דעות

תנובה או טרה: מה יזמינו לנו אלקסה וגוגל ואיך זה ייקבע?

בכל שנה גוגל משלמת 3 מיליארד דולר לאפל כדי להיות מנוע החיפוש באייפון. גוגל ואמאזון יוכלו בקרוב לעשות דבר דומה למאות אלפי קמעונאים שישלמו כדי להיות ברירת המחדל בהזמנות
אמאזון. תנובה או טרה? (צילום יח"צ)
השאלה הפשוטה הזו יכולה לעורר רעידת אדמה בקמעונאות. ליותר מ-20% מהאמריקאים יש כבר רמקול חכם בבית שמסוגל לערוך רשימת קניות ולהזמין אותה בקלות. אבל איך העוזרות האישיות יבחרו את המוצרים? מה הן יביאו לי אם אבקש חלב? תנובה או טרה? גוגל ואמאזון יכולות להרוויח מיליארדים מסנדול של מותגים לשלם להן כדי להיות ברירת המחדל בהזמנות
מקורבן אסטרטגי למנצח אסטרטגי
קצת קשה לדבר על גוגל במונחים של קורבן, עם מעל 100 מיליארד דולר הכנסות בשנה, אבל ידעתם שבכל שנה גוגל משלמת 3 מיליארד דולר לחברת אפל, רק כדי להיות מנוע החיפוש של ברירת המחדל באייפונים? אפל היא לא החברה היחידה שגוגל משלמת לה "מס" כדי להיות מנוע החיפוש של ברירת המחדל, היא משלמת ושילמה על זה בעבר גם לדפדפנים אחרים כמו פיירפוקס. את אותו התרגיל גוגל ואמאזון יוכלו בקרוב לעשות למאות אלפי קמעונאים בעולם - ולהכריח אותם לשלם כדי להיות ברירת המחדל בהזמנות.
ההזמנות ממכשירים קוליים יגדלו בטירוף: גוגל ואמאזון יהיו המרוויחות העיקריות
היום ל-20% מהאמריקאים יש כבר רמקול חכם בבית. כל אחד מהם מצויד בגוגל אסיסטנט או באלקסה, והן יודעות כבר לעשות די הרבה דברים. רשימת יצירת קניות היא משהו שאמאזון ספציפית מאד התמקדו בו, ועם הרכישה שלהם של whole foods, יש להם פריסה של יכולת שילוח מוצרי מזון טריים למעל מאה מיליון אמריקאים.
סביר להניח שגוגל ואמאזון כבר מתכננות את הבוננזה שהן הולכות להרוויח על זה. אם תרצו שברגע שמישהו מבקש קטשופ, הוא יקבל קטשופ של מותג היינץ, אז כדאי שחברת היינץ תתחיל לשלם לגוגל ואמאזון מחירי "ברירת מחדל". כשסיפרתי על השאלה הזו "חלב תנובה או חלב טרה" למקור בגוגל, הוא אישר שהדיון הזה הוא בדיוק מה שקורה היום במסדרונות החברה בחשיבה על דרכי מוניטיזציה חדשות.
השאלות שצריכים לשאול יצרני ענק כבר היום
האם מותגים חושבים על המעבר לקול? כנראה שיהיו להם השלכות בסעיף הוצאת ההפצה והשיווק שרוב המותגים אפילו לא שמים אסטרטגית על המפה ככזו שהם עומדים לספוג. אמאזון וגוגל הן לא חברות לתועלת הציבור, וכדי להיות בברירת המחדל של הרמקולים שלהם שעד 2020 יהיו ברוב הבתים האמריקאים, מותגים יאלצו לשלם מחיר. תחשבו על זה כך: דומינו׳ס פיצה למשל – אם הם יגיעו להסכם עם גוגל שבכל פעם שמישהו מבקש פיצה גוגל אסיסטנט תציע לו פיצה שלהם – זה שווה מאות מיליונים של הכנסות לפחות בשנה.
באופן מפתיע, מותגים שמשקיעים בפרסום ליצירת זכירות (שרבים מזלזלים בו היום) יוכלו להרוויח
סביר להניח שמתי שאספר לאלקסה על רשימת הקניות שלי, אבקש ממנה חלב, ולא "חלב תנובה". אבל כשאבקש עוגיות, אני כנראה אגיד "אוריאו". כי אלו העוגיות שאני הכי הכי אוהב. לא אסתכן בקבלת עוגיות אחרות. חישבו רגע על עולם קולי, עם פחות מסכים שיותר נשען על דיבור טבעי: דברים שאתם זוכרים אותם, מותגים שחקוקים בזיכרון שלנו - הם אלו שיוזמנו בשיעורים גבוהים יותר. זאת אומרת שאסטרטגית מותגים צריכים לחשוב כבר מהיום על העמקת הזכירות שלהם כיעד עסקי לפריחה בעידן הקולי.
* הכותב הוא מנהל חברת התוכן תוכניסט
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה