דעות

מהפכת טאקו בל נגד מקדונלדס: הפרסומת טובה, אבל על החדשנות השיווקית עוד אפשר להתווכח

טאקו בל בהחלט יכולה לקחת חלק מנתח השוק של מקדונלדס בארוחות הבוקר, אבל למה לבחור בשוק שהולך וקטן?
אבי זיתן |  3
טאקו בל (צילום יח"צ)
טאקו בל הוציאו לאחרונה פרסומת חדשה וארוכה (לזקנים מבינינו, מזכירה הפרסומת הזו את הפרסומת של אפל, בה השיקו את המחשב האישי). הסרט של טאקו בל מציג את רפובליקת השיגרה: עולם בו ארוחת הבוקר עגולה, ומשטר חמור סבר שומר על הסדר הציבורי בו "עגול הוא טוב", "אושר הוא ארוחת בוקר זהה" וכל דבר אחר הוא רע. כן, ויש גם ליצן מפחיד ששומר על הסדר.
האלגוריה הלא מורכבת הזו מתייחסת לארוחת הבוקר הנפוצה של מקדונלדס. מקדונלדס מוכרים את הMcMuffin - מעל 40 שנה: כריך ארוחת בוקר המכיל בעיקר חלבוני ביצה וקציצה. צורתו של הכריך - עגולה ועל הטעם - אין באמת מה להרחיב. מה שהתחיל כיוזמה עצמאית של אחד הסניפים, צמח במהירות ל25% ממכירות מקדונלדס, מעריכים ש-800 אלף כריכים כאלו נמכרים מידי יום.
טאקו בל קוראים תיגר על ארוחת הבוקר של מקדונלדס, הם מיוצגים באמצעות שני צעירים, המחליטים לפרוץ את משטר השגרה ויוצאים אל עבר ארץ אחרת, בה השמש זורחת, וארוחת הבוקר - מתומנת. ועטופה. לא בדקתי את הטעם, אבל לא הייתי בונה על זה.
שוק ארוחת הבוקר המהירות בארצות הברית הוא שוק ענקי וטאקו בל עושה בשכל בהחלטה שלה להיכנס אליו. אבל השוק הזה, הוא חלק משוק המזון המהיר, שבשנים האחרונות עובר שינויים, שגורמים לענקית מקדולנדס לשנות את דרכיה, ולא רק באמצעות צביעת הסניפים שלה בירוק ידידותי.
 
שוק המזון המהיר נשחק על ידי שוק המזון הביתי המהיר. בעוד רשת דוגמת צ'יפוטלה, מתרחבת במהירות וסטארבקס ייצבה את מעמדה, מקדונלדס עצרה את מדיניות ההתרחבות שלה, ואף סוגרת סניפים, כמעט לראשונה בתולדותיה. המגמה ברורה: האמריקאים מתחילים לנדוד מן המזון המעובד אל המזון הטרי.
המהפיכה הזו ניכרת לא רק ברשתות המזון המהיר, אלא גם בסופר האמריקאי. קמפבל נדחקת מהמדפים לטובת מוצרים השמים דגש על טריות והיעדר חומרים משמרים. השינוי הזה של הצרכן האמריקאי מקבל אותות ראשונים וברורים בכל מקום, ואימפריות המזון המעובד מרגישות את האותות האלו היטב.
על רקע זה, הצעד של טאקו בל מעט תמוה. נכון, טאקו בל בהחלט יכולה לקחת חלק מנתח השוק של מקדונלדס בארוחות הבוקר, אבל למה לבחור בשוק שהולך וקטן? למה לבחור להציע מוצר עטוף ומעובד? כשכל החיצים מפנים אל עבר המזון הביתי המהיר, מדוע טאקו בל משתקעת במזון המעובד?
הפרסומת של טאקו בל טובה, אפילו טובה מאוד. היא מעוררת, היא עשויה וערוכה לעילא. לו רק הייתה טאקו בל מביאה חדשנות אמיתית, בוודאי הייתה יוצאת נשכרת מהמהלך לטווח הארוך. בינתיים, יסתפקו האמריקאים בעוד ארוחת בוקר מעובדת ועטופה.. עד שיחליטו אחרת.
כישראלים, קשה לנו להבין מה אטרקטיבי ב-McMuffin, והמקסימום שנקנה במקדונלדס לפני הצהריים הוא כוס קפה. אבני היסוד שלנו הם הפלאפל והשווארמה - מקורות השראה עבור האמריקאים בתחום של מזון ביתי מהיר. אבל גם לדוכן הפלאפל השכונתי כדאי לחשוב על המהפיכה האמריקאית. המהפיכה דוחפת אל מזון טרי יותר, מקומי יותר ופחות מעובד, והצרכן הישראלי קשוב מאוד למסרים אלו. פיתה מחיטה מלאה? בקרוב בדוכן הקרוב אליכם. 
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    הכל מעובד
    שרי סימן טוב 05/2015/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קודם כל אתה רואה? הגעת במייל והגבתי, כבר המרה טובה... הפרסומת עצמה אכן מרשימה הפקתית ומעובדת רעיונית.. גם פפסי יצאו בדומה נגד קוקה קולה, אבל הכי חשוב כפרה עליך, שהיית יכול להעניק להם יעוץ שיווקי כנראה מדויק יותר :) אולי יום אחד...
    סגור
  • 2.
    פרסומת חזקה מאוד
    אנ 04/2015/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בקשר לתמיהה שלכם למה הם נכנסים לשוק "נחלש" אני לא מבין אותה, אתה היית מתנגד להרוויח כמה מליארדים משוק בירידה? גם אם עוד 10 שנים השוק יעלם? לא ברור
    סגור
  • 1.
    אתה צודק
    אייל 04/2015/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סרט יפה, אסטרטגיה שחוקה ומוצרים מזעזעים
    סגור