דעות

מהות? יח"צנות: על השערורייה התורנית מבית הארץ ויוסי קליין

מאמר ב'הארץ' מאת יוסי קליין קורא לדתיים הלאומיים "גרועים מהחיזבאללה". אין לי אלא לקבוע שהוא נכנע לשיקולי רייטינג
רועי לחמנוביץ |  2
התקשורת הישראלית סוערת בעקבות מאמרו של יוסי קליין בהארץ "אליטה חסודה שלנו" בו הוא פותח ואומר כי הדתיים הלאומיים גרועים מהחיזבאללה.
גילוי נאות: אני דתי לאומי. כך חונכתי כך אני מחנך את ילדיי ואני מקווה שזה לא יגרום לכם לפסול את המשך דבריי. 
אני מבקש לומר כי השערורייה התורנית מבית 'הארץ' אינה מקרית. יוסי קליין ניסה לפתח כאן דיון של מהות, שמאד לוקה בחסר, אך בפועל המניע שלו כל כולו גדוש ביחסי ציבור. 
ראשית המאמר פורם בימים דלילים מאד בתקשורת: הכנסת בפגרה, משרדי הממשלה בחופשה מרוכזת, שרי הממשלה עובדים בחמישים אחוז נצילות ואפילו הצעת החוק של ח"כ תמי זנדברג לביטול חוק החמץ לא עשתה רעש תקשורתי משמעותי. בתנאי פתיחה שכאלה ברור ש'הליכה על הראש' של הציונות הדתית תעשה רעש. 
מיד בפתיחת המאמר קליין משווה את הציונות הדתית לחיזבאללה. לו רצה לעורר דיון לגיטימי יתכן והיה אומר "גרועים מאויבנו" או "סוס טרויאני" או ביטויים רבים שלא היו מביישים את שנאתו למגזר. השימוש בחיזבאללה מבהיר את הרצון בשערורייה , שידברו על המאמר, על פני שיח ענייני. 
עוד סימן לתאוות השערורייה? הציונות הדתית בימי חול המועד גודשת את הפארקים ואתרי הטיולים ברחבי ישראל. כולם פוגשים את כולם וכולם מדברים עם כולם. על מה? על יוסי קליין האנטי דתי. 
השיח השלילי נגד הארץ לא פוגם בעיתון. השיח הזה אינו מתנהל בקרב קהל המטרה המרכזי של העיתון. יתכן שאף נהפוך הוא. יתכן שמאמר מן הסוג הזה מאגד מחדש את המחנה שהולך ומדלדל. כל המצוין דלעיל עוסק בעטיפה ולא במהות. עוסק בעובדה מדוע המאמר לא הרעיד אף לא אחד בשוקן וגם לא את שוקן, האיש שגיבה את יוסי קליין. 
לא ניתן לסיים מבלי להתייחס למהות על קצה קצהו של המזלג: החברה בישראל היא חברה שבטית. מדורת השבט פוצלה למדורות משנה וגם שוק התקשורת השתנה בהתאמה. תהליך הפיצול מתרחש בעשור האחרון גם בתוך השבטים פנימה. המגזר החרדי כבר פסק מזמן מלהיות מגזר אחד. כך גם המגזר הציוני דתי. דתי לאומי מרעננה אינו דתי לאומי מלשם ואינו דתי לאומי מענב או דתי לאומי מפתח תקווה. 
יוסי קליין היה עורכו המיתולוגי של עיתון "חדשות" בעת פרשת קו 300. אז הוא הציג קבלת החלטות ערכית (וממש לא משנה אם מסכימים איתו או לא). כיום מכיוון שאני מעריך שהוא לא חדל מיכולותיו המקצועיות אין לי אלא לקבוע שהוא נכנע לשיקולי רייטינג.
רועי לחמנוביץ, מרצה באוניברסיטת בר אילן והמכללה האקדמית ספיר הוא יועץ תקשורת, ולשעבר דובר ש"ס  
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    הקליין??????????????????
    אט 04/2017/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לתבוע את הקליין הזה יחד עם העיתון הקטן בבית משפט על סכום שיעורר אצלם חשיבה שניה בבואם לפרסם מאמרי בלע מסוג זה.
    סגור
  • 1.
    לחמנוביץ - נוח ע-שלעפאר (ל"ת)
    אברהם ליברשטל 04/2017/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור