דעות

איקאה תשווק בנקודות מכירה חדשות - איך זה ישנה את המותג

הסיבה שהמהלך הזה דרמטי במיוחד נעוצה בעובדה שהחנויות של איקאה הן חלק מה-DNA של המותג. היא חלק מחוויית הלקוח. אבי זיתן על המפנה האסטרטגי של ענקית הריהוט העולמית
אבי זיתן | 
אבי זיתן (צילום יח"צ)
בלי גגונים? איקאה תציע את מוצריה בנקודות מכירה חדשות - מה זה אומר לגבי המותג המוביל בתחום הרהיטים לבית?
בעולם השיווק, איקאה הייתה מאז ומעולם מותג עם מאפיינים ברורים ומבודלים ביותר – המוצרים הייחודיים, מדיניות ה"הרכב זאת בעצמך" ובעיקר – סניפי הרשת. אי אפשר להתבלבל בין חנות של איקאה לבין כל רשת אחרת – המבוכים המפותלים המובילים את הלקוחות בין חדרים מעוצבים ומעוררי השראה, כאלו שמצד אחד גורמים לכל אחד מאיתנו להרגיש קצת כמו מעצב פנים ומצד שני לא מפסיקים להציב בפנינו פיתויים והצעות לעוד מנורת סלון או מדף בילי שלא חשבנו שאנחנו צריכים עד שהגענו. כמעט בלתי אפשרי לחשוב על איקאה בלי להעלות ברוחנו את אולמות התצוגה, הסלסלות הצהובות והכחולות והגגונים. כמובן, הגגונים.
אלא שכל זה עומד לפני שינוי. החברה הצהירה בימים אלו שהחל מעכשיו היא לא תמכור את הרהיטים שלה רק בסניפי הרשת - שכולנו מכירים - אלא גם דרך קמעונאיים, צד שלישי וביניהן גם חנויות אונליין.
על פי גורמים באיקאה, השינוי המשמעותי הזה מחובר היטב להתנהגות הצרכנים ולמגמות קמעונאיות עכשוויות. אם פעם חילקנו את העסקים לכאלה שפועלים ברשת - Online וכאלה שיש להם חנויות פיסיות - Offline, היום ניתן לראות כי אותו קו מפריד כבר לא קיים. יותר ויותר קמעונאיות נוקטות באסטרטגיית No line שמשלבת בין העולמות. אנחנו רואים את זה מצד אחד בענקיות אי-קומרס כמו עלי אקספרס ואמזון שפותחים חנויות "אמיתיות" ובמידה מסוימת נראה כי איקאה עושה את הדרך ההפוכה – מהעולם הפיסי אל הדיגיטלי.
אין ספק כי זהו מהלך  שכבר הגיע זמנו. הסחר הדיגיטלי תופס תאוצה ולא ניתן להתעלם ממנו. רק בישראל לדוגמא, נמצא כי 40% מהצרכנים רוכשים מוצרים לבית אונליין (על פי מחקר של eBay מ-2016) – אולם עדיין יש כאן מהלך שהוא מורכב מבחינת איקאה. חשוב לזכור שהמסחר דרך האינטרנט היום מציע ללקוחות לא רק מחיר אלא גם נוחות - וזו נקודה מאוד חשובה. איקאה מתחרה יפה מאוד בזירת המחיר, אבל לפעמים נראה שבשביל פריט אחד או שניים לא שווה לעשות את כל מסע הכומתה בתוך הסניף שלהם.
הסיבה שהמהלך הזה דרמטי במיוחד נעוצה בעובדה שהחנויות של איקאה הן חלק מה-DNA של המותג. היא חלק מחוויית הלקוח. חלק מהייחוד והבידול של הרשת. החברה הפגינה שקיפות שלוקחת אחריות על המוצר משלבי הייצור הראשונים, ההפצה, הרכישה ועד ההרכבה – הצרכן הינו שותף מלא של החברה בכל אחד מהשלבים, הכל גלוי וחלק ניכר משרשרת ההפצה תלויה בלקוחות עצמם.
דווקא משום כך העובדה שאיקאה חוברת לקמעונאיים צד שלישי היא מאוד מעניינת. ברור שתהיה לכך השפעה על חווית הקניה ועל ההרגשה של הקונה. יכול להיות שאם בעבר היה חשוב לקונה להגיד שהוא קנה את המוצר שלו באיקאה, היום מה שחשוב לנו להגיד זה ש"מצאנו דיל טוב". או מציאה. אני מאמין כי זאת הזדמנות לאיקאה להגדיל את נקודות המפגש שלה עם הלקוחות, להציע הצעות ערך ואולי גם שיתופי פעולה ובטח גם להגיע לקהלים חדשים.
האתגר הגדול מכאן והלאה יהיה להמשיך לשמור על ייחודיות המותג וערכיו – תוך שילוב של המתווכים והערך המוסף שלהם. יהיה מעניין לראות את האופן שבו איקאה יצלחו אתגר זה.
הכותב אבי זיתן הוא מומחה לשיווק ואסטרטגיה ויועץ לחברות וארגונים
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה