דעות

תובנות מוועדת האי-קומרס בווגאס: הסחר האלקטרוני מת

סמנכ"ל האסטרטגיה ושותף בגרייט, איתמר בר, ביקר בכנס Shoptalk בווגאס וחזר מעודכן. החידושים שהציגו פייסבוק וגוגל, החשש הגדול מאמזון בשוק המותג הפרטי, הבינה המלאכותית בעידן הדאטה ועוד

איתמר בר |  1
Shoptalk לאס וגאס (צילום איתמר בר)
3 שנים בלבד וועידת הסחר האלקטרוני Shoptalk הפכה לכנס החשוב בעולם. הגידול המדהים בסחר האלקטרוני לא תורם רק לעולם הכנסים, אלא משנה כרגע את הכלכלה ויוצר אקו-סיסטם עסקי וצרכני חדש לכולנו. בין 8,000 משתתפי הכנס השנה היה ניתן למצוא נציגים מכל המגזרים: המונופולים הגדולים כגון איביי, גוגל וכמובן אמזון - כוכב הכנס, קמעונאים ומותגים מכל התעשיות, חברות המחקר ופרופסורים לכלכלה, סוכנויות וספקי שירותים, וכמובן הסטרטאפים - מנועי השינוי.
כצפוי, הועידה  עוסקת במגוון ענק של נושאים. להלן 6 נקודות שבחרנו כחשובות ביותר (המלצה: כדאי לקרוא את הנקודות לפי הסדר. יש ביניהם קשר סודי😊)
1. הסחר האלקטרוני מת. Omnichannel אמיתי הוא צו השעה והפוטנציאל בו רק בחיתולים. מה זה אומר?
דו קיום: כדי לנצח היום חייבים לנהל בצורה מוצלחת גם סחר אלקטרוני וגם נוכחות בעולם הפיזי למפגש חוויתי עם לקוחות. זהו אתגר לקמעונאים והמותגים המסורתיים שהערוץ הדיגיטלי שלהם טרם הבשיל, אך כבר עומד לתחרות, בו בזמן שהמכירות מנקודת הרכישה יורדות ומעידות על כך שהיא כבר הופכת לפחות רלוונטית. מצד שני, הסתמכות על סחר אלקטרוני בלבד מציבה אתגר גדול גם למותגים שנולדו דיגיטליים. אלו מבינים שנוכחות וורטואלית, מוצלחת ככול שתהיה, לא מחליפה את הנוכחות בעולם האמיתי. החשיבות של הצרכן "לגעת" במותג ולחוות אותו לא אבדה מהרלוונטיות שלה. בעתיד הלא רחוק נגיע לחנות רק כדי לגלות משהו חדש או לחוות משהו אחר. את הקניות "הרגילות" נעשה אונליין בזמן המת או שהן יבוצעו בצורה אוטומטית בכלל.
Omnichanneling: אתם כבר פועלים במספר ערוצים? מצוין! תשמחו לדעת שהפוטנציאל האמיתי לחיבור ביניהם רק מתחיל! פייסבוק וגוגל הציגו כל אחד בנפרד חזון וכלים לחיבור בין המידע שהם מחזיקים על הקונים ובין המידע הנאסף מנקודות המכירה הדיגיטליות והפיזיות. מידע רב שיומר לכסף רב מאוד! פייסבוק הציגו כלי Intent המאפשרים לאתר לקוחות עם כוונת רכישה שטרם ידועה לך (או להם). הם הציגו גם כלי חדש בשם Categories for Dynamic Ads להצגה חכמה של הקטלוג הדיגיטלי כהשלמה למלאי הפיסי בחנות עבור לקוחות שנמצאים בנקודת המכירה, אך לא מוצאים מוצר שהם רוצים לקנות.
גוגל מצדם הציגו נתון שלפיו כ- 60 אחוז מהמכירות ב-POS מושפעות מחיפוש דיגיטלי בזמן אמת, ומספר כלים שהם הולכים להשיק כדי לסייע גם לקונה וגם למוכר בכך. יישום ה-Google Pay מאפשר כבר היום לקונים ברשת Macys לעשות צ'ק אאוט עצמאי המבוסס על הפרופיל שלך בלי לעבור בקופה, או לשלוח לעצמם את המוצר הביתה בלחיצת כפתור אחת אם לא בא להם להמשיך להיסחב איתו כל היום. Google Express כבר ידאג שיגע אליך הביתה, אולי אפילו לפניך.


 
2. שיתופי פעולה: העולם מתחיל להתחלק בצורה דיכוטומית לאלו שיש להם מוצר מנצח, ולאלו שיש להם פלטפורמה + לוגיסטיקה. יש כיום מעטים שיש להם את השניים, ובעתיד יהיו אף פחות. עליבאבא ואמזון הקימו תשתיות חסרות תקדים ותחרות במזרח ובארה"ב, והן מתחילות עכשיו להשתלט על העולם כולו. הן למעשה הופכות Market Places לא רק למותגים קטנים חסרי תשתית, אלא גם למותגי ענק.
אמזון הזמינה לבמה את פיליפס לספר כיצד היא הפכה לקמעונאי החזק באירופה על ידי מעבר לניהול מלא של הסחר באתר אמזון. דקות לאחר מכן קראה אמזון מעל הבמה לכל המותגים והיצרנים להתחיל לשווק ולהפיץ דרכה ולהפנים שלבד הולך להיות להם מאוד קשה.
 
3. Vcommerce: חיפוש קולי (Voice) וויזאולי (Visual) באים לפתור את הבעיה העיקרית של עולם הקמעונאות: איתור מוצר ספציפי מתוך מלאי אין סופי. אמזון ואיביי נמצאות במרוץ חימוש לפיתוח אלגוריתמים מתוחכמים המתבססים על AI ומהירות מחשוב בלתי נתפסת המתרחשת בענן, המשמשת לאיתור מוצר, או לקבל השראה בקלות שבה מסתמסים עם חבר או מזהים פרצוף מוכר בין אלפי אנשים. יכולות שבהמשך לנקודה הקודמת כבר היום נגישות למצטרפים ל-Market Place שלהם.  
4. מותג פרטי: בהרצאה אחרת פרופסורים לכלכלה מאוניברסיטת Warton הציגו מחקר שלפיו בממוצע סה"כ 30 אחוז מהמכירות בעולם הם של מותג פרטי (משתנה בין תעשיות). נמצא שתפיסת האיכות והאטרקטיביות של מותגים פרטיים אינה נופלת ממותגים מסורתיים, וזה נכון לכל גיל ופלח אוכלוסיה. עכשיו תחשבו מה יקרה כשאמזון תהפוך לקמעונאי הגדול בעולם ויחליט לקדם את המותג הפרטי שלו על חשבון היצרנים שתלויים בו?  


5. בינה מלאכותית ו-Machine Learning: נראה שהרבה מאוד מותגים וקמעונאים התגברו על שלב איסוף הדאטה ושואלים את עצמם מה לעזאזל עושים עכשיו עם כל הדאטה הזה (לפי המדענים של איביי פחות מ-1 אחוז מהמידע בעולם מנותח כיום). התשובה: רובוטים ואלגוריתמים שפועלים בענן ומאתרים תובנות עסקיות לאורך כל שרשרת הערך: אופטימזיה של תוכן, שיפור יחסי המרה, התנהגות גולשים באתר, שילוח, דיוור, נאמנות והגדלת ערך לקוחות. מערכות אוטומטיות בהרבה מקרים מקבלות אינפוטים ישר ממערכות ה-Bi ופעילות את הפתרון בלי בכלל לדווח עליו. מפחיד או מדהים? אתם תחליטו.
6. חווית לקוח: נקודה שחזרה אורך כל הכנס היא שלמרות כל ההתקדמות בטכנולוגיה, בסופו של דבר המוצרים והחוויות המנצחים הם לא משהו שהגו רובוטים או תאגידי ענק, אלא אנשים. רעיונות קטנים וחכמים, חוויות אנושיות וחדשנויות מצד סטרטאפים מבריקים - חלקם מונים 3-4 אנשים שגורמים לכולם לדבר, לקנות ולשתף. משמח לשמוע שבעולם עתידני, עדיין לרעיון יוצא דופן וחוויה אנושית יש את הערך הכי גדול.
לסיכום, הנה נקודה נוספת כבונוס למי שהשקיע והגיע עד פה: המשותף לכל המותגים והקמעונאים המנצחים בכלכלה החדשה, אלו שצמחו הכי הרבה בשנים האחרונות בנתח שוק ושזכו להכי הרבה תשומת לב בכנס, הוא שהם כולם העזו לפעול אחרת. היכולת לעשות שינוי ארגוני, עסקי ותרבותי גדול ומהיר כרגע היא התנאי החשוב מכולם להצלחה בעולם החדש. מקווה שנראה אתכם שם.
הכותב איתמר בר, הוא שותף וסמנכ"ל האסטרטגיה של סוכנות הדיגיטל גרייט דיגיטל
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מעניין. תודה! (ל"ת)
    אסף 03/2018/26
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור