דעות

מאחורי הקלעים: כך מקדמי אתרים מרמים את הלקוחות

חסימת האתר לגוגל, גביית תשלום ללא מתן תמורה והחזקת האתר כבן ערובה הן חלק מהדרכים הנפוצות ביותר באמצעותן מקדמי אתרים מרמים לקוחות. רגע לפני שאתם חותמים על החוזה -  כדאי לכם להכיר אותן על מנת שלא ליפול למלכודות דבש
נתן ליכטר |  20
אם חיים הכט היה מחליט להקדיש תכנית שלמה של "יצאת צדיק"  לקידום אתרים, הייתה מתגלה בפרק כמות נוכלים לא פחותה מכל תחום אחר שהוא בדק. מכל תחומי השיווק באינטרנט, בתחום הקידום האורגני מאוד קל ליפול למלכודות דבש. במקרה הטוב, הדבר יכול להסתיים בבזבוז של כמה אלפי שקלים. במקרה הרע, מדובר בנזק כל-כך חמור עד שהעסק עצמו יכול לספוג מכה שהוא לא יצליח להתאושש ממנה.
אז רגע לפני שאתם חותמים על חוזה מול חברת קידום אתרים או פרילנסר, כדאי שתכירו את דרכי המרמה הנפוצות שמתרחשות על בסיס יומי.
אלפי שקלים בחודש מבלי לעשות שום דבר
השיטה הנפוצה והידועה ביותר. צריך להיזהר ממנה במיוחד כאשר ישנה הצעה נמוכה במיוחד בגובה של 500-1000 שקלים בחודש. יחד עם זאת, לא אחת נתקלתי בלקוחות ששילמו 3000 שקלים ומעלה כל חודש וגם במקרה שלהם, לאחר בדיקה מעמיקה בעקבות מה שנעשה לטובת הקידום, התגלה שלא נעשה כלום.
חברות הקידום שעובדות בשיטה הזו, לוקחות את הכסף ולא נוגעות באתר. במקרים קיצוניים לקוחות שחשדו בכך, החליטו להחליף סיסמה  לאתר. לאחר שהבינו שחברת קידום האתרים לא מתכננת ליצור איתם קשר לקבלת הסיסמה החדשה, גם לא לאחר פרק זמן ארוך יותר מחודש, התברר להם בוודאות שלא נעשית כל עבודה לקידום האתר או לא לפחות שום עבודת On Site. כמו כן, לא התקבלו בכלל דוחות עבודה. במקרים שכן התקבלו דוחות עבודה, מדובר היה בפירוט של מצב האתר שכלל את כמות כניסות ודו"ח מיקומים.
דוגמא: באתר הזה, לפי בדיקה שנעשתה דרך תוסף הכרום, Open SEO Stats, לא נעשתה העבודה הבסיסית ביותר במטרה לקדם את האתר. במילים אחרות, כפי שניתן לראות - לדף הבית לא הוגדר תיאור למנועי החיפוש. כותרת הדף (הוסתרה כדי למנוע את חשיפת שם האתר) פשוט כוללת את שם האתר ללא שום הנעה לפעולה או מילת מפתח רלוונטית. פעולה שנעשתה על ידי מי שבנה את האתר.

תשלום על הזכות לקדם את האתר שלכם עצמכם
זה מקרה שנתקלתי בו לא אחת. האתר התקדם יפה מאוד בגוגל, והגיע במילות מפתח תחרותיות לדף הראשון. אבל יחד עם זאת, התברר שהמקדם לא עשה שום דבר. אז איך האתר הגיע לדף הראשון? בעל האתר נהג לכתוב מאמרים לבלוג שבתוך האתר כמה פעמים בשבוע. הלקוח אפילו פרסם מאמרים במקורות אחרים וקישר לאתר שלו. בזכות הפעולות של הלקוח האתר התקדם בגוגל. וכך יצא שהלקוח שילם למקדם שלא עשה כלום. למעשה הוא שילם לו על הזכות לקדם את האתר שלו בעצמו. כן, אבסורד שקשה להאמין שהוא אמתי, אבל זה קורה.
מדוע המקרים הללו מתרחשים? קידום אתרים אורגני הוא תחום שלא שייך למדעים המדויקים. לפי גוגל, את התוצאות הראשוניות אפשר לראות בטווח שבין 4 חודשים עד שנה מתחילת הקידום. במקרים מסוימים, כמו למשל צימרים והשכרת רכב, התהליך יכול לקחת הרבה יותר זמן. כאשר הלקוח מבין שמדובר בהשקעה לטווח ארוך והוא לא מצפה לתוצאות מידיות, קל לרמאים פשוט לא לעשות כלום מלבד לקחת את הכסף. כמו כן, הדבר לא תמיד נעשה בכוונה זדון אלא מתוך רשלנות.
זה קורה במקרים רבים כאשר המקדמים נוגסים ביותר ממה שהם מסוגלים לבלוע. כלומר הם לוקחים כמות גדולה מאוד של לקוחות ומגלים שלחלקם הם פשוט לא מספיקים לעשות עבודה באותו החודש. זה יכול לקרות לכל בעל עסק שלא מתנהל בצורה נכונה, אולם בעל עסק הגון יבחר לשחרר את הלקוח מהחוזה במקרה כזה, במקום לקחת את כספו ולא לעשות כלום.
מה עושים כדי לוודא שזה לא יקרה לכם?
1. דרישה לפירוט עבודה מלא: יש לדרוש לקבל דו"ח עבודה חודשי עם פירוט עבודה מלא ולא רק את נתוני הכניסה והמיקומים של האתר.
2. החליפו סיסמה: במידה ונתתם גישה מלאה לחברת הקידום על מנת שהיא תנהל את התוכן ותבצע שיפורים - החליפו סיסמה אחת לכמה שבועות. המקדם לא יצר אתכם קשר תוך כמה ימים על מנת לבדוק מדוע הוא לא מצליח להיכנס? כאן צריכה להידלק נורת אזהרה. 
3. פנו ליועץ קידום אתרים:  בקשו ממנו לבדוק האם נעשתה עבודת קידום כלשהי על האתר שלכם. כל מקדם יצליח לגלות האם מדובר בעבודה איכותית, עבודה חובבנית או פשוט בעוד מקרה של חברת קידום אתרים שלא עושה שום דבר. 

אלה שאומרים שהם לא רק עובדים עם גוגל, אלא גם קנו מהם מיקומים בדף הראשון
מדובר ברמאות מובהקת. בשנים האחרונות כמה וכמה ספקי שירות יצרו קשר עם בעלי אתרים וטענו שהם עובדים עם גוגל או למעשה מייצגים את גוגל. הם טוענים שהם קנו את המקומות הראשים בתחום המודעות הממומנות בגוגל והם מציעים ללקוחות לפרסם שם בעבורם קמפיינים. חשוב להבין: גוגל מעולם לא עבדו ומעולם לא יעבדו בשיתוף פעולה כזה עם מקדמי אתרים בתחום ה PPC. לא ניתן בשום פנים ואופן לקנות מקום בגוגל באזור המודעות הממומנות. גוגל יכולים לתת הסמכה למקדמים, אבל בשום פנים ואופן הם לא ימכרו מקומות לפרסום למקדמי אתרים כך שרק המודעות שלהם יופיעו שם.
איך זה קרה? חברת הקידום חסמה דרך הקוד את הסריקה למנועי החיפוש. אין ספק שמדובר בחבלה חמורה. באתרי וורדפרס למשל, קל מאוד לעשות זאת כך:

הפסקת את הקידום? תגיד שלום לאתר והדומיין שלך
במקרה וקיבלתם הצעה שכוללת קידום אתרים אורגני ובניית אתר יש לבדוק טוב מה בדיוק כולל החוזה. מצד שני יכולות להיות במקרה של סכומים נמוכים גם הצעות הוגנות לגמרי. מה עושים הרמאים? הם בונים אתר ללקוח, רוכשים דומיין עבורו ומאחסנים אותו בשרת שלהם. הלקוח לא מבין בבעלות על דומיינים ואתרים ולכן הוא לא קולט שעלול להיות משהו לא בסדר בתהליך.
הרמאים רוכשים את הדומיין על שמם, שולטים לגמרי באחסון וברגע שהלקוח רוצה להפסיק את תהליך הקידום הם לא משחררים לו את האתר. הם טוענים שהאתר הוא שלהם וגם הדומיין. רק אם בחוזה הופיע בפירוש שהאתר והדומיין הם בבעלות חברת הקידום והלקוח חתם על כך - מדובר בהליך חוקי לגמרי. אבל אם לא היה חוזה, או שזה לא צוין בחוזה, מדובר בניצול מובהק של לקוח תמים.
במצב כזה, האתר הופך להיות בן ערובה של חברת הקידום. במידה והאתר הגיע למקומות טובים בגוגל והרבה מהכנסות העסק תלויות בתנועה האורגנית, אם הלקוח יבחר לעזוב, הוא יצטרך להתחיל הכל מחדש.
איך להימנע מכך?
לדאוג לשליטה מלאה בדומיין:  חשוב מאוד לרשום את דומיין האתר על השם שלכם כמו גם שתהיה לכם שליטה מלאה בחידוש וניהול הדומיין.
אחסון: אחסנו את האתר במקום לבחירתכם ותדאגו שרק לכם יש שליטה על כך.
תבדקו את החוזה לעומק: אל תחתמו על החוזה לפני שהבנתם שהאתר והדומיין נשארים בבעלותכם לאחר שאתם מחליטים להפסיק את שירות הקידום האורגני. 

ניהול הכל על חשבון המשתמש של החברה ולא על החשבון הפרטי: זהו עניין קצת שנוי במחלוקת ולכן בסעיף זה אמנע מהשימוש במושג רמאות. בכל מקרה, מדובר עוד מלכודת שמנצלת את התמימות של הלקוח: חברת הקידום מנהלת קמפיין ממומן ללקוח על חשבון הגוגל שלה. בחשבון זה ישנם עוד קמפיינים ללקוחות אחרים של החברה. כאשר הלקוח רוצה לעזוב, ולעבור לחברת קידום אתרים אחרת. הם לא נותנים לו גישה לקמפיין בטענה שהם לא יכולים לתת לו גישה לשם מכיוון שיש שם חשבונות של לקוחות אחרים שלהם.
יכול להיות שמקדם אתרים בתחילת הדרך יעשה זאת בתום לב. הוא לא ייקח בחשבון שצריך לפתוח חשבון נפרד לכל לקוח, אבל ספקי שירות רבים הם לא כאלה תמימים. הלקוח לא מבין ולא בודק וכך הוא נאלץ להתחיל הכל מחדש אצל חברה אחרת. חברת קידום לא הוגנות יכולות לעשות זאת על מנת למנוע ממנו לעזוב. לא מעט בעלי אתרים נשארים רק בגלל סיבה זו ומרגישים לכודים.
איך נמנעים מעגמת הנפש הזו? 
פותחים חשבון שהוא רק שלכם בגוגל ונותנים למקדם גישה אליו. כך לא יקרה שום מצב שבסוף תקופת ההתקשרות הקמפיין שלכם יישאר בן ערובה.

חסימת האתר לגוגל
לאחר שהחוזה נגמר ומתקיים מפגש בין חברת הקידום והלקוח בנושא "יחסינו לאן", לא כל מקדם אתרים ישמח ללחוץ יד ללקוח שהחליט לעזוב ולאחל לו בהצלחה בהמשך הדרך. המקדם עלול לחבל באתר שלו בזדון במטרה ולגרום ללקוח להבין שהוא עשה טעות ושהפסקת הקידום פגעה קשות באתר שלו. במקרה כזה, שמעתי לא אחת סיפורי זוועה על בעלי אתרים שהאתר שלכם נעלם מתוצאות החיפוש בגוגל לגמרי לאחר כמה ימים בודדים. איך זה קרה? חברת הקידום חסמה דרך הקוד את הסריקה למנועי החיפוש. אין ספק שמדובר בחבלה חמורה.
איך להימנע מכך?
מתכננים לעזוב את חברת קידום האתרים שלכם? החליפו את הסיסמה לאתר ברגע שהגעתם למסקנה הזו. כמו כן, תדאגו שאין להם גישה לאחסון וגם לא לכלי גוגל.
כדאי ליישם: מקדמים וחברות רבים נוהגים להסיר את הקישורים שהם בנו לאתר הלקוח שלהם מיד לאחר שהוא עוזב. זה יכול להוביל לירידה משמעותית במיקומים. עבודת בניית הקישורים כלולה בתוך הריטיינר החודשי. הלקוח משלם גם על המאמרים שנכתבים לצורך בניית הקישורים. כמו כן, אותה חברת קידום יכולה פשוט להחליף את הקישורים הללו ללקוחות אחרים שהיא מקדמת. כך שיוצא שהלקוח עזב, הורידו לו את הקישורים שהוא שילם עליהם או השתמשו במאמר שהוא שילם עליו או כתב בעצמו כדי לקשר ללקוח אחר. גם במקרה זה אמנע משימוש במילה רמאות מכיוון שמדובר במקרה גבולי.
איך נמנעים מצרה כזו?
כאשר חותמים על החוזה, יש להכניס סעיף שבו חברת הקידום מתחייבת שלא להסיר את הקישורים לאחר שהלקוח עוזב.
הכותב נתן ליכטר הוא מקדם אתרים ופרילנסר בתחום כתיבת התוכן
תגובות לכתבה(20):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    הכותב לוקח 1000 שקל למחקר מילים וקורא לאחרים רמאים? (ל"ת)
    לירז 07/2017/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 12.
    מי הוא הבדיחה שרשם את הכתבה ומי נותן לו במה?
    מביך 04/2017/04
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מגוחך לחלוטין ומנותק מהמציאות, מי שלא מהתחום עוד יכול להאמין למה שהוא רושם, הבדיחה בחסות מי שנתן לו את הבמה.
    סגור
  • 11.
    כתבה הזויה
    מותיקי התחום 03/2017/24
    הגב לתגובה זו
    5 1
    פשוט הזוי ש ICE העלו את כתבה הזאת... אפילו שברור שזה כתבה פרסומית (שחבל שלא מציינים את זה !!!), אגב די ברור להבין את זה עם הקישור שהוא מקבל בסוף... עדין יש גבול לגישה חד צדדית שאפשר לפרסם... ברור כמו בכל ענף שיש חברות לא הוגנות אבל ללכת ולהכפיש ככה תחום זה כשלעצמו סוג של הונאה. אגב לגבי דו"ח מפורט ומלא אני לא מכיר אף חברת SEO שרוצה להוציא דו"ח כזה ובצד הרי יש כאן עניין של סודיות אז מה אתה מבלבל את המוח שצריך לבקש את זה.
    סגור
  • 10.
    נתן - לא להתרגש מהתגובות. מאמר מועיל וטוב.
    אלי seo 03/2017/18
    הגב לתגובה זו
    2 6
    בג׳ונגל שקיים בתחום שלנו, מאמין שהכתבה תעשה שירות נהדר לאותם לקוחות. התופעות שאתה מתאר אכן נפוצות ואכן מוציאות שם רע למקדמי האתרים ככלל, ולכן כל מי שמתרעם פה בתגובות כנראה שייך לאותו צד של נותני השירות שאתה מזהיר מפניהם, אז אל תתרגש. נתקלים יום יום בתופעות ונאלצים לטפל בלא מעט כוויות של לקוחות שחוששים לקחת מקדם אתרים כי עקצו אותם, מי שלא חי את הלקוחות לא יודע את זה. תודה וח״ח.
    סגור
  • נתן, התחלת לכתוב לעצמך תגובות? (ל"ת)
    שי 05/2017/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • עוררת שדים מרבצם.... (ל"ת)
    צודק מאה אחוז 03/2017/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • תגובה פח של בן אדם פח - לך תקנה קישורים בזול! (ל"ת)
    מתי 03/2017/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 9.
    יקום המלפפון ויכה את החקלאי
    המלך הוא עירום 03/2017/18
    הגב לתגובה זו
    3 1
    נתן נתן נתן... כושל היית כושל תהייה. אין עבודה אז זורקים חול בעיניים של כולם? לך תעשה קישורים ועזוב אותנו בשקט
    סגור
  • 8.
    למה אי אפשר לפרגן? כתבה מצויינת ונכונה מאד!
    ליאור גפן 03/2017/15
    הגב לתגובה זו
    4 5
    כתבה ממש טובה נתן! לא מבין למה לאנשים קשה לפרגן... בתור מקדם אתרים בעצמי, אני חושב שעשית פה שירות חשוב ללקוחות תמימים, שיש מלא שם בחוץ שדופקים אותם! לדעתי, חובה לשתף!
    סגור
  • 7.
    ליצן שאין לו מושג
    נתן ליכטר 03/2017/15
    הגב לתגובה זו
    9 1
    מקשקש בכל בלוג ופורום על כל העולם. חבל רק שהוא לא יודע לקדם אתרים. כל שרלטן שאין לו עבודה נהיה יועץ מומחה ומותח ביקורת. בושה שלא בדקתם למי נתתם לפרסם אצלכם כתבה.
    סגור
  • למה אתה מגיב דרך השם שלי?
    נתן ליכטר 03/2017/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה זה אמור להביע?
    סגור
  • 6.
    כתבה קצת שטחית , חבל בחור טוב הכותב
    אחד 03/2017/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא עורך פה רשימת ביקורת על הכתבה רק אומר .
    סגור
  • 5.
    Meta keyword?
    גיל 03/2017/15
    הגב לתגובה זו
    7 0
    באמת? באיזה שנה כתבת את זה? 2005?
    סגור
  • לא התייחסתי לנתון הזה
    נתן ליכטר 03/2017/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    איפה אתה רואה התייחסות למטא קיוורדס? התייחסתי לטייטל ודסקריפשן. המטא קיווקדס מופיע בתמונה אבל אין אליו התייחסות.
    סגור
  • 4.
    תודה
    מיכל א. 03/2017/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אנו נתקלים יום יום בלקוחות שמגיעים אלינו ומספרים סיפורים על קידום, אחזקה ואפילו בניית אתרים במחירים לא הוגנים. נכון לא כולם כאלה, גם אנחנו לא, אבל ניצול חוסר הידע של הלקוח מוציא אותי מהדעת!
    סגור
  • 3.
    מהמכתבה שלך ניתן להסיק כי כל המקדמים נוכלים... ורק אתה בסדר?
    שי 03/2017/15
    הגב לתגובה זו
    6 0
    זו לא כתבה, אלא פרסומת אישית שבאה להשמיץ את השוק כולו ללא הבחנה. איפה העובדות בשטח? ולמה ICE נותנים במה לכתיבה מגמתית כזו מבלי לדרוש זאת? הוא מנסה להשיג פרסום על הגב של כל מקדמי האתרים. פשוט מביש!
    סגור
  • ממש לא
    נתן ליכטר 03/2017/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני כותב רק על התופעות. מציג אותן. לא כתבתי בשום אופן שכולם נוכלים. יש כמות גדולה מאוד, אבל לא כולם.
    סגור
  • 2.
    כתבה חובבנית. אתה אמור להוסיף הסתייגות שלא כולם רמאים
    נו באמת 03/2017/15
    הגב לתגובה זו
    8 2
    אם לא תשים הסתייגות אז ברור שתחטוף מתישהו תביעת דיבה
    סגור
  • ברור שלא כולם
    נתן ליכטר 03/2017/15
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ברור שלא כולם רמאים. אני כותב על תופעות נפוצות.
    סגור
  • 1.
    כתבה מעולה נתן
    תמיר אורון יועץ SEO 03/2017/15
    הגב לתגובה זו
    3 6
    נגעת בהחלט בנקודות חשובות שגם אני נתקל בהן בתור יועץ SEO, פונים אליי הרבה לקוחות שנפגעו על ידי מקדמי אתרים והם רוצים לדעת אם בכלל נעשתה עבודה על האתר שלהם. במרבית המקרים, לצערי, לאחר מחקר אני מגלה שנעשתה עבודה מועטה או לא נעשתה בכלל.
    סגור