דעות

בעלי האתרים מפחדים? בצדק: Ad Blockers זה לא רק איום, זה כבר כאן

פרסום הוא מקור ההכנסה העיקרי, וצריך להצדיק זאת. ad blocker הוא אסון לאתרי התוכן, ולא כאיום אלא עם תוצאות מיידיות ומוחשיות בירידה בהכנסות מפרסום. אפרת אחימאיר מנסה למצוא את הפתרון שיספק הן את הגולשים והן את האתרים
אפרת אחימאיר |  11
אפרת אחימאיר (צילום יח"צ)
בעוד שטכנולוגיות חוסמי המודעות (ad blockers) קיימות כבר שנים, כמות הדפדפנים בהם הם מוטמעים בדסקטופ ובמובייל הולכת וגדלה, בארץ ובעולם. בארה"ב מדובר בעלייה של 48% ב-2015 לעומת השנה הקודמת, והנושא עדיין חם, מאיים ומטריד.
לאור זאת, האתרים כועסים ומפחדים לאבד הכנסות ותקציבי קמפיינים, המפרסמים חוששים שלא יקבלו את המדיה והחשיפה הנדרשת עבור הקמפיינים שלהם, צרכני התוכן שמחים וגאים שהשליטה עברה לידיהם, וכעת הם יכולים לגלוש ולקרוא בשקט וללא מצפון,  סטארטאפים מנצלים את ההזדמנות לפתח מהר blockers  ל-ad blockers,  ובאופן כללי תעשיית האדטק רועשת, רוגשת ומחפשת פתרונות להציל את המצב לטובת כל הצדדים.
מה גרם לעלייה בהתקנת ad blockers בישראל?
האתרים הישראלים מפציצים בשטחי פרסום. כמעט כל עמוד באתר בינוני-גדול מכיל לפחות 6 פלייסמנטים של באנרים, וזאת לא לפני שהמשתמשים נחשפו למעברון, 'ריצ' מדיה', 'אינריד', 'פופאנדר' שקופץ ברקע ווידאו שמתנגן ב-auto, במקרה הטוב muted.
אפשר להבין את האתרים. פרסום הוא מקור ההכנסה העיקרי, וצריך להצדיק זאת. ad blocker הוא אסון לאתרי התוכן, ולא כאיום אלא עם תוצאות מיידיות ומוחשיות בירידה בהכנסות מפרסום. יחד עם זאת, ברגע שאתרי התוכן ומוכרי המדיה מעמיסים עוד ועוד שטחי פרסום, קורעים את הדפדפן במשקלי באנרים מוגזמים, מחברים ad exchanges ,ad networks שבעצמם קוראים לעוד קמפיינים ברקע ויוצרים קריאות רבות לאינסוף שרתים -  הצרכנים מפתחים מירמור.
למירמור בדרך כלל אין אוזן קשבת. מפעם לפעם נשלחים פידבקים שליליים למערכת האתר, לנצח תתקיימנה מלחמות פנימיות בין מחלקות תוכן-פרסום, וכך נוצר מצב שחווית משתמש שלילית של צרכנים באתר מסוים, גוררת התקנת ad blocker שלעולם לא יוסר מהדפדפן, כנראה.
מצד חברות המדיה ומשרדי הפרסום, הדאגה היא אחרת. בעוד שנעשים מאמצים רבים להזרים תקציבים לדיגיטל מהאופליין, תוך כדי מסע שכנוע המפרסמים והסברה אודות עולם הדיגיטל והיתרונות בפרסום באתרי תוכן, כמות החשיפות והתוצאות יורדות, כמו גם אפשרויות הפרסום והטירגוט במגוון שטחי הפרסום.
הצרכנים מבחינתם רגילים לכאורה לקבל תוכן בחינם; הם לא רגישים למצב האתרים ולקונפליקט בו האתרים נמצאים, כנראה גם בתואנה ובתירוץ מצפוני שהם עצמם, הגולשים, 'סבלו' כל השנים מפרסום מציק, וככאלו, מצפים להמשיך לקרוא כתבות, לצפות בוידאו ולהנות מאיכות תוכן האתרים ללא הפרעות.
מה הפתרונות?
אתרים כמו ynet וגלובס הקפיצו מודעה נרגשת לגולשים שלהם שאובחנו כ-ad blockers בה הם מבקשים לשקול הסרתו. Forbes הלך צעד קדימה ומנע מגולשי ad blockers לצרוך תוכן. ספק שהגולשים אכן הסירו בעקבות זאת, סביר יותר להניח שפשוט סגרו את החלון וחיפשו מקורות מידע אחרים, חינמים.
אתרים אחרים הטמיעו טכנולוגיית blocker ל-ad blocker ולמעשה עקפו את רצון הגולשים, בסוג של כפייה. דבר שכזה מצד אחד מציל את האתר, אך עשוי לייצר חוסר אמפתיה של הגולשים כלפי אותו האתר, ולהגביר את התחושה בקרבם ש-user experience זה אובר רייטד ולא מתחשבים בהם, כצרכני תוכן.
אתר נוסף הלך צעד קדימה, ובמקום לבקש מהגולשים להסיר מציע לגולשים פתרון חלופי והוא לקנות תוכן. ההצהרה היא שאין תוכן בחינם - או עם פרסום, או בתשלום.
הודעה מ-Forbes
תוכן זה פרסום, ופרסום זה תוכן
הגיע הזמן (ממזמן) לחשוב על חווית המשתמש וצרכני התוכן. הם כבר לא שבויים, להיפך. כנראה ששיח עם הגולשים לא יעזור, אם כי מחשבה על שיפור שטחי הפרסום והמיקסום שלהם, שינוי במיקומים ובעיקר בכמויות, בפורמט הפרסום והרלוונטיות שבו, טירגוט נכון, ושימוש בדאטה בצורה חכמה,  ובסופו של דבר להבין שתוכן זה פרסום, ופרסום זה תוכן. אתר תוכן שמפרסם כתבות איכותיות ומעניינות, מפרסם את עצמו ומשפר את המוניטין שלו, ולכן הפרסום צריך להיות במינון, ראוי וטוב, מעניין ורלוונטי גם הוא.
גילוי נאות:  לעולם לא אתקין ad blocker
הכותבת, אפרת אחימאיר, היא מומחית לטכנולוגיות פרסום והבעלים של חברת ADMNGR
תגובות לכתבה(11):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    גילוי נאות: לעולם לא אסיר את האד בלוקר (ל"ת)
    מרטינה בובר 03/2019/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    מעניין (ל"ת)
    גור 01/2016/12
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 7.
    תודה מעניין מאוד
    סנטה קלאוס 01/2016/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני בקטע של באנרים ויש לי אדבלוק כבר שנים. לאחרונה YNET הגרועים הצליחו לעקוף אותו ולשים לי פרסומת זזה ומציקה. גם ככה רציתי לא לגלוש אליהם יותר כי הם הפכו לאתר פורנו
    סגור
  • 6.
    חדל קשקשת ברשת
    מניה שוחד 01/2016/08
    הגב לתגובה זו
    11 0
    קודם כל, נסי לכתוב את מה שכתבת בעברית ובלשון שברורה לקורא. שימוש באינגליזמים כמו "יוזר אקספיריאנס" (לא טוב כבר "חווית המשתמש"?), "אובר רייטד", "טירגוט" ועוד ועוד. פוי. אני בטוחה שיעקב אחימאיר יסכים איתי בנושא. ולעניין- אני מבינה את הקונפליקט של המפרסמים ושל האתרים, אבל אותי כצרכנית מידע זה לא מעניין. אני רוצה שכמו בעיתון נייר, יש לי אפשרות לעבור על פני דפי המודעות ולהסתכל *רק* אם אני רוצה, ככה יהיה לי באינטרנט. אתם רוצים לפרסם? סבבה. אל תדחפו לי את הפרסומת לתוך הגרון. בלי פרסומות קופצות, בלי סרטי וידאו שקופצים ושואגים בדממת הלילה. תודה.
    סגור
  • חייב להריע למניה שוחד
    הרב פיינשמעקער 01/2016/18
    הגב לתגובה זו
    6 0
    אחרי אותו לילה שקפצה לי פרסומת צרחנית והעירה את הרבנית ועשרת ילדינו הקטנים- הבנתי שאני חייב אדבלוקר.
    סגור
  • טען עוד
  • 5.
    מה את משחקת אותה ?
    אל תתקיני 01/2016/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בגלל אנשים כמוך כולנו עם אדבלוקר ואם זה לא יעבוד פשוט לא נכנס לאתרים המטונפים האלה... זה כבר בדיחה אחת גדולה כל התחום הזה
    סגור
  • 4.
    אני חושב שזה קרה פחות או יותר לפני שנתיים
    עזרא מועלם 01/2016/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    פתאום קלטתי שאני לא מצליח לגלוש. העיסוק בסגירת חלונות קופצים דפים מחליקים בנרים זועקים הפך לבלתי נסבל. זה היה כל כך חמור עד שמצאתי את עצמי נרתע מלהיכנס לאתרים מעצבנים במיוחד. ואז סיפרו לי על האד בלוקר שמתי ובום תענוג. מה יש לי לומר לבעלי האתרים - פחות פרסומות ותמכרו אותם יותר ביוקר. אין אלטרנטיבה אחרת וזו הדרך הטובה לכולם.
    סגור
  • 3.
    אפרת תותחית כהרגלה (ל"ת)
    רוית 01/2016/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    אז שיהיה לך ולאתרים האלה בהצלחה
    יורי 01/2016/07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    נראה לי שכל האתרים שדוחפים פרסומות עוד לא קלטו את העניין, כיום אף אחד לא יהיה מוכן להסיר את Ad Block כי האתר שלו דורש זאת. גם אם האתר המדובר מציע תוכן איכותי ופרסום בקנה מידה סביר אז, שאר האתרים באינטרנט ממש לא. ברגע שהתוסף לא פועל כל עמוד מתחיל להעמיס בבאנרים, תמונות קטעי ווידאו ומה לא... מי שיתעקש על זה פשוט יגמור בלי גולשים. היום האינטרנט הוא עולם אינסופי של תוכן ולכל אתר יש חלופה בה הגולש יכול למצוא מה שהוא מחפש. אגב, חסימה של Ad Block ע"י רכיב באתר אליו נכנסים כנראה לא תעבוד לאורך זמן, תמיד יהיה מי שיחשוב על דרך לעקוף את החסימה. ראו את מקרה ההורדות של הסרטים והמוזיקה, בהתחלה היו אתרי הורדות ענקיים ותוכנות אשר קידמו את תופעת השיתוף וההורדות, עד שנתבעו ונסגרו ברוב המקרים. אבל מה יש היום? טורנטים (שלא נראה כי יצליחו לחסום או לעצור בעתיד הנראה לעין)
    סגור
  • 1.
    כותב הכתבה לא מייצג אף צרכן תוכן באשר הוא
    יוני 01/2016/07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    גילו נאות לעולם לא אתקין ad blocker? כמות הפרסומות ברשתות הטלויזיה המסחריות היא נוראית וזאת גם אחת הסיבות שאנשים מעדיפים לצפות בסדרות,סרטים וכו.. און ליין. בהתחלה שמו פרסומת אחת לפני התוכן ואולי עוד אחת באמצע,היום יש בלי סוף פרסומים כל רגע,מה שהופך את הצפייה לבלתי נסבלת,ובדיוק כמו שהעולם התקדם מקניית דיסקים של מוזיקה ומשחקי מחשב להורדת תוכן חינמי דרך תוכנות של טורנטים למינהם,כך גם הוא מתקדם בגזרת הפרסום דרך אד בלוק. תרצו -לא תרצו אתם חלק מההפיכה
    סגור
  • העולם התקדם?
    גיל 01/2016/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ומה עם אותם אנשים שמייצרים את התכנים? אותם מוסיקאים, תסריטאים, במאים, שחקנים וכו' - הם לא צריכים להתפרנס ממשהו? יופי שאפשר להוריד בחינם - תעבוד גם אתה בחינם
    סגור