דעות

מתבייש בענף על ביטול הקקטוס: הצעירים אכזבו והאיגוד נכשל

צור גולן מבכה בכאב את ביטול הקקטוס שזכור לו עוד כקופי צעיר. "תחרות קריאייטיב בה משתתפים משרדי פרסום והם הבעלים שלה לא יכולה להתממש במאזן הכוחות הנוכחי"
צור גולן |  18
צור גולן (צילום יח"צ)
אני יושב במטוס, בדרך חזרה מחופשה משפחתית. רגע לפני שאני מנסה להתחבר לשירות ה-WiFi החדש של אל-על כשהדפדפן עדיין פתוח ואתר אייס מבשר לי שוב על ביטול הקקטוס, שואל אותי הבן שלי שיושב לידי "הקקטוס בוטל? למה?" גמגמתי משהו תוך כדי ניסיון לגבש הבנה כלשהי ואז עניתי: "אין לי מושג, באמת שאני לא מבין למה".
היום כשאני בעלים של משרד שלא חבר באיגוד, יכולת ההשפעה שלי אפסית. למרות זאת ניהלתי בחודש האחרון דיאלוג עם קברניטי האיגוד והקקטוס בניסיון לעזור בהצלת התחרות ובניסיון להנגיש אותה למשרד כמו שלי שכאמור לא חבר באיגוד, אבל קריאייטיביות היא חלק עיקרי ב-DNA שלו. באמת האמנתי שדווקא מתוך המשבר ניתן להצמיח קקטוס טוב יותר.
ההצעה שלי הייתה פשוטה: קקטוס פתוח לכווווולם! לא רק תחרות של משרדי פרסום בכלל והמשרדים הגדולים בפרט, אלא להפוך את הקקטוס לחגיגת קריאייטיב אמתית ללא מגבלה של חברות באיגוד או למשרדי פרסום. הצעתי להזמין עוד חברות מעוד תחומים להשתתף, ממש כמו בפסטיבל קאן: חברות מדיה, קד״מ, יח״צ, משרדי עיצוב ומיתוג, סטארט אפים, חברות תוכן, סושיאל, דיגיטל, חדשנות, גוגל, פייסבוק, וויקס ועוד.
ניסיתי להסביר שרק ככה ניתן להזרים חיים לקקטוס ורק ככה הפורשים לא ישיגו את מבוקשם - לבטל השנה את הקקטוס. הצעתי עיקרון תשלום שיאפשר לכולם לשלוח עבודות בתשלום אחיד מה שלדעתי היה מעלה את כמות ההגשות. ההצעה נדחתה. בתחילת השבוע שעבר הוזמנתי לבוא לפגישה שהייתה ביום חמישי שעבר באיגוד אבל הייתי בחו"ל, הצטערתי שלא אהיה אבל העברתי שוב מסר עם התכנית שלי לאיגוד, מיותר לציין שגם הפעם לא הרימו את הכפפה,  אגו? שמרנות? אין לי תשובה.
אני עצוב מאוד ומבואס בגלל ביטול הקקטוס, אבל בעיקר מתבייש בענף שלי ובחלק מה"מנהיגים" הצעירים שלו, פעם נהגו לומר שאחרי חילופי הדורות לא יהיו אינטריגות, אגואים והתחשבנויות, אז אמרו. פעם אולי היה יותר אגו אבל גם היה קקטוס. אני כבעלים של משרד פרסום מבין טוב מאוד את החשיבות של תחרויות קריאייטיב והאימפקט שלהן על משרד פרסום - פנימה והחוצה.
אני לא אשכח את הקקטוס הראשון שלי כקופירייטר צעיר במשרד קטן, ישבתי בהיכל התרבות בתל אביב וצפיתי נפעם במשרדים הזוכים, בצוותים שעולים לבמה, בחגיגה, בשמחה, באנרגיות... שם נזרעו הזרעים לקריירה שלי שזרועה בגאווה בעשרות (אולי יותר) קקטוסים ישראלים וכן גם ב-12 אריות מפסטיבל קאן. היום אני יכול להגיד בוודאות שהכל התחיל שם בקקטוס הזהב הראשון שלי.
יש לי מסר אחד לכל מי שמעורב בקקטוס, אתם אכזבה. נקודה. נכון, יש אלף ואחת סיבות לבטל או לא להשתתף אבל אתם כולכם, הארגון עצמו והפורשים אתם אכזבה! נתחיל מהפורשים: זוכרים את סצנת הלבן בסרט הלהקה? זה המסר שלי אליכם: אז לא תזכו, אז לא תהיו משרד השנה, אז תשקיעו כסף בהגשות, מה יקרה??? תהיו פחות טובים? תאבדו לקוחות? מה???
נכון מחר יום חדש, אנשים ישכחו וימשיכו הלאה, אבל חברים השחיקה בעיצומה, ההתפוררות מתרחשת, ניסור הענף נשמע למרחוק. מעניינת אותי השיחה שתהיה בפגישה הבאה עם לקוח שישאל "למה פרשתם מהקקטוס?" אתם בטח עונים לי עכשיו בלב "עזוב, לא תהיה שיחה כזאת, הקקטוס לא מעניין" וזה פורשים יקרים הרבה יותר גרוע.
ונעבור לאיגוד: נכשלתם. אתם חייבים לחשב מסלול מחדש, הקקטוס הוא בערך הדבר היחידי שעוד נשאר לכם, אז למה לבטל? למה להיכנע? למה לא להיות יצירתיים? תבינו כולכם, היצירתיות היא המוצר שלנו, היא הסיבה שלקוחות שוכרים אותנו ואנשים רוצים לעבוד אצלנו. אם לא נטפח אותה, נאתגר אותה ונקדם אותה היא תישחק, אנחנו נישחק, לאן נגיע?
ולסיום וזאת הפואנטה, כי אני מאמין שכל אחד חייב להציע פתרון ולא רק להעביר ביקורת: אני קורא ליצירת אלטרנטיבה, אני מבטיח שכבר ממחר אני יוצא למהלך שיוביל ליצירת מסגרת אלטרנטיבית לקקטוס, אולי זה ייקח זמן, אולי לא כולם ישתתפו בהתחלה, אבל את הוואקום חייבים למלא, קריאייטיביות חייבים לחגוג. העיקרון חייב להיות הפרטה! תחרות קריאייטיב בה משתתפים משרדי פרסום והם גם הבעלים שלה כנראה לא יכולה להתממש במאזן הכוחות הנוכחי.
אני מתחיל בתהליך חיפוש של חברה או יזמים שירצו לקחת עליהם את האתגר. יש לכם רעיונות לאנשים או חברות רלוונטיים, אתם מוזמנים להפנות אותם אלי. התנאי היחידי הוא שלא יהיה להם קשר למשרדי פרסום במובן העסקי. כמו בהרבה תחומים, ככל הנראה פריחה תגיע רק אחרי חורבן והחורבן כאן.
תגובות לכתבה(18):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    איזה באעסה ששילמתי מאה אלף שח ללמוד
    אשה אחת 08/2018/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פרסום ולקרוא את כל השיט שמסביב ובעיקר אגו ריק. בראיונות עבודה נתקלתי בכזה אגו שחשבתי וואלה אצלי משהו לא תקין, מסתבר שהענף הזה עף על עצמו. חבל שכך מתנהלים הדברים בחוסר פרגון ודורסנות.
    סגור
  • 12.
    כמו האריאלי, השלמור אבנון, הפוגל (ל"ת)
    גם זה יעבור... 08/2018/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    פסטיבל אוננות שנתי. ברוך שפטרנו
    פרסומאי בלי אגו 08/2018/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מי שאוהב קריאטיב לא עושה את זה בשביל פידבקים וליטוף אגו מהבראנז'ה, שהיא גם ככה הברנז'ה הכי צבועה שיש
    סגור
  • 10.
    חבל על הזמן
    פירסומאמי 08/2018/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כתבה מיותרת. כל מי שמכיר את הענף מקרוב הרבה שנים יודע שהוא גמור. וחוץ מזה צור תפסיק להחמיא לעצמך בכל כתבה זה לא מקצועי.
    סגור
  • 9.
    צודק. למה הענף לא מכבד את עצמו?
    שוש 08/2018/19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    חבל שזה המצב אליו הענף הדרדר
    סגור
  • טען עוד
  • 8.
    כמה רוע כמה שנאה כמה תסכול
    יורם 08/2018/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זה עצוב אבל זו האווירה שנהייתה בענף. גוגל פייסבוק לקחו את הכסף ואנחנו נלחמים על שאריות. וכולם בלחץ. איך נחגוג שיש כאלה טוקבקים מגעילים. זה מדכא.
    סגור
  • 7.
    תתבייש בעצמך
    אגוד הפרסום 08/2018/19
    הגב לתגובה זו
    15 14
    צור, אתה ידוע בצביעותך, אבל במילותיך אלו שברת את כל השיאים של הצביעות. אם אתה כל כך אוהב את המקצוע שלך, איך זה שמעולם לא פעלת למען הענף איך זה שמעולם לא באת לישיבות באגוד איך זה שהמשרד שלך לא חבר באגוד למרות שזה ״כולה״ 500 ש״ח בחודש. בטוח שזה יותר ממה שאתה מוציא על ארוחות הצהריים שלך בשבוע. איך זה שלא הגעת לדיונים על הקקטוס למרות שהוזמנת איך אתה מעז לתקוף משהו דלא היית חלק ממנו, לא שמעת דעות של אנשים, לא היית שם בשביל לענות חזרה. מה הובלת פעם בחייך? איזה קמפיין ראוי לציון עשית מאז שגדעון עזב ולא נותר לך איפה להסתתר? לפני שאתה מכריז על כשלון של מישהו או משהו, תסתכל על עצמך במראה. צבוע
    סגור
  • חבל על הזמן
    פירסומאמי 08/2018/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הענף מת מזמן וצור עסוק כרגיל בליחצן את עצמו. שחרר... זה לא מעניין יותר.
    סגור
  • אגוד יקר, אתם חיים בסרט
    שירה 08/2018/19
    הגב לתגובה זו
    4 2
    אגוד פרסום יקר, קודם כל למה לרדת לפסים אישיים, מה גם שהם שיקריים. עבדתי עם צור במשך הרבה שנים והוא אחראי ישירות להובלת מאות קמפיינים, תשאלו באורנג' (פרטנר), ביטוח ישיר, נסטי, טובורג, ישראכרט, סטימצקי, שטראוס, אופטיקנה, מרצדס, מיצובישי, יונדאי ועוד ועוד.. הוא אחראי יחד עם הצוותים שהוא הוביל לרוב האריות של שלמור מפסטיבל קאן. היום אני רואה מהצד איך הוא מנהל משרד שנמצא בצמיחה. יותר טוב שתסתכלו במראה ותלמדו לקבל ביקורת ולא משנה ממי היא מגיעה, זאת זכותו של כל פרסומאי אם לשלם או לא וגם זכותו להעביר ביקורת, מה אנחנו בצפון קוריאה? בשורה התחתונה ביטול הקקטוס הוא כישלון, אל תפילו אותו על מישהו אחר.
    סגור
  • האיגוד אינו מביע עמדות בטוקבקים
    זה לא האיגוד 08/2018/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    איגוד הפרסום אינו משתלח ואינו מגיב בטוקבקים. האיגוד אמר את דברו בחדרי הישיבות שבהם התקיימו הדיונים
    סגור
  • 6.
    על מה ולמה ?!!
    אדם 08/2018/19
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אין על מה לתת פרסים ואין למי .. כל עוד הענף הזה ממשיך לייצר חרא כמו פרסומות שוקה וליצ'י ואננס תתקדמו
    סגור
  • 5.
    צודק מאד, תחרויות מעלות את הרמה הכללית (ל"ת)
    חבל שביטלו 08/2018/19
    הגב לתגובה זו
    7 1
    סגור
  • 4.
    כל הכבוד צור. נקודות טובות למחשבה (ל"ת)
    קופי 08/2018/19
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 3.
    צור, כתבת יפה וההצעה שלך מעניינת מאוד (ל"ת)
    קריאיטיב 08/2018/19
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • 2.
    תתבייש בקריאייטיב שאתה חתום עליו
    קודם כל 08/2018/19
    הגב לתגובה זו
    5 10
    והענף? כבר אין ענף, יש תחת
    סגור
  • 1.
    צור גולן - אתה ענתיקה
    p 08/2018/19
    הגב לתגובה זו
    4 14
    עבר זמנך.. תשחרר
    סגור
  • מקווה שאתה לא עובד במשרד פרסום.
    יפעת 08/2018/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וכל משרד אחר שאינו מכבד את האחר. וכך הנך מתבטא חבל ומסתתר מאחורי כינוי p זה קיצור של פישר עם דגש.
    סגור
  • תגובה מטופשת ולא עניינית
    רמי 08/2018/19
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מה שחשוב זה המסר
    סגור