דעות

תזמון, מחיר וסיכון שהוא סיכוי: HOT תרוויח מהשקת NEXT

אחרי שנים של דשדוש ומגננה, HOT סוף סוף יוצאת במהלך משמעותי ובתזמון מעניין. עידן רדושינסקי מסביר למה יש לה עכשיו רק מה להרוויח, אם רק לא תפחד להמשיך להעז. טור
עידן רדושינסקי |  2
ה-NEXT TV של HOT (צילום יח"צ)
עשרות כתבות נכתבו השבוע סביב השקת מותג הטלוויזיה NEXT TV של HOT. המוצר החדש מכוון לצרכנים שאינם מנויים על טלוויזיה רב ערוצית ומכונים במאמרים המקצועיים בנושא כ-cord cutters ("חותכי כבלים"). כחלק מהמוצר יכללו 2 חבילות תוכן, האחת - NEXT IL לתוכן ישראלי, והשנייה - NEXT GLOBAL  לתוכן זר.  
HOT מצטרפת בזאת למספר חברות טלוויזיה ברחבי העולם שמפעילות מוצר זהה, בהן ווריזון ו-AT&T וזוהי יריית פתיחה מחודשת בשוק הישראלי לאחר כניסתה של סלקום TV, ההשקה היחסית שקטה של נטפליקס - שרבים מנבאים שתתחזק, פתיחת אמזון-פריים לישראל, וכמובן ההמתנה למוצר הטלוויזיה של פרטנר שאמור להיות מושק בחודשים הקרובים.
המהלך זכה לסיקור נרחב בכל מדיה אפשרית. אין ספק שמדובר במהלך משמעותי של קבוצת HOT להיהפך לשחקן מוביל ובעל תפיסה חדשנית לאחר שנים רבות של דשדוש ומגננה, בעיקר בצד שירות הלקוחות, אך לא רק. גם התזמון נבחר בקפידה, רגע לפני ההשקה של שירות פרטנר TV ובהחלט מעניין יהיה לראות כיצד המהלך ישפיע על התכניות של חברת הסלולר וספקית האינטרנט ובאילו רמות של מחיר ותכולת מוצר תבחר החברה להשיק את השירות החדש שלה.
הבחירה במותג NEXT ושלל המידע והנתונים ש-HOT הציגה במסיבת העיתונאים, בהחלט מלמדים על רצון וכוונה לטרגט קהל יעד שאינו מנוי על שירותי הטלוויזיה הרב ערוצית, ו-HOT השקיעה זמן ומאמץ רבים בניתוח ומחקר של הסגמנט הזה שלטענתם מונה כ-20% מכלל האוכלוסייה. בהחלט יתכן שבמחירים מוזלים שנעים בין 49 ל-69 שקלים, יעדיפו צרכנים אלו ליהנות משירות מוסדר ובאיכות גבוהה גם על חשבון המוצרים הפיראטיים והחינמיים שמחייבים התמצאות טכנולוגית בסיסית ומלווים בשלל בעיות של מציאת תרגום, שידור מקרטע וכו'.
כמי שישב במספר צמתים מרכזיים בשוק התקשורת בישראל ובחן הקמה של מוצר טלוויזיה כזה או אחר, נתקלתי ב-3 משוכות שהדילוג מעליהן מחייב השקעה גבוהה כזו, שהופכת את המיזם ללא כלכלי. HOT השכילה לייצר פתרון שמנצל את כל היתרונות שלה בעולם הזה וחסמי כניסה אלו כמעט ואינם רלונטיים אליה:
בניית מותג - מותגי משנה שהושקו בישראל ובעולם לפני העידן הדיגיטלי והצריכו השקעות שיווק ופרסום אדירות. סביר מאד להניח שלאחר קמפיין ההשקה, תתחזק HOT את המותג אך ורק במדיות דיגיטליות מאחר וקהל היעד המדובר חי ומתקיים בעולמות אלה.
תוכן - רכש התוכן מתבצע כהרחבה להסכמי תוכן קיימים כמות תוכן אדירה ש-HOT מפיקה בעצמה, בניגוד לשחקן חדש שנכנס לתחום וצריך לקחת התחייבויות גדולות מול האולפנים ולשלם דמי מינימום גבוהים.
טכנולוגיה ותשתיות - מדובר במוצר OTT (over the top), כזה ש"רוכב" על רשת האינטרנט הפתוחה ומאפשר לכל לקוח לגשת אל התכנים מכל קו אינטרנט קיים (עם הגבלה טריטוריאלית כמובן בשל זכויות תוכן - למשל צפייה רק בישראל). HOT נשענת על יכולות קיימות, עלויות השידור יחסית נמוכות והעדר הצורך בממירים מייתר כמעט לחלוטין השקעה בציוד. 
אמנם חסמי הכניסה יורדים אך קצב השחיקה בהכנסות של חברות הסלולר הואץ בצורה משמעותית, והיכולת שלהן לממן פרויקטים מסוג זה ירדה משמעותית. ניתן גם לראות שסלקום שקפצה למים העמוקים ראשונה, ממוקדת מאד במכירת חבילות טריפל שמניבות הכנסה גבוהה יותר ממחיר הבסיס של 99 שקלים. 
כפי שציינה מנכ”לית HOT טל גרנות גולדשטיין במסיבת העיתונאים התפיסה החדשה שהחברה מציעה אינה נתפסת כצעד טריוויאלי על ידי השחקן הגדול בשוק (במונחי מנויים על שירות הטלוויזיה) ומצופה שדווקא שחקן קטן או חדש יוביל תפיסה זו. בעיני הסיכוי גובר על הסיכון וטוב עשתה הנהלת החברה שהעיזה לעשותו. 
אז לדעתי התחזית לשנה הקרובה היא, שב-HOT יבינו שהסיכון אינו קיים ואז גם נראה:
1. תוספת משמעותית של תכנים.
2. קיצור חלונות זמן לתוכן מקורי.
3. תוספת משמעותית של אמצעי צפייה כדוגמת טלוויזיות מחוברות, סטרימרים ועוד. 
4. חבילות אינטרנט של HOT שישווקו יחד עם המוצר החדש.
בתרחיש אופטימי, הצלחה של השירות תגרום ל-HOT לשקול הורדה של כמויות התוכן האדירות שהיא משדרת היום בערוצים דיגיטליים פתוחים (עשרות מיליוני צפיות רק ביוטיוב לחלקים קטנים של הפקות המקור) והכנסתם לתוך ה-NEXT TV במודל של (AVOD (advertising video on demand. ואז תהיה זו באמת פריצת דרך דיגיטלית שתמצב את HOT כשחקן יצירתי וחדשני.
עידן רדושינסקי הוא יזם ויועץ בתחומי שיווק ופיתוח עסקי ושימש בעברו כמנהל אגף המוצרים בקבוצת HOT
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    נהדר
    בן גוריורי 03/2017/31
    הגב לתגובה זו
    4 0
    נהנתי לקרוא
    סגור
  • 1.
    כתבה מקצועית ומענינת! (ל"ת)
    א.י 03/2017/29
    הגב לתגובה זו
    11 0
    סגור