דעות

שברו את האינטרנט: למה הכלי האחרון שפייסבוק השיקו הוא לא פחות ממהפכה

זה ייקח לה זמן אבל פייסבוק עשתה צעד ענק בלהביא את האינטרנט אליכם. את מהירות האינטרנט פייסבוק לא יכולה לפתור אז היא מאחסנת את תוכן האתרים אצלה - בשבילכם 
יאן יאנקו (צילום קרין מגן, אתר www.karinmagen.co.il)
"בשעות הבוקר המוקדמות של הראשון למאי, עורכי תוכן מכמה אתרי תוכן גדולים, כמו גאווקר, וייס ומאשבל, שמו לב שפוסטים שהם העלו לפייסבוק נעלמים. התנועה לאתרים התרסקה". כך דיווח הוול-סטריט ג'ורנל במאמר האחרון שמסביר את מהות הכלי החדש שפייסבוק השיקו: מאמרים מידיים או Instant Articles.
הוול-סטריט ג'ורנל הסביר את מה שכבר ידוע להרבה מאוד בעלי אתרים: פייסבוק הם עורק חשוב, לעתים אף מרכזי, באספקת תנועה של גולשים לאתרים. על מה מדובר?
למי שיש אייפון וביקר לאחרונה בעמודי הפייסבוק של נשיונאל ג'יאוגרפיק, הניו-יורק טיימס או באזפיד כבר מבין על מה המהומה (ואם עדיין לא עשיתם זאת, ממליץ לבקר שם במהרה). מדובר בכלי חדש שפייסבוק השיקו לאחרונה שבמקום להוציא את הגולש לאתר חיצוני מעלה את התוכן של המאמר כאילו בתוך פייסבוק. לא זאת בלבד שמהירות טעינת התוכן דומה למהירות שבה נטענת תמונה בפייסבוק, התוכן עצמו מעוצב ויפיפייה, עם סרטוני וידאו שמופעלים אוטומטית, תמונות אינטראקטיביות וסאונד שמלווה חלק מהתוכן.
בעצם מה שקרה הוא שפייסבוק שברו את האינטרנט. פשוטו כמשמעו. או כמו שנאמר בקבוצת הוואטסאפ קהילת הטכנולוגיה הישראלית שהקים מורד שטרן: "אם גוגל אמרו "נביא אתכם לכל מקום באינטרנט", פייסבוק אומרים "אנחנו נביא את כל האינטרנט אליכם"".
אז מה בעצם קרה, איך זה קרה ולמה מדובר בלא פחות ממהפכה.
הבעיה העיקרית שיצרני תוכן זיהו, כמו שהוול-סטריט ג'ורנל דיווחו, היא שפייסבוק מספקים הרבה, ואף לעתים את רוב, התנועה לאתרים שלהם. למה זו בעיה? רוב המשתמשים נכנסים לפייסבוק דרך מובייל; גם אם אתר התוכן מותאם למובייל, בממוצע לוקח כשמונה שניות עד שהאתר, כל אתר, נטען במלואו. במילים אחרות מדובר בחוויית משתמש מאוד לא נוחה, מטרחנת, שגורמת להרבה משתמשים ללחוץ על האיקס בפינה ולא להגיע למאמר שעליו לחצו.
מבחינת יצרני התוכן מדובר באיבוד משתמשים/קוראים ומכאן שגם באיבוד הכנסות מפרסום באתר. מבחינת פייסבוק מדובר בחוויית שימוש בעייתית שגורמת למשתמשים להימנע מלחיצה על קישורים ופספוס של אחת מהמטרות של פייסבוק להיות מרכז התוכן העיקרי של המשתמשים שלהם. פייסבוק ממש לא רוצים להיות רק המקום שאליו אתם מגיעים כדי לראות תמונות של ילדים חמודים וחתולים מצחיקים. פייסבוק רוצים שתחזרו כל הזמן לצרוך תוכן שמעניין אתכם.
אז פייסבוק החליטו לטפל בנושא. את מהירות האינטרנט פייסבוק לא יכולים לפתור, אז הם הציעו פתרון פשוט יותר: פייסבוק פנו לכמה יצרני תוכן גדולים עם הצעה לאחסן תוכן נבחר על השרתים של פייסבוק עצמם. אחזור על זה: פייסבוק הציעו ליצרני התוכן לתת להם את התוכן שלהם ולהעלות אותו ישירות דרך פייסבוק, מבלי שהגולש יצטרך לעבור לאתר של יוצר התוכן.
אז קודם כל לכל מי שעוסק בקידום אתרים זה כבר מדליק כמה נורות אדומות. לאחסן את התוכן שלך בשרת של מישהו אחר אומר שקודם כל האתר שלך מאבד תנועה (או אפילו לא מקבל אותה בכלל), האתר שלך נפגע מהבחינה הזו בקידום בגוגל ואתה מאבד את החזקה על המידע של הגולשים שמגיעים לקרוא את התוכן שלך. ומידע, דאטה, זה הדבר הכי חזק היום בעולם (או כמו שאמר וויליאם אדווארדס דמינג: "ללא דאטה אתה רק בן אדם עם דעה"). רק תשאלו את וואטסאפ, שנרכשו ב-19 מיליארד דולר על ידי פייסבוק לפני כשנה, כמה שווה הדאטה שהיה להם.
כמובן שלכל זה הצטרפו אוהבי הקונספירציות שציירו את פייסבוק בתור הרע המושלם שמנסה להשתלט על האינטרנט החופשי ושאסור להם לתת לעשות כזה דבר. יש שיטענו שזה נותן יותר מדי כוח לפייסבוק ושצריך לעצור את זה.
ורק כדי להסביר את הנושא: אחסון התוכן על השרתים של פייסבוק בעצם מוריד את הצורך להעביר את הגולש לאתר חיצוני ומאפשר לפייסבוק לטעון את התוכן באותה המהירות שנטענת תמונה בניוז-פיד. הגולש לא צריך להמתין להעלאת התוכן, הוא פשוט עולה. מאידך, אי אפשר להתעלם מהיתרונות שפייסבוק מביאה עימה והבעיות שההצעה של פייסבוק באה לפתור.
איבוד גולשים - כבר הבנו שפייסבוק הם כוח ענק מבחינת התנועה שהם מספקים לאתרים השונים. הבנו גם שהיות ורוב הגולשים נכנסים לפייסבוק דרך מובייל, התנועה הזו נפגמת. אבל אתרי התוכן חייבים את התנועה הזו. אם אתרי התוכן יאחסנו את התוכן בשרתים של פייסבוק הם ירוויחו 100% מכל מי שיקליק על התוכן שלהם. זה יתרון מאוד גדול לפתרון של פייסבוק היות ואין כיום אף כלי או פתרון דומה לזה. מה גם שהפתרון של פייסבוק מתייחס אך ורק למובייל, עקב האכילס של הרבה אתרי תוכן.
מוניטיזציה - בעיה נוספת של אתרי תוכן, בהמשך לאיבוד התנועה במובייל, זה שהם לא מצאו עדיין דרך טובה לייצר רווחים מתנועת הגולשים לאתרים שלהם במובייל (מוניטיזציה). גם אם גולש הגיע לאתר במובייל, הרבה פעמים התוכן נטען בצורה לא אפקטיבית, לא כל התוכן מותאם כמו שצריך ואם למישהו יש חוסם מודעות מסוג כלשהו אז גם האתר הכי טוב בעולם לא יעזור לייצר רווחים.
תחשבו שאם מכל עשרה אנשים שהיו נכנסים לאתר אחד היה מקליק על מודעה, מה קורה אם יכנסו 100 אנשים? במצטבר, סטטיסטית, אתרי התוכן אמורים לראות עלייה בכמות הלחיצות על מודעות ומכאן שיראו יותר הכנסות. פייסבוק גם מציעים ליצרני התוכן להשתמש ברשת הפרסום של פייסבוק על מנת להציג מודעות רלוונטיות יותר לגולשים ובכך להגדיל את הסיכויים להקלקות על מודעות.
כמו כן פייסבוק מאפשרים ליצרני התוכן להוסיף כלי מעקב ומדידה משלהם על מנת ללמוד על הקהל שמגיע לתוכן שלהם. בכך הם פתרו את אחד הפחדים הגדולים של יצרני התוכן וזה לאבד את השליטה על המידע אודות הגולשים שלהם.
חווית גלישה מדהימה - כמו שכבר ציינתי חוויית גלישה שבה אתר נטען לאט מדי היא חווית גלישה לא טובה. גם גוגל הבינו את זה עם השינוי האחרון שהם עשו במנוע החיפוש שלהם שמבליט קודם כל אתרים שמותאמים למובייל. כאשר ניסיתי את הכלי החדש של פייסבוק הייתי בהלם מהמהירות שבה התוכן עלה. אפילו שקראתי את ההסבר לפני כן, תפיסתית, מתוך הרגל, המוח רגיל לכך שברגע שלחצתי על מאמר אני צריך להמתין. ופתאום "הופ", הנה התוכן. כולו נטען, בלי עיכובים, בלי שעון חול מתהפך, לא נתקע. פייסבוק יצרו כאן חווית גלישה חדשה שלא הייתה מוכרת עד היום במובייל.
מעבר לכך הכלי מאפשר לאתרי התוכן ליצור תוכן עשיר, אינטראקטיבי. ניתן ללחוץ על תמונות ולהזיז את הנייד מצד לצד כדי לראות חלקים נוספים של התמונה (tilt-shift), וידאו מופעל אוטומטית בתוך המאמר בתוך מאיות השנייה ולא נתקע, ישנה אפשרות להקשיב לאודיו בזמן שצופים בתמונה שנפסק בצורה אלגנטית כשממשיכים לגלול במאמר. כל מאמר מעוצב אחרת עם פונטים שונים וניתן לזהות ישירות למי התוכן שייך.

אז למה מהפכה?

בסדר, אז פייסבוק עוזרים לתשעה יצרני תוכן ענקיים להעביר להם תנועה לתוכן שלהם. אלו חברות ענק שיכולות להרשות לעצמן לוותר על חלק מהתנועה לאתר שלהן לטובת הנושא, יש להן צוותים שלמים שעוסקים במלאכה ושיכולים להפוך את התוכן לעשיר ומגוון יותר.
אבל איך בלוג קטן או עסק קטן יכולים להרוויח מהנושא?
אז כמובן שזו השערה בלבד ואין לדעת מה פייסבוק יעשו עם הכלי הזה (הוא עוד צריך לתפוס, כי אם זה לא יקרה אז פייסבוק יכולים לסגור אותו באותה המהירות שהם השיקו אותו). אבל ההשערה שלי היא שפייסבוק יאפשרו לכולם לאחסן כל סוג תוכן בכלי הזה. וכשאני אומר כל סוג תוכן אני מתכוון לאחסון אתרים שלמים, מדף נחיתה קטן ועד אתר שלם שכולל כל מה שאתר מודרני מכיל כיום.
תחשבו על זה: עסק קטן שרוצה כיום לאסוף לידים, פניות מפייסבוק, צריך להיעזר במערכת דפי נחיתה - ברוב המקרים לשלם על דף הנחיתה, לשלם, להביא תנועה מפייסבוק, לקוות שדף הנחיתה מותאם טוב למובייל ולהתפלל שלא יותר מדי גולשים יינטשו בדרך. עם כלי כמו "מאמרים מידיים" פייסבוק יכולים להציע לעסקים לאחסן דף נחיתה בשרתים של פייסבוק וכך לחיצה על מודעה של "צור קשר" תטען באופן מיידי את דף הנחיתה, בלי המתנה. יתרה מכך, היות והכל קורה בפייסבוק, העסק הקטן לא צריך להסתבך עם הטמעות מסורבלות של פיקסלים כדי למדוד המרות, פייסבוק ידעו לתת לו את המידע הזה.
אבל לא רק דפי נחיתה, תחשבו על אתרים שלמים. אתר שלא מייצר תוכן אלא כולו תדמית, לא קל לו להצליח בקידום בגוגל כי קידום בגוגל דורש לא מעט תוכן ועדכון מתמיד שלו. אם פייסבוק יאפשרו לעסקים לבנות אתרים שלמים עם הכלי הזה, אפשר יהיה לתמצת תוכן לפוסטים קצרים ומדי פעם להעביר גולשים ישירות ל"אתר" שנטען במיידי, בלי צורך בשרתים, אחסון, הכל במקום אחד.
האפשרויות כאן הן כמעט בלתי מוגבלות ובמידה ואכן התחזית שלי תתממש אז יש כאן גם איום על כמה וכמה תעשיות (מערכות דפי נחיתה, חברות לאחסון אתרים ועוד) וכפי שציינתי מדובר בלא פחות ממהפכה. זה ייקח זמן. זה לא יקרה מחר, אבל פייסבוק עשו צעד ענק בלהביא את כל האינטרנט אליכם.  
הכותב, יאן יאנקו קוטליארסקי, הוא מנהל מחלקת המדיה החברתית ב-moblin

תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    מה בדבר שם עברי לעצמך? תתחיל את המהפכה בבית (ל"ת)
    פן פמדפון פנדרניצקיו 05/2015/20
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 3.
    אמ;לק למתקשים
    יאנקו הטרחן 05/2015/18
    הגב לתגובה זו
    3 0
    פייסבוק מתקנאה בקליק בייטים של אתרים עם טראפיק עצום כמו באזפיד והפניות (ברווחיות) של ממשקים כמו אאוטבריין וטאבולה והיא מתמקדת בתוכן. ההימור שלנו - זה ייכשל, יאנקו יאכל את הכובע, כרגיל
    סגור
  • 2.
    המפכה הזו תגרום לכך שפייסבוק תחזיק את כולנו בגרון
    הבלתי רגילה 05/2015/18
    הגב לתגובה זו
    2 0
    וזאת בעיה גדולה. ברגע שכל העסק שלי (ואצל הרבה בעלי עסקים מבוססי אינטרנט האתר הוא כל העסק בערך) - ברגע שהוא מבוסס רק על פייסבוק, הרי שגורל העסק נמצא, פשוטו כמשמעו, בידיים שלהם. הם יכולים לעשות עם המערכת שלהם כל שינוי שירצו, בהתאם לאסטרטגיית הרווחים שלהם שלא ממש מתחשבת ברווחים שלי - ולנו לא ישאר אלא להוריד את הראש ולהסתגל לשינויים שהבוס הגדול כופה עלינו, אחרת - נאבד את העסק. יאכסה.
    סגור
  • במה זה שונה מאיך שגוגל מחזיקים את כולנו בגרון?
    שני 05/2015/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לפחות תהיה אפשרות נוספת עם הממשק החדש של פייסבוק
    סגור
  • 1.
    אחד מעשרה שנכנס מקליק על מודעה. צחקתי נורא
    אסף 05/2015/17
    הגב לתגובה זו
    2 1
    כי הייתי בטוח שזה תשעה מעשרה.
    סגור
  • זו הייתה דוגמה :)
    יאן 05/2015/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אסף, זו הייתה דוגמה להמחשה. מה קורה אם תאורטית 1 מכל עשרה מקליק על מודעה אצלך באתר ומה יקרה אם במקום 10 גולשים תקבל 100 גולשים :))
    סגור