דעות

הלינק של יוטיוב לא עולה טוב בפייסבוק? ברוך הבא למלחמת העולמות בוידאו

עד לאחרונה, לינק יו-טיוב בפייסבוק היה מופיע בגדול ומתנגן בפיד. זה היה כך עד שפייסבוק סימנה את תחום הוידאו ויצאה למלחמה על הגולשים והכסף
יאן יאנקו (צילום קרין מגן, אתר www.karinmagen.co.il)
יו-טיוב, אתר הוידאו הגדול בעולם. רק לפני כמה ימים יו-טיוב הודיעו שהקליפ של פסיי, גנגאם סטייל, חצה את רף הצפיות שמקימי האתר לא האמינו שהוא אפשרי: 2,147,483,647 צפיות (נכון לשורות אלה המספר עומד כבר על 2,160,374,054). כן, מעל לשני מיליארד צפיות לסרטון ביו-טיוב.
כפלטפורמה, יו-טיוב נחשבת לענקית בתחומה. מספר שעות הוידאו המועלות לאתר, נשמעות לא הגיוניות: כ-100 שעות וידאו מועלות לאתר מדי דקה (!!!), כשכמות הצפיות מדהימה בפני עצמה - יותר מ-6 מיליארד שעות וידאו נצרכות מדי חודש באתר וכל חודש מבקרים ביו-טיוב יותר ממיליארד בני אדם.
כל זאת נשמע חסין מאוד בפני תחרות וזה עוד לפני שמוסיפים את העובדה שמדובר במנוע החיפוש השני בגודלו בעולם, אחרי הבעלים הגאה של יו-טיוב: גוגל.
אבל זהו, שזה לא בדיוק המצב. ישנה ענקית אחרת בעולם, שקטפה כמה תארים בכוחות עצמה ומהווה כיום את הפלטפורמה בעלת כמות המשתמשים הגדולה בעולם: פייסבוק.
פייסבוק מסמנים את היעד הבא
לאחר שפייסבוק כבשה את תחום התמונות (עוד לפני רכישת אינסטגרם, פייסבוק כבר הייתה הפלטפורמה שבה העלו ושיתפו את כמות התמונות הגדולה בעולם) ותקעה יתד בעולם המסרים המידיים, (שתי אפליקציות המסרים המידיים המובילות בחנויות האפליקציה הן המסנג\'ר של פייסבוק ו-ואטסאפ, גם של פייסבוק) פייסבוק סימנה את היעד הבא שלה: וידאו.
סימן ראשון לכך היה שפייסבוק הפסיקו להציג קישורים ליו-טיוב כבעבר. בעבר, כאשר גולש היה משתף סרטון יו-טיוב בפייסבוק, הסרטון היה מתנגן מפייסבוק ומוצג בהגדלה. לפתע פייסבוק שינו את הממשק וכאשר גולשים רואים פוסט מתוך יוטיוב בפייסבוק הוא נראה כמו קישור קטן והרבה פחות אפקטיבי (בתמונה מצד ימין, דוגמה להעלאת פוסט מיו-טיוב בפייסבוק במובייל ) ובטח לעומת סרטון וידאו שהועלה ישירות לפייסבוק (בתמונה מצד שמאל):
לינק יו-טיוב בפייסבוק מול סרטון שהועלה ישירות
לינק יו-טיוב בפייסבוק מול סרטון שהועלה ישירות
כמו כן הפעלה של סרטון היו-טיוב לא באמת תפעיל אותו בתוך פייסבוק אלא תעביר לאתר יו-טיוב, דבר שהרבה גולשים יעדיפו להימנע ממנו.
סימן שני היה כאשר פייסבוק רכשו את הפלטפורמה להגשת מודעות וידאו שנקראת Liverail , באוגוסט השנה, בכחצי מיליארד דולר. לייברייל זו פלטפורמה שמגישה כ-7 מיליארד מודעות וידאו מדי חודש לגולשים ברחבי האינטרנט. בעצם הרכישה, ניתנת לפייסבוק גישה ויכולת להציג מודעות וידאו להרבה מאוד גולשים (בנוסף ל 1.3 מיליארד שכבר יש לפייסבוק) ובהרבה מקומות ברחבי הרשת, מעבר לפלטפורמת פייסבוק עצמה.
סימן שלישי המצביע על המטרה שפייסבוק סימנו לעצמם, ואולי הסימן הברור ביותר, זו ההצהרה של מנכ\"ל פייסבוק מארק צוקרברג בנובמבר האחרון ולפיה \" פייסבוק תהיה ברובה וידאו בתוך כ-5 שנים \". אין ספק, כי לא ניתן להתעלם מהצהרה חשובה כזו, שנאמרת על ידי מנכ\"ל ומייסד הרשת החברתית הגדולה בעולם.
פייסבוק מפשילה שרוולים
פייסבוק הבינו את הפוטנציאל הגלום בוידאו וברצון של גולשים להעלות וידאו כמה שיותר. לכן פייסבוק עושים כל שביכולתם, כדי להוכיח למפרסמים שוידאו זה ה-כלי להשתמש בו.
שימו לב לנתון הבא: פייסבוק עברו במיליארד צפיות את יו-טיוב בדסקטופ. בטווח של כשנה, פייסבוק הגיעו מ-700 מיליון צפיות וידאו בחודש ל-12.3 מיליארד צפיות וידאו בחודש ובכך עקפו את אתר הוידאו הגדול בעולם.
צפיות בדסקטופ. יוו-טיוב מול פייסבוק
צפיות בדסקטופ. יוו-טיוב מול פייסבוק
אבל יש כוכביות
1. כרגע פייסבוק עברו את יו-טיוב רק בכמות הצפיות בדסקטופ. יו-טיוב עוד מובילים, והרבה בזכות האפליקציה שלהם, במובייל.
2. צריך לזכור שהרבה מהצפיות מגיעות ונספרות מאופן השימוש שפייסבוק הציגו לראשונה השנה בוידאו: הפעלה אוטומטית של סרטון (צפייה בסרטון, גם כשמופעל אוטמטית וגם כשידנית, נספרת לאחר שלוש שניות).
ולמרות הסייגים הנ\"ל, מפרסמים בפייסבוק הבינו, שלהעלאת וידאו בפייסבוק יש ערך משמעותי מאוד. באוקטובר השנה דווח באתר סושיאל בייקרס כי פחות ופחות מפרסמים מעלים קישורים ליו-טיוב ויותר מעלים סרטונים ישירות לפייסבוק.
Social Bakers
Social Bakers
בכירים בהייניקן אומרים כי מבחינתם פייסבוק מהווה תחרות שקולה במודעות וידאו ליו-טיוב ומציגים מספר מדהים של קמפיין וידאו בפייסבוק, שהגיע ל-35 מיליון משתמשים בתוך שלושה ימים, שיצרו 5.5 מיליון צפיות. במילים אחרות 16 אחוז מכלל הנחשפים צפו בסרטון, נתון שאף פלטפורמה אחרת לא מצליחה לעמוד בו.
ואם כל זה לא מספיק, בן שכטר אנליסט בכיר בחברת מקיוארי סקיוריטי טוען , כי פייסבוק עומדת להשיק פלטפורמה מתחרה ליו-טיוב שלא תציג רק את האפשרות להעלות וידאו ולקדם אותו, אלא מדובר בפלטפורמה שלמה, ככל הנראה, עם ערוצים וכל מה שנלווה לכך.
ובואו נזכור עוד דבר אחד. לפייסבוק יש יתרון אנושי. לפייסבוק יש את היכולת להחליט, לדוגמה, שממחר 1.3 מיליארד בני אדם בעולם יראו רק וידאו ולא שום דבר אחר. זו יכולת שלא קיימת לאף פלטפורמה אחרת. הם לא יעשו זאת, רק שהיכולת הזו כן מתבטאת באפשרות הדחיפה של מוצר הוידאו שלהם.
מי תשלוט?
שאלת מיליון הדולר. מי הפלטפורמה שתשלוט בתחום הוידאו בעולם? כרגע זו עדיין יו-טיוב כאשר פייסבוק סוגרת פערים בקצב מדהים. מי תצא עם ידה על העליונה? זו שתצליח להוכיח ערך למפרסמים ובעיקר חוויה לגולשים.
אחת הסיבות העיקריות שמפרסמים משתמשים כיום ביו-טיוב היא למטרת מיתוג. לוידאו ביו-טיוב יש השפעה על מודעות (awareness), אך זה לא הכלי המושלם להנעה לפעולה ישירה. עם השנים מפרסמים המשיכו להקצות תקציבים ליו-טיוב, אבל מי שנשכח זה המשתמש הפשוט, הצופה שבא לצפות בקליפ של גנגאם סטייל ולא במודעה לביטוח. זו הסיבה שהאד בלוקר (חסם המודעות) נהיה כה פופולארי וכנראה גם הסיבה לכך ש יו-טיוב עומדת להציע שירות של צפייה ללא מודעות תמורת סכום סמלי בחודש .
פייסבוק כבר היום מאפשרת יכולת שליטה טובה יותר מפלטפורמות וידאו (יותר ממי? יוטיוב? אז לכתוב! :)) בפילוח הקהל שאליו הוידאו מגיע, אבל גם פייסבוק עדיין לא מצליחה לתרגם וידאו לפעולה ישירה. נכון שניתן לפרסם לאנשים שצפו בוידאו (וידאו רימרקטינג), אבל הוידאו עצמו מייצר בעיקר את אותה המודעות כמו ביו-טיוב (אם כי לרוב לקהל הרבה יותר מדויק).
בשורה התחתונה: רבותיי, אנחנו בתור הזהב
אנחנו נמצאים בפתחו של תור הזהב של וידאו בעולם, כשבפנינו ניצבת מלחמת העולמות בין שתיים מהפלטפורמות הגדולות בעולם. נצלו זאת. אל תהססו להעלות וידאו לשתי הפלטפורמות ולהשוות מה עובד טוב יותר עבורכם. ייתכן ושתי הפלטפורמות יעבדו מעולה, כל אחת בדרך שלה. הכי חשוב הוא לזכור שאתם מגישים וידאו לאנשים שבאים לפלטפורמות הללו מסיבות מסוימות וזה בטח לא כדי לראות פרסומות. תתאימו את התוכן לצופה ולמקום בו הוא צופה בו.
הכותב, יאן יאנקו קוטליארסקי, מנהל מחלקת המדיה החברתית ב- moblin
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    מרתק, תודה על ההשקעה (ל"ת)
    אמיר כהן דרימן 12/2014/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    מצוין כרגיל (ל"ת)
    חן 12/2014/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    כתיבה משובחת + הערה
    לי 12/2014/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הכבוד על פוסט חזק ואיכותי. תודה. אני מסכים עם קודמי שטען שאין אפשרות חיפוש בפייסבוק וצפייה על פי נושא. וזה שוני מהותי. שנית, היה לי חבל שלא התייחסת לעייפות מפייסבוק באופן כללי כתופעה. Facebook fatigue. זה משהו מאוד מהותי ומהווה מקום לכניסת מתחרה שלישי - אפל, כבר אמרנו?
    סגור
  • 3.
    למרות התחרות יש שוני
    ניר 12/2014/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בפייסבוק אי אפשר להכנס ולחפש וידאו לפי מילת מפתח, אם רוצים לראות הרצאה או שיר וכו', אם הם ירימו פלטפורמה פתוחה כמו יוטיוב התחרות תהיה שונה, כרגע זה ממש סגמנט אחר של צפיות
    סגור
  • 2.
    עד שפייסבוק יוציאו את החשק למשתמשים...
    יוני אחר 12/2014/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ויראו גלי עזיבה המוניים.. זה לא יקרה בשנה שנתיים הקרובות, אבל זה כבר קורה. יש צעירים שאפילו לא פתחו פרופיל פייסבוק. ההבדל הקטן בין פייסבוק ליוטיוב הוא שסרטון יוטיוב, יכול לראות גם מי שאין לו משתמש באתר. כשסרטון מועלה לפייסבוק, הוא לא זמין למי שאין לו פרופיל בפייסבוק, וכמובן כפוף להגדרות הפרטיות שלו. מה שהופך את החשיפה לסרטונים שהועלו בפייסבוק למאד נוחים בפייסבוק עצמו, אבל לא יעילים מבחינת חשיפה לאנשים שאין להם פייס (ויש כאלה) שלא נדבר על זה שאי אפשר להטמיע אותם. בקיצור, צוקרברג מכריח שוב את המשתמשים שלו לבחור בין אבא לאמא, ובסוף הוא יישאר עם האימפריה שלו ריקה אחרי שקהל המשתמשים שלו ימצא פלטפורמה שבאה לקראת המשתמשים שלה ולא דופקת אותם בגלל מאבקי כח מטומטמים.
    סגור
  • 1.
    חסרה התייחסות ליוצרים. ליוטיוב היתרון
    יוני 12/2014/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ביוטיוב יש אינטרס ליצור גם כי איכות הוידאו מרשימה יותר וגם בגלל תוכניות המוניטיזציה. פייסבוק פשוט שמים קצוץ על היוצרים ועל הזכויות שלהם. מה גם שכל זב חותם יכול להעלות סרטון שאינו שלו ואין על כך שליטה.
    סגור