דעות

איך כוכב נולד? כנגד 5 טיפוסים דיברה ההשפעה הציבורית

אנחנו מכורים לסיפורים טובים וחייבים סיפור כזה שיעצים את דמותו של הגיבור התקשורתי. יועץ התקשורת נסים דואק על 5 סוגי טיפוסים שמסתובבים כאן בין הרגליים של התקשורת
נסים דואק |  3
נסים דואק, בעלי קבוצת התקשורת unik (צילום ינאי יחיאל)
אפרופו המעצר של אלדד יניב ומני נפתלי לפני שבוע וחצי בהפגנה בפתח תקווה, חשבנו לבחון את הטיפוסים השונים שהופכים לגיבורים ציבוריים. אנחנו מכורים לסיפורים טובים, אנחנו חייבים סיפור טוב, שיעצים את דמותו של הגיבור התקשורתי.
סיפור טוב תמיד יוצר עניין לפעמים גם הזדהות, מפעיל אצלנו את הרגש, וכל אלה יחד מביא להכרה ציבורית ולמיתוג. ומכיוון שכך, ליקטנו עבורכם 5 סוגי טיפוסים שמסתובבים כאן ונתנו בהם סימנים.
המרטיר - אדם שמעשיו מעידים על אמונתו (כך בתרגום מילולי). מדרום אפריקה ועד פתח תקווה, הדרך של המרטיר להשפעה ציבורית היא לא אחרת מוויה-דולורוזה. הוא לא חת מלהילחם מול מנגנון שנראה בלתי מנוצח, הוא קנה את ההשפעה הזאת בייסורים. ממהטמה גנדי ונלסון מנדלה ועד יו"ר הכנסת אסיר ציון יולי אדלשטיין ועד מני נפתלי חושף השחיתויות, ראש וראשון למפגינים מול בית היועץ המשפטי לממשלה. חלק מהציבור לא יכול שלא להעריץ את הסבל וההקרבה שעברו על המרטיר שנלחם כנגד כל הסיכויים להשיג את הצדק, להגן על זכויותיו ועל זכויות אחרים. בעולם העסקי המקבילה של המרטיר הוא מי שהצליח כנגד כל הסיכויים. בני העניים שבנו את עצמם ב-10 אצבעות, אכלו את כל החרא שהיה לעולם להציע והפכו את גורלם מראש (יצחק תשובה, קובי מימון, אלי עזור ועוד).
הכוכב - הוא מנצנץ שם בשמיים מעל כולנו, תהילתו נגזרת מהישגיו המרשימים בעיסוקים קודמים: החייל הכי מעוטר בצה״ל, האיש והשמלה ממבצע אביב נעורים, משחרר החטופים בסבנה, שהיה לראש הממשלה וכוכב הרשתות החברתיות אהוד ברק. מגיש הטלוויזיה בעל הבלורית המודבקת בג'ל, השחקן והקמפיינר, מגיש החדשות המהוקצע - שהיה לשר האוצר הכושל ביותר יאיר לפיד. והמיליארדר מנחה הריאליטי, שלא מסוגל אפילו להרכיב משקפי מגן לפני שהוא צופה בליקוי חמה - דונלד טראמפ. אנחנו נמשכים אל הזוהר ואל ההצלחה, אנחנו אוהבים את אלה שזה בא להם בקלות. והם? הם אוהבים את תשומת הלב בחזרה ומרשים לנו לפעמים להתחמם באורם.
המטפס - גם הטיפוס השלישי בסדרה שלנו עבר סוג של דרך חתחתים. הוא לא בהכרח סבל בה, אבל נדרשו לו הרבה סבלנות ושאר רוח כשהלך עקב בצד אגודל בדרך אל הפסגה. הוא עבר את כל התפקידים מקטן ועד גדול ולמד את המנגנון על בוריו. יש לו חוכמה של זחל על פטרייה משום שהוא ראה כבר הכול ואת זה אנחנו אוהבים. דמויות בולטות שתמיד היו שם, וטיפסו מדרגה מדרגה: נשיא המדינה המנוח שמעון פרס, גולדה מאיר, יצחק שמיר, ישראל כץ ורבים רבים אחרים.
הבן של - מבני בגין ועד יוסי שריד, מלימור לבנת ועד יצחק הרצוג, מצחי הנגבי ועד ציפי לבני, מג'ודי ניר מוזס ועד עופר נמרודי ועמוס שוקן - כולם נסיכות ונסיכים. היו מי שפרצו להם את הדרך והם? הם כבר נמשחו לתפקיד. נכון, הם עבדו קשה כדי להוכיח את עצמם ולהגיע להישגים, אבל אין משהו שאנחנו אוהבים יותר מסיפורים מבית אבא ואמא. אין צל גדול יותר מהורים עוצמתיים, ומעינם הבוחנת, גם 50 שנה אחרי. אי אפשר להתחמק מההשוואה - החל מהדמיון בפנים ועד ההישגים שנשפטים ביחס להישגי ההורים. אי אפשר להיפרד מהרצון להוכיח להם, או למרוד בהם. ואם הם מפשלים? או אז הרווחנו סיפור פי אלף יותר טוב.
כוכב של הנסיבות - הם במקרה עברו שם בסביבה, נשארו האדם האחרון שעומד, התנדבו כשאף אחד לא רצה, והופ - הם הסיפור החם של השנה. למי נתניהו לא הציע שריון בבחירות האחרונות? מאראל סג"ל ועד לינור אברג'יל, אחד אחד הם השיבו את פניו ריקם עד שזכתה במינוי ד"ר ענת ברקו, האישה שהביאה לנו את אין עם פלסטיני כי פה פה פה. זוכרים את סאגת מינוי מפכ"ל המשטרה? תפקיד שחוץ מגל הירש אף אחד לא הסכים לקבל על עצמו? אז איש השב"כ רוני אלשיך נקרא לדגל. גם נגידת בנק ישראל קרנית פלוג לא הייתה המועמדת המועדפת על ראש הממשלה ושר האוצר לתפקיד. זוכרים? אלא שהמועמדים שלהם נפלו כמו זבובים מחשד לגניבת חליפה הטרדת כפיפה, ועד אמונה משונה בכוכבים, והשאר יסופר בתולדות בנק ישראל.
נסים דואק הוא המייסד והבעלים של קבוצת התקשורת unik
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    האם הכותב הוא יחיד סגולה בארץ לא זרועה
    יגאל אלוש -מחש"ת 05/2020/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לעניות דעתי עוד לא נתקלתי בכזה סוג של התבטאות מצד כתב חדשותי או עיתונאי , אני נדהם מהכתבה אני בדיוק עוסק בתחום, וביכולתי לפרק את המנגנון הזה, ואף את מקבעי המדיניות מעוותי האמת וסוחרי סמי המרץ והעיוורון, אני לא נולדי אתמול אני הראדר שמתבונן בכולם, ואני הוא זה שהוביל על גבי ואחרי את כולם לרוטשילד ועוד נכונה לכולנו מהפכה בדרכם בשיטותיהם על פי השימושים שהם פעלו במסגרת לכאורה דמוקרטית, ההמצאה שבדמוקרטיה ניתן לפעול נגד הציבור עומדת להסתיים, ואם אני ימשיך למצוא עוד שפע מכתיבה חדה כזו יש לי עבורך מידע שיפיל לך את המוח מהמקום לעשר שניות ואז הוא יתמקד במהפכה חדשותית עולמית שרק לי יש אותה על השתלשלות ראשי הממשלה מקום המדינה עד היום ולעתיד לבוא ממש פיענוח ואם את קיבלתי ממני קריאה מכולם אוהבים אותך לא רק אני. קל לאתר אותי בפיסבוק תחת שמי מייסד מפעלי חיים של תקווה לישראל לפני שנת 2000 בקצת
    סגור
  • 1.
    מעניין
    אלון 08/2017/30
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מדויק.
    סגור
  • רק מעניין? כי בכל מדינה שפויה היינו מחליפים ממשלות כאלה (ל"ת)
    יגאל 05/2020/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור