דעות

להסתדרות יש קמפיין - אבל התאגדויות העובדים לא הגיעו למשרדי הפרסום

הציניות הכואבת - פרסומאים שעובדים כאילו היו רכב ליסינג ועומדים מאחורי קמפיינים כמו זה של ההסתדרות לא מצליחים להתאגד ולהשיג בטחון תעסוקתי
אלון חדד |  11
ציניות בסדר עולה: 1. ממציא הסאגווי נהרג מנפילה ממנו; 2. פועלים סודנים עסקו בהקמת גדר התיל סביב מתקן הכליאה למסתננים בנגב; 3. ההסתדרות יצאה למכרז בין משרדי הפרסום לקמפיין המעודד התאגדות עובדים למען שמירה על זכויות העבודה שלהם.
קמפיין ההסתדרות החדש לעידוד התאגדות עובדים שעלה השבוע, נוגע בעצב הכואב של הביטחון התעסוקתי הרעוע אצל העובדים בכל הדרגים, בגלל שהם מרגישים שהוא נכתב עבורם.
הקמפיין מציע לעובד, לשפר את תנאי העבודה ע\"י הקמת איגוד עובדים בלי פחד, כי החוק אוסר מעתה על מעסיק, להתערב בניסיון התאגדות בכל דרך שהיא. התקדים החשוב (שהוא בעצם רק פרשנות אמיצה של החוק) נוצר לאחר הניסיונות של הנהלת פלאפון לחבל בהתאגדות של עובדי החברה ע\"י הצרת צעדי העובדים ה\"פרובלמטיים\". הנהלת פלאפון טענה מבחינתה שזה לגיטימי, אך בית הדין לעבודה חשב אחרת ובכך הניח יסוד חשוב בנושא זה.
לדידנו, מה שאומר התקדים בעצם, הוא שמהיום כל עובד פרסום יכול לגשת למקלדת ולהפיץ מייל לתפוצת נאט\"ו, כולל הנהלה בכירה, כמו \"היום ב18:00 יש בחדר ישיבות גדול כינוס בנוגע להתאגדות עובדי המשרד\", באותה הקלות שהוא מפיץ מייל \"אני עובר לאסוף עשרה שקלים ליומולדת של ליאורה\".
פלאפון, מקדונלדס, חברת כלל, הוט, לאומי כארד ועוד, צונאמי התאגדויות העובדים הפוקד את שוק העבודה בישראל על כל סוגי הצווארון בשנתיים האחרונות, פסח על משרדי הפרסום בישראל.
המבנה הארגוני של משרדי הפרסום די מקשה על התאגדות, לאיגוד דרוש רישום של שליש מהעובדים, מחלקת הקריאיטיב היא המחלקה היחידה שיש לה אינטרס להתאגד כי לרובם אין שאיפות מעבר לעשיית קריאייטיב, בניגוד לאנשי תקציבאות ופלניניג שנקרעים שנתיים שלוש ואז עוברים ללקוח, להם יש פחות אינטרס לשנות במקום שהם לא יהיו בו מחר ופחות רצון \"להתלכלך\" בדרך אל משרת החלומות.
אם ירצו עובדי הענף להתאגד, עליהם לעשות זאת ע\"פ המודל של איגוד העיתונאים החדש שהוקם לאחרונה ע\"י דרור פוייר, המבנה הארגוני די דומה: מערכות העיתונים מקבילות למשרדי הפרסום: קריאיטיב זה כמו הכתבים, הפקה להפקה, מנהלי לקוח לתקציבאות וסטודיו זה סטודיו.
אישית אני חושב שבמקצוע כה יצירתי מה שצריך להבטיח את מקומך הוא מקצועיות נטו ולא וועד עובדים כזה או אחר, אבל לנוכח המודל העסקי וסוחט הלימון שהתפתח בחלק ממשרדי הפרסום ואילץ משרדים אחרים להתיישר אליו, אין הרבה ברירות.
המודל מתייחס לעובד המשרד כאל רכב ליסינג: סע איתו לאן שאתה רוצה ומתי שאתה רוצה כולל בשישי שבת, קרע אותו בכביש או בשטח זה עולה אותו כסף. חוזי ההעסקה הבעייתיים, מגלמים בתוכם את השעות הנוספות, כל זאת בניגוד לחוקי העבודה בישראל. אז למה לא להצטיין ב-over שירותיות בכל שעה ובכל יום מול לקוח שמאיים מצידו כל הזמן לעבור אל המשרד המתחרה?
אם לא יהיה שינוי, שיטה זו תמשיך לקרוס לתוך עצמה בדיוק כמו הרבה דברים שמשתנים היום. משרדי הפרסום ימשיכו לאבד לקוחות לטובת האלטרנטיבות הצעירות והדינאמיות שנוצרו בשנים האחרונות: ה-Hooligans, חברון זלצמן שביט, הביילינים, טוונטי-טרי, אלסטיק, KDA, מנצ\', המזבלה של דורי בן ישראל, גולן נוחיאן Believe, יריב טוויג, אנדרומדיה, רספקט, דרייב ועוד.
בימים שאיגוד הפרסום עומד בפני השוקת שהוא עצמו שבר, מול אנשי מקצוע מעולים שנוזלים ממנה ללא שוב, הישועה יכולה להגיע דווקא מכיוון הפוביה הכי גדולה שלו.
במקום להמשיך לדסקס ולטחון \"הענף לאן\", צריך איגוד משרדי הפרסום להכריז שמעתה המשרדים החברים בו יכבדו את חוק שעות העבודה והמנוחה, ישלמו שעות נוספות החל מהשעה העשירית ויחתימו את עובדיהם על חוזי עבודה לא שקרניקים. זה המפתח לשימור וגיוס אנשי מקצוע טובים שישימו את המשרד בפרונט, זה המפתח לשינוי שיטת התגמול - חיוב לקוחות בשעות נוספות בכל המשרדים ירסן תיאבון לא בריא של לקוחות לסבבי עבודה אינסופיים בלוזי\"ם לא הגיוניים. ואז סתם יחזרו להתלונן על הבורקסים שמביאים בהפי האוור ועל המעלית שזזה לאט, כי על משו צריך להתלונן לא?!
הכותב הוא בעלים של קריאייטיב ובניו המעניקה שירותי פרסום לעסקים קטנים ובינוניים
תגובות לכתבה(11):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    מוטב שיקחו כמה קורסים באסכולי
    אסף 01/2014/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם ברצונם להבין לעומק פרסום ושיווק מהו
    סגור
  • 7.
    ההסתדרות אחלה קמפיין (ל"ת)
    אביה 01/2014/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    לא נראה שזה יקרה בכל מקרה
    א.א. 01/2014/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כי מעסיק תמיד יכול לפטר ולומר שזה משיקולים מקצועיים ולא בגלל ההתארגנות שלך, וגם אם תעשה את המאמץ ותתבע והוא ישאיר אותך - אחרי כמה חודשים הוא יפטר אותך בכל מקרה בתואנה זו או אחרת, זו לא בעיה בשבילם. זו כרגע בעיה לא פתירה שאישית אני גם לא רואה איך היא נפתרת בעתיד.
    סגור
  • 5.
    אתה עובד עם המשרדים הרעננים והצעירים האלה?
    פרילאנס שמריח חרטא 01/2014/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שיש להם מוצר נפלא וטובים לא פחות אם לא יותר מהגדולים, אבל מנצלים באותה המידה ואולי הרבה יותר את העובדים שלהם. משרדים שקוראים לאנשים כמותך כשהעבדים שלהם מתפטרים. רשימת המשרדים שנתת מדויקת להפליא אבל הקשר שלה לנושא ההתאגדות והסרט השטוח והדבילי שלעומק התודעה רקחו מיקרי בהחלט. אלא אם אתה בקטע של ליקוק תחת. שזה אגב בסדר גמור רק למה לעטוף את זה בחרטא.
    סגור
  • אתה טועה בענק
    שי 01/2014/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מבין שאתה במצב של פוסט טראומה... אבל בהחלט יש אלטרנטיבה להתנהגות של המשרדים הגדולים ולפחות חלק מהשמות שמצוינים בכתבה מתנהגים אחרת לגמרי לעובדים שלהם - גם משלמים טוב יותר, גם מספקים אווירה יצירתית ונעימה יותר וגם מצליחים לעשות הכל בצורה שפויה יותר. נכון שגם במשרדים האלו עובדים קשה מאוד אבל יש פער גדול בין עבודה קשה לבין ניצול.
    סגור
  • טען עוד
  • אין משרד שמשתווה בניצול לאלה שהמציאו את השיטה
    אלון חדד 01/2014/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סוכנות אחת כבר לא איתנו היום אבל המתודות העברייניות שקבעה חיות וקיימות. ממה שאני יודע התופעה הזו רחוקה להיות קיימת אצל הסוכנויות החדשות מעצם היותן נטולות היררכיות והן ענייניות מספיק כדי לא להצטרך לאמץ את השיטה.
    סגור
  • 4.
    צריך לארגן תביעה ייצוגית נגד המשרדים הגדולים
    אנונימי 01/2014/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הם עשו המון כסף על הגב שלנו
    סגור
  • 3.
    ברגע שהלקוחות ישלמו שעות נוספות נעביר לכם (ל"ת)
    בכיף כמו שאומרים 01/2014/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • ברגע שתשלמו יותר
    להיפך 01/2014/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תהיו חייבים לדחוף גם על זה עמלות יתר
    סגור
  • 2.
    מתי זה קורה?
    נו אז יאללה 01/2014/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עד מתי יעשקו אותנו?
    סגור
  • 1.
    מדוייק (ל"ת)
    קריאיטיב ליסינג 01/2014/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור