דעות

בחירות 2019ב': הכלים ערוכים אחרת, כעת הקרב על הקול הרוסי

קהל הישראלים יוצאי מדינות חבר העמים יעמוד במוקד מערכת הבחירות הקרובה, למרות שיכולת הפילוח שלו מתעתעת. אבי זיתן על החודשים הקרובים בקרב על הכנסת
אבי זיתן | 
אביגדור ליברמן מודיע על התפטרותו מתפקיד שר הביטחון (צילום מסך חדשות 2)
פרק ב' של בחירות 2019 לא יהיו שידור חוזר של פרק א'. הכלים ערוכים אחרת והמטרות מסומנות בצורה שונה. על רקע מלחמות בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן, כבר בעת ברור שאחד מהקהלים האסטרטגיים לקביעת תוצאות הבחירות הוא המגזר הרוסי. בליכוד, בישראל ביתנו ובמפלגות אחרות מחפשים את הדרך לליבם ולפתקם של העולים ממדינות חבר העמים, או כפי שהם מכונים "ישראלים דוברים רוסית".
אחת הסיבות שהאתגר הזה הוא כה מורכב, היא שמדובר בפלח תקשורתי מתעתע כלפיו קיימות 2 תפיסות: הראשונה שמגדירה את המגזר במושגים "של פעם", בדפוסי הצבעה ישנים, בשיוכים תרבותיים ומנהגים שהיו מאפיינים את המגזר עם העלייה של שנות ה-90, והתפיסה המנוגדת שגורסת שכבר אין בעצם "מגזר רוסי" וכי העולים מחבר העמים השתלבו לחלוטין בחברה הישראלית.
אלא שהאמת נמצאת לא כאן ולא כאן. המגזר הרוסי קיים וההערכות על פי סקרים הן שהוא מונה כ-15 מנדטים. בהחלט קהל רחב עם פוטנציאל להכריע את הכף. ראינו למשל, כיצד בתקופת המתיחות הביטחונית בחודשים האחרונים, הקהל הרוסי חזר לצפות בחדשות ואקטואליה בשפה הרוסית בערוץ 9 ובפלטפורמות דיגיטליות בשפה הרוסית. נתוני הצפייה מעידים על התכנסות בתוך הקהילה שהיא חשובה בתכנון המדיה ויצירת כיסוי בקרב המגזר.
נראה כי המפתח להבנת המגזר הרוסי נמצאת דווקא בדור 1.5, הדור שעלה לארץ בצעירותו או אפילו נולד כאן וחי בין התרבות שבבית, לבין ההשתלבות בחברה הישראלית. מעניין לדעת כי בבחירות 1992 זכה יצחק רבין בכמעט מחצית הקולות של העולים מחבר העמים, והיו שסימנו את המילה העברית "עבודה" כמונח שהיה אטרקטיבי לעולים מחבר העמים שהתמודדו באותה תקופה עם שיעורי אבטלה גבוהים יחסית וסברו כי מפלגת העבודה כמפלגה שתקדם תעסוקה ו"עבודה" - מילים בעברית שגם עולים חדשים כבר הכירו.
כיום הצרכים של המגזר הרוסי שונים: בצורה מכלילה ניתן לזהות את המגזר כ"ניצים" בתחום המדיני וכ"ליברליים" בתחומי דת ומדינה. מגמות אלו עשויות להיתפס כסותרות את המציאות הישראלית בה יש זהות בין ימין מדיני ובין נושאי דת – כפי שאנו רואים במגזר אחר, הציבור הדתי-לאומי.
הנקודה החשובה ביותר היא לשוחח עם המגזר הרוסי בגובה העיניים ובאופן אותנטי. אחת התופעות המעניינות של "פרק א'" בבחירות 2019 הייתה מפלגתו של כוכב הרשת סמיון גרפמן – מפלגה הומוריסטית/פארודית שהצליחה לגרוף 0.11% מהקולות בבחירות. נכון - רחוק מאוד מאחוז החסימה (שעומד על 3.25%), אך במציאות שבה כל קול קובע, זהו הישג שיכול לשנות את המציאות הפוליטית בישראל לאחר יום הבחירות, במיוחד אם הפרסום על תכניתו של נתניהו כי גרפמן יהיה זה שימשוך קולות מליברמן וישראל ביתנו, שנואי נפשו של ראש הממשלה בימים אלו.
אבי זיתן הוא מומחה לשיווק ואסטרטגיה
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה