דעות

נובמבר הלוהט - חג גדול למשווקים: תעשיית השטיקים והטריקים

אין חגיגה בלי עוגה ואין נובמבר בלי מגוון תרגילים של משווקים חסרי עכבות. קבלו כמה סודות מהחצר האחורית של תעשיית הקניות
אבי זיתן |  2
קניות (צילום ISTOCK)
אל הנחליאלי, החצבים והפרידה משעון הקיץ, המאפיינים את המעבר לעונה הקרה יותר, אפשר להוסיף בשנים האחרונות גם עוד אחד מסמלי התקופה: חגיגת הקניות באתרי האונליין, הידועה בחצר האחורית של עולמות השיווק כ"נובמבר הלוהט" - חודש שבו חיוך רחב נסוך על פניהם של אנשי השיווק באונליין, ולא רק. וכמו שאין חגיגה בלי עוגה, אין נובמבר בלי מגוון תרגילים ושטיקים של משווקים חסרי עכבות במטרה ללכוד את לבו ובעיקר כיסו של הגולש הממוצע.
תקראו לזה "יום הרווקים הסיני" או סתם "בלאק פריידי", השם הוא רק התירוץ. את "חגי" נובמבר פיתחו וקידמו בכישרון רב אתרי מכירות האונליין הבינ"ל - וזכו להצלחה מסחררת. הם הצליחו ליצור התניה פסיכולוגית בקרב הקהל ההולך וגדל של רוכשי האונליין. כפי שכאשר מגיעים לקניון יוצאים לרוב עם שקיות גדושות, כך כשנכנס נובמבר - מרבים בקניות. למה? כי מישהו שכנע את הקהל הרחב שזה משתלם.
האמת כמובן שונה מעט. בחצר האחורית של עולמות השיווק זהו סוד ידוע: לא מעטים מהמשווקים נוהגים להעלות את מחירי המוצרים לקראת נובמבר, כדי שאפשר יהיה לתת "הנחות" גדולות ומרשימות לקראת חגיגת הקניות - כאלה שישמשו מלכודת דבש נאותה לרוכשים הפוטנציאליים. מעבר לכך, ילחשו בחצר האחורית, עבור החברות השונות חגי נובמבר הם הזדמנות מצוינת לנקות את המחסנים לקראת סוף השנה – ולהיפטר מסחורה ישנה ולעתים גם איכותית פחות. הקונה, המצוי בסוג של ורטיגו עקב מגוון בלתי נתפס על הצעות ומבצעים, בין כה וכה לא יבחין בהבדל.
מה שהתחיל בעולמות האונליין לא מסתיים שם. אל חגיגת הקניות באמזון, ebay, אלי אקספרס ואחרים, הצטרפו בחדווה רבה גם רשתות האופליין בתחום מוצרי החשמל והאופנה שמבקשות גם הן נתח מהחגיגה - ומתנהלות בהתאם עם הנחות ומבצעים, מדומים יותר או פחות. גם בישראל כצפוי גילו המשווקים אמפטיה לרווקים הסיניים ואווירת חגי נובמבר באה לידי ביטוי בפרסומים, הן באונליין והן באופליין, ביתר שאת.
מבחינת המפרסמים בארץ הקודש' מדובר בהזדמנות פז שבה הקשב והמצב הפסיכולוגי של קהל היעד נמצא בדיוק במקום הנכון - וגם הארנק פתוח לרווחה. זאת ועוד: השנה מטה כחול לבן במשרד הכלכלה והתעשייה וגוגל ישראל מקדמים מיסודו של "חג" נוסף החודש - ב-6-7 בנובמבר - חג הקניות הישראלי (בלי ארוחת חג במקרה הזה). גוגל היטיבה לזהות את הפוטנציאל לרווח מבחינתה והקימה לחברות בישראל פלטפורמה כחול לבן לשיווק מרכולתם במסגרת החגיגות – shopping.il – ומנהלת קמפיין רחב לקידום האתר בימים האחרונים.
מי שעלול גם השנה להעיב על חגי נובמבר בישראל הוא כמובן דואר ישראל. כבר עתה ישנם דיווחים על צוואר בקבוק אדיר של משלוחים ועיכובים בהגעה של סחורות. כך לדוגמה מי שייטיב למצוא מבצע טוב ולרכוש תחפושת שווה במיוחד לילד לקראת פורים, יזדקק לשלב בעת הרכישה תפילה חרישית כי הסחורה שרכש בחגי נובמבר הלוהטים אכן תגיע ליעדה - אם תגיע - לפני חג פורים.
אבי זיתן הוא מומחה לשיווק ואסטרטגיה
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    סודות מהחצר האחורית
    גיא 11/2019/06
    הגב לתגובה זו
    3 0
    איזה סוד בדיוק התגלה כאן? פרט לסקירה שניתן למצוא בכל עיתון על שלל מבצעי נובמבר, איזה גילוי יש כאן? אוסף של מילים שלא אומר כלום.
    סגור
  • 1.
    כתבה לא ראויה לאתר כמו אייס
    ערן 11/2019/06
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אולי אולי אולי אפשר היה לפרסם את הכתבה הזאת באתר שפונה לקהל כללי - YNET MAKO אבל באתר שהקהל שלו הוא אנשי שיווק?? ממש לא רציני
    סגור