דעות

יש עיתונאים שתקועים בתקופת האבן - ורואים בנו את הרעה החולה של התחום

מה תפקיד היחצן והאם צריך לפאר את הלקוח? למה עיתונאים מזלזלים בנו אבל אח"כ חוצים את הכביש? גילי כהן עם כמה תובנות - וגם עוקץ את רני רהב
גילי כהן |  25
גילי כהן, G group (יח"צ) (צילום יח"צ)
אני רואה את עצמי כ\"אדריכל שיח\", אבל יש כאלה המגדירים את המקצוע שלי בשמות אחרים כמו יחצן, איש יחסי ציבור או יועץ תקשורת. מטרת הטור הזה אינה לדון במה היא הגדרת התפקיד הנכונה למקצוע. יתרה מכך, אף פעם לא הייתי אדם המחפש הגדרות וגם הפעם לא ממש משנה לי איך תגדירו את העיסוק שלי. מה שכן, מאג משנה לי מה אתם חושבים על התחום שממנו אני ושכמותי מתפרנסים ממנו.
גם היום, לאחר שנכנסתי לתחומים אחרים המשיקים לתחום יחסי הציבור כמו פרסום, קידום מכירות וייעוץ אסטרטגי, עודי כואב את תדמיתו הנשחקת של איש יחסי הציבור. בתוך השדה המקצועי שלנו אפשר למצוא את אלו מביננו שהפכו לסלבריטאים, בהם אפילו אחד שהפך לסמל , ה\"פרזנטור\" הבלתי מוכתר (ויש לומר - גם הבלתי נבחר על ידינו) המתהדר בתואר \"מגה יחצן\". אם הסלוגן של כחלון הוא \"כולנו כחלונים\", אז מסתמן כי בעל כורחנו הפכנו ל\"כולנו רהבים\".
חשוב לי שדברי לא יובנו שלא כהלכה, אין לי דבר וחצי דבר נגד רני רהב ואיני מדבר על יכולותיו המקצועיות. כוונתי היא לתפיסת העולם ה\"רהבית\", לחלוקה הדיכוטומית \"טובים\" ו\"רעים\", לחלוקה המקוממת בין \"מפרנסים\" ל\"מתפרנסים\" ובעיקר לסגידת ה\"טייקונים\".
כאחד שצמח בתחום אני יכול לומר בוודאות כי רובנו אינם רואים את עצמם כמשרתי \"טייקונים\". יתרה מכך, הלקוחות שלנו אינם רואים את עצמם כ\"טייקונים\" ובטח שאינם מחפשים שיקראו להם כך.
תתפלאו, רובנו גם לא מסכמים את תפקיד יחסי הציבור כתפקיד שמטרתו לפאר את הלקוח ולדאוג לו לארוחות ערב, מינגלינג ושעשועים. הלקוחות שלנו הם אנשי ציבור ואנשי עסקים שבחרו בנו כי הם מצפים מאיתנו לחשוב אחרת. הם לא מצפים שנגיד בהכנעה \"אמן\" לכל רעיון שלהם. ההפך הוא הנכון - הלקוח כיום מצפה שנאתגר אותו, ונעניק לו זוויות מחשבה אחרות. כיום הלקוחות מצפים שנפרש להם את רחשי הציבור, שנייעץ להם איך לבנות תהליך שיתקבל באופן הנכון והמדויק בציבור הרחב ושניתן את הדעת על שינויים ומגמות המתכתבים עם השיח החברתי המשתנה.
כדי שנוכל לספק ללקוחות את המוצר ואת השירות הטוב ביותר, אנחנו חייבים להיות חלק מהציבור, חלק מהעם. אנו לא יכולים לשבת במגדל השן ולצפות מרחוק במשקפת מוזהבת על הנעשה. אנחנו צריכים ללכלך את הידיים, להיות בשטח, למחות ביחד עם הציבור, לכאוב את כאבו, לחוש את זעמו ולהעביר את התחושות האלה ללקוחותינו.
דווקא בתקופה הזו, עלינו לזנוח את הטייטלים המפוצצים וההגדות הגרנדיוזיות, ועלינו לשוב ולנהל את ה- public relations פשוטו כמשמעו, לנהל את מערכת היחסים שבין החברה לציבור. חובתנו המקצועית והראשונה במעלה היא להיות נאמנים לציבור על מנת שנוכל לשקף נכונה את תחושותיו ולספק את העצה הנכונה לאלה המשלמים לנו במיטב כספם!
כמובן שאני כואב אף את מערכת היחסים הנשחקת בינינו לבין העיתונאים. מסתבר כי ישנם עיתונאים ופובליציסטים התקועים בתקופת האבן, ורואים בנו את הרעה החולה של עולם התקשורת. לאותם אנשי תקשורת, כדאי לזכור כי על אף שה\"בון-טון\" ברחוב שוקן (עיתון הארץ ו-TheMarker) והברזל (כלכליסט) הוא לזלזל בעבודתנו, הרי שמערכת היחסים בין הצדדים אינה ניתן להתרה בפועל. הקשר הזה דווקא מתעצם היום בעידן האינטרנט התזזיתי הקושר אותנו בעבותות ברזל, או יותר נכון בסיבי סיליקון המוליכים את האינטרנט המהיר, הישר אל מחשביהם של הקוראים.
ייתכן כי במהלך ההתעצמות של התחום, דבקו בנו חוליים שונים כגון יוהרה, כוחניות, חוסר ערכיות ומוסריות סובייקטיבית. דווקא היום עלינו לעשות חשבון נפש ולשוב אל הצניעות של מאחורי הקלעים ולתקן את דרכינו.
אך לפני שאתם העיתונאים ממהרים לשפוט אותנו, זכרו כי גם אתם \"אבירי האידיאולוגיה והדמוקרטיה\", בסופו של יום משרתים את האג\'נדה של האכסניה המפרנסת אתכם. גם אתם \"משרתם של אדונים\" וכבולים בדיוק כמונו בכבלי תלוש המשכורת, שלעיתים קרובות מאלץ אתכם ליישר קו עם הדעה של בעל המאה (שלא תמיד היא דעתכם). זכרו כי גם הארגון שלכם הוא חלק מאותה התאגדות משפטית הנקראת \"חברה בע\"מ\" שתכליתה למקסם את רווחיה, היא אינה גוף פילנטרופי הנועד אך ורק לשרת את הציבור. זכרו את העורך הקודם שלכם, אותו אחד שהאמין בכם והפך אתכם למי שאתם. אותו אחד שהיום חצה את הקווים ו\"מכר את נשמתו\" על מנת להתפרנס בכבוד והפך, שומו שמיים, לאיש יחסי ציבור בעצמו.
זכרו את הרגעים בהם אתם נהגתם ביהירות ובכוחניות ותחת תחושת השליחות וצדקת הדרך רמסתם את כבודו של אדם וחרצתם את דינו על לא עוול בכפו. זכרו את הרגעים שכתבתם כתבה רק כי העורך הנחית עליכם את ההוראה על אף שלא הזדהיתם עם אף מילה.
ברגע שתודו בזה, צניעותכם תתפעם שוב בקרבכם ואז גם אתם תחדשו את הקשר עם הגורם החשוב ביותר בעבודתכם והוא ציבור הקוראים. אז, נפעל ביחד על מנת ליצור תקשורת איכותית וישרה ללא משוא פנים.
גילי כהן מנכ\"ל קבוצת G GROUP
תגובות לכתבה(25):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 22.
    אם מאוד משנה לך מה אנשים חושבים על התחום
    יוסי 01/2015/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפחות תעשה הגהה על הטור לפני שאתה שולח אותו. וזה שהטור נמצא שלושה ימים באוויר ואף אחד לא שם לב לטעות, אז כנראה שיש סיבות למה אנשים חושבים מה שהם חושבים על המקצוע שלנו.
    סגור
  • 21.
    כל מילה בסלע!!!! תודה (ל"ת)
    מיכל 01/2015/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 20.
    והוא גם חתיך!!! (ל"ת)
    נינה נטו 01/2015/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • לכי לרופא עיניים דחוף
    אחת 01/2015/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא הייתי רוצה לנהוג לפני או אחרי אחת כמוך
    סגור
  • 19.
    גילי בניגוד לרהביסטים מתמקד באמת!
    דודי מחפוד 01/2015/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא מכיר אנשים כמו גילי שנלחמים על טוהר המידות במקצוע. מכאן בא הכבוד, ויש הרבה כבוד כלפיו. לכל הרהביסטים, הלואי ועוד רבים היו הולכים בדרכו ומתמידים להיצמד לאמת בכל מחיר.
    סגור
  • טען עוד
  • 18.
    טור ראוי להערכה. (ל"ת)
    איתן 01/2015/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 17.
    כתיבה מאוד מענינת.גילי מלך (ל"ת)
    דניאל חסידים 01/2015/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 16.
    יחצנים, יועצים לוביסטים ועיתונאים מוכרים עצמם (ל"ת)
    אין כבוד לאמת 01/2015/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 15.
    כתב את מה שרובנו חשים כיום (ל"ת)
    קולגה 01/2015/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    תכלס יש בזה משהו
    מנהל מותג שמזדהה 01/2015/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    די לפלצנים בענף, יש יותר אנשים שמחפשים את היוקרה והזהר ופחות את העשייה, החברה שאני עובד בה מעסיקה משרד יחצ מפורסם ממש אבל חוץ מברכות יפות וליקוק למנכל לא באמת יוצא מזה משהו בוא נאמר את האמת..
    סגור
  • 13.
    גיבוב של שטויות במיץ
    דודי 01/2015/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גילי חמוד, היית מת להיות במקום של רני,יכול לומר הכל מפה ועד מחרתיים, בשטח העובדות שונות, רני הוא אכן יחצן על וכמה שניסו להוריד אותו ולהמליך אחרים במקומו זה לא צלח, הוא אשף האשפים.עובדה
    סגור
  • 12.
    זן נדיר
    מאטץ' 01/2015/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גילי הוא איד יח"צ מהזמן הנדיר שמעדיף את האמת ודרכה הוא מנצח. זה דור היח"צנים שמביא רוח חדשה לתחום. ויש המון מה ללמוד ממנו.
    סגור
  • 11.
    לא מבינים על מה הוא מדבר? כנסו!
    שי עגיב 01/2015/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יח"צ = יחסי ציבור = יחסים עם הציבור!(ולא על הציבור) ומדהים איך אנשים כוחניים בתעשייה הזו פשוט הורסים את התדמית של האנשים שיוצרים לאחרים את התדמית, זו דעתי. ותבינו, כמי שמכיר מקרוב ומרחוק את גילי, האיש בנה אימפריית יחצ ב-2 ידיים ועשה את זה בהגינות, ביצירתיות ב360 סביב הלקוחות ובענווה גדולה (שלי אישית היא לא מובנת) קורא בשקיקה ומחכה לעוד!
    סגור
  • 10.
    יש דברים שרציתי לומר...
    גל בייסברג 01/2015/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם היה קם ארגון ראוי ליחצני ישראל הייתי שמח והיית עומד בראשו.
    סגור
  • 9.
    כל הכבוד !
    ג'וד 01/2015/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מכירה אותו אישית בחור רציני מאוד וסופר מקצועי
    סגור
  • 8.
    מסכים עם הכותב
    שי 01/2015/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צריך לזכור שאני עובדים בסימביוזה - היחצן, העיתונאי והציבור. כל אחד חייב את האחר, ניזון מהשני ולא יכול בלעדיו. יחצנים כמו רני רהב שכחו את ״המשולש הקדוש״ הזה ובטוחים שהם עובדים ושייכים רק ללקוח מבלי שאיכפת להם מהעיתונאי ומהציבור. קצת צניעות והבנה לא תזיק לו.
    סגור
  • 7.
    מסכים עם כל מילה (ל"ת)
    דניאל 01/2015/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    מקצוע חשוב, טור חשוב
    דוד 01/2015/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    טור מקצועי שמסכם את האתגר הגדול שמוטל על אנשי המקצוע, מאמין כי טור חשוב זה יכול לשמש מראה או לפחות מדריך קצרצר של "מה אני מצפה מיועץ התקשורת שלי", חשוב מאוד
    סגור
  • 5.
    גם אמיץ וגם צודק.ראוי שנעשה
    עיתונאי 01/2015/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חשבון נפש.
    סגור
  • יחסי ציבור
    גלי 01/2015/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סוף כל סוף מישהו מסביר מה קורה פה!!!! שאפו!
    סגור
  • 4.
    גילי מוציא שם רע לתחום. (ל"ת)
    קולגה 01/2015/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • תתביש קנאי (ל"ת)
    דניאל חסידים 01/2015/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    כתיבה יפה. חומר למחשבה והרבה אומץ באמירה. (ל"ת)
    קולגה מהתחום 01/2015/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    יבוא יום והשכל הישר ינצח
    GATEKEEPERS 01/2015/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשאנשי התקשורת ובמיוחד אנשי יחסי הציבור יבינו שמהות העבודה שלהם זה טיפוח היחסים מול הציבור, חיבור לשיח הקיים והעברת מסרים דו-כיוונים (לא רק מהלקוח לציבור אלא להיפך) אז שוק התקשורת שלנו יהיה מוצלח יותר ויטפח את הלקוח ברמה הגבוהה ביותר - וכשהלקוח הסופי ירגיש מטופח - הלקוחות של אנשי התקשורת ייהנו מהפירות
    סגור
  • 1.
    עוד נוד נפוח
    איש מהתחום 01/2015/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה שואל למה מזלזלים באנשי יחצ ואז נכנס בקולגה. מי שלא נותן כבוד לאנשי התחום שלו לא יכול לבוא בטענות לאחרים
    סגור