דעות

האם תחום הדיגיטל כבר הפך למקצוע ממוסד? תלוי באיזו חברה אתם עובדים

שילוב של תהליכי גיוס והכשרה נכונים, לצד תוצאות מדידות והתנהלות ע"פ יעדים קשיחים בדיגיטל - יניעו את תהליך השינוי והמיסוד המבוקש של הענף
מירי פינס. קודקס שיווק (צילום יח"צ)
שטף משרות הדיגיטל והניו מדיה שמציף את ה-Feed שלנו והביקוש הגבוה למנהלי קמפיינים ברשתות החברתיות משדרים אופק תעסוקתי של ענף שהתמסד. האומנם?
מועמד: \"שלום, מדבר יובל, ראיתי שאתם מפרסמים משרת מנהל ניו מדיה והניסיון שלי מתאים בדיוק למשרה\". יועצת קריירה: \"אני מבינה. אשמח לשמוע על הרקע המקצועי שלך\". מועמד: \"יש לי בלוג שעוסק בגאדג\'טים טכנולוגיים וניהלתי את דף הפייסבוק של עסק קטן בתחום המזון\". יועצת קריירה: \"יש לך רקע בניהול קמפיינים ברשתות חברתיות?\", \"דוגמאות ללקוחות נוספים שניהלת?\" מועמד: \"כן, ברור. אני מעלה פוסטים כל יום בדף הפייסבוק העסקי של החנות, כבר צברתי 800 אוהדים, הכנתי קופונים ו-2% מדברים על המותג!\".
כולם רוצים לנהל רשתות חברתיות
השיחה הזו ווריאציות מגוונות שלה, מאפיינות את השיחות שמגיעות ליועצות השמה וקריירה מדי יום. המשותף להן, הוא כמות אדירה של מחפשי עבודה בתחום הדיגיטל והניו מדיה ממגוון רקעים, שרוצים לנהל רשתות חברתיות וקמפיינים עבור חברות ומותגים מובילים, ומאמינים שהם בעלי ניסיון רחב, בעיקר משום שהם פעילים על בסיס יומיומי בפייסבוק, בטוויטר ובשאר רשתות. והקאץ\'? לא בטוח שהם טועים.
האנקדוטה הזו הייתה יכולה להיות משעשעת ולהסתיים בחצי חיוך, אלא שהיא מצביעה על סוגיה רחבה בהרבה שנוגעת לתפיסת תחום הדיגיטל כמקצוע, הן בקרב מחפשי העבודה והן בקרב חלק גדול מהמעסיקים.
לאף אחד אין ספק שתחומי השיווק הקלאסי והפרסום הם ענפים מקצועיים מוגדרים ומובהקים, עם מבנה היררכי, רשימה סגורה (יחסית) של תפקידים, תהליכי הכשרה מובנים, ידע וכישורים מקצועיים נדרשים, מדדים ברורים ניתנים לכימות, אופק התפתחות וכו\'.
הדיגיטל הפך למקצוע ממוסד? תלוי במעסיקים שלכם
אבל האם אפשר לומר שהגענו לנקודה בה עולם הדיגיטל הפך לענף ולמקצוע ממוסד? האם ניתן לדבר היום על ענף שמציע ביטחון תעסוקתי? האם ברור לנו לאן אפשר להתפתח מקצועית בדרגות הגבוהות? מה מדרגות השכר? האם יודעים להכשיר את העובדים בדומה לתחומים אחרים? האם בוחנים באופן ביקורתי את ההשקעה תחת קריטריונים מדידים? תשובה לשאלות הללו מותירה בעיקר תהייה ומבוכה.
דומה כי האחריות למתן תשובה לשאלה הזו רובצת בעיקרה על כתפי המעסיקים. השלב בו נוכל לדבר על הדיגיטל ככזה שהפך מתחביב למקצוע לגיטימי שמקבל הכרה, טמון במידה רבה בדרישות המעסיקים ובביסוס תהליכי הכשרה מובנים. לאור היותו של תחום הדיגיטל צעיר וחדש יחסית, בולט הפער בין הדרישה של רבים מהמעסיקים לעובדים בעלי ניסיון של מספר שנים, לבין העובדה שבפועל אין כמעט כאלה בנמצא. הבחירה של הארגונים להשקיע בתהליך הכשרה משמעותי ומקיף בעת קליטת עובדים חדשים, צפויה להניב הצלחות משמעותיות לארגון בטווח הארוך, גם אם ידרשו השקעת זמן ומשאבים רבים יחסית בטווח הקצר.
הווה אומר שאם עד היום במידה רבה הסתפקנו בעובד שהרים עמוד פייסבוק כהבלחה, במטרה ליצור עוד זירה שיווקית במנותק מפעילות האופליין - כל החשיבה צריכה להשתנות ולהתכוונן, מתוך ראייה מקיפה לטווח ארוך. המשמעות של מיסוד תחום הדיגיטל, בראש ובראשונה, היא שהענף יהיה מחויב לסטנדרטים חדשים ויכבד את עצמו כמקצוע לכל דבר ועניין.
תהליך אבולוציה מורכב שכולל חווית מותג שלמה
איך זה יקרה? הדיגיטל יהפוך למקצוע כחלק מתהליך אבולוציה מורכב, שיתחיל בהבנה שההשקעה הנדרשת היא בחוויית מותג שלמה ולא בהבלחות שנותנות מענה לצורך מיידי או טרנד; ימשיך בחידוד התפיסה כי מדובר בכלי שמביא לידים, שלהמרות שלו יש משמעות כלכלית חשובה עבור הארגון ובהתאמה יידרש מקסום ה-ROI; יעבור בבחירה קפדנית של עובדים על בסיס הגדרות תפקיד ופרופילים ברורים של מיומנויות מול תוצר, בדומה לאופן בו מגייסים ברוקרים בבורסה; ימשיך בחיוב לבסס תהליך הכשרה מקיף ובקרת ביצועים, לרבות דרישה ללימודי קורסים מקצועיים; ויסתיים בהגדרת היררכיית תפקידים ואופק התפתחות.
שילוב של תהליכי גיוס והכשרה נכונים, לצד מעבר הארגון לדרישת תוצאות מדידות והתנהלות ע\"פ יעדים קשיחים בדיגיטל - יניעו את תהליך השינוי והמיסוד של הענף.
בשלב הזה, מספר שנים לתוך התפתחות מגוון רחב של תפקידים בעולמות הדיגיטל והניו מדיה כבר יש לנו די היסטוריה, כבר אפשר לדרוש ממועמדים פוטנציאליים, בעיקר הבכירים שבהם, ומהצוות המקצועי שלנו ניסיון וקבלות של מותגים וקמפיינים שניהלו ולהפסיק להתייחס לצוות הדיגיטל בסלחנות כפי שמסתכלים על תחביב שנולד כבן החורג של היח\"צ והפרסום.
אך ההסתכלות הזו גם תובעת מאיתנו כמעסיקים אחריות והזדמנות לבצע חשבון נפש ולשאול \"במה אני מחויב לעובד\". המשמעות היא שהארגון ישקיע יותר משאבי זמן, כסף ותשומת לב לתהליך ההכשרה והתגמול של העובדים, ובהתאמה יהפוך ליותר דורשני וביקורתי, כמו בכל פן אחר בעולם השיווק.
הכותבת היא מנהלת מחלקת השמה ב קודקס שיווק , העוסקת בהשמה בתחומי שיווק, דיגיטל, פרסום ויח\"צ
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    מירי אשת מקצוע שנורא נעים לעבוד מולה
    ת.ה 08/2014/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מקצוענית
    סגור
  • 5.
    האמת!
    JASON 08/2014/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    משכורות ממוצעות על עבודה של 200 שעות בחודש ומעלה ודרישות , אלהים הדרישות. גם וגם וגם אבל המשכורת 9000 ש"ח לכו חפשו מי ינענע
    סגור
  • 4.
    אינטרנט = מדידה = תוצאות
    מדבר תוצאות 08/2014/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חלא תמיד לידים, אבל כן יש ציפיה שנדע לבדוק את המספרים. פיפל מיטר זה בדיחה בהקשר הזה, לא מאמין שעוד יש מותגים שעובדים עם ספוטים בטלוויזיה ומשלמים מאות אלפי שקלים. זן נכחד
    סגור
  • 3.
    בעתיד כבר לא יצטרכו אנשים שיעשו את זה כיוון
    אורי 08/2014/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שתהיינה מערכות אוטומטיות חכמות, בדיוק כמו שיש מערכות הפצת מסרים ברשתות חברתיות (TROO לדוג'), שבזכותן נחסך זמן וכסף רב. היום הכול אוטומטי ואפילו באיכות טובה.
    סגור
  • נכון, הכל הולך לכיוון הזה. בלחיצת כפתור
    יפית 09/2014/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עושים מה שלא נצליח לעשות בכמה שעות
    סגור
  • בעתיד לא יצטרכו אנשים. (ל"ת)
    גיל 08/2014/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    מתחבר מאוד לשיח שלנו בחברה בתקופה האחרונה
    נטלי 08/2014/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני ממש מסכימה עם הניתוח. התחושה היא שאנחנו מדברים על הדיגיטל מתוך ראייה של מהפכה ומצד שני לא משקיעים בהכשרה טובה ואמיתית של העובדים, השכר נמוך ביחס לעבודה המקצועית שנדרשת ולא ברור לאן התחום הולך. מאמר נכון שממסגר את השיח והנושאים שמטרידים את העובדים.
    סגור
  • 1.
    הסתכלות לא נכונה
    גיל 08/2014/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רשתות חברתיות זה נדבך אחד (קטן) מתוך מה שעושים בשיווק אונליין. ולא, אינטרנט זה לא רק לידים
    סגור