו\'...)
שידור בזרימה (live streaming) - שידורים מקוונים של תחנות וערוצי מוזיקה בשידור, בינ\"ל בכל הסגנונות והז\'אנרים הקיימים ישירות להאזנה. תחנות מסוג זה ניתן להגיע בגלישה ישירה (לדוגמא: 181.fm או sky.fm או 1.fm או jazzradio.com ועוד אחרות רבות; או באמצעות אינדקסי רדיו המאפשרים להאזין לפי סגנון רצוי או לפי מיקום בעולם כגון shoutcast.com או tunein.com - לרוב התחנות הללו יש גם אפליקציות בסמארטפון וממשקים נוחים מאוד להאזנה.
מוזיקה על פי דרישה: שירותים כמו Spotify ו-Rhapsody הכוללים גישה של רצועות ואלבומים אקראיים - פלטפורמות אודיו אלה עדיין לא נמצאות בארץ אך ניתן להניח כי יגיעו בקרוב.
Social Radio: פלטפורמות התופסות תאוצה בכל העולם וכוללות שירותי מוזיקה הנשענות על חומרים ב- יוטיוב / soundcloud או בשירותים דיגיטליים אחרים, ובשילוב הרשתות החברתיות. בהן serendip.me (משלנו כאן בארץ) העושה שימוש בפייסבוק או בטוויטר ומאפשרת למעשה לכל אחד להאזין, לעקוב או לשתף בתכנים שהוא והחברים שלו מעלים, לפי אמן או ערוצי אודיו במגוון סגנונות., או icaster (גם משלנו כאן בארץ) המאפשרת לכל אחד להקים תחנת רדיו שלו ולייצר לו קהל מאזינים ברשת.
רדיו חזק (Getty images Israel)
רדיו חזק (Getty images Israel)

(צילום: Getty images Israel)
לאוזניכם בלבד: ערוץ אייל גולן, סקאזי או זהבה בן?
מעבר ל-4 הסוגים האלו, יש גם יש תחנות רדיו אונליין ישראליות אטרקטיביות במיוחד, כגון רדיו הקצה או click.fm , פודקאסטים מובחרים (למשל הפודקאסט עושים היסטוריה של רן לוי) או אפשרות להוריד ללא תשלום את אפליקציות האמנים המובילים בארץ ולהאזין ישירות לאלבומים, כגון אייל גולן, סקאזי, עופר ניסים, קובי פרץ, זהבה בן ואחרים. ותחשבו במידה ויש לכם רמקול איכותי מבית Bose sound link הפועל באמצעות ממשק ה-Bluetooth או אוזניות של המפיק ד\"ר דרה Beat או כל ציוד קצה איכותי וחווית השמיעה שלכם תשתנה לגמרי. האזנה נעימה!
עוצמת הרדיו הדיגיטלי, הגיוון והנוחות שהוא מייצר, יצרה מגוון דפוסים של צרכני האזנה שסיווגם יכול לסייע למפרסמים ופרסומאים לבחירת הקמפיין ולערוצים הספציפיים שבו יפעל. נקודת התורפה של הטקסט והווידאו, מנוצלת לתפארת בעולם האודיו - שכן האודיו הוא המדיום היחיד בו אנו למעשה יכולים לעשות עוד משהו במקביל.
תופעת ה-EearBud Areas צומחת בקצב מסחרר, בה מאזינים מחוברים לרדיו אונליין באמצעות אוזניות כמעט בכל סיטואציה. נדיר שתמצאו אותם מסתכלים על באנרים בערוץ או התחנה שהם בחרו,האודיו הדיגיטלי מספיק בהחלט, עבור המאזינים מדובר ברדיו לכל דבר, רק אהוד יותר (כי הם בחרו למה רוצים להאזין), אישי יותר (כי כל אחד מאזין בסיטואציה שלו) ויעיל יותר מבחינה פרסומית (שכן לא ניתן לדלג על הפרסומת והיא מושמעת בברייק זהב 1-2 בלבד) - או בקיצור, רדיו מתקדם לקהל מתקדם.
כך למשל, הצצה בסביבת עבודה של עובדי חברת הייטק או כל סטודיו במשרד הפרסום, תאפשר לכם דגימת מעבדה של דפוסי האזנה AT WORK, שאחד היתרונות הבולטים בה הוא היכולת למקבל משימות תוך כדי האזנה. מה שצריך הוא אוזניות איכותיות או רמקולים במחשב, וכאלו יש במבחר ענק, והנה יום עבודה בליווי שמע מלא באין מפריע - ערוצי מוזיקה פופולאריים להאזנה למוזיקה TOP40: 181FM, FM1 או כמובן מגוון סוגים וז\'אנרים אחרים בחיפוש פשוט במנועי החיפוש.
דפוס נוסף של האזנה הוא בזמן פעילות גופנית - ריצה בחדר כושר, או בחוץ או רכיבת שטח. לדפוס הזה משתייכים מאזינים רבים שקצו באימון בליווי הפלייליסט הקבוע שלהם, ובחרו בהאזנה ישירה לערוצים המתאימים לכל סיטואציה. הערוצים הפופולאריים לזמן ספורט הם למשל Fusion או DI.FM. אפליקציות רבות כוללות מגוון עצום של תכני מוזיקה המתאימים במיוחד לשריפת קלוריות.
דפוס אחר מתייחס להאזנה בזמן החופשי - AT FUN. לרוב המאזינים יבחרו ערוצי מוזיקה שקטה, לאונג\', צ\'יל ו-groove. דוגמאות: DI.FM בערוץ chillout רגוע במיוחד, או בחירת פלייליסטים רגועים ב-Aupeo. אפשרי גם להאזין למוזיקה אלטרנטיבית ברדיו הקצה, נדב רביד וקוואמי ברדיו אונליין.
ואם אתם במכונית, תקועים בפקק כבר שעה ארוכה, אז אפשר ב-AT CAR להשכיל. בסדרת פודקסאטים מעולים או למי שממש מתעניין, אפשר להאזין ל-audioboo, פלטפורמת הפודקסטים מהמובילות בעולם אליה מחוברים גופי התוכן המשמעותיים בעולם.
גן עדן חדש למפרסמים: יודעים מיהו המאזין הבודד
למפרסמים הערך כפול. הם השחקנים הראשיים במגרש הפרסומות של הרדיו אונליין המאפשר הפסקות ברייק זהב בלבד - פרסומת עד 2 פרסומות בכל מקבץ, והם יודעים בדיוק מי המאזינים שלהם, באיזה מכשיר דיגיטלי הם משתמשים, מה הם אוהבים, כמה הם ואיפה הם בכל רגע נתון, וכך הם נהנים גם מחשיפה ממוקדת בעלויות הפקה ופרסום אטרקטיביות של מדיה חדשה, ובקריאטיב קל לביצוע.
ומה הלאה? יצרניות הרכב כבר זיהו את המהפכה. אחד הנושאים הבוערים בעולם הוא הרדיו ב-Dash Board האינטראקטיבי. כבר כעת רוב כלי הרכב בארץ מושקים עם ממשקי Bluetooth או כניסות USB, ומאפשרים האזנה לכל סוגי ערוצי האודיו ישירות מהסמאטפון. המשמעות למפרסמים היא שבקרוב, פילוח המאזינים יעשה גם לפי איזור ממוקד עד רמת הרחוב. את הלקוח הבא שלהם, הם כבר יוכלו לזהות רגע לפני \"החנות\" תוך כדי נסיעה.
לאחרונה פנדורה פרסמה כי ניתן להאזין לשידורי הרדיו אינטרנט שלה ביותר מ-100 דגמי רכב בארה\"ב ישירות בכלי הרכב. כל חברות הרכב המובילות בעולם כבר שם, מבינות כי העידן משתנה ובעתיד הקרוב הנהגים לא יסתפקו ב-6 כפתורים לכיול התחנה בתדר FM.
דרור גנות הוא מייסד ובעלים של ADIO, רשת הפרסום הישראלית ברדיו אונליין
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    לא רק אותם צריך להאשים בפרסומות
    יוני 12/2013/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מסתבר שלא רק אותם אפשר להאשים בפרסומות יש עוד חברה שעושה את זה בארץ cue-ad ואפילו אני מלכלך את המוזיקה בפרסומות שעליתי איתם בפרסום...
    סגור
  • 6.
    הרדיו מת כבר מזמן (ל"ת)
    רוני 11/2013/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    הרדיו המסורתי לא מת אבל האונליין עובד! (ל"ת)
    מה שנכון נכון 11/2013/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    גן עדן למפרסמים ? מה ? השתגעתם ? (ל"ת)
    רחלי 11/2013/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    אתה בעלים של המדיה! לא אתי!!!!
    אתה בעלים של המדיה! 11/2013/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה מחפש מפרסמים למדיה שלך ולכן עושה כתבה על מנת להחיות את המדיה המתה שלך, מפליא שהכתבה לא סומנה ככתבת "תוכן שיווקי" !!!
    סגור
  • 2.
    הייתכן כי המאמר הנ"ל מתורגם ומועתק ???? (ל"ת)
    תומר שדה 11/2013/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    האם זה מותו של הרדיו המסורתי? (ל"ת)
    איילת 11/2013/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • הוא בעלים של הפלטפורמה הזאת ומנסה להחיות אותה
    אנונימי 11/2013/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חארטהההה הרדיו המסורתי לא יעלם כל כך מהר הוא הבעלים של חברת מדיה שעושה פרסומות כאלו ב"רדיו אונליין" הכל פה מאינטרס
    סגור