דעות

המבצע שאיחד את העם: הצבא חובק ע"י התקשורת החרדית - ובעיקר האתרים

מ"גזירת גיוס בני הישיבות" ועד תפילה לשלום החיילים ותמונות שלהם מניחים תפילין. העיתונאי ישראל כהן מ'כיכר השבת' על השינוי בתקשורת החרדית
עיתון משפחה במהלך הלחימה בעזה (סריקה) (צילום סריקה)
כל מי שנחשף לתקשורת החרדית בשנה האחרונה, לא יכול היה שלא לשים לב לשינוי ברטוריקה ולשפה הקשה ולביטויים הנחרצים שהתפרסמו מעל גבי העיתונים, השבועונים וגם אתרי האינטרנט, כנגד מוסדות השלטון - הממשלה וצה\"ל בתוכם. ביטויים אלו הלכו והחריפו ככל שעבר הזמן, ואולי אף בצדק.
הימים היו ימי החוק לשוויון בנטל, או בשפה החרדית - \"גזירת גיוס בני הישיבות\", ומטבע הדברים המגזר חש מאוים ממה שנדמה היה בעיניו כניסיון כפייה ושכנוע. הקרע בין הציבור החרדי לשלטונות ולממסד הצבאי, נראה היה כבלתי נמנע והדבר בא כאמור לידי ביטוי בכל אמצעי וכלי המדיה השונים. כתבות ומאמרים פובלציסטים תקפו בעקיפין ואף ישירות את צה\"ל \"המנסה לכפות חובת גיוס על בני הישיבות\", ואף \"מאיים\" חלילה להשליכם לכלא באם לא יעשו כן ויענו לדרישותיו.
ישראל כהן
ישראל כהן
בשבועות האחרונים התהפך המצב. הכל החל בתחושת הסולידריות שאפיינה את החברה הישראלית במהלך ימי התפילה לשלומם של 3 הנערים החטופים. המקרה המזעזע איחד את עם ישראל לשבטיו וגם לתקשורת החרדית החלה \"לחבק\" את בני המגזר הדתי-לאומי, למרות התהום האידיאולוגית הפעורה בין הצדדים. האחדות וליכוד השורות המשיכו כמובן גם בהמשך עם תחילתו של מבצע צוק איתן בעזה והדאגה והתפילה לשלומם של הלוחמים, הפכה לנחלת התקשורת החרדית כולה.
הפרסום ב'משפחה' (סריקה)
הפרסום ב'משפחה' (סריקה)
כמו במרבית המהלכים התקשורתיים בשנים האחרונות, גם במקרה זה מי שהיו ראש החץ שהובילו את שינוי הגישה היו אתרי האינטרנט החרדיים, שמתחילת הלחימה יצאו בקריאה מיוחדת לגולשים להתפלל ולומר פרקי תהילים למען הצלחת המערכה הצבאית ולשלומם של החיילים. בהמשך \"נגררו\" שאר כלי התקשורת החרדיים ואימצו ברובם קו דומה, כאשר לראשונה פרסם השבועון משפחה תמונות של הלוחמים שנפלו במבצע.
במהלך ימי הלחימה, הצטרפו עוד ועוד מהציבור החרדי לקהל הגולשים על מנת להתעדכן במידע על הלחימה בעזה - מה שמלמד על עוצמתה של המדיה האינטרנטית גם בציבור החרדי. ההובלה הייתה משמעותית במיוחד, הן לאור העובדה שלעיתים, וכפי שקורה גם בתקשורת הכללית, עד שהספיקו העיתונים היומיים לדווח על המתרחש בגזרת הלחימה בדרום, הכותרות כבר הפכו לבלתי רלוונטיות, והן בהובלת קו חדשני ומקורי המאחד ומלכד את עם ישראל לכל שבטיו וגווניו, המדגיש את הביחד על פני המפריד ואת החיבור על פני הניתוק.
הפרסום ב'כיכר השבת' (צילום מסך)
הפרסום ב'כיכר השבת' (צילום מסך)
דף הפייסבוק של 'כיכר השבת'
דף הפייסבוק של 'כיכר השבת'
כשבמקביל מרבית מקהל הגולשים הנמנה על הציבור הכללי בישראל, בחר אף הוא להתעדכן על הלך הרוחות בציבור החרדי דרך האתרים השונים שלעיתים אף הקדימו בדיווחים חדשותיים את מתחריו בכלי התקשורת החילונים.
גם בגזרת הפייסבוק האתרים החרדיים צברו עשרות אלפי לייקים בתקופה האחרונה. תמונות של לוחמים נועזים עטורי תפילין הניצבים ליד הטנק, או של בחורי ישיבה הקוראים פרקי תהילים, כמו גם של מתנדבים חרדיים המחלקים סלי מזון לתושבי הדרום, זכו לעשרות אלפי שיתופים ותגובות אוהדות.
כולנו תקווה שישראל תנצח את המערכה ותביס את אויביה, אולם מי שכבר ניצח בבירור במלחמה זה האינטרנט החרדי. מי שלא האמין יכול היה להיווכח.
ישראל כהן הוא עיתונאי באתר החרדי \'כיכר השבת\'
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    אין ספק
    אחד שיודע 07/2014/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בכך שגם בציבור החרדי כיום האתרים הם אלו שמובילים
    סגור
  • 4.
    טוב מאוד, (ל"ת)
    ניסים 07/2014/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    שטויות. שילכו לעבוד (ל"ת)
    אנונימי 07/2014/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    מסכימה
    נחמי 07/2014/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עם מרבית הדברים
    סגור
  • 1.
    טור חזק ביותר (ל"ת)
    מוטי מילר 07/2014/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור