דעות

פרסום בווידאו: מי מנהלות את התחום ומה הן עושות?

אפרת אחימאיר עם 5 נקודות מרכזיות שמסבירות את התהליכים שעוברים על תחום הפרסום בווידאו
אפרת אחימאיר | 
אפרת אחימאיר (צילום יח"צ)
העולם מדבר על וידאו. הפרסום בווידאו איכותי, יצירתי ובאמת עובד. eMarketer צופה שהוצאות הפרסום על ווידאו בארה״ב יראו צמיחה דו ספרתית מדי שנה עד 2020. ומה בישראל?
בישראל ישנן עשרות חברות העוסקות בפרסום בווידאו, ובפרט אלו המגדירות את עצמן כ'וידאו אד נטוורקס', 'וידאו מונטיזיישן', 'וידאו SSP'. אם נרצה לפשט, נגיד שאותן חברות סוג של סוחרות, כך שמצד אחד יש מפרסמים ומצד שני פאבלישרים והן צריכות למקסם את שני הצדדים תוך שמירה על רווחיות ,איכות הטראפיק והפרסום.
בפועל, זה לא כזה פשוט...שוק הפרסום בווידאו עבר ועובר תהליכים ותהפוכות רבות במהלך השנים בלא מעט מישורים:
1. השותפים. חברות נכנסו ויצאו מהמעגל, גם מקורות Demand וגם Supply. שינוי בשחקנים משפיע על ה-Fill Rate, האיכות והמחיר, וגם על היציבות והתלות של השותפים אחד בשני. כך למשל, נטוורקים שנשענו על מקור הכנסה עיקרי אחד שנסגר, או הסתמכו על מערכת הגשה שהחליטה לפתע לסגור או לצמצם פעילות - מצאו את עצמן בבעיה
2. הטכנולוגיות. היצע מערכות ההגשה לווידאו הלך וגדל; אם בתחילת הדרך היו 2-4 מערכות עיקריות, כיום מדובר על עשרות. ישנן מערכות שמספקות פתרונות 360: נגן וידאו תוכן Demand מערכת הגשה Bidder Waterfall, וכאלו שמתמחות בחלקים ספציפיים, למשל מערכת הגשה עם Waterfall, וכך הנטוורקים יכולים למעשה להרכיב את המוצר המלא בעזרת מכלול טכנולוגיות, תוך כדי A/B Testing על הצרופים, וכך לפזר סיכון, לעשות אופטימיזציה ולהגדיל פעילות מבלי לסמוך על מערכת אחת או ספק כלשהו.
נטוורקים מתוחכמים יותר עם תקציב ומשאבי פיתוח ,מפתחות מוצרים משלהן, לרוב לשימושן ולא למכירה, וזאת על מנת לשכלל את התהליכים הפנימיים ולעלות רווחים ולהימנע מסיכונים בשימוש במוצר מדף.


ההוצאה לפרסום על ווידאו בארה"ב. 2014 עד 2020

3. מדדים חשובים והכרחיים למפרסמים (KPI). מצד המפרסמים, הצרכים השתכללו ונהיו מורכבים יותר, יחד עם שימוש בטכנולוגיות נוספות. מלבד DSP ופלטפורמות קנית המדיה שברשותם, הם התחילו להשתמש במערכות ורפיקציה לצורך בדיקת איכות הטראפיק שהם קונים, האם הוא איכותי, אמין, אמיתי, שווה וכיוצא מזה. יתרה מכך, המדדים השתנו ואם קודם המפרסמים התעניינו בחשיפה, הקלקה, CTR או Conversion - כיום יש משמעות רבה ל-Viewability ונראות הפרסומת עצמה. מפרסמים יכולים להחליט ולקבוע שגם אם נספרה חשיפה, כל עוד היא לא Viewable - היא לא ראויה ולא ישלמו עליה. 
לפי מחקר שנערך בארה״ב בסוף 2016, ב52% מהקמפיינים שעלו ברבעון האחרון, המדד הכי חשוב למפרסמי וידאו היה Viewability. אז אם פעם, ולא ממש מזמן, היו קונים מדיה ו״מה שיהיה יהיה״, כיום הקניה ״חשדנית״ יותר,מורכבת, ולא הכל עובר.
המפרסמים בשליטה, מוסיפים דאטה ולומדים, והפאבלישרים לעומת זאת, מתחייבים להעביר ולמכור את המדיה לה התחייבו, אחרת משלמים על זה ביוקר עד כדי כך שלא מקבלים תשלומים ובדיעבד.
4. סביבות פרסום ומוצרים. בתחילתו של הוידאו דובר על פרירול בדסקטופ. עם הזמן הדרישות מהמפרסמים והפאבלישרים התפתחו לאפליקציות, מובייל ווב, עם in-read / in-feed / in-banner/ outstream וגם rich media ומוצרי פרסום וידאו נוספים לא דווקא סטנדרטים. לאור הצורך, המערכות צריכות לתמוך בכלים אלו ולהתאים לדרישות.
5. תחרות. ולסיכום...אז למרות הקשיים והשינויים ועל אף תחזית פסימית ש״שוק הוידאו ימות״, ״נהיה קשה״, ״אין Fill״ …בשנתיים האחרונות כמות הנטוורקים הלכה וגדלה דווקא. הפוטנציאל גדל, הפאבלישרים משחררים עוד ועוד Inventory לווידאו ושטחי הפרסום מתפתחים לפורמטים שמאפשרים וידאו. השוק חי ובוער, והתחרות בין הנטוורקים לוהטת. כל עוד נטוורק ינהל את הפעילות בצורה מקצועית, שקופה ואיכותית ועם יכולות טכנולוגיות - אין סיבה לכשלון.

*** הכותבת, אפרת אחימאיר, היא מומחית לטכנולוגיות פרסום והבעלים של חברת ADMNGR
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה