דעות

יותר מותג משכל: איך חברות שבחרו שמות כושלים הצליחו בכל זאת?

לא הייתם קונים מחשב לילד מעסק העונה לשם "תקלת מחשב", והנה 'באג' הוא שם של מותג מחשבים די מצליח. בארץ חובבת הרמות להנחתה כשלנו, לפי כללי השיווק היבשים לפחות, הם ועוד היו אמורים להתרסק בגלל שם לא נכון
אלון חדד |  14
אלון חדד (צילום יובל נתן)
מה המשותף למותגים באג, הרדוף, שבירו, מוצצים, גראס, טרנספורטר, קיה, HOT, אמה וקריסטל ומה הקשר ללוגו של חברת שברולט? כל המותגים הנ"ל הם מותגים ישראלים מאוד מוצלחים בקטגוריה שלהם, אבל הרשימה הזו שייכת לרשימת מותגים מהוללה ומגוחכה הנושאת שם אוקסימורוני, יעני השם הוא סוג של היפוך של ההבטחה הפרסומית או המוצרית שלו.
בארץ חובבת הרמות להנחתה כשלנו, לפי כללי השיווק היבשים לפחות הם היו אמורים להתרסק. איכשהו היה להם יותר מותג משכל והם חלפו תחת הרדאר של כל מקבלי ההחלטות במשרד הפרסום, הלקוח, הצרכן והמבקר הכי גדול - אשת הלקוח.
לא הייתם קונים מחשב לילד מעסק העונה לשם "תקלת מחשב", אבל באג הוא שם של מותג מחשבים די מצליח. כל יועץ עסקי ואיש שיווק לא היה ממליץ להקים חברה עם שם כזה, משום מה החברה שהוקמה בשנות ה-90, נהנתה רק מהקליטות והמגניבות החיפושייתית של השם שלא עבר בדיקת Q.A רצינית, אבל לא מפריע למובילות שוק המחשבים והגיימינג בישראל.  
הרדוף הוא מותג של מוצרים אורגניים מן הטבע והוא נושא את שמו של הקיבוץ שיזם ומייצר אותו. אבל יכלו באותה המידה באסיפת החברים במשק להצביע על השם "פוייזן", כי הרדוף הוא גם שם של צמח מאוד רעיל ומסוכן - הרדוף הנחלים, אולי חברי המשק הקשוחים חסינים לרעל הזה, אבל למותג הזה היה יותר מותג משכל, כל הדרך להובלה של קטגורית מזון הבריאות.


באופן מוזר מנהלי השיווק של איחוד חברות הכבלים (שהתאחדו כדי לתת פייט לחברה המתחרה) בחרו שם קמיקזי שמוותר מראש על מיליון דוברי רוסית. השם הוט שהוא חם וקליט לכל הדעות, אך משמעותו הכתובה HOT נקראת בשפה הרוסית "לא" (כפירוש שם המותג המתחרה בעברית הוא כן, מיינד יו). בפולקסוואגן שיווקו בהצלחה לדור הראשון והשני לשואה רכב הסעות גרמני הנושא את השם טרנספורטר, וזאת לא הרבה שנים אחרי תום מלח"הע ה-2 והטרנספורטים למחנות ההשמדה.
חברת שברולט מוכרת רכבים עממיים בהצלחה הנושאים לוגו בצורת צלב במדינה עם אורנטצייה דתית יהודית, מצחיק לראות את השכן הדתי שלי, הקנאי לניקיון השברולט שלו מלטף עם הג'ילדה את הצלב באהבה בטקס השטיפה ביום שישי, לפני שהוא יוצא לבית כנסת. גם רשת מוצצים - מותג תינוקות מצליח שמתנגן היטב על דל שפתותי הורים וסבים, למרות שתואר הפועל של השם, בואו נאמר בעדינות לא מסייע להתרבות לקוחות פוטנציאלים.
טוב שם משמן טוב, מותג שחפץ חיים ולא רוצה לירות לעצמו ברגל, חייב שם קליט, זכיר קצר ומקצועי שמתמצת את חוויות המותג שלו. למצוא שם למותג או למוצר זה אחד הבריפים שהכי מבאס לפתור, אני מכיר קופירייטרים שישבו על בריף שמות שנה שלמה והוליכו עשרות קבצי וורד עם מאות רבות של שמות, במשחק מתסכל של סולמות וחבלים. זה לא פשוט למצוא שם קליט, חזק מוכר עם כפל משמעות שיעביר את כל הערכים של המותג ושלא יתנגש ויפוצץ אחד ממאות המוקשים הזרועים במציאות הסבוכה שלנו. 

על מוקש כזה עלתה למשל חברת שטראוס, כשהחלה לשווק סלטים מצוננים בארץ, תחת השם  "סלטי שטראוס". לקח להם מעט זמן להבין שחווית המותג "סלטי שטראוס" משדרת מלחין אוסטרי, שבין סונטה לסונטה מערבב עם קשת של צ'לו גרגרי חומוס על גדות הדנובה, בקיצור לא מתאבן בכלל. המותג לא זכה להצלחה כמו המלחין, אבל בזכות מי שהחליט לשנות את שם המותג לסלטי אחלה השורשי והאסלי, המותג נמצא היום במובילות הקטגוריה.   
אין הסבר מדעי להצלחה של המותגים הנ"ל, כל המשווקים האלו הלכו יותר עם הבטן השיווקית שלהם ופחות עם הראש. אפשר להסיק שכאשר המותג חזק, טוב ואמין ועובדים עליו אנשים מקצועיים, אז הוא יכול לנצח גם את כל חוקי השיווק והפרסום, אחרת איך אפשר להסביר את זה שילדים שנגעלים מנישוקים של זקנים, מלקקים בהנאה שיערות סבתא, ובתקופה שהנדל"ן רותח, הורים יקנו בתים עם זכוכית יוקרתית של שבירו, אפילו מחברת קרסו מבנים.

* הכותב הוא בעלים של פרסום קריאייטיב ובניו.
* שמות המותגים נלקטו בסיוע קבוצת אנשי (ונשות) קריאייטיב בפייסבוק. 
תגובות לכתבה(14):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    אז מסתבר שהמקצוע שלנו הוא די בולשיט? איזה קטע.. .לא ידענו!
    הבן החורג 07/2016/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אהבתי את הקטע של הצ'לו והחומוס, ידוע שישראלים מכירים את המלחין שטראוס ובגלל זה לא קונים את החומוס הקרוי על אותו השם. לא צריך לבדוק את זה אפילו.
    סגור
  • 10.
    מעולה
    מעולה 06/2016/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דוגמה נפלאה לרמה הגבוהה של מנהלי השיווק בארץ, ליועצים ופרסומאים. כן ירבו וכולנו נוכל לסגור ת'אור וללכת לישון.
    סגור
  • 9.
    אני אוהב את זה (ל"ת)
    ליאור 06/2016/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    חחח ותראו מה השם של הכותב
    דניאל 06/2016/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פרסום קריאייטיב ובניו . מזכיר מוכר פלאפל.. מוסא ובניו וכדו.. אבל הנה בכל זאת מצליח יפה ואפילו מביא כתבה על שמות מצחיקים
    סגור
  • 7.
    מבריק ומשעשע. אשמח להזמין אותך להרצאה אצלנו בתיכון
    ברוריה פרנסיס 06/2016/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אצור קשר עם המערכת. אגב אני חולקת עליך רק בנקודה אחת, מוצצים. שם מנצח עם ברק שמתעלה על כל המתחרים.
    סגור
  • טען עוד
  • 6.
    כל חייל קרבי אכל מנת לוף עם הבשר של ריכרד לוי
    דורי 06/2016/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ריכרד לוי פאי, משחקי הכס פרק 10 לא המציאו את זה
    סגור
  • 5.
    הזמנים השתנו
    אמיר 06/2016/29
    הגב לתגובה זו
    0 2
    היום מותג שרוצה לבחור שם או לבנות אסטרטגיה פונה קודם כל לקבוצת מנהלי שיווק מצייצים. זה כלי חובה לכל מנהל.
    סגור
  • חחחחחחח
    אחת שיודעת 06/2016/30
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שניידרון אתה חי בסרט. אתה לא סופרברנד
    סגור
  • חחחחחחחחח
    מיכאל 06/2016/29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שניידר את חיה בסרט
    סגור
  • 4.
    זה אולי סימן לכל ה"מומחים למיתוג" להחליף ת'מצגת שלהם (ל"ת)
    אריאל 06/2016/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 3.
    חמוד ושנון. (ל"ת)
    זיו 06/2016/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    נושא מעניין. אולי צריך לשאול איזה פסיכולוג בעניין...
    חזי 06/2016/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ו"מערבב עם קשת של צ'לו גרגרי חומוס על גדות הדנובה" גדול.
    סגור
  • 1.
    אחת הכתבות המפגרות
    אמיר 06/2016/29
    הגב לתגובה זו
    5 1
    כמעט כך הדוגמאות שהבאתם פה טיפשיות בעליל... צלב של שברולט? נו באמת.. רשת מוצצים? באמת? כי אין דבר כזה מוצץ לתינוקות? חפשו קצת יותר טוב פעם הבאה...
    סגור
  • שלושת הבנים שלי גדלו בלי מוצץ, זה כמו לקום לתאומים שתדע לך
    קטי 06/2016/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנחנו קנינו הכל משילב, אבא שלי שהיו לו רק בנות שמח כל כך בנכדים שנתן לנו את הוידה לקנות איפה שבא לנו
    סגור