דעות

"הגולגלות הקטנות" הן של עיתונאים מבוהלים ומבהילים: על הפרשה שמסעירה את הצפון

הסיפור שעלה לכותרות יצר פאניקה. יועץ התקשורת אייל פרדיס טוען כי זו גם ההזדמנות של התקשורת להתחיל להתנהל אחרת - ולא לתת לכל מיני "עסקני איכות סביבה" לנהל את הכותרות
אייל פרדיס |  4
אייל פרדיס (צילום: נדב אלקלעי ) (צילום נדב אלקלעי)
ב-25 השנים האחרונות אני משמש יועץ תקשורת, ובשנתיים האחרונות גם סגן ומ"מ ראש המועצה המקומית קריית טבעון. כמעט כל מי שפוגש אותי - מנחם אותי ומתעניין לבריאותי. בכיסי מונח מכתב רשמי של רשימת הסרטן הלאומי משנת 2015, לפיו תחלואת הסרטן בטבעון אינה שונה בהתפלגותה או בשכיחותה מכלל האוכלוסייה היהודית בישראל.
בעידן הפייסבוק, כל מזכירה רפואית היא חוקרת סרטן, וכל פנסיונר של קופת חולים הוא מומחה לזיהום אויר. עיתונאים לא מעטים שואבים את מקורות המידע שלהם מהרשת החברתית, ובעיקר מטרידה ומפחידה אותם העובדה ש"הסיפור" שבידיהם ידלוף לפייסבוק והתהילה תברח בין אצבעותיהם.
לתינוקות בטבעון ובחיפה יש היקף גולגולת קטן - זעקו כותרות העיתונים, האתרים ומהדורות החדשות, והעיתונאים אף פירשו מה התוצאות של היקף כזה על שארית חייהם של הילדים. אלא שבדרך להפוך הדלפה פרועה ולא בדוקה לדברי אלוהים חיים, שכחו העיתונאים שאין לזה כל אישור רשמי, עדות מדעית המונחת לפניהם, והדבר האחרון עליו חשבו הוא הבהלה שגרמו לנשים בהריון, למשפחות ולתושבים מבועתים. בינתיים נמסר באופן רשמי כי הנתונים הללו אינם נכונים.
 
לפני 25 שנה, בתחילת עבודתי כיועץ תקשורת - אילו הייתי מביא הדלפה כזו לכתב או עורך, הם היו נוזפים בי, ודרושים לראות את המחקר עצמו, מי חתום עליו, וכתובת לשאול שאלות אחרי קריאת המחקר. אבל כעת חברה לה קואליציה של פעילי סביבה שלא תמיד יש להם את הכלים לבדיקה מעמיקה ומדעית של הנתונים, אולם כבר מזמן הפכו נכס לעיתונאים, לצד פוליטיקאים שבונים קריירות סביב מפרץ חיפה, ועיתונאים שמתים לפרוץ ובגדול - ובעיקר להוכיח לפייסבוק שהם לפניו.
כל זה יוצר בלבול, בהלה והיסטריה שאינם תורמים דבר לפתרון הבעיה. אינפלציה של ארגונים ובעלי עניין, מלבים מקצועיים, יחצנים, רעל ובריאות שהם מוכרי העיתונים הגדולים ביותר. רק מפחידים וגורמים לקבלת החלטות פופוליסטיות ומיידיות שאינן בהכרח הנכונות.
התקשורת אוהבת לצטט את סיסמת "יש לסגור את כל המפעלים ולהעביר אותם ממפרץ חיפה", חוזרת ומצטטת זאת למרות שלכל ברור שזה אינו בר ביצוע ואם יקרה אי פעם - זה יהיה רק בעוד עשרות שנים. הדבר הנכון הוא להוריד את רמות הזיהום, וכך נעשה: להגביר אכיפה, לשפר ולהרחיב את אמצעי הניטור, ובעיקר לתת למשרד להגנת הסביבה להוביל את התכנית הלאומית לטיפול בזיהום במפרץ חיפה. התוצאה היא שרק בשנת 2015 נרשמה ירידה של 11% בזיהום מהמפעלים והמשרד עודה עבודת קודש.
התקשורת צריכה להבין שבשל רגישות העניין, יש להתייחס רק לגורמים מקצועיים, גופים ממשלתיים המבצעים מחקרי עומק יקרים, ולא לתת לכל מיני "עסקני איכות סביבה" לנהל את הכותרות שלהם וליצור בהלה. יש להתייחס רק לנתונים רשמיים ולא להדלפות של בעלי עניין, הכלב צריך לשמור על הדמוקרטיה ולא לנשוך אותה.
אייל פרדיס הוא יועץ תקשורת ואסטרטגיה, ומשמש כסגן ומ"מ ראש המועצה המקומית קרית טבעון
תגיות אייל פרדיס
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    דווקא עדויות מוסמכות סותרות את הנחותיך
    מתי 02/2016/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בישיבת וועדת הפנים אתמול, אמר ראש צוות המחקר הפרופ' מהאוניברסיטה כי קיימות ''נקודות חמות'' עם חריגות תחלואה של גודל ראש, סרטן, אסתמה, ומחלות לבביות באותם מוקדים: טבעון, קרית חיים, ביאליק, ושכונות חיפה הפונות לבז''ן. מה יש לך לומר על זה?
    סגור
  • 3.
    כשמשרתם של אלו שקידמו את הזיהום מדבר שטויות אז באמת אין צורך להתיחס אליו ברצינות
    גילה 02/2016/08
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מדובר באדם שליקק את סוליותיהם של כל מי שנתן לזיהם לשכון ולגדול במפרץ חיפה. התפרנס מהם היטב ומשתוקק להמשיך להתפרנס מהם. ראש קטן זה מה שניתן לומר עליו כשזה קשור לעסקים שלו והוא מסוגל לדבר כאלו שטויות מחפירות כדי לייצר לעצמו במה. הוא מזמן כבר לא אייטם בחיפה לאחר שהפך את הקליינטים שלו לסיבה עבור קידום שמו בכל טורי הרכילות וזוהי דרך נלוזה לנסות לפגוע בעבודת קודש של אנשים שהצליחו לסדוק את חומת השתיקה. שיגור ליד בתי הזיקוק ושיהנה.
    סגור
  • 2.
    יועץ תקשורת שהתפרנס גם מהמפעלים קורא למתנדבים "עסקני איכות סביבה"
    אלון 02/2016/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם היה מתפרסם פה מאמר של מנכ"ל בז"ן הוא היה אובייקטיבי באותה מידה כמו טור הדעה הזה. הוא קובל על כך שהתקשורת מבלבלת את הציבור, אבל הוא עצמו עוסק בהטיית הציבור. למשל המשפט שלו בכתבה: "בשנת 2015 נרשמה ירידה של 11% בזיהום מהמפעלים" היא שקר מוחלט. מדובר רק בסוג אחד של פליטות - חומרים אורגניים נדיפים (VOC) שבהם הייתה ירידה של 11% בפליטות (בשאר החומרים המזהמים הרבים האחרים כמו תחמוצות חנקן, תחמוצות גופרית, פחמן חד חמצני, מתאן, אמוניה, פחמנים הדרוכלורופלואורים, ניקל, ואנאדיום, טולואן, קסילן, ואפילו בנזן שהוא חומר הידוע כמסרטן, לא הייתה שום ירידה). כלומר איל פרדיס טוען שהזיהום התעשייתי במפרץ חיפה פחות ב-11% בעוד שמדובר רק במזהם אחד בלבד. ובכלל הפליטות של המזהם הזה, חומרים אורגניים נדיפים, גדל ב-23% בשנה שלפני כן. אני מקווה שתושבי טבעון ידעו עכשיו מי האיש וכמה הוא דואג לבריאות הציבור שלו.
    סגור
  • 1.
    תגובה
    צביקה 02/2016/05
    הגב לתגובה זו
    6 0
    אייל, מעניין על סמך איזו פרשנות או חוות דעת התבססו דבריך? בכל מקרה המחקרים מדברים על דברים שונים ב-180 מעלות מכל מה שכתבת. לכן אני חושב שמקרה זה הינו מקרה קלאסי של הפוסל במומו פוסל. אבל בכל זאת צריך להתפרנס וצריכים קליינטורה לקנות את השטויות שכתבת אז כותבים....
    סגור