דעות

איפה "האווירה האולימפית"? טור עצוב ונוסטלגי על קול ישראל

כשהמשחקים האולימפיים כבר לא משודרים בערוץ 1 ובקול ישראל - שעל סף סגירה, תחרות הספורט הגדולה בתבל נעדרת מהשידור הציבורי. תומר סגיס בטור נוסטלגי - ועם כמה אנקדוטות מן העבר
תומר סגיס |  1
המשחקים האולימפיים היו מאז ומתמיד נחלתם של כלל הציבור הישראלי. ה"תמיד" לצערי הסתיים באוגוסט 2016, עת חדל השידור הציבורי הפתוח חינם אין כסף לכלל אזרחי ישראל, לשדר את המשחקים בשידור חי.
אם אתם לא מנויים באחת מחברות הכבלים או הלוויין, עליכם להסתפק בתקציר היומי המוגש מידי ערב בערוץ 1.המצב קשה עוד יותר בהתייחס לקול ישראל. לראשונה מאז 1960, לא שלח הרדיו צוות שידור למשחקים האולימפיים ולפיכך ב"ריו 2016" אנו מתרגלים למונח "שליחי רשות השידור", ובמסגרת זו מעבירים אורי לוי ויגאל שמעוני דיווחים לטלוויזיה ולרדיו.
המצב הנוכחי מעלה בי געגועים נוסטלגיים לימים היפים והמופלאים יותר של מחלקת הספורט של קול ישראל, שסיקרה ושידרה כל טורניר ספורטיבי בארץ ובעולם. אחת מנקודות הציון החשובות בהתפתחות שידורי הספורט ברדיו מתרחשת בפברואר 1958, השנה בה נולדה 'ממגרש הספורט' בה קיבלו המאזינים תמונת מצב מלאה על אירועי הסופ"ש בספורט הישראלי והעולמי, בתכנית מהודקת בת 30 דקות. נקודה זו נטעה את היתד בהתרחבות סיקור עולם הספורט בקול ישראל (הרבה מעבר לשידורי משחקי הכדורגל הבין ארציים) כדוגמת התכנית 'מצעד הספורט'.

 
אורי לוי, "שליח רשות השידור" במשחקי ריו
הרוח הזו נשבה ביתר שאת כשהדברים נגעו במשחקים האולימפיים. החל משנת 1960 שודרו ברציפות בקול ישראל יומנים אולימפיים יומיים עליהם היו אמונים שליחי הרדיו בראשותו של נחמיה בן אברהם ז"ל אליו התלוו בראשית הדרך יואל כץ ז"ל ועמי פזטל יבדל"א. המאזינים זכו לקבל מעבר לעדכונים השוטפים גם כתבות צבע ואת קולותיהם של הספורטאים המשתתפים.
לנחמיה בן אברהם הצטרף לסיקור המשחקים האולימפיים במינכן שנערכו ב-1972 גדעון הוד שהמשיך לסקר אותם ברציפות ובהצטיינות עד 1996 (כולל) כשנערכו באטלנטה. בתקופות הללו שידר קול ישראל 4 יומנים אולימפיים של כרבע שעה לצד שידורים חיים מטקסי הפתיחה והסיום, שידורים מהברכה האולימפית, מתחרויות האתלטיקה וכמובן סיקור נרחב של המשלחת הישראלית.
רצח י"א ספורטאי ישראל במינכן לפני 44 שנה, הפך את אנשי הספורט של קול ישראל לכתבי חדשות לכל דבר - ונזקפים להם סיפורים בלעדיים לצד סיקור שוטף מסביב לשעון.
הנחישות של אנשי מחלקת הספורט לשמור את המאזינים בתמונת העניינים אף תפסה את גדעון הוד משדר ב...אנגלית מאחד המקצים החשובים באתלטיקה שנערכו במשחקי מונטריאול 1976, וזאת כיוון שהדבר אירע בעת שידור יומן החדשות באנגלית של קול ישראל, שנקטע לטובת השידור החי ממונטריאול.
משימה מורכבת ולא פשוטה הייתה סיקור המשחקים במוסקבה ב-1980. כזכור, ארה"ב וישראל לא נטלו בהם חלק בשל החרם שהטיל המערב על המזרח, אך מחלקת הספורט של קול ישראל לקחה חלק פעיל בסיקור שנעשה אמנם מהארץ. בהתחשב באמצעים הטכנולוגיים של אותם הימים (נטולי אינטרנט ורשתות חברתיות), הצליחו גדעון הוד, דני דבורין ורמי יצהר לייצר חוויה אולימפית עדכנית ומרתקת. בסיום מרבית מהדורות החדשות, הם הגישו דיווחים שוטפים שהצטרפו ליומנים המיוחדים ששודרו ברשת ב'.
שלישיית השדרים גם סיקרה בהרחבה את משחקי לוס אנג'לס 84 שהיו האחרונים שסוקרו על ידי 3 שדרים מקול ישראל. החל מסיאול 88 ועד אטלנטה 96, שלח קול ישראל 2 שדרים בלבד, ומסידני 2000 ועד לונדון 2012 שדר אחד בלבד. גם היומנים האולימפיים צומצמו לפינות קצרות, אך קול ישראל המשיך לשדר בשידור חי את רגעי השיא של התחרויות.
מצבה הלא פשוט של רשות השידור לקראת המעבר לתאגיד השידור החדש (ובכוונה לא ציינתי מועד...), מוצא אותה הקיץ לראשונה ללא אחד מנכסיה הכל כך מזוהים עמה - המשחקים האולימפיים. מדורת השבט הספורטיבית נדדה למחוזות אחרים והותירה את ערוץ 1 עם בקושי קומזיץ, ואת קול ישראל עם "נר לי דקיק".
חדי האוזן שבינינו ודאי שמים לב שאפילו המילה "אולימפיאדה" שכמעט ולא נאמרה בעבר בשידורי הרדיו, נכנסה כעת ללקסיקון הרדיופוני. ההקפדה בעבר הייתה על השימוש בצמד המילים "משחקים אולימפיים" על פי הנחייתו של בלשן הספורט המנוח ד"ר אוריאל זמרי, שאנשי הרדיו הלכו לאורו, אך זה כאמור שייך לעבר, כמו גם השידור החי מרגעי השיא של הספורטאים הישראלים. כך לדוגמא, מי שנסע שלשום (יום ב') בערב ברכבו ורצה להתעדכן בחצי גמר תחרות הג'ודו בהשתתפות שגיא מוקי, לא יכל לעשות זאת דרך רשת ב' כמו בעבר, אלא באמצעות גל"צ בלבד, ששלחה לריו את עידן קוולר.


ירדן ג'רבי (צילום: גטי אימג'ס ישראל)
המצב אמנם השתפר בסיקור זכייתה של ירדן ג'רבי במדליית הארד, כאשר ברשת ב' התחברו לשידור של ערוץ הספורט שלווה על ידי מגיש באולפן הרדיו, אך חסרונו של שדר רדיו ייעודי בתחרות עצמה באולם המשחקים בריו, הורגש בפרט כשתוארו (דרך הטלוויזיה) הקרב והדרמה שהובילו לזכייה של ירדן ג'רבי.
חשוב לציין כי מערכת החדשות של קול ישראל בכלל ומחלקת הספורט בפרט, משתדלות במצב הלא פשוט בו נמצאת רשות השידור, לעשות כל שביכולתן על מנת לספק למאזינים סיקור הולם ומכובד למשחקי ריו 2016, וכולי תקווה שהשידור הציבורי יחזור לימיו הגדולים שעשו היסטוריה כפי שתוארו כאן בהרחבה, ובמצב אידיאלי שכזה כולנו - כמאמר השיר - "נתגעגע אל המחר ולא אל האתמול".
תומר סגיס הוא עורך ומגיש תכנית הנוסטלגיה הישראלית והזמר העברי 'הכל זהב' ברדיו גלי ישראל, רדיו תל אביב ורדיו חיפה. היה פרשן ומבקר הרדיו של מעריב בין השנים 1998-2004
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    קול ישראל
    מבפנים 08/2016/10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    פעל ביעילות וביצע עבודה עיתונאית מעולה במשך שנים בשמונה רשתות מגוונות. בכל זאת ארדן השחצן ולפיד הקברן חיסלו אותו בשליחות נתניהו ובשיתוף ניסנקורן וחלק מהעיתונאים.
    סגור