דעות

אין סיבה שנמשיך עם האפליה: המדינה אחראית לתמלוגים עבור יוצרי הקולנוע

ח"כ עמרם מצנע, יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט, עומד לצד התסריטאים והבמאים. "התרבות בישראל היא של כולנו - וגם עלינו מוטלת אחריות"
אוונטי פופולו והחיים על פי אגפא, סוף העולם שמאלה ובופור. ואלס עם באשיר ועג\'מי, הערת שוליים וכלבת, שומרי הסף ו5 מצלמות שבורות. כל אלו וסרטים נוספים רבים ומצוינים יצגו את ישראל בטקסי האוסקר ובפסטיבלי קולנוע רבים ברחבי העולם.
נוכחות הקולנוע הישראלי מעבר לים עוזרת להראות ולהסביר כי מדינת ישראל היא לא שם נרדף רק למלחמות ופיגועים, לסכסוך ולגמלים, אלא גם אימפריה קולנועית מתפתחת מלאה ביוצרים ויוצרות מלאי כשרון, בעלי אמירה ויכולות קולנועיות יוצאות דופן.
בלי תקציבי ענק כמו בתעשייה האמריקאית ועם שחקנים שרובם דווקא לא מוכרים ברחבי הגלובוס, נדמה כי הישגי תעשיית הקולנוע בישראל מתכתבים בעיקר עם סרט אחד: \"משימה בלתי אפשרית\".
האחראים על ההצלחה הקולנועית המרשימה הזאת גם בארץ וגם מעבר לים הם היוצרים והיוצרות שלנו. אלו שבזכות יצירתיות ותשוקה למקצוע, ל\"אומנות השביעית\", ממשיכים לפרוץ את המגבלות הכספיות ומביאים למסך ולצופים יצירות שלעתים עוסקות בנרטיב הישראלי על מורכבותו הססגונית ולעתים סרטים שסובבים דווקא סביב נושאים אוניברסליים המנותקים מ\"הכאן ועכשיו\" הפוליטיים והנפיצים כל כך.
\"להצלחה אבות רבים\" אומר המשפט הידוע אבל להצלחה יש גם מחיר בפרט כשמדובר בתחום שהביטחון התעסוקתי שבו משתווה אולי לזה הקיים רק בעולם הסטארט-אפים. רק לפני מספר שבועות נתקלתי ברשת בסרטון שיצרו מספר יוצרי קולנוע מוכרים שביקשו לעורר מודעות למאבקם - המאבק לתמלוגים. לפני כן לא נחשפתי לפעילות ארגון תל\"י שהוקם לפני יותר מעשור ושדאג להסדיר את נושא התמלוגים ליוצרי הקולנוע והחלטתי ללמוד את הנושא.
הדרך הטבעית ביותר כיו\"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, הייתה לכנס דיון בוועדה אולם כיוון והנושא נמצא בבית המשפט להגבלים, לא יכולתי לעשות זאת. בהמשך נודע לי כי קשת, רשת ופרטנר הגישו התנגדויות לבית הדין להגבלים במטרה לעצור את פעילות תל\"י ובנימוק שמדובר בגוף מונופוליסטי.
נכון להיום בשאר העולם פועלים ארגונים דומים ואין סיבה שנמשיך להנציח את האפליה הקיימת כיום כלפי התסריטאים והבמאים (כמעט כל הגורמים האחרים המעורבים בהפקת סרט: זמרים, חברות תקליטים, יוצרים ושחקנים - זכאים לתגמולים). מבחינתי הייתה זו סיבה מספיק טובה בשביל להרים את הכפפה וליזום הצעת חוק שתסדיר את הנושא אחת ולתמיד.
מרב מיכאלי, חברתי מהאופוזיציה ואני, יזמנו את החוק בכדי לאפשר ליוצרי הסרטים בישראל לקבל את המגיע עליהם על השימוש הציבורי ביצירתם. אני מאמין שמדובר בהצעה שתגייס הסכמה מכל קצוות הקשת הפוליטית שכן התרבות בישראל היא של כולנו וממש כפי שהחזה מתנפח מגאווה בכל פעם שסרט \"משלנו\" מגיע לשטיח האדום, עלינו מוטלת גם האחריות לאפשר את המשך פועלם של היוצרים, הבימאים/ות והתסריטאים/ות.
יש לי הרגשה ואני מקווה, שלסרט הזה יהיה סוף טוב.
ח\"כ עמרם מצנע הוא יו\"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    אחלה גבר, תודה שהרמת את הכפפה. (ל"ת)
    רון 12/2013/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    תותח! תמשיך ככה מצנע (ל"ת)
    ועדת פנים 12/2013/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור