דעות

המנכ"ל אמר - "תכינו מהר סרט": 10 טיפים איך הסרט שתפיקו לא יהיה אסון

מעט כסף או הרבה? איזה מנהל מחלקה יצטלם ומי ייעלב? והאם ללכת על קליפ או סרטון ארוך מאד? החלטתם להפיק סרט תדמית - קבלו כמה עצות
יובל קנר |  2
יובל קנר (יח"צ) (צילום יח"צ)
הדלת נפתחה לרווחה. הנוכחים שהמתינו לישיבה סביב השולחן, הרימו את ראשם באחת והביטו בפתח. כוס הקפה שהחזיקה אודליה, מנהלת הלשכה, כמעט נשפך. בכניסה עמד המנכ\"ל וקרא: \"יש לי פגישה עם הסינים בחודש הבא, תארגנו לי מהר סרט\". אורלי מהשיווק היתה הראשונה להגיב: \"סוף סוף קורה פה משהו מעניין\". מוטי הגזבר נראה מודאג וטלי ממשאבי אנוש סידרה את שיערה ולחשה לעופר מהרכש שישב לידה: \"אוי, אני חייבת לקנות משהו חדש ללבוש לקראת הצילומים\".
במקודם או במאוחר, אף ארגון לא יוכל להתחמק מזה. הם יגלו שם שאתר האינטרנט שלהם ואפיקי הפרסום המסורתיים בהם השקיעו עד כה, דורשים משהו נוסף, שיפעל גם על חושי השמיעה והראייה של הלקוחות, שיגרום להם לחייך או לצחוק. גם דמעה לא תזיק.
הם יגלו שפרסומת לטלוויזיה אשכרה מתאימה יותר לקמפיין עונתי המרוקן כיסים - אבל עולם האינטרנט? זול להפליא ונצחי. הם יגלו אז שהם זקוקים לסרט קצר, פשוט, נוגע, שיתאר את כל הטוב שהארגון מציע. הם הרי יודעים שבאינטרנט אנשים פחות קוראים טקסטים ויותר סופגים מסרים מסרטים, עדיף קצרים, רצוי קלילים עם מסר חד שכדאי לשתף בו חברים.
אבל איך עושים את זה נכון ובכלל ממה מתחילים? אז כדי שהסרט שלכם יהיה שובר קופות (של הלקוחות...) ולא חלילה סוחט דמעות (שלכם...), קבלו 10 טיפים להפקת סרט מוצלח ויעיל.
1. איזה סרט אנחנו בכלל צריכים? (\"אילן מהמחשבים אומר: \"צריך סרט של חצי שעה לפחות, פחות זה לא שווה\"). סרט אמור לשרת מטרה. לכל מטרה מתאים סוג אחר של סרט. הסוגים רבים, אבל בחלוקה גסה ניתן לחלקם לשניים: סרטים המיועדים לאינטרנט וסרטים המיועדים להקרנה בפני קהל. ההבדל הבולט בין 2 הסוגים הוא אורך הסרט. אלה המיועדים לאינטרנט חייבים להיות קצרים, בדרך כלל כדקה, המתאימים לסבלנותו הקצרה של גולש ממוצע הצופה בדרך כלל לבדו בסרט שלכם ואין לו שום בעיה לחתוך כשנמאס לו. סרטים להקרנה מול קהל שבוי שלא נעים לו לצאת באמצע עשויים להגיע ל-5 דקות.
2. איך בוחרים חברת הפקה? (רפי מהלוגיסטיקה אומר: \"אחיין שלי קנה מצלמה שווה והוא מבין בזה. שארים לו טלפון?\") בדיוק כמו שבוחרים Dj לחתונה, מבקשים הצעות מכמה מפיקים כולל דוגמאות לסרטים שכבר עשו הדומים ביותר למאפייני הסרט שתרצו. בג\'ונגל הסרטים שבו במאי הסרט, העורך, התאורן והמאפר יכולים להציג סרט שבו השתתפו, כאילו הם הפיקו את כולו על שלל מרכיביו, וודאו שהמועמד להפיק את הסרט שלכם אכן הפיק במלואה גם את הדוגמא שאהבתם. בג\'ונגל הזה תופתעו גם לגלות פערים עצומים בהצעות המחיר. מהזול ביותר תברחו, היקר לרוב מיותר. החברה שהציעה לכם את המחיר הממוצע תפיק לכם את הסרט שאתם צריכים במחיר הוגן.
3. מי יצטלם לסרט? (שוקי מהביטחון אומר: \"אם אני לא מצטלם, הסרט לא שווה, אני ואורלי מהשיווק חייבים להיות בסרט\") בפרסומות לרוב מופיעים פרזנטורים או שחקנים. נדיר לראות מנכ\"ל בנק או יבואן רכב מככבים בפרסומת. משום מה, בסרטי תדמית ודומיהם, הופעתם של בעלי תפקידים בארגון הוא נוהג נפוץ למדי ללא הצדקה מקצועית של ממש. הנוהג הזה יוצר לרוב חיכוכים. אם מנהל מחלקה אחד מצטלם, חייבים לשתף את כולם בסרט כדי למנוע מאבקי אגו ומלחמת עולם. הפתרון: תנו לבמאי להחליט מה הכי נכון לכם. זו המומחיות שלו. את כל התלונות שתשמעו מהקולגות \"תפילו\" עליו. הוא ממלא כבר לא יהיה פה בעוד כמה ימים וחוץ מזה הוא כבר רגיל לתלונות כאלה ופיתח חיסון מתאים.
4. איזה דרישות להציג לצלמים הנחמדים? (שולי מקשרי חוץ אומרת: \"הכי חשוב שיצלמו בלי להפריע, גם ככה יש פה המון רעש\") ככל שתאום הציפיות יהיה גבוה ומפורט יותר לפני הפקת הסרט, כך יצטמצם הסיכוי למפח נפש אחריו. בקשו לדעת כל מה שאפשר על הסרט לפני הצילומים. זה כולל: תסריט, דגימות קול של הקריינות, פס קול של המוזיקה שתלווה את הסרט, קטעי הווידאו של השחקנים או הפרזנטורים וכדומה. קבעו מראש באיזה אורך יהיה הסרט, באיזו שפה ידבר, האם יהיו בו כתוביות תרגום ומה לוח הזמנים למסירתו. ועוד משהו חשוב: דאגו שגם חומר הגלם יועבר אליכם בתום ההפקה. יבוא היום שבו תגלו שהוא שווה לכם הרבה כסף.
5. איך מתארגנים לקראת היום הגדול? (מנחם מאגף הרכב אומר: \"צריך להכין שלטים גדולים שישימו מאחורי המצלמה שנדע מה להגיד\") בדיוק כמו שמתכוננים לאורחים חשובים - דואגים שהמקום יהיה נקי ומסודר, מזמינים את הגנן כמה ימים קודם לכסח את הדשא, אוספים את כוסות הקפה החד פעמיות שפזורות פה ושם ודואגים שהפועלים שהזמנתם לתקן את המזגן, לא יגיעו באותו יום ויקדחו על הראש. מקום מלוכלך ורועש קשה לטשטש בעריכה. בנוסף, מוודאים עם צוות העובדים והמנהלים שאין בימי הצילום אירוע יוצא דופן. אתם לא רוצים שצוות הצילום שמגיע לתעד מפעל שוקק חיים, יפגוש רק את המאבטח בכניסה כי כל העובדים נסעו בדיוק ליום כיף בים המלח.
6. ממה צריך להיזהר? (רונית ממשאבי אנוש אומרת: \"שהצלמים לא ידרכו על שתילי הנענע בחוץ. זה החמצן שלי בבוקר, רק את זה אני שותה\") הפקת סרט מזמינה אליכם סיכונים שבהם תפגשו אולי לראשונה בחייכם. סביר להניח שעד כה לא הוטרדתם מחוקים הנוגעים לצילום קטינים, הוצאת לשון הרע, וזכויות יוצרים על תמונות, וידאו ומוזיקה. כדאי שתהיו ערים לכל אלה לפני שאתם מפיקים סרט כדי שלא תגלו בוקר אחד מעטפה רשמית ומבשרת רעות בתיבת הדואר שלכם. לא כל מפיקי הסרטים מספיק מקצועיים כדי לספר לכם על זה. בנוסף, אם הסרט שלכם אמור להיות מוקרן בפני קהל באולם, דאגו לפחות יומיים לפני המועד לוודא שהפורמט של הסרט מתאים למכשירי ההקרנה באולם. במידה ולא, יהיה לכם זמן לתקן. לגלות את זה 5 דקות לפני ההקרנה יהיה מאוחר מידי. גם לפסיכולוג שיטפל בכם בגלל זה.
7. איך מתנהלים ביום הצילום עצמו? (אורנה מלשכת הסמנכ\"ל אומרת: \"תתנהגו טבעי חברים, הכל כרגיל, רק אל תשאירו כיור מלוכלך, לא נעים\") אם אתם אנשי הקשר שאמורים ללוות את צוות הצילום, אל תנסו לעשות משהו נוסף באותו יום. אל תקבעו פגישות, פנו לכם את הלו\"ז והקדישו את עצמכם רק לזה. זמן הצילום דחוס ויקר, הצוות יתקל בשאלות רבות של התמצאות וחשוב שתהיו שם לידם.
8. איך יודעים שהסרט שעשו לנו טוב? (איציק מאגף הכספים אומר: \"מה השאלה? המנכ\"ל רואה, אם מתאים לו הוא מאשר, בשביל זה הוא מנכ\"ל, לא?\"). מראים אותו לקולגות, חברים, בני משפחה ונציגים מקהל היעד שאליו פונה הסרט. אל תחסכו בחוות דעת. אף אחד אינו מחזיק בכיס תעודה של \"מומחה לסרטים\". זה עניין של טעם אישי. אם זה מצחיק - אז הרוב יצחקו, ואם זה מרגש - אז הרוב יתרגשו. תמיד יהיו כאלה שלא, רק צריך לוודא שהם המיעוט. הדעה של נועם מטבעון ושל מסעודה משדרות, שוות אם הם קהל היעד. אחרי שאספתם רשימת הערות, אל תהססו לבקש מחברת ההפקה תיקונים ושיפורים.
9. מה עושים עם הסרט אחרי? (רמי מאגף הפיתוח אומר: \"אל תשכחו לעשות לי העתק, אני חייב מזכרת לנכדים\") גם אם המועד שאליו יועד הסרט חלף, הסרט הוקרן וכולם נהנו, זה לא צריך להיגמר פה. אפשר להעלות את הסרט לאתר החברה, לערוץ היוטיוב, לפייסבוק. לשלוח אותו כלינק במייל לבעלי עניין ולהמשיך להפיץ אותו ברחבי הרשת כדי שעוד ועוד יכירו אותו ואתכם. בכל זאת, השקעתם כסף ויש לכם סרט יפה. למה לעצור פה?
10. מה עושים עם חומרי הגלם? (דליה מהאגף הטכני אומרת: \"כלום. מה יש לעשות איתם?\") יש כאלה שמצטערים עד היום שלא שמרו את חומרי הגלם של הסרט שלהם. ארכיון מסודר יכול לחסוך לא מעט כסף בהפקת הסרטים הבאים. בנוסף, דרשו מחברת ההפקה עותק של הסרט ללא תרגום או כתוביות, כדי שאפשר יהיה להמיר אותו בקלות לכל שפה אחרת על ידי הוספת כתוביות בכל שפה שתחפצו.
יובל קנר הוא בעליה של קנר הפקות new&old media המפיקה סרטי שיווק וקידום לארגונים וחברות
תגיות יובל קנר
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    יפה (ל"ת)
    אנונימי 11/2014/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    יובל קנר מקצוען אמיתי
    אורי פז 11/2014/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יובל כל הכבוד מקצוען אמיתי שיודע לחבר את הצורך של הלקוח לקהל היעד ברמה הגובהה ביותר. מניסיון של מספר רב של הפקות יחד .
    סגור