דעות

שימו רגע בצד את הרגולציה: חייבים להשקיע בהפקות מקור

אורי רשטיק מסביר מדוע חייבים המשתתפים בשוק הטלוויזיה הישראלי הסוער, להשקיע יותר ויותר בתוכן מקורי איכותי, שזוכה לפופולריות וחשובה לתרבות המקומית
אורי רשטיק |  1
תמונה אורי רשטיק מנכ"ל שח"ם (צילום שחם)
אנחנו בימים האחרונים של שנת 2017, שנה שהכילה בתוכה הרבה מאוד שינויים, בעיקר בעולם הטלוויזיה: עליית תאגיד השידור הישראלי כאן, התחזקותם של נטפליקס ואמזון, פיצול ערוץ 2 לקשת 12 ורשת 13, השקת פרטנר TV והתבססותה של סלקום TV הובילו לשינויים מסיבים בעולם התקשורת, ותחרות שרק הולכת וגדלה.
תחרות היא דבר מבורך, היא מאפשרת עשייה רבה יותר ומחירים טובים יותר לצרכן, עוד ספקי תוכן כמו HOT, yes וסלקום TV ועוד ערוצים מסחריים, נותנים יותר ויותר כוח לצופה בבחירה שלו. אבל התחרות הזו גם מכילה בתוכה לא מעט סכנות. השוק יכול לקרוס אל תוך עצמו, ערוצים שיסגרו, חברות שיקרסו ופגיעה חמורה בתרבות הישראלית ובחברה הישראלית.
בענף תחרותי כמו התקשורת, בוודאי בחודשים האחרונים ובשנת 2018 שצפויה להיות תחרותית לא פחות, היקף ההשקעות מכל ערוץ ומכל ספק תוכן יצטמצמו משמעותית כיוון שהיקף ההכנסות באותן חברות הולך ומצטמצם. דבר שיכול להוביל ללא כל פיקוח לפגיעה חמורה בענף התרבות.
כיום ההשקעה בתוכן ישראלי היא חובתה של כל חברה וערוץ מסחרי שמקבל רישיון מטעם המדינה לשדר בישראל. ההשקעה כזו היא חשובה לאין שיעור. התרבות הישראלית צריכה מקום בלוח השידורים להשמיע את קולה. תרבות שמייצגת את כל גווני הקשת החברתית מכל קצוות החברה הישראלית. אנחנו בהחלט בתקופת פריחה בענף הטלוויזיה, כאשר סדרות מקור יוצאות דופן כמו פאודה, כיפת ברזל, מטומטמת אלו רק מעט מהסדרות המעולות שנוצרו כאן בשנים האחרונות.
ההשקעה בסדרות מקור היא חובה, אולם הערוצים והספקים צריכים להבין שעל אף חובה זו, אותן סדרות מקור, "סוגה עלית" הן הפתרון לתחרות. בעידן בו לכל ערוץ יש 3 תכניות ריאליטי על שירה, הציבור מחפש מקוריות, יוצא דופן, תכנים שירגשו אותו, את אותן דמויות שהוא מזהה מהסביבה הקרובה שלו. בוודאי בעידן בו התוכן זמין ברשת האינטרנט, רכישת סדרות מחו"ל, נראית כמו השקעה מיותרת.
אם ניקח לדוגמה את נטפליקס, שעד לא מזמן הייתה רק ספק תוכן של סדרות, הפכה למעצמה בינ"ל לסדרות מקוריות ויוצאות דופן. אמזון כנראה תצעד באותה דרך. הבידול של החברות הוא בסדרות שהן מפיקות, והשוק הישראלי לא צריך להתנהל אחרת.
HOT הייתה הראשונה שהבינה זאת והשכילה להשקיע ביצירה הישראלית, מעבר לחשיבות שיש להשקעה זו הן לתרבות ולחברה בישראל והן לעבודתם של יוצרים ושחקנים. יש גם חשיבות להשקעה הזו גם מבחינה מסחרית. חברת הכבלים בידלה את עצמה מול המתחרים באמצעות הסדרות שלה - אמרת 'מטומטמת' אתה תגיד HOT. גם yes השכילה והלכה בעקבותיה והחלה להשקיע בסדרות מקור, למשל 'פאודה' שההצלחה הגלובלית שלה, מוכיחה כמה כוח יש לתרבות הישראלית, בעולם הרחב.
אנו בטוחים שלא רק HOT ו-yes ישקיעו בהפקות מקור ובדרמות, אלא גם סלקום ופרטנר יעשו את הצעד ולראייה הן כבר הוציאו הודעות וקולות קוראים ליצירה מקורית. אבל ההשקעה הזו, לצערנו, לא תגיע לבדה. חברות יעדיפו להשקיע בפרסום מאשר ביצירה על אף היתרונות הבולטים שיש בהשקעה בתרבות הישראלית. זוהי האחריות של הרגולטור, של המדינה, לחייב את החברות הללו  להשקיע. אין היגיון בכך שבעל רישיון לשדר בישראל, לא ישקיע בתרבות הישראלית. זוהי חובתו של כל משדר ושל כל ערוץ להשקיע בתרבות, ולהשקיע בציבור אשר צופה בו.
אין ספק ב-2018 תהיה שנה מכרעת לשוק התקשורת בישראל, מצד אחד יכולה להיות פריחה אדירה של התרבות הישראלית, אפשרות להציג את כל גווני החברה הישראלית. מאידך קיימת גם סכנה שהשוק דווקא יצטמצם והתרבות הישראלית תיפגע, פגיעה קשה ומשמעותית. 
הפיקוח על המשדרים, על הערוצים, לרגולציה בכלל יהיה תפקיד מכריע בשנה הקרובה, לאן השוק יתקדם, איך הערוצים יפעלו ומה תהיה הדרישה מהם. אנו רק מקווים שיקבלו את ההחלטות הנכונות.
 
אורי רשטיק הוא מנכל שח"ם – ארגון השחקנים בישראל
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מקום חניה כבר יש לך ?
    דור 12/2017/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יהיה טוב
    סגור