דעות

30 שנה אחורה בבני עקיבא - אני מקריא לחניכים את "אני ואתה נשנה את העולם"

הידיעה על מותו של אריק איינשטיין תפסה את יורם לוי באמצע תכנית הלילה ברדיו תל אביב. זה החזיר אותו לתחנות שונות בחייו, בהן אריק ליווה אותו
יורם לוי |  3
קצת אחרי אחת עשרה בלילה, הידיעה מוצאת אותי באמצע תכנית הלילה שאני מגיש עם דפנה שפיגלמן ברדיו תל אביב. גל עצום של עצב, נוסטלגיה וצלילים עומד לשטוף אותנו, את המדינה כולה. בתוך כל הבלבול, פתאום אני מודה על הזכות הזו שנפלה בחלקי, לבחור את השירים של אריק איינשטיין לזמן שנותר לסיום השעה, ולשוחח ספונטנית על האיש, ומה שהוא היה עבור כולנו.
אריק איינשטיין היה זמר, אולי הזמר הלאומי. אף אחד לא מתיימר להתחרות עם כמות השירים שהוא שר, או עם כמות המבצעים ששרו לצדו. רובם הגדול של שיריו נכתבו על ידי משוררים ופזמונאים, מעטים נכתבו על ידו. אני בוחר לכתוב על אחד מאלה.
כמעט 30 שנה אחורה, אני מדריך בתנועת בני עקיבא, עומד מול החניכים, בפעולת יום שלישי, וקורא באזניהם את הטקסט הקצר המשמעותי ביותר בחינוך נערים, בחינוך מנהיגים, בחינוך.
\"אני ואתה נשנה את העולם
אני ואתה, אז יבואו כבר כולם.
אמרו את זה קודם לפני זה לא משנה.
אני ואתה נשנה את העולם\".
לא הרב קוק, לא רבי עקיבא, לא בן גוריון. אני רוחש כבוד עצום לכל דמויות המופת הללו, אבל אם ישאלוני מהן המילים שהשפיעו עלי יותר מכולן, מהי כל התורה על רגל אחת? זהו הטקסט.
מבחינתי הוא היה שם מאז ומעולם. ארבע שורות מדויקות להפליא. אין מילה מיותרת, אין מילה חסרה. אני רואה את אריק בצניעותו, מסמן עם האצבע עליו ועל אחד מעמיתיו. זה אני ואתה. אין מישהו אחר. ומה ה\"שנינו\" הזה יכול כבר לעשות? לשנות את העולם!
וכן, הוא יודע מה ישיבו לו, שהוא לא המציא את האידאולוגיה, ושהוא נאיבי,
ולכן הוא מחייך את חיוכו שובה הלב: כן אני יודע שאמרו את זה קודם לפני
ומיד מוסיף: \"זה לא משנה\". ופוסק לעבר האופק והעתיד והאמת: אני ואתה נשנה את העולם.
הטקסט הזה של אריק, ליווה אותי בכל התחנות. בתנועה, בצבא, במשרדי הפרסום, במשפחה, במילואים, באמונה.
אריק היה מעל הכל. מעל השבטיות, מעל העדות, מעל המחלוקות. והוא אולי היחיד שיכול היה לעשות את זה. אני זוכר את חברי לתנועה הולכים יחד לראות את מציצים, לפני או אחרי תפילת ערבית...את המדורה בטיול השנתי של כיתה יב בתיכון, ברגע אחד לא ניתן היה להבדיל בין המורים לבין התלמידים. שירת כולם נישאה יחד עם צלילי הגיטרה ברוח של מדבר יהודה. שעה שלמה של שירי אריק אינשטיין. כל עובדי משרד הפרסום התאחדו עם שירת \"לנצח אחי\" אזכור אותך תמיד, אחרי רצח רבין.
כל כך הרבה אנשים מכל קצוות הקשת שינו את העולם, איש איש בתחומו, בחלקת אלוהיו, וכל אדם הרי הוא כעולם שלם שאני ואתה משנים בכל יום, כמילותייך האלמותיות. אחד מני אלבומיו הרבים כל כך של אריק נקרא: \"מעט מן האור\". יהי רצון שעוד דורות רבים יגדלו, יתחנכו ויעוצבו לאורך.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    את מי זה מעניין
    דני 12/2013/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ניסיון חנפנות למיינסטרים החילוני של הענף? את מי מעניין בני עקיבא?
    סגור
  • 2.
    התבלבלת
    חבל שלא בדקת קודם 11/2013/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האלבום נקרא על גבול האור
    סגור
  • 1.
    מרגש מאד (ל"ת)
    דרור 11/2013/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור