דעות

אריק, מגיע לך יותר מלייק: חוסר התאמה בין העולם הדיגיטלי לבין העולם האמיתי

קובי גמליאל בדק את השיח סביב פטירתו של הזמר אריק איינשטיין: 100 אלף שיחות, 200 אלף חיפושים, ועדיין - הרגש לא מצליח לעבור מהמקלדת
רק ברגעים כגון אלו, אנו מבינים את חוסר ההתאמה של העולם הדיגיטלי לרגש ולעולם האמיתי. התחושות שיש לכל אחד לפני 20 שנים, היו יכולות לבוא לידי ביטוי בשיחות טלפון בין חברים, במפגש אקראי ברחוב יהודה מכבי עם שיחה נוגעת או בצוותי שידור שהיו מוציאים כתבי שטח החוצה לשמוע את הקולות. היום הכל מתנקז לניוזפיד שמתפוצץ במסרים טובים, ציניים, מדויקים וגם פשוטים. הפיד מלא גם באנשים שרק מגיבים ולא מצליחים להביע המקלדת את שעל ליבם. בקבוצות הסגורות בוואטאפ, נשלחים קליפים מהיוטיוב, משותפות עוד תמונה ומצוינים עוד כמה משפטים. הרגש לא מצליח לעבור מבעד למקלדת או לאצבעות האייפון או האנדרויד.
מאז שעות הערב, השיח הדיגיטלי נע על ציר זמן מרתק שכולו סביב המילה \"כוכב\": מתחושות אכזבה מהכוכב שטס לאחר ששוחרר ממעצר הבית, התקדם לשיח על פאנל שופטים שנוי במחלוקת בניסיונות למצוא את הכוכב הבא, ונחרט בהפנמה שהכוכב היחיד שהיה כאן ללא עוררין - עף לו הגוזל.
ברפרוף על הפיד - כפי שאנחנו נוהגים לעשות מדי בוקר ובמהלך היום - אפשר לראות קונצנזוס מוחלט בטיפות רגש שהשאיר אצל כולנו אגדת הדשא, אדון השוקו, הישראלי המיוחד הזה, אריק איינשטיין. זו פעם ראשונה בה יש בכי דיגיטלי כל כך עוצמתי, שמצליח להיות אחיד כל כך בנוף הדיגיטלי של ארצנו.
מתקופת מחאת הקוטג\', המחאה החברתית, הבחירות האחרונות והאכזבה האינסופית שטבועה אצל כל אחד מאיתנו על כך שהישראליות שלנו לא מתרוממת, לרגע אנחנו מתאחדים חברתית-דיגיטלית, מזילים דמעות על מקלדת שהופכות לציוצים, לסטטוסים, לממים.
על פי גוגל טרנדס, נפח החיפוש מאז שעות הלילה סביב הערך אריק איינשטיין קפץ ל-200 אלף חיפושים מאז ההודעה על לכתו, והבוקר רואים על פי טרנד החיפוש את הרצון שלנו להביע את הדמעות לדמעות דיגיטליות שכל אחד מאיתנו מחפש עם מה להזדהות, מחפש את המקוריות אך מאבד את הספונטניות שכמעט ונעלמת בעולמות הדיגיטליים בזמן שכול, לקפיצה בעשרות אלפי אחוזים סביב שיריו.
על פי חברת הניטור TRACX, כמות השיחה סביב הזמר זינקה ועומדת נכון לאמצע היום על יותר מ-100 אלף אזכורים ועלייה של 1,900% בכמות האינטראקציות. בבירור ניתן לראות כי זירת השיחה העיקרית סביב הנושא, היא כמובן פייסבוק, אך טוויטר התעוררה ומצליחה לספק בכי דיגיטלי ב-140 תווים. פורמים העוסקים במוזיקה והורות, התעוררו לתחייה ברצון לשתף, להרגיש חלק ואולי לרגע לחזור לתחושה של מפגש רחוב אקראי ולא פיד שנראה כמו כיכר העיר.
ברגעים אלו אתה מבין כי אתה מרגיש כל כך מרומה שכל מה שאתה יכול לעשות זה לייק, ואתה יודע שמגיע לאריק הרבה יותר מזה.
קובי גמליאל הוא מנכ\"ל חברת iSOCIA, חברה לניהול מוניטין דיגיטלי ופרסום חברתי וממרצה בכיר למדיה חברתית בבצפר של חברות הפרסום
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בהחלט מגיע לו יותר מלייק (ל"ת)
    סיוון 11/2013/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור