דעות

אל על ופרשת השבת: הרבה יותר ממכה קלה בכנף

חברה לא מבינה שהיא נקלעת למשבר תקשורתי, לא קולטת שיש עיתונאי על הטיסה, ונכנסת ללופ שבסופו של דבר היא תצא נפסדת ממנו. רועי לחמנוביץ' על "פרשת השבת"
רועי לחמנוביץ' |  1
בואינג 787 (צילום יח"צ)
הכישלון הגדול של אל על בניהול המשבר סביב טיסת השבת מניו יורק, מעבר לכך שהחברה לא הבינה את המשמעות של נוכחות העיתונאי יהודה שלזינגר מישראל היום על המטוס, הוא בהנחת המוצא שגם את זה ניתן יהיה להפיל על הציבור החרדי וניתן יהיה לעבור הלאה. כישלון נוסף הוא בחוסר פיענוח אורך החיים של המשבר הזה.
נסביר: המצוקה הראשונה בכל משבר תקשורתי הוא לזהות שאכן האירוע שמתרחש כרגע הוא משבר. ברגע בו מתחרש אירוע תקשורתי שהוא חריג ל-DNA של האישיות או הארגון, מתחיל דיסוננס פנימי עד כמה חוסר ההלימה הזה דרמטי או שהוא יחלוף תחת סדר היום העמוס של התקשורת בישראל.
אחד מן היסודות לקביעת זמן נפיצותו של משבר' הוא הפער בין העובדות לבין הפרשנות. אם בנקודה מסוימת ניתן לתת לאירוע המשברי פרשנויות שונות - כוחו כאירוע משברי הולך ופוחת. פיענוח לקוי לנוכחותו של העיתונאי שלזינגר בטיסה הוביל לניסיון לקחת את המידע ולהעניק לו פרשנויות שונות. אם זה לא הספיק לאל על\ הם "נפלו" ראשית על עיתונאי מצוין ושנית על כתב חרדים וכתב פוליטי של עיתון בתפוצה לא מבוטלת. כל ניסיון שלהם לקחת את הסיפור למקום שאינו נכון - נענה מידית בהעמדת העובדות בדיוקם. הפינג-פונג התקשורתי פומבי בין אל על לבין שלזינגר הניע את הכישלון השני של חברת התעופה אותו ציינו לעיל. כאשר יש מי המבקש להחזיק באוויר משבר תקשורתי, בין אם באופן מאורגן ובין אם באופן עממי, המשבר יהיה באוויר.
 
התפרצות המשבר הוא ניוז תקשורתי. ומאז השאלה היא בכמות הניוז שיגיע. מכיוון שיש כאן עיתונאי ועיתון שמובילים את הסיפור, וציבור שלם שנתפס כנפגע, יש כנראה מי המבקש להחיות את המשבר הזה לאורך זמן.
ומה קורה כאשר כל המרכיבים עובדים כנגד אל על? החברה מספקת תשובות מעורפלות, גורמים חרדיים מתחילים לסמן את החרמתה כאפשרות ריאלית, ובפועל קיימת רק דרך אחת לסיים את המשבר הזה. ולפני שנאמר מהי אותה דרך, נדגיש שחוסר האמון שנבע מהתנהלות אל על ביחס לשאלת כיבוד קדושת השבת ומקדשי השבת, יכולה ליצור חזית לאל על גם מול הקהל החרד"לי שמימד הפרקטיות בתפיסת עולמו נמוך מאשר בקרב הציבור החרדי. ימים יגידו עם תתפתח חזית בזירה זו אם לאו.
ואם שאלתם איך נכון היה לחסל את המשבר הזה? מאד פשוט. ב-2 מילים: סליחה טעינו. התנצלות אמיתית וכנה של מנכ"ל אל על היה מחסל את המשבר התקשורתי ברגע, שומר על כוחו של קהל צרכני מאד נאמן וחוסר לאל על הרבה מאד כאבי ראש שלא ברור גם ברגע זה אם תמו.
רועי לחמנוביץ' הוא יועץ אסטרטגי ומומחה למגזר החרדי 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אל על רק תרוויח
    גולן 11/2018/26
    הגב לתגובה זו
    0 2
    בואו נראה את קבוצת החרדים בטיסות של חברות אחרות. נראה את ההתחשבות. נראה מי יסכים שתשבו רק ליד גברים. נראה מי יתן לכם אוכל גלת. נראה מי יבטיח לכם שטיסה לא תגלוש לשבת. נראה איזה נזק יעשה לחברות עם כל הבעיתיות שלכם.. אל על תשבו בשקט החרדים יזחלו אליכם בחזרה..
    סגור