דעות

מה דיסלייק? תתפשטו: מותגים גדולים צריכים לפחד ובפייסבוק יתרגמו את זה לכסף

שנים שאני מחכה לכפתור הזה ואני מהמרת שמי שיקבל הכי הרבה דיסלייקים יהיו עמודים של מותגים של חברות גדולות. הקונספירציה? פייסבוק יציעו שרות מודעות בתשלום פרימיום יקר יותר, בהן לא ניתן יהיה בכלל לתת משוב שלילי
דנה קול בן-יהודה |  2
דנה קול בן-יהודה (צילום יח"צ)
שנים שאני מחכה לכפתור הזה, "לא אוהבת". אותה יד בדיוק, אבל הבוהן מצביעה לאדמה. נראה בסיסי למדי, אז מה ההיסוס? הרי, כבר ב-2007 היה מי שהציע דיסלייק. והאמת, לפחות למאות סטטוסים שראיתי הגיע דיסלייק ענק. הבעיה היא שזה שינוי מהותי בשפה של פייסבוק, יותר משנדמה.
זה ריענון שייתכן שדרוש למותג הכי משמעותי בחיים הדיגיטליים שלנו, אבל ההשלכות שלו עשויות להיות מרחיקות לכת, ויתכן שאת חלקן לא ניתן לשער על בסיס קבוצות המיקוד שצוקרברג צפה בהן. הוא בטוח צפה בשעות של תחקורי משתמשים, כי בפייסבוק לכל שינוי ממשק פעוט יכולה להיות משמעות כלכלית גדולה, ובטח לשינוי של התנהגות כל כך משמעותי, כאמור, בסך הכל לסמן שלא אהבת משהו.
אז מה יהיה לנו מעכשיו, פרט לעובדה שפייסבוק ידעו מה אנחנו לא אוהבים, ולכן יוכלו לטרגט אותנו ביתר קלות? זה ההימור שלי:
מערכת התגמולים בין משתמשי פייסבוק עומדת להשתנות. זו מערכת מסועפת של קבלת החלטות של המשתמש את מי לתגמל בלייק, מי רגיש לכל קומנט, ומי צריך ללייקק, סתם כי זה טוב לעסקים. זו אותה מערכת קבלת החלטות שגרמה לכם לתת לייק לעוד אלבום עם מאה חמישים תמונות של החבר הצלם שלכם, מבלי שראיתם ולו תמונה אחת. צפיה ב-5 תמונות בגודל 100 פיקסל לא נחשב שראיתם, אני מקוה שזה ברור לכולם.
עכשיו המשתמשים צריכים לקבל החלטות שיש להן השלכות גדולות יותר: בעוד שלתת לייק הפך לאינסטינקט קבוע (ואני שחילקתי לבד מליון לייקים בשנה הזו ממש לא זוכרת מה היה שם על הקיר שלי רק אתמול) דיסלייק...נשמע לי כמו מרשם לחפירה עמוקה במוח לכל מי שאינו מיזנטרופ.
יש להניח שלאור זאת, תהיה ירידה במספר האנשים שיחסמו בידי משתמשים אחרים. פייסבוק אמורה ללמוד מי מעניין אותנו ומי לא, ולכן להקנות פחות נדלן-פיד לתכנים ולמשתמשים/חברים שבירכנו בדיסלייק כמה פעמים. הסיכוי שנחסום משתמש שחצה את הקו האדום שלנו ירד, כי עד שיגיע לקו האדום, יש להניח שכבר יקבל כמה וכמה "לא אהבתי" מאיתנו, שיסתירו את תכניו מהפיד שלנו.
אני גם מהמרת שמי שיקבל הכי הרבה דיסלייקים יהיו עמודים של מותגים של חברות גדולות. לכתוב תלונה מפורטת ומנומקת על עמוד הפייסבוק של החברות הללו תמיד קשה יותר מאשר פשוט ללחוץ "לא אוהב". יהיו חברות שלא ידעו להתמודד עם המצב החדש הזה. ויתכן, ופה אני קונספירטיבית לגמרי, שבעתיד פייסבוק יציעו שרות מודעות בתשלום פרימיום יקר יותר, בהן לא ניתן יהיה בכלל לתת משוב שלילי בדמות הדיסלייק הזה. ואם אני טועה, הרי, על החברות להתמודד עם המצב הזה בגאון, ולא לחשוש ממנו. אכן, תקבלו הרבה יותר משוב שלילי, סתם כי זה יהיה פשוט וקל, אבל מאידך, תוכלו לדעת מי מלקוחותיכם נתן את המשוב, ולעשות קמפיין בקרב כל אותם אנשים שעד עכשיו היו אנונימיים וממש לא חשבו עליכם ועל המותג שלכם טובות.
והימור אחרון ואיתו אסיים, שבמדינת ישראל, כל ההימורים הללו שלי מאוד הגיוניים, עד שיגיעו שוב בחירות, וקמפיינים פוליטים, ומחאות. ואז, בישראל כמו בישראל, אפילו הדיסלייק עשוי לקבל משמעות חדשה ושונה לגמרי ממה שניתן לדמיין.
אהבתם את מה שכתבתי? תנו לייק. לא אהבתם? חכו כמה ימים... יש כפתור חדש ממש בשביל זה. 
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    חוסר הבנה + חוסר מקצועיות
    נפתלי 09/2015/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הימור שלי: הכותבת לא קראה בכלל את ההצהרה של מארק צוקרברג ומיהרה לכתוב את גיבוב השטויות הזה. כפתור דיסלייק הוא לא עובדה מוגמרת - להיפך, רוב הסיכויים שהכפתור לא יהיה דיסלייק אלא יאפשר להביע רגשות (כמו אמפתיה לדוגמא). למה נותנים במה לכל קשקשן?
    סגור
  • 1.
    לי יש רעיון יותר טוב
    עויילם גויילם 09/2015/16
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אני פשוט אתעלם ממך
    סגור